abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33540203
Sneeuwjacht....

Voor mij is dit echt een nieuw woord... dat sinds de sneeuwbuien in het oosten een aantal weken geleden opeeens gebruikt wordt...

Wat is het verschil met "sneeuwstorm"????
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:37:57 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_33540359
quote:
Nader Verklaard
Sneeuwjacht
Sneeuw die rustig dwarrelt is veel minder hinderlijk dan sneeuw die door de wind wordt voortgejaagd. Sneeuw levert de grootste problemen als het hard waait, vooral als dan ook het vriest. Sneeuw levert de grootste problemen ook als het ook hard waait en vooral als het vriest. Bij een krachtige tot harde wind, windkracht 6 of 7, is tijdens sneeuwval sprake van een ware sneeuwjacht. De stuifsneeuw, die bij temperaturen onder nul in kieren en gaten doordringt, leidt tot grote overlast: het verkeer en openbaar vervoer worden ontwricht en wegen raken versperd door ophopingen en duinen van sneeuw. In een sneeuwjacht is het zeer onaangenaam, zeker bij temperaturen ver onder nul. Bovendien vermindert het zicht, afhankelijk van de intensiteit van de sneeuw. In zware sneeuw kan het zicht teruglopen tot minder dan 500 meter en soms zelfs minder dan 50 meter vergelijkbaar met zeer dichte mist.

Sneeuw en zeker een sneeuwjacht is zeer belemmerend voor het verkeer. Het KNMI geeft bij sneeuw extra waarschuwingen uit. Bij een sneeuwjacht of sneeuwstorm, waarin minstens windkracht 6 wordt bereikt, gaat een Weeralarm uit, zo mogelijk voorafgegaan door een voorwaarschuwing. Sneeuwval of driftsneeuw bij windkracht 8 of meer wordt een sneeuwstorm genoemd, zoals de blizzards in Canada en de Verenigde Staten.

Sneeuw is in ons land in het winterhalfjaar heel gewoon maar een sneeuwjacht komt niet vaak voor. Tijdens winterse buien met windstoten lijkt het soms een sneeuwjacht maar stuivende sneeuw bij vorst komt in Nederland heel weinig voor en dan meestal maar gedurende korte tijd. Een heuse sneeuwstorm bij temperaturen onder nul en windkracht 8 of 9 is uitzonderlijk. In de 20e eeuw kwam dat gemiddeld eens in de vijf jaar voor maar zeer onregelmatig in de tijd verdeeld. De volgende sneeuwstorm liet soms meer dan twintig jaar op zich wachten maar in strenge winters woedde soms enkele malen een sneeuwstorm.

De laatste sneeuwstorm dateert van 1985 toen op het op 8 en 9 januari sneeuwde bij een stormachtige wind. De zwaarste en meest ontwrichtende sneeuwstorm van de laatste decennia was die van 14 februari 1979 met 90 uur achtereen driftsneeuw en sneeuwduinen van 3 tot 6 meter hoogteIn de meteorologie wordt onderscheid gemaakt tussen lage en hoge driftsneeuw. Lage driftsneeuw is sneeuw die door de wind tot ooghoogte (ongeveer 1,80 meter) wordt opgewerveld. Van hoge driftsneeuw is sprake als de sneeuw door de wind veel hoger in de lucht wordt opgedwarreld waarbij ook het zicht op ooghoogte sterk wordt verminderd.
Bron
The love you take is equal to the love you make.
pi_33540615
  vrijdag 30 december 2005 @ 15:19:34 #5
136830 Nenootje
severely detached
pi_33542088
quote:
Sneeuw die rustig dwarrelt is veel minder hinderlijk dan sneeuw die door de wind wordt voortgejaagd. Sneeuw levert de grootste problemen als het hard waait, vooral als dan ook het vriest. Sneeuw levert de grootste problemen ook als het ook hard waait en vooral als het vriest.
Blij dat ze niet in herhaling vallen
Hoera, wat is het leuk dat ik besta.
  vrijdag 30 december 2005 @ 15:26:13 #6
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_33542323
Dit had je natuurlijk ook zelf kunnen vinden...
pi_33542359
en aangezien er op dit moment aan de kust dik 7bft waait is het dus sneeuwjacht
Band of Fok!kers Battlefield 2 Clan
84.244.162.88:16567 - Band of Fok!kkers Battlefield 2 Ranked Public Server
pi_33542762
den haag is mooi wit
Ik haat signatures!
pi_33542846
Dan was je er nog niet in 1963 en zeker niet in 1956(?). De eerste keer dat ik het meemaakte was toen mijn moeder de gordijnen 's-morgens opendeed en dat het donker bleef in de kamer. De sneeuw was tot onder de slaapkamerramen opgestoven. Gelukkig konden we nog de achterdeur uit. En toen we buitenkwamen waren de lantaarns erg kort. We woonden toen aan de rand van het dorp Huizen. We zijn toen een tijdje geïsoleerd geweest in een tijd dat de melk- en groentenman nog aan huis kwamen venten.
De tweede keer woonden we ergens anders, maar weer aan de rand van Huizen. Toen groeven we gangen door de metershoge sneeuw. Mijn vader was net een bouwbedrijf begonnen. Drie maanden niet kunnen werken en dus praktisch geen inkomsten...
Een echte sneeuwjacht is een combinatie van harde wind en droge sneeuw. De sneeuw stuift dan op in sneeuwduinen op luwe plaatsen.

Deze had ik ook al elders geplaatst.
  zaterdag 31 december 2005 @ 13:42:30 #10
65351 B_BOY
De kater komt later.
pi_33577913
dan ga je de sneeuw opjagen zodat hij verdwijnt.
Remlof is een Spellings Nsb'er
pi_33577982
sneeuwstorm is het pas vanaf windkracht 8?
  zondag 1 januari 2006 @ 13:05:58 #12
1129 buzzer
Jeu de buzzer
pi_33599419
Wel behoorlijke lekkage gehad door die kutsneeuw die onder de dakpannen gewaaid is
Toch vreemd hoor.. Dat men het over een boek heeft en daarbij de vraag stelt of het ook offline te bekijken is
  zondag 1 januari 2006 @ 13:48:57 #13
52753 Sjowhan
ex-mod DIG. Watskebeurt?
pi_33600339
Wel natte voeten door die sneeuw, maar voor de rest geen last gehad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')