Als de bewering terecht zou zijn, dan zou ik de eeuwige angst gestraft te worden een goede straf vinden bij gebrek aan een veroordeling.quote:Op zaterdag 31 december 2005 00:30 schreef frederik het volgende:
Of wil jij eeuwig de angst moeten hebben dat "men" bij jou aanklopt met een bewering over iets wat 50 jaar geleden gebeurd is?
Stel dat je, wanneer je 25 jaar bent, een zaak opricht. Na twee jaar gaat die failliet. Je slaagt er echter belastingen te ontduiken ter waarde van 3.000.000 euro.quote:Op zaterdag 31 december 2005 00:32 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Als de bewering terecht zou zijn, dan zou ik de eeuwige angst gestraft te worden een goede straf vinden bij gebrek aan een veroordeling.
Ja en? Klinkt misschien heel lullig, maar die 3.000.000 euro is toch door hem 'gejat'. Stel nou dat hij die 3.000.000 niet van de staat, maar van jou had weggenomen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 01:08 schreef DenSuperieurenVlaeminck het volgende:
[..]
Stel dat je, wanneer je 25 jaar bent, een zaak opricht. Na twee jaar gaat die failliet. Je slaagt er echter belastingen te ontduiken ter waarde van 3.000.000 euro.
Veertig jaar later, je leven is volledig anders, je werkt ergens als garagist in dienstverband. Komt dat ineens naar boven, moet je 3.000.000 euro betalen.
Ik denk trouwens dat niet alle misdaden verjaren... In belgie toch niet. Dingen zoals moord bijv. verjaart nooit.
Ik kan me zelfs voorstellen dat deze wetswijziging in het licht van internationale verdragen voor reeds gepleegde misdrijven geen gevolg zal hebben.quote:Op zaterdag 31 december 2005 11:59 schreef frederik het volgende:
De verjaringstermijn is nog niet afgeschaft, gebeurt morgen
http://overheid.nieuwsbank.nl/inp/2006/01/01/r008.htm?fmt=OVH_NEW , waarbij nog lopende verjaringstermijnen mee verlengt worden (iets wat me bij het wetboek van strafrecht raar lijkt, daarin is immers bepaald dat de regels gelden op het moment van de daad, tenzij recentere regels gunstiger zijn voor de dader/verdachte)
Rally, jij weet nogal veel van wetgeving toch? Waarom bestaat de verjaringstermijn?quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:04 schreef _-rally-_ het volgende:
[..]
Ik kan me zelfs voorstellen dat deze wetswijziging in het licht van internationale verdragen voor reeds gepleegde misdrijven geen gevolg zal hebben.
Het zal vast niet lang duren voor daar jurisprudentie over ontstaat.
Bronquote:In 1830, het jaar waarin de verjaringstermijn werd ingevoerd, dacht men daar nog heel anders over. Moordenaars en plegers van andere zeer ernstige delicten namen vaak de benen naar het buitenland. "Achttien jaar, oftewel de verjaringstermijn, in Belgie doorbrengen vond men destijds een hele straf.
18 jaar in Belgie doorbrengen een hele strafquote:Op zaterdag 31 december 2005 12:55 schreef Light het volgende:
Ik had al iets gevonden op google:
[..]
Bron
Hmm, da's nog best mogelijk. Zullen we hem dan maar niet vertellen van de uitleveringsverdragen?quote:
frederik weet er ook wel het één en ander van. Het idee is dat er een afweging is tussen enerzijds in hoeverre de rechtstaat geschokt is door het misdrijf en anderzijds de verdachte in onzekerheid blijft over opsporing en vervolging.quote:Op zaterdag 31 december 2005 12:52 schreef SlaadjeBla het volgende:
[..]
Rally, jij weet nogal veel van wetgeving toch? Waarom bestaat de verjaringstermijn?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |