abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33627884
Ruim 3,5 jaar geleden, werd ik aangenomen bij zo’n Kiosk op het station. Ik ging studeren en had een leuk bijbaantje nodig om alles te kunnen bekostigen. Toen ik daar ingewerkt werd, waarschuwde mijn collega me al: “Van dit werk verandert je kijk op buitenlanders”. Ik nam me voor om dit nóóit toe te laten. Ik had immers als stelregel: “Iedereen is uniek en dient ook zo benaderd te worden”. Afkomst, arm/rijk, leeftijd, geslacht: als mens is iedereen gelijk. Misschien naïef, maar ik wilde in die Kiosk iedereen gelijk behandelen.

Dit hield ik ook lang vol, alhoewel het me al snel opviel dat buitenlanders vaak behoorlijk asociaal, agressief en zonder respect met mij, als verkoper, omgingen. Ik begreep wat mijn collega bedoelde, maar probeerde toch vol te houden. Soms hield ik me op de vlakte, soms maakte ik een grappig bedoelde opmerking, soms lokte ik uit. Voorbeeldje van een gesprek met een donkere man. Hij komt op me afgelopen, ik wacht ‘m op achter m’n kassa:

Klant: “Mbro
Ik: “Een pakje Marlboro voor meneer, dat is dan €4,-“
Klant geeft €4,-, zegt niets en loopt weg.

Ik wil het écht niet toegeven, maar Nederlanders doen het zo nóóit. Ze zijn wel eens chagrijnig, natuurlijk. Maar ze zeggen altijd “alsjeblieft” en zeggen altijd “tot ziens” of iets in de trant. Dat het automatismen zijn, dat snap ik. Niet elk contact met andere mensen hoeft te ontaarden in een feestje. Ik hoef ook geen respect als verkoper, maar wel als mens. En op een onverstaanbare manier “Mbro” (ja, dat heeft een tijdje geduurd, voordat ik in de gaten had dat men daar Marlboro voor bedoeld ) vragen en direct wegkijken en zonder wat te zeggen weer weglopen, vind ik geen respect.

Gisteren nam ik me voor, om enigszins sarcastisch te reageren.

Klant: “Mbro
Ik: “Goedenavond meneer, de beste wensen! Waarmee kan ik u van dienst zijn?”
Klant: “Mbro!”
Ik: “Een pakje Marlboro zei u? Alstublieft, dat is dan €4,-!”
Klant geeft €4,- en wil weglopen.
Ik: “Eh, ja, dank je wel! Tot ziens, u was gezellig!”
Klant grijnst kwaad en zegt: “Klant is koning…”
Ik: “Als de koning met zo weinig respect met zijn volk omgaat, zal dat niet zo lang duren, vrees ik…
Klant vindt het, terecht, een nutteloze discussie en loopt weg.
Zal hij erover nagedacht hebben? Ik weet het niet.

Maar nadeel van dit soort vaakvoorkomende voorvallen, is dat je de klant dus niet meer eerlijk benadert. Ik heb er moeite mee om vrolijk, spontaan en aardig te blijven doen tegen de donkere medemens. Eén op de honderd buitenlanders (en dan doel ik dus op niet-Westerlingen, voor de duidelijkheid) is vriendelijk, de rest is lomp, arrogant, heeft een kort lontje en is asociaal. Ik haat het, dat ik die conclusie moet trekken. Ik doe ook vreselijk mijn best om het buiten die Kiosk te vermijden en dat lukt dan weer wel. Ik kom buiten de Kiosk weinig direct in aanraking met buitenlanders, maar sta er wel voor open. Ik werk in studie-verband veel samen met mensen, dus ook met buitenlanders en dat gaat prima. Het is dus puur op m'n bijbaantje gericht.

For the record: bovenstaande, sarcastische dialoog voer ik niet continue. Ik waak er nog steeds voor, niet lomp terug te doen. Ik probeer vriendelijk te blijven, alhoewel ik wel merk dat ik kortaf reageer. Het leuke aan mijn werk, is het contact met klanten. Ik probeer dit altijd zo spontaan en gezellig als ik kan te houden. Niet met standaardzinnetjes dus. Maar helaas sluipt dit er wel in bij buitenlanders.

Concluderend: Met name bij de Kiosk, zie ik mensen niet meer als uniek. Kan ik ze niet meer benaderen alsof ze uniek zijn. Heb ik al een vooroordeel. En dat is verdomde jammer.
pi_33627972
en je doel van dit topic is?

wat een onzin trouwens in mijn omgeving zijn het vaak de hollanders die sjagareinig zijn
Immers!
pi_33627986
Welkom in deze wereld

Ik wist al een tijdje sommige mensen zo met verkopers omgaan, waar ik mezelf ook gruwelijk aan irriteer.

