abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 30 december 2005 @ 20:33:15 #1
60090 Akkersloot
pro-islam is extreem-rechts !
pi_33554593
Er wordt vaak gezegd dat het geven van kritiek op de cultuur van een ander volk of religie zo makkelijk is. Maar volgens mij is het juist om één of meerdere psychologische redenen juist veel moeilijker om je eigen cultuur bekritiseren, ten gunste van de cultuur van een ander volk of een andere religie.

Dit zou dan verklaard kunnen worden door bijvoorbeeld

1. De christelijke cultuur zelf. Het grote idool van het christendom deed immers ook aan zelfvernietiging. Het dragen van zonden.

2. Direct gevolg van het christendom: Misdaden begaan door christenen en westerlingen dragen als de nieuwe erfzonde. De holocaust is volgens die aandoening onze schuld.

3. De westerse cultuur is gewoon beter (negatieve punten, zoals milieuvervuiling en energieverspilling) worden door de islamitische cultuur immers ook gedeeld). Voor iemand die mee wil discussieren rest dus alleen het van nature ophemelen van de islamitische.

Je eigen cultuur bekritiseren tegen over een andere cultuur
» is moeilijker.
» is juist makkelijker.
» Geen mening.

maak je eigen FOK! poll zelf!
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
Mein Koran 3:23.
  vrijdag 30 december 2005 @ 20:35:44 #2
100054 Quarks
little Eiffel! little Eiffel!
pi_33554704
Wat versta je onder de christelijke cultuur?
* 11:15, restate my assumptions: 1. Mathematics is the language of nature. 2. Everything around us can be represented and understood through numbers. 3. If you graph these numbers, patterns emerge. Therefore: There are patterns everywhere in nature.*
pi_33554782
Grappig dat je je eigen stelling kracht bij zet door punt 3.
  vrijdag 30 december 2005 @ 20:39:14 #4
36971 Invictus_
Religieuze Minderheid
pi_33554880
Bij voorbaat *zucht*
Now I'm walking on the sunnyside of the street
  vrijdag 30 december 2005 @ 20:39:45 #5
66825 Reya
Fier Wallon
pi_33554915
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 20:33 schreef Akkersloot het volgende:
Er wordt vaak gezegd dat het geven van kritiek op de cultuur van een ander volk of religie zo makkelijk is. Maar volgens mij is het juist om één of meerdere psychologische redenen juist veel moeilijker om je eigen cultuur bekritiseren, ten gunste van de cultuur van een ander volk of een andere religie.

Dit zou dan verklaard kunnen worden door bijvoorbeeld

1. De christelijke cultuur zelf. Het grote idool van het christendom deed immers ook aan zelfvernietiging. Het dragen van zonden.

2. Direct gevolg van het christendom: Misdaden begaan door christenen en westerlingen dragen als de nieuwe erfzonde. De holocaust is volgens die aandoening onze schuld.

3. De westerse cultuur is gewoon beter (negatieve punten, zoals milieuvervuiling en energieverspilling) worden door de islamitische cultuur immers ook gedeeld). Voor iemand die mee wil discussieren rest dus alleen het van nature ophemelen van de islamitische.

Je eigen cultuur bekritiseren tegen over een andere cultuur
» is moeilijker.
» is juist makkelijker.
» Geen mening.

