quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:42 schreef the_Napster het volgende:
wat is een autoclaaf?
bron: http://www.vkcn.nl/quote:Autoclaaf
De autoclaaf is een oven waarin temperatuur en druk instelbaar zijn. In een autoclaaf worden producten uitgehard onder hoge druk en temperatuur. Het product ligt hierbij in een enkelzijdige mal ingepakt onder een vacuümfolie, zoals beschreven bij vacuüminjectie. Door de verhoogde druk en temperatuur is een hoog vezelvolumegehalte en een laag gehalte aan luchtinsluitingen mogelijk. De hoge temperatuur maakt toepassing van warmhardende harssystemen, meestal epoxy, mogelijk. Voordelen hiervan zijn het werken met van tevoren geïmpregneerde vezels en goede mechanische en thermische eigenschappen van het eindproduct. De prepregs worden op rol aangeleverd door de materiaalfabrikant en zijn eenvoudig op maat te snijden.
Het uithardingsproces wordt met temperatuur en druk gestuurd en verloopt daardoor gecontroleerd.
Producten
Met de autoclaaf worden hoogwaardige producten in kleine series gemaakt. Met name voor de lucht- en ruimtevaart en onderdelen voor racewagens.
die mensen in die tuturials laten het ook gewoon aan de lucht drogen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:34 schreef M5 het volgende:
[..]
Je hebt gewoon een autoclaaf nodig, en een goede mal, met de juiste afmetingen zodat het er ook nog uit komt. En dat gaat thuis niet, teminste, niet als je geen ruimte hebt voor een autoclaaf (die al snel het formaat van een garage box hebben)
Goedkoper ? Wat is dan de prijs voor een zijscherm ? Daarnaast, voor mijn auto vind je dat moeilijk niet.quote:Op zaterdag 31 december 2005 14:02 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
Goedkoper om kant en klaar te kopen (en dan polyester .. dat geeft tenminste nog wat mee)
Voor mijn Del Sol zijn bijvoorbeeld deuren, achterkleppen, motorkappen en voorschermen van cf te koop en alleen voorschermen en bodykits van polyester
kan wel, maar gebruik het dan alleen als plaatwerk bijv. niet om iets mee te verstevigen. ten zij je graag van trail-and-error houdtquote:Op zaterdag 31 december 2005 15:53 schreef Repeat het volgende:
[..]
die mensen in die tuturials laten het ook gewoon aan de lucht drogen.
Wat rij je wel niet dan? Dat er géén zijschermen voor je wagen zijn te vinden?quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:54 schreef _Omicron_ het volgende:
[..]
Goedkoper ? Wat is dan de prijs voor een zijscherm ? Daarnaast, voor mijn auto vind je dat moeilijk niet.
Maar als je iets wilt verstevigen ben je met polyester en glas en flink fout bezig. En dan nog valt het wel mee met het bakken zegmaar, het wordt er nog wel een stuk harder/stijver door. Maar dus niet perse sterker.quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:56 schreef M5 het volgende:
[..]
kan wel, maar gebruik het dan alleen als plaatwerk bijv. niet om iets mee te verstevigen. ten zij je graag van trail-and-error houdt
Met glasvezel kun je hele sterke onderdelen maken. ligt er maar net aan hoe het belast wordt (trek, druk, buiging, etc.) Je bent dus niet zomaar fout bezig, maar je moet wel weten wat je doet.quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:59 schreef -Shibby- het volgende:
[..]
Maar als je iets wilt verstevigen ben je met polyester en glas en flink fout bezig. En dan nog valt het wel mee met het bakken zegmaar, het wordt er nog wel een stuk harder/stijver door. Maar dus niet perse sterker.
Eensch, en met luchtvaarttechnologie zal je het ook wel net wat beter weten dan ik. Maar kblijf erbij, koolstofquote:Op zaterdag 31 december 2005 16:00 schreef M5 het volgende:
[..]
Met glasvezel kun je hele sterke onderdelen maken. ligt er maar net aan hoe het belast wordt (trek, druk, buiging, etc.) Je bent dus niet zomaar fout bezig, maar je moet wel weten wat je doet.