Sta bv in de rij in de supermarkt. Degene voor me heeft een enkel product en wat geld. Knalt geld knoerhard weg op de balie en loopt weg. Zou ze bijna tetsen verkopen zo
pi_33628000
Het zijn volgens mij allemaal die kleine sociale dingetjes die de stemming zo veranderen.
pi_33628008
Laat je overplaatsen naar c'est du pain, daar komt over het algemeen wat beschaafder publiek.
Jupiler is goed
pi_33628035
Waarom allemaal van die vraagtekens?
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_33628065
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:52 schreef Aurelium het volgende:
Laat je overplaatsen naar c'est du pain, daar komt over het algemeen wat beschaafder publiek.
Nee, valt erg tegen. Ik heb goed contact met m'n stationscollega's (de Servex-winkels Kiosk, C'est du Pain, Smullers, Burger King, AH to go, maar ook Free Record Shop, Bruna, Etos en GWK) en zij ervaren hetzelfde. Misschien dat het aan de stad (Breda) ligt, dat weet ik niet... Jij werkt bij Burger King Breda toch?
pi_33628107
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:54 schreef Stofje het volgende:

[..]

Nee, valt erg tegen. Ik heb goed contact met m'n stationscollega's (de Servex-winkels Kiosk, C'est du Pain, Smullers, Burger King, AH to go, maar ook Free Record Shop, Bruna, Etos en GWK) en zij ervaren hetzelfde. Misschien dat het aan de stad (Breda) ligt, dat weet ik niet... Jij werkt bij Burger King Breda toch?
Werkte, ik sta tegenwoordig bij c'est du pain op utrecht centraal en heb er nog geen (weinig) allochtoon gezien . misschien idd Breda dan..
Jupiler is goed
pi_33628162
ja sinds ik in den haag stad ben gaan werken bij de score, dé leverancier van kleding aan marrokanen en turken en al het andere foute allochtonenvolk, ben ik ook behoorlijk anders gaan denken.......

gelukkig werk ik nu weer in zoetermeer, ik kom weer helemaal tot rust.....
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_33628168
Maar goed dat je geen kaartjes verkoopt, ze zouden nog hun trein missen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_33628175
Tsja, als ze nou eens fatsoenlijk nederlands kunnnen vind ik het al heel wat..
pi_33628212
dat is idd een goede reden om racistisch te gaan denken! ik zou ze allemaal in de fik steken, vieze teringlijers!! geen gedag zeggen tegen de broodjesverkoper op het station... wat een hufters!!

pi_33628245
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:55 schreef Aurelium het volgende:

[..]

Werkte, ik sta tegenwoordig bij c'est du pain op utrecht centraal en heb er nog geen (weinig) allochtoon gezien . misschien idd Breda dan..
Kom ik normaal dagelijks langs.

ontopic:
Ik kan het wel begrijpen dat je zo gaat denken, maak het zelfde mee namelijk.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  maandag 2 januari 2006 @ 15:59:18 #14
129362 BennyNL
1 lange trip
pi_33628266
jammer dan...je zit daar toch ook niet om de gevoelige jongen uit te hangen? gewoon klanten van dienst zijn en je bek houwe!
Gemiddeld reactieniveau op de FP:
[quote]Ben benieuwd wanneer Bin Laden zelf met een boek komt![/quote]
Buzzz: Wat, gebundelde grot tekeningen??? >:)
pi_33628289
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:59 schreef BennyNL het volgende:
jammer dan...je zit daar toch ook niet om de gevoelige jongen uit te hangen? gewoon klanten van dienst zijn en je bek houwe!
goh daar hebben we der 1....
  maandag 2 januari 2006 @ 16:00:10 #16
106102 Mabelle
Hi.... haaaa
pi_33628302
Klanten zijn zo wie zo verschrikkelijke wezens .... overigens net zo als ongeintresseerd winkelpersoneel
Hij: "Je zult er morgenvroeg spijt van hebben......."
Ik: "Dan slapen we toch tot morgenmiddag??..."
pi_33628333
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:57 schreef IJsmuts het volgende:
dat is idd een goede reden om racistisch te gaan denken! ik zou ze allemaal in de fik steken, vieze teringlijers!! geen gedag zeggen tegen de broodjesverkoper op het station... wat een hufters!!

Respect voor mensen, heet dat. Normaal met elkaar omgaan. Zoals ik in mijn inleiding al aangaf: Het gaat niet om afkomst, het gaat niet om geslacht, het gaat er niet om hoeveel geld je op je bankrekening hebt staan, het gaat erom dat we mensen zijn en dat je dus bij dit soort vluchtige contacten met respect met elkaar omgaat. En dat hoeft dus niet uitgebreid en ik vind het ook helemaal niet erg als het een keertje níet gebeurd, maar dat ik de treurige conclusie meot trekken dat 99 van de 100 buitenlanders zó met je omgaat, vind ik erg jammer.
pi_33628365
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:01 schreef Stofje het volgende:

[..]

