abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 31 december 2005 @ 16:37:58 #1
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_33584298
Of je nu een blindedarmoperatie hebt gehad of een cyste hebt weggehaald of in mijn geval een keizersnee. Volgens mij is een zwangerschap na zo'n operatie toch best een risico. Er zijn al wat topics over wat voor een soort bevalling naar een keizersnee, maar dat bedoel ik niet.

Welke angsten/zorgen heb jij of heb je gehad bij zo'n zwangerschap?

Ik kom met dit topic, omdat mij gezegd is dat je tijdens je zwangerschap niet veel risico loopt maar bij de bevalling wel. Maar als ik heel eerlijk ben; je voelt regelmatig je baarmoeder groeien en dat merk ik ook aan mijn litteken. Die geeft af en toe een wat 'blauw'gevoel. Het gevoel wat je korter na de operatie ook had. En dan vraag je je toch af of het inderdaad tijdens de zwangerschap geen probleem vormt. Laat staan al die horrorverhalen die je ter ore komen.
Niet dat ik me ernstig zorgen maak, maar ik neem toch aan dat ik niet de enige ben die met dit soort twijfels zit.

ik ga nu eerst alles gereed maken voor O&N, maar ik lees jullie reacties graag morgen
Als je niet lacht, ben je dood.
pi_33584923
Over de zwangerschap heb ik niet echt verhalen gehoord. Zelf ben ik wel bezig met weer zwanger worden na een keizersnede en natuurlijk is het wel wat engig of het oude litteken het straks wel allemaal houd , maar het zal vast wel.
pi_33584945
Hmm ik ben geopeerd aan een blindedarmontsteking voordat ik zwanger werd. Had wel ooit gelezen dat je dan mogelijk onvruchtbaar werd wegens verkleefde eierstokken dus daar was ik wel bang voor. geheel onterecht bleek dus later
Maar heb nooit geweten dat het problemen kon geven tijdens een zwangerschap. Hier dus ook helemaal geen angst voor gehad. Nou was die operatie ook wel zo'n 7 jaar voor ik zwanger werd, dus was allang genezen enzow
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 31 december 2005 @ 17:06:13 #4
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_33585164
Tja, na een KS blijft er een litteken achter in je baarmoeder. En dat geeft in principe niet makkelijk mee als je bm groeit, ik kan me dus wel voorstellen dat je daar spanning voelt. Nu kunnen littekens prima meegroeien hoor. Ik heb littekens op mijn benen van een operatie toen ik 1,5 was en die zijn keurig meegegroeid Ik denk dat je er verstandig aan doet om eens met je/een gyn te overleggen of het normaal is dat je dit voelt.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  zaterdag 31 december 2005 @ 17:11:00 #5
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_33585299
Zal ik ook zeker wel doen, maar wat Xanthe al zei: het is een beetje 'engig'.
pi_33585455
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 17:11 schreef dutchie het volgende:
Zal ik ook zeker wel doen, maar wat Xanthe al zei: het is een beetje 'engig'.
Hoe meer je er over na denkt hoe enger het word
pi_33585560
Niet teveel over nadenken dus Al is dat waarschijnlijk makkelijker gezegd dan gedaan...
Rest your head close to my heart
Never to part, baby of mine
©Dumbo
While we try to teach our children all about life, our children teach us what life is all about.
  zaterdag 31 december 2005 @ 17:20:16 #8
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_33585623
Idd en dat probeer je te voorkomen. Maar soms is het wel eens prettig om met 'lotgenoten' erover te praten. Ik heb het er niet eens met het mannetje over, da's al helemaal zo'n hypochonder.
Dan is het wel eens fijn om je zorgen gewoon hier uit te spreken, zonder dat je gelijk de gyn moet bellen ofzo.
pi_33585655
dutchie, ik herken je twijfels zeker!

