Stiense is Tilburgs dialect, weet alleen niet meer waarvoorquote:Op maandag 2 januari 2006 16:53 schreef Marsepein het volgende:
Bij ons in de familie hoor ik de term 'Stiense Bonen' weleens vallen iemand een idee wat dat is?
Zegt mij zo niks weet je misschien hoe het er ongeveer uitziet? Dan zou ik het misschien kunnen plaatsen.quote:Op maandag 2 januari 2006 17:02 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Stiense is Tilburgs dialect, weet alleen niet meer waarvoor
Stien is Middelnederlands voor steen. Misschien zijn stiense mensen of stiense bonen dus wel harde mensen of bonen. Of voor bonen: gedroogd?quote:Op maandag 2 januari 2006 19:16 schreef Pietverdriet het volgende:
Nee, weet alleen dat van bepaalde mensen werd gezegt dat het Stiense waren.
Kan natuurlijk ook gewoon voor Stiens staan, een plaats ten noorden van Leeuwarden
Er is een tilburger hier die het over Stiense heeft als ie stein bedoeldquote:Op maandag 2 januari 2006 19:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Stien is Middelnederlands voor steen. Misschien zijn stiense mensen of stiense bonen dus wel harde mensen of bonen. Of voor bonen: gedroogd?
Of... het zijn mensen/bonen uit Stein... Ligt dat in de buurt van/in Tilburg?
(Bosatlas... Hmm, nee dus.)
Pastinaak wordt hier echt vaak gegeten. Kan goed in een aardappel gratin of een puree. Mijn favoriet bereidingswijze is koken in grote partjes. Vervolgens met rozemarijn en zeezout in een goeie hete oven roosteren (kan eigenlijk met elke knol) tot mooie goudbruin... Wordt heerlijk zoet...quote:Op maandag 2 januari 2006 19:52 schreef aidyl het volgende:
Gele peen (al gebruiken wij die op het werk wel veel)
Rettich heb ik zelf ook wel eens in huis [afbeelding]
Meiraap gebruik ik in stoofpotjes [afbeelding]
Pastinaak heb ik nog nooit op, ik vind het er wel uit zien als rettich, maar het zal wel iets heel anders zijn.
Ik zou het niet weten maar hier in Waalwijk kennen we het begrip moffelbonen en daar wordt een soort grote witte bonen mee bedoeld.quote:Op maandag 2 januari 2006 19:24 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Stien is Middelnederlands voor steen. Misschien zijn stiense mensen of stiense bonen dus wel harde mensen of bonen. Of voor bonen: gedroogd?
Of... het zijn mensen/bonen uit Stein... Ligt dat in de buurt van/in Tilburg?
(Bosatlas... Hmm, nee dus.)
En keukenmeidenverdriet.quote:Op woensdag 4 januari 2006 13:37 schreef aidyl het volgende:
En schorseneren zijn "èrmeluis-asperges"
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |