abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33582483
Dit is een vrij "eenvoudige"uitleg http://www.scooter-freaks(...)/creatief_carbon.php
  zaterdag 31 december 2005 @ 15:48:35 #27
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_33582576
au·to·claaf (de ~ (m.), -claven)
1 toestel voor sterilisatie met damp onder hoge druk
Signature.
pi_33582619
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:42 schreef the_Napster het volgende:
wat is een autoclaaf?
quote:
Autoclaaf

De autoclaaf is een oven waarin temperatuur en druk instelbaar zijn. In een autoclaaf worden producten uitgehard onder hoge druk en temperatuur. Het product ligt hierbij in een enkelzijdige mal ingepakt onder een vacuümfolie, zoals beschreven bij vacuüminjectie. Door de verhoogde druk en temperatuur is een hoog vezelvolumegehalte en een laag gehalte aan luchtinsluitingen mogelijk. De hoge temperatuur maakt toepassing van warmhardende harssystemen, meestal epoxy, mogelijk. Voordelen hiervan zijn het werken met van tevoren geïmpregneerde vezels en goede mechanische en thermische eigenschappen van het eindproduct. De prepregs worden op rol aangeleverd door de materiaalfabrikant en zijn eenvoudig op maat te snijden.
Het uithardingsproces wordt met temperatuur en druk gestuurd en verloopt daardoor gecontroleerd.

Producten
Met de autoclaaf worden hoogwaardige producten in kleine series gemaakt. Met name voor de lucht- en ruimtevaart en onderdelen voor racewagens.
bron: http://www.vkcn.nl/
V10
  zaterdag 31 december 2005 @ 15:51:43 #29
51190 -Shibby-
Dude! Sweet! D...
pi_33582698
Autoclaaf : grote oven

Maar dat is tegenwoordig niet perse meer nodig. Er zijn ook Epoxy systemen die bij kamertemperatuur al flink goed uitharden. Kleine onderdelen kan je dus na ze uit een mal te hebben gehaald in een gewone oven leggen.
ja
pi_33582740
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:34 schreef M5 het volgende:

[..]

Je hebt gewoon een autoclaaf nodig, en een goede mal, met de juiste afmetingen zodat het er ook nog uit komt. En dat gaat thuis niet, teminste, niet als je geen ruimte hebt voor een autoclaaf (die al snel het formaat van een garage box hebben )
die mensen in die tuturials laten het ook gewoon aan de lucht drogen.
pi_33582772
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 14:02 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

Goedkoper om kant en klaar te kopen (en dan polyester .. dat geeft tenminste nog wat mee)

Voor mijn Del Sol zijn bijvoorbeeld deuren, achterkleppen, motorkappen en voorschermen van cf te koop en alleen voorschermen en bodykits van polyester
Goedkoper ? Wat is dan de prijs voor een zijscherm ? Daarnaast, voor mijn auto vind je dat moeilijk niet.
Abbandoned by people who didn't believe in hardcore anymore
pi_33582840
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:53 schreef Repeat het volgende:

[..]

die mensen in die tuturials laten het ook gewoon aan de lucht drogen.
kan wel, maar gebruik het dan alleen als plaatwerk bijv. niet om iets mee te verstevigen. ten zij je graag van trail-and-error houdt
V10
  zaterdag 31 december 2005 @ 15:58:14 #33
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_33582907
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:54 schreef _Omicron_ het volgende:

[..]

Goedkoper ? Wat is dan de prijs voor een zijscherm ? Daarnaast, voor mijn auto vind je dat moeilijk niet.
Wat rij je wel niet dan? Dat er géén zijschermen voor je wagen zijn te vinden?
Signature.
  zaterdag 31 december 2005 @ 15:59:12 #34
51190 -Shibby-
Dude! Sweet! D...
pi_33582942
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:56 schreef M5 het volgende:

[..]

kan wel, maar gebruik het dan alleen als plaatwerk bijv. niet om iets mee te verstevigen. ten zij je graag van trail-and-error houdt
Maar als je iets wilt verstevigen ben je met polyester en glas en flink fout bezig. En dan nog valt het wel mee met het bakken zegmaar, het wordt er nog wel een stuk harder/stijver door. Maar dus niet perse sterker.
ja
pi_33582997
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:59 schreef -Shibby- het volgende:

[..]

Maar als je iets wilt verstevigen ben je met polyester en glas en flink fout bezig. En dan nog valt het wel mee met het bakken zegmaar, het wordt er nog wel een stuk harder/stijver door. Maar dus niet perse sterker.
Met glasvezel kun je hele sterke onderdelen maken. ligt er maar net aan hoe het belast wordt (trek, druk, buiging, etc.) Je bent dus niet zomaar fout bezig, maar je moet wel weten wat je doet.
V10
  zaterdag 31 december 2005 @ 16:08:23 #36
51190 -Shibby-
Dude! Sweet! D...
pi_33583266
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 16:00 schreef M5 het volgende:

[..]

Met glasvezel kun je hele sterke onderdelen maken. ligt er maar net aan hoe het belast wordt (trek, druk, buiging, etc.) Je bent dus niet zomaar fout bezig, maar je moet wel weten wat je doet.
Eensch, en met luchtvaarttechnologie zal je het ook wel net wat beter weten dan ik. Maar kblijf erbij, koolstof

Maar voor het zelfbouw, voor het zicht onderdelen maken kan zo wel prima, echter een goede mal (mooist is CNC gefreest) en eventueel een vacuüm pomp zijn wel een vereeiste. En niet heel duur op een CNC machine na (connecties regelen).
ja
pi_33583341
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 16:08 schreef -Shibby- het volgende:

[..]

Eensch, en met luchtvaarttechnologie zal je het ook wel net wat beter weten dan ik. Maar kblijf erbij, koolstof

Maar voor het zelfbouw, voor het zicht onderdelen maken kan zo wel prima, echter een goede mal (mooist is CNC gefreest) en eventueel een vacuüm pomp zijn wel een vereeiste. En niet heel duur op een CNC machine na (connecties regelen).
Daarnaast moet je ook nog op letten hoe je materiaal geweven is, en hoe je de lagen op elkaar legt. Opletten op luchtbelletjes tussen de lagen (vandaar die autoclaaf o.a.), en zo zijn er nog veel meer details.

Uiteraard is Carbon (heet eigenlijk CRP carbon-reïnforced-plastic) het mooiste, zeker als 't een mooie harslaag heeft.
V10
  zaterdag 31 december 2005 @ 16:16:06 #38
51190 -Shibby-
Dude! Sweet! D...
pi_33583534
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 16:11 schreef M5 het volgende:

[..]

Daarnaast moet je ook nog op letten hoe je materiaal geweven is, en hoe je de lagen op elkaar legt. Opletten op luchtbelletjes tussen de lagen (vandaar die autoclaaf o.a.), en zo zijn er nog veel meer details.

Uiteraard is Carbon (heet eigenlijk CRP carbon-reïnforced-plastic) het mooiste, zeker als 't een mooie harslaag heeft.
Zelfbouw RTM , het is te doen heb het werkende bewijs gezien.

En schuur die mal tot je erbij neervalt, dan krijg je producten die er mooi uit gaan zien. En lossing aanbrengen om het product er ook nog eens uit te krijgen.
ja
pi_33583941
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 16:16 schreef -Shibby- het volgende:

[..]

En lossing aanbrengen om het product er ook nog eens uit te krijgen.
Dat is wel het eerste waar je op moet letten als je een mal maakt.
V10
pi_33586792
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 15:58 schreef eer-ik het volgende:

[..]

Wat rij je wel niet dan? Dat er géén zijschermen voor je wagen zijn te vinden?
Charade G102. Kan wel zijschermen kant en klaar kopen maar niet van poly of carbon en dat zou ik wel willen.
Abbandoned by people who didn't believe in hardcore anymore
  zaterdag 31 december 2005 @ 18:07:13 #41
128033 eer-ik
Koning. Ja, nog steeds.
pi_33586926
en laten maken?
Zal toch niet zo mega duur zijn?
Signature.
pi_33587062
Maatwerken zijn meestal wel duur...maar goed, als jij voor mij een mail adres hebt dan wil ik wel is mailen wat het kost om het te laten maken
Abbandoned by people who didn't believe in hardcore anymore
pi_33611347
In hoeverre kan carbon en poly eigenlijk tegen hitte ?
Abbandoned by people who didn't believe in hardcore anymore
pi_33611981
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:07 schreef _Omicron_ het volgende:
In hoeverre kan carbon en poly eigenlijk tegen hitte ?
Matig, staal/alu presteren duidelijk beter. Je kunt wel hitte werende laag erover heen doen (zie je vaak bij achterwiel ophaning van F1 wagens), maar dan ben je wel de "Carbon-look" kwijt. Motorkap oid is uiteraard geen probleem.
V10
pi_33612081
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:07 schreef _Omicron_ het volgende:
In hoeverre kan carbon en poly eigenlijk tegen hitte ?
carbon zelf kan uitstekend tegen hitte ... het afvalproduct van (het proces) vuur is namelijk vaak carbon (koolstof) dus het kan niet verder gereduceert worden door verbranding.

De hars-lagen waar het mooie glimmende carbon vandaan komt (dus niet dat uit de racerij) is ... tsja ... hars. En hars brandt goed.

De binnenkant van een cf-motorkap is dan ook vaak van hittewerend glasvezel.
Calm down, please!
pi_33612393
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:34 schreef Googolplexian het volgende:

[..]

carbon zelf kan uitstekend tegen hitte ... het afvalproduct van (het proces) vuur is namelijk vaak carbon (koolstof) dus het kan niet verder gereduceert worden door verbranding.

De hars-lagen waar het mooie glimmende carbon vandaan komt (dus niet dat uit de racerij) is ... tsja ... hars. En hars brandt goed.

De binnenkant van een cf-motorkap is dan ook vaak van hittewerend glasvezel.
Het carbon uit de racerij gebruikt ook gewoon hars, alleen is het veel minder (meer vezels, minder hars) maar toch resulteerd het in een glad oppervlak, alleen is het minder mooi.
Of het carbon zelf vuurbestendig is, is hier totaal irrelevant. Op het moment dat de harslaag aangetast wordt verliest het materiaal alle sterkte op de aangestaste plaatsen en heb je er niets meer aan.
V10
pi_33612492
Luchtbuizen maken voor een CAI zou dus wel kunnen mits het de buis niet direct op het blok zit ? En een motorkap, dat zou je theoretisch wel van poly kunnen maken ?
Abbandoned by people who didn't believe in hardcore anymore
pi_33612590
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:48 schreef _Omicron_ het volgende:
Luchtbuizen maken voor een CAI zou dus wel kunnen mits het de buis niet direct op het blok zit ? En een motorkap, dat zou je theoretisch wel van poly kunnen maken ?
Ja dat kan, en het mag niet te dicht langs andere hete onderdelen lopen van bijv. de uitlaat. Het is wat lastig te balen wat te dicht er op is, omdat je warmte kan ontstaan door straling en geleiding.

Over de kap. Poly...wat?
V10
pi_33612959
De hier vernoemde hars is er grofweg in twee soorten: de polyerster en de epoxy. Beiden zijn tweecomponentenspul, maar daar houdt het verschil ook op.
De polyester blijft uitharden, dat kan je ook ruiken op een warme dag. Het wordt veel gebruikt voor goedkopere producten, het is een stuk goedkoper als epoxy. Na langere tijd en wisselende belastingen zal de polyester dan ook verkruimelen.
De epoxy vindt over het algemeen een wat hogere temperatuur het prettigst om uit te harden, vandaar ook de autoclaaf die hier vaak voor gebruikt wordt. Na het harden dat tot 3 dagen ongeveer kan duren is het chemische proces eigenlijk klaar en is het verder reukloos.

Beiden moeten wel van een gelcoat worden voorzien voor de afwerking en weersbestendigheid.
Work mode_ [ ] on
__________ [x] off
relax mode_ [x] on
__________ [ ] off
pi_33613843
quote:
Op zondag 1 januari 2006 22:52 schreef M5 het volgende:

[..]
Over de kap. Poly...wat?
Carbon doe je toch met poly-hars erbij (of epoxy) ?
Abbandoned by people who didn't believe in hardcore anymore
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')