[afbeelding]
Het Christendom is niet een culturele erfenis waar je even makkelijk afstand van kan doen als dat je hem kan omarmen, Akje. Het zit in je - hetgeen bij de meeste Nederlanders in zekere mate het geval is - of het zit niet in je. Vanuit deze culturele bagage handel je, al dan niet bewust. Bij jou zijn Christelijke normen ws een grotere speler in je dagelijks leven dan je zelf durft te erkennen, Akje.
  vrijdag 30 december 2005 @ 20:44:54 #6
47122 ATuin-hek
theguyver's sidekick!
pi_33555188
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 20:39 schreef Invictus_ het volgende:
Bij voorbaat *zucht*
Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
Onikaan ni ov dovah
  vrijdag 30 december 2005 @ 20:56:11 #7
60090 Akkersloot
pi_33555730
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 20:39 schreef Reya het volgende:
Bij jou zijn Christelijke normen ws een grotere speler in je dagelijks leven dan je zelf durft te erkennen, Akje.
Psychologische religieuze neveneffecten spelen inderdaad een veel groter effekt dan wij denken.
"Christenen en joden zijn ongelovig geworden omdat ze verzonnen hebben dat ze maar een paar dagen zullen branden in de hel" .
  vrijdag 30 december 2005 @ 20:59:21 #8
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_33555895
Je eigen cultuur bekritiseren is gewoon moeilijk, omdat de standpunten en denkbeelden die je daarvoor gebruikt altijd hun grond zullen hebben in die cultuur, het zijn vruchten van de cultuur die je net wil bekritiseren. Dat is het idee van de traditiegebondenheid van het postmodernisme.
Als je een andere cultuur wil bekritiseren doe je dit ook vanuit je eigen cultuur. Lijkt me gemakkelijker.

[ Bericht 0% gewijzigd door Beregd op 30-12-2005 22:08:02 ]
  vrijdag 30 december 2005 @ 21:04:55 #9
60090 Akkersloot
pi_33556180
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 20:56 schreef Akkersloot het volgende:
Psychologische religieuze neveneffecten spelen inderdaad een veel groter effekt dan wij denken.
Of andere effekten.

In Iran worden mensen gemarteld. Dat is gewoon geen nieuws. Maar als de VS martelt is dat wél nieuws, volgens de media. Met als resultaat dat "hele volksstammen" menen dat alleen de VS martelt.

Waarom verschijnen er uberhaupt alleen berichten als de VS martelt en niet Iran. Hoezo is het moeilijker om je eigen cultuur te bekritiseren
pi_33556228
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 21:04 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Of andere effekten.

In Iran worden mensen gemarteld. Dat is gewoon geen nieuws. Maar als de VS martelt is dat wél nieuws, volgens de media. Met als resultaat dat "hele volksstammen" menen dat alleen de VS martelt.

Waarom verschijnen er uberhaupt alleen berichten als de VS martelt en niet Iran. Hoezo is het moeilijker om je eigen cultuur te bekritiseren
Dat er in Iran gemarteld wordt weet iedereen wel, en zo men het niet weet vermoedt men het wel dat het daar gebeurt. De VS wordt door velen gezien als een beschaafd land waar dat soort dingen niet gebeuren.
  vrijdag 30 december 2005 @ 21:24:37 #11
60090 Akkersloot
pi_33557077
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 21:06 schreef Alicey het volgende:
Dat er in Iran gemarteld wordt weet iedereen wel, en zo men het niet weet vermoedt men het wel dat het daar gebeurt. De VS wordt door velen gezien als een beschaafd land waar dat soort dingen niet gebeuren.
Ik heb het over psychologische neveneffekten. Bij velen ontstaat daardoor toch het beeld dat alleen de VS martelt. En zeker het beeld dat alleen over het martelen door de VS gesproken moet worden.
pi_33557255
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 21:24 schreef Akkersloot het volgende:

[..]

Ik heb het over psychologische neveneffekten. Bij velen ontstaat daardoor toch het beeld dat alleen de VS martelt. En zeker het beeld dat alleen over het martelen door de VS gesproken moet worden.
Ik neem deze tendens niet waar.. Projecteer je nu niet een beeld wat je zelf hebt?
pi_33565130
Voor de slimmere mensen: Je eigen cultuur bekritiseren is makkelijker, omdat je er gewoon meer kennis van hebt.

Voor de minder slimme mensen: Andermans cultuur bekritiseren is makkelijker omdat je er minder kennis van hebt.

En in het algemeen ligt et uiteraard aan de cultuur zelf hoe je tegen andere en je eigen cultuur aankijkt.
ik ben sowieso da bomb
  zaterdag 31 december 2005 @ 00:21:50 #14
94922 Tyler..Durden
Bacchus is my homeboy
pi_33565327
Er zijn een paar joden vergekomen met zelfspot.
Wat loop je naar mijn sig te kijken!?
  zaterdag 31 december 2005 @ 15:25:12 #15
60090 Akkersloot
pi_33581648
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 00:17 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Voor de slimmere mensen: Je eigen cultuur bekritiseren is makkelijker, omdat je er gewoon meer kennis van hebt.
En je eigen cultuur bekritiseren lijkt mij ook zinvoller.
  zaterdag 31 december 2005 @ 20:43:47 #16
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_33590912
Iedereen vindt zijn eigen cultuur al dan niet bewust vrijwel altijd superieur aan alle andere culturen.
Dat is het resultaat van de opkomst van de staten, nationalisme,(de) kolonisatie en het feit dat je je hele leven binnen die cultuur bent opgegroeid en je weinig weet over andere culturen. Onbekend maakt onbemind. Of het nu makkelijker of moeilijker is? Geen idee; het zal wel niet zoveel uitmaken denk ik..
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  zondag 1 januari 2006 @ 10:58:35 #17
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33597909
Zelfspot is best gezond toch?

Je zou maar vastzitten in een cultuur welke niet meer wil bewegen omdat niemand er kritiek op heeft, brrr!
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
pi_33598415
Maar de Islamitische cultuur is wel beter....
  zondag 1 januari 2006 @ 11:59:54 #19
102127 Hallulama
Energy Must Flow
pi_33598434
quote:
Op zondag 1 januari 2006 11:58 schreef Monidique het volgende:
Maar de Islamitische cultuur is wel beter....
<AMSTERDAMSACCENT>Bepoal jij dat?</AMSTERDAMSACCENT>
O, ye Fountains, Meadows, Hills, and Groves
  zondag 1 januari 2006 @ 12:00:31 #20
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33598441
quote:
Op zondag 1 januari 2006 11:59 schreef Hallulama het volgende:

[..]

<AMSTERDAMSACCENT>Bepoal jij dat?</AMSTERDAMSACCENT>
Nee, Allah
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_33601770
Zie je het nut van bovenstaande poll?
» Ja
» Nee

Jaja...
  zondag 1 januari 2006 @ 14:50:04 #22
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_33601847
Laat me eens de vraag concretiseren. Moet sadam hoessein in eigen land berecht worden of door een internationaal tribunaal. De vraag is wie het beste een oordeel kan vellen over de gepleegde feiten. Ik denk dat buitenstaanders beter geplaatst zijn, juist omdat ze niet betrokken zijn.

Ik blijf er dus van overtuigd dat je eigen cultuur bekritiseren een grotere uitdaging is.
  zondag 1 januari 2006 @ 15:37:40 #23
60090 Akkersloot
pi_33602946
quote:
Op zondag 1 januari 2006 14:47 schreef Tybris het volgende:
Zie je het nut van bovenstaande poll?
Als er anders gestemd wordt dan je zou verwachten is een poll toch per definitie nuttig ?

Technisch vraagje. Zou ik de code van jouw poll in elk polltopic kunnen plaatsen ? (inclusief de uitslag dus).
pi_33603146
quote:
Op zaterdag 31 december 2005 00:17 schreef Nietszeggendwezentje het volgende:
Goede ( positieve / negatieve ) kritiek geven kan alleen over iets waar je redelijke kennis van hebt
quote:
Voor de minder slimme mensen: Andermans cultuur bekritiseren is makkelijker omdat je er minder kennis van hebt.
Goede ( positieve / negatieve ) kritiek geven kan niet over iets waar je geen redelijke kennis van hebt
quote:
En in het algemeen ligt et uiteraard aan de cultuur zelf hoe je tegen andere en je eigen cultuur aankijkt.
over het algemeen ligt het aan de cultuur waarin je je meningen vormt of je Goede ( positieve / negatieve ) kritiek wil geven, of zomaar wat wil roepen.
March Of The Black Queen
Ik ben dyslectisch. dus niet zeuren over m'n spelling, en als je het dan niet kunt lezen dan typ ik wel wat harder.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')