Respect voor mensen, heet dat. Normaal met elkaar omgaan. Zoals ik in mijn inleiding al aangaf: Het gaat niet om afkomst, het gaat niet om geslacht, het gaat er niet om hoeveel geld je op je bankrekening hebt staan, het gaat erom dat we mensen zijn en dat je dus bij dit soort vluchtige contacten met respect met elkaar omgaat. En dat hoeft dus niet uitgebreid en ik vind het ook helemaal niet erg als het een keertje níet gebeurd, maar dat ik de treurige conclusie meot trekken dat 99 van de 100 buitenlanders zó met je omgaat, vind ik erg jammer.
ik vind dat je helemaal gelijkl heb, heb het ook met collega's hier wel eens over gehad en die dachten er precies hetzelfde over...
pi_33628396
quote:
Op maandag 2 januari 2006 15:51 schreef Nierskneuter_ het volgende:
en je doel van dit topic is?

wat een onzin trouwens in mijn omgeving zijn het vaak de hollanders die sjagareinig zijn
Juist. Ik heb een schoonmaakbaantje en wat voelt men zich te goed om me te groeten. Als ik ze groet kijken ze zelfs de andere kant op. Dat heeft niks met allochtonen te maken.
pi_33628427
Ik was hier echter 3,5 jaar geleden al achter hoor.
pi_33628505
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:03 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Juist. Ik heb een schoonmaakbaantje en wat voelt men zich te goed om me te groeten. Als ik ze groet kijken ze zelfs de andere kant op. Dat heeft niks met allochtonen te maken.
Misschien. Ik weet het niet. Ik baseer dit topic op 3,5 jaar ervaring, niet op één of twee keertjes Kiosk draaien. Ik heb het er wel eens met een schoonmaker van het station overgehad, die klaagde ook over gebrek aan respect, door iedereen. Maar goed, vanuit mijn werk ervaar ik het zo.
pi_33628516
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:01 schreef Stofje het volgende:

[..]

ja, je hebt gelijk dat het mooi zou zijn als iedereen een beetje vriendelijker met elkaar zou zijn, maar het is toch de trend dat de nederlander een stuk minder sociaal etc wordt (het bekende gebrek aan glimlach, groet etc.) wat dat betreft zullen de buitenlanders best goed geintegreerd zijn.

maar om naar aanleiding daarvan nou racistsich te gaan denken??
  maandag 2 januari 2006 @ 16:09:13 #23
121825 -beyond-
Mensen gaan naar de klote!!
pi_33628597
Komt iedereen hier uit Breda ofzo?

Maar goed, ik denk dat Nederlanders zich meer aanpassen aan de situatie. Als er iets tegen hen wordt gezegd zijn ze beleefd, al hebben ze er op dat moment geen zin in. Deze chagerijnige buitenlanders passen zich waarschijnlijk niet aan. Ze zijn chago ofzo, hebben geen zin om iets te zeggen en doen dat dan ook niet. Ook niet uit beleefdheid, want ze voelen die verantwoordelijkheid niet.
Het begin van het begin begint.....
Waar het einde van het einde eindigt....
pi_33628651
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:09 schreef -beyond- het volgende:
Komt iedereen hier uit Breda ofzo?

Maar goed, ik denk dat Nederlanders zich meer aanpassen aan de situatie. Als er iets tegen hen wordt gezegd zijn ze beleefd, al hebben ze er op dat moment geen zin in. Deze chagerijnige buitenlanders passen zich waarschijnlijk niet aan. Ze zijn chago ofzo, hebben geen zin om iets te zeggen en doen dat dan ook niet. Ook niet uit beleefdheid, want ze voelen die verantwoordelijkheid niet.
Dan is dat nog geen rden om racistisch te worden toch? Deze personen die TS tegenkomt doen gewoon niet zo scheinheilig. Wie weet heeft de TS ook al een agressieve rotkop en zou ik hem ook niet groeten. Vast wel trouwens, maar ik groet dan ook altijd en zeg ook tot ziens, of iets in die richting.
  maandag 2 januari 2006 @ 16:13:21 #25
121825 -beyond-
Mensen gaan naar de klote!!
pi_33628707
quote:
Op maandag 2 januari 2006 16:11 schreef skiczukie het volgende:

[..]

Dan is dat nog geen rden om racistisch te worden toch? Deze personen die TS tegenkomt doen gewoon niet zo scheinheilig. Wie weet heeft de TS ook al een agressieve rotkop en zou ik hem ook niet groeten.
Jah daar heb je gelijk in. Het is inderdaad een stuk minder schijnheilig. Maar dat wil niet zeggen dat je je niet fatsoenlijk en beleefd kunt gedragen.
Tja en je hebt mensen die om mindere redenen racistisch zijn geworden.
Het begin van het begin begint.....
Waar het einde van het einde eindigt....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')