Zelf heb ik een darmoperatie gehad. Vooraf heb ik met de internist besproken of ik zwanger zou kunnen / mogen worden (ook ivm mijn chronische ziekte), dat was allemaal geen probleem. Nu ik zwanger ben, ben ik ook een beetje "bangig". Ik heb het er met mijn gyn over gehad, volgens haar hoeft het allemaal geen probleem te zijn (als ze mijn baarmoeder niet geraakt hebben, zei ze er nog achteraan, en dat weet ik dus niet...), alleen heb ik een kans dat mijn litteken (15 cm, horizontaal, vlak onder mijn navel) mee gaat groeien en heel breed wordt. Ik smeer nu enthousiast met cremes die ervoor zorgen dat het litteken beter wordt doorbloed en hopelijk niet gaat rekken of scheuren.

Tot zover alles prima, maar de afgelopen 2 weken merk ik dat ik, als ik gesport heb of veel gelopen heb, pijn krijg in mijn buikspieren (die ook zijn doorgesneden) onder het litteken en mijn litteken af en toe pijn doet. En dan vraag ik me wel af wat het is en of het erg is. Waarschijnlijk niet, maar toch. Ik ga het toch nog maar eens navragen.
Ik heb geen litteken op mijn baarmoeder, ik kan me voorstellen dat je je daar nog drukker over maakt.
Ik heb dus helaas geen oplossing voor jou, maar wel medeleven.
pi_33585688
ik begrijp het wel.... Het zijn dingen die je niet snel bespreekt en daardoor nog meer spanning kunnen geven...

Zo vond ik het laatste heerlijk om met iemand te babbelen over het gevoel in je buik na de keizersnede. Bleek dat wat ik voelde bij aanraken en hoe ik het ervaarde precies hetzelfde was zoals zij het ervaarde
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 31 december 2005 @ 17:23:27 #11
13151 crew  Rewimo
pi_33585721
Engig, ja snap ik Het zou fijn zijn om van iemand te horen hoe het voelt en dat het allemaal goed is gegaan
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 31 december 2005 @ 17:25:33 #12
13151 crew  Rewimo
pi_33585777
Xanthe, heb jij ook geen gevoel in de huid rondom het litteken? Dat is bij mij helemaal verdwenen. Hetzelfde heb ik trouwens rond de littekens van mijn galblaasoperatie (en de WLS maar dat is zo'n beetje hetzelfde gebied).
pi_33586130
Ik heb geen gevoel onder vanaf ongeveer 1 cm onder mijn navel tot aan het gevoelige plekje.... (Gelukkig doet die het nog hahahaha). Ook als er dus iets anders tegen aan komt geeft dit een wat naar gevoel. Geen gevoel is dus eigenlijk ook niet het goede woord , het is een verdoofd gevoel.
  zaterdag 31 december 2005 @ 23:07:06 #14
31820 Martineke
Mama van Maxim en Romijn
pi_33593247
ik heb eigenlijk niet echt ergens last van, of bang dat er iets fout zou gaan. maar ik moet eerlijk zeggen dat dat nu vooral niet meer is aangezien ik toch een ks weer krijg, voordat ik dat wist dacht ik er wel over na en zat ik bijna vurig te hopen dat ik weer een reusje krijg zodat ik maar niet gewoon hoef te bevallen en dus ook geen kans op scheuring erg he

tijdens zwangerschap absoluut niet bang dat er iets gebeurt met litteken, ik voel trouwens ook niks daar aan het litteken en gevoel in de huid op het litteken is wel ietsie beter als 1 jaar terug, maar helemaal terug is het nog niet.
  Redactie Frontpage / Spellchecker zaterdag 31 december 2005 @ 23:32:47 #15
13151 crew  Rewimo
pi_33593579
Ik heb er weinig vertrouwen in dat het gevoel in mijn huid nog terugkomt. Het is nu al 5 jaar weg onderaan bij het litteken van de ks en nog langer bovenaan (galblaas) dus dat is einde oefening lijkt me. Nou ja, er zijn ergere dingen
pi_33594858
Er is idd een kleine kans dat het gevoel helemaal terug komt , maar eer grotere kans dat het maar gedeeltelijk ,nihil of totaal geen gevoel...
  zondag 1 januari 2006 @ 10:42:32 #17
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_33597824
Cattie, heel lief hoor, maar ik voel me niet zielig ofzo. Het zijn gewoon dingen die in je hoofd spelen. Net als dat iedere zwangere zich wel zorgen maakt, maar bij 'ons' is het wat specifieker.

Moet zeggen dat ik wel een beetje gevoel heb rond het litteken, maar helemaal hetzelfde is het niet geworden. Zit ik ook niet mee hoor. Maar idd bij inspanning voel je af en toe (zoals gister dus) een 'blauwe plekken'gevoel.

O ja, gelukkig nieuwjaar allemaal!
pi_33597915
Ik heb een litteken op mijn buik na het verwijderen van mijn appendix. Een vrij groot, grof litteken omdat het met spoed moest gebeuren. Nu mijn buik begint te groeien voel ik af en toe wel mijn litteken naar binnen trekken, dat deed het al af en toe maar nu wat vaker. Ik maak me er niet zo'n zorgen over, al voelt het niet altijd prettig.
  zondag 1 januari 2006 @ 13:04:49 #19
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_33599406
Ik ben na een keizersnede nog 2 keer via de natuurlijke weg bevallen. Ik heb geen grote angsten gehad voor het scheuren bij het oude litteken, maar de laatste tijd lees je meer over de risico's, dat die groter zijn dan ze vroeger dachten. Bij mij zijn de 'gewone' bevallingen probleemloos gegaan.
  maandag 2 januari 2006 @ 12:53:52 #20
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_33622290
Spuuglokje, ook niets gemerkt aan je litteken tijdens de zwangerschappen?
  maandag 2 januari 2006 @ 13:00:22 #21
35189 Troel
scherp en bot
pi_33622503
Dutchie, door mijn operatie werd mij afgeraden om binnen een jaar, anderhalf jaar zwanger te worden omdat het dan allemaal nog zo vers en beurs was van binnen. Dit omdat ze natuurlijk flink aan het snijden zijn geweest met mijn darmen enzo.

Helaas voor je heb ik geen ervaring met een keizerssnee, maar Léon is anderhalf nu, dus dan zit je al wel over de tijd heen die een maag/darmoperatie heeft zeg maar.
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  maandag 2 januari 2006 @ 13:18:16 #22
1627 dutchie
Eámanë Súrion
pi_33622998
Had ik nog nooit van gehoord Troel, niet bij een ks iig. Die anderhalf jaar bedoel ik.
Misschien zit het verschil qua operaties er misschien wel in dat je bij een ks, op 1 plek het mes zet. En bij jouw darmoperatie wellicht op meerdere plekken.
pi_33623147
* Jonnetje moest na de ks ook minstens een jaar wachten voor ik weer zwanger mocht euh.. raken.
W ~ H ~ T
  maandag 2 januari 2006 @ 13:26:51 #24
7554 Spuuglokje
Domestic Goddess
pi_33623212
quote:
Op maandag 2 januari 2006 12:53 schreef dutchie het volgende:
Spuuglokje, ook niets gemerkt aan je litteken tijdens de zwangerschappen?
Nee De incisie wordt ook vrij laag gemaakt, dus als je daarna zwanger wordt, komt op het litteken weinig extra spanning. Wel is het zo dat je het eerste half jaar na een keizersnede niet zwanger mag worden (in verband met heling van de wond, maar ook om het lichaam eerst weer in de oude conditie te brengen).
pi_33624845
Hier raden ze aan om minimaal 1 jaar te wachten alvorens weer zwanger te worden. Maar als de wens erg groot is maken ze geen probleem errvan als er maar een half jaar tussen zit , maar bij minder krijg je geen behandelingen in dit ziekenhuis.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')