Daarnaast moet je ook nog op letten hoe je materiaal geweven is, en hoe je de lagen op elkaar legt. Opletten op luchtbelletjes tussen de lagen (vandaar die autoclaaf o.a.), en zo zijn er nog veel meer details.quote:Op zaterdag 31 december 2005 16:08 schreef -Shibby- het volgende:
[..]
Eensch, en met luchtvaarttechnologie zal je het ook wel net wat beter weten dan ik. Maar kblijf erbij, koolstof![]()
Maar voor het zelfbouw, voor het zicht onderdelen maken kan zo wel prima, echter een goede mal (mooist is CNC gefreest) en eventueel een vacuüm pomp zijn wel een vereeiste. En niet heel duur op een CNC machine na (connecties regelen).
Zelfbouw RTMquote:Op zaterdag 31 december 2005 16:11 schreef M5 het volgende:
[..]
Daarnaast moet je ook nog op letten hoe je materiaal geweven is, en hoe je de lagen op elkaar legt. Opletten op luchtbelletjes tussen de lagen (vandaar die autoclaaf o.a.), en zo zijn er nog veel meer details.
Uiteraard is Carbon (heet eigenlijk CRP carbon-reïnforced-plastic) het mooiste, zeker als 't een mooie harslaag heeft.
Dat is wel het eerste waar je op moet letten als je een mal maakt.quote:Op zaterdag 31 december 2005 16:16 schreef -Shibby- het volgende:
[..]
En lossing aanbrengen om het product er ook nog eens uit te krijgen.
Charade G102. Kan wel zijschermen kant en klaar kopen maar niet van poly of carbon en dat zou ik wel willen.quote:Op zaterdag 31 december 2005 15:58 schreef eer-ik het volgende:
[..]
Wat rij je wel niet dan? Dat er géén zijschermen voor je wagen zijn te vinden?
Matig, staal/alu presteren duidelijk beter. Je kunt wel hitte werende laag erover heen doen (zie je vaak bij achterwiel ophaning van F1 wagens), maar dan ben je wel de "Carbon-look" kwijt. Motorkap oid is uiteraard geen probleem.quote:Op zondag 1 januari 2006 22:07 schreef _Omicron_ het volgende:
In hoeverre kan carbon en poly eigenlijk tegen hitte ?
carbon zelf kan uitstekend tegen hitte ... het afvalproduct van (het proces) vuur is namelijk vaak carbon (koolstof) dus het kan niet verder gereduceert worden door verbranding.quote:Op zondag 1 januari 2006 22:07 schreef _Omicron_ het volgende:
In hoeverre kan carbon en poly eigenlijk tegen hitte ?
Het carbon uit de racerij gebruikt ook gewoon hars, alleen is het veel minder (meer vezels, minder hars) maar toch resulteerd het in een glad oppervlak, alleen is het minder mooi.quote:Op zondag 1 januari 2006 22:34 schreef Googolplexian het volgende:
[..]
carbon zelf kan uitstekend tegen hitte ... het afvalproduct van (het proces) vuur is namelijk vaak carbon (koolstof) dus het kan niet verder gereduceert worden door verbranding.
De hars-lagen waar het mooie glimmende carbon vandaan komt (dus niet dat uit de racerij) is ... tsja ... hars. En hars brandt goed.
De binnenkant van een cf-motorkap is dan ook vaak van hittewerend glasvezel.
Ja dat kan, en het mag niet te dicht langs andere hete onderdelen lopen van bijv. de uitlaat. Het is wat lastig te balen wat te dicht er op is, omdat je warmte kan ontstaan door straling en geleiding.quote:Op zondag 1 januari 2006 22:48 schreef _Omicron_ het volgende:
Luchtbuizen maken voor een CAI zou dus wel kunnen mits het de buis niet direct op het blok zit ? En een motorkap, dat zou je theoretisch wel van poly kunnen maken ?
Carbon doe je toch met poly-hars erbij (of epoxy) ?quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |