abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33539273
Dit huis bedoel ik dus. Die hoekige, fascinerende, blokkendoosachtige halfvrijstaande villa aan de Prins Hendriklaan 50 in Utrecht. Ontworpen door Gerrit Rietveld in opdracht van Truus Schröder-Schräder, een Utrechtse society-dame.
Een architectonische uitwerking van de ideeën van De Stijl, de Nederlandse kunstbeweging uit het interbellum waar ook Mondriaan toe behoorde.
In 2000 door Unesco op de Werelderfgoedlijst gezet. En terecht.

Maar goed, mijn vraag was: is deze villa nog bewoond? En zo ja, kunnen de bewoners mij een seintje geven zodra zij op het punt staan te verhuizen?
Maar ik wil nog wel es van gedachten veranderen.
You are a legend in a lovely game
  vrijdag 30 december 2005 @ 14:12:15 #2
15967 Frollo
You know I am a righteous man
pi_33539381
Geen idee, maar ik kan me nog wel herinneren dat Vader Abraham ooit een paar orginele Rietveldstoelen bij het grofvuil heeft gezet. Hij had ze gevonden na een verhuizing en kon zich niet voorstellen dat die rare dingen iets waard zouden zijn.
pi_33539542
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:12 schreef Frollo het volgende:
Geen idee, maar ik kan me nog wel herinneren dat Vader Abraham ooit een paar orginele Rietveldstoelen bij het grofvuil heeft gezet. Hij had ze gevonden na een verhuizing en kon zich niet voorstellen dat die rare dingen iets waard zouden zijn.
WAT?!? We zullen zijn HOOFD eens bij het grofvuil zetten, die smurfenlokker.

Hoe kan je dit nou bij het grofvuil zetten?
(alhoewel zo'n stoel natuurlijk voor geen meter zit)
pi_33539579
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:12 schreef Frollo het volgende:
Sterker nog: hij woont in een door Rietveld ontworpen huis maar heeft het helemaal laten verbouwen. Een rieten kap er op en van binnen geheel Brabants met veel donker eikenhout

De huizen van Rietveld zijn overigens kwalitatief niet erg goed. Veel lekkages, tocht, slecht houdbare materialen.
pi_33539687
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:16 schreef Scrutinizer het volgende:
terker nog: hij woont in een door Rietveld ontworpen huis maar heeft het helemaal laten verbouwen. Een rieten kap er op en van binnen geheel Brabants met veel donker eikenhout
quote:
De huizen van Rietveld zijn overigens kwalitatief niet erg goed. Veel lekkages, tocht, slecht houdbare materialen.
Hm. Ligt dat aan het ontwerp zelf, de uitwerking daarvan of vooral aan de gebruikte materialen?

[ Bericht 2% gewijzigd door Capa op 30-12-2005 14:25:05 ]
pi_33540123
quote:
Op vrijdag 30 december 2005 14:19 schreef Capa het volgende:

Hm. Ligt dat aan het ontwerp zelf, de uitwerking daarvan of vooral aan de gebruikte materialen?
Het was voor die tijd zeer experimenteel: bouwen met glas, staal en beton. De betonmix was vaak van matige kwaleit, de originele stalen kozijnen kunnen alleen enkel glas bevatten. Tegenwoordig mag je dat, gelukkig maar, niet zomaar laten vervangen door nieuwere kozijnen met dubbel glas.
pi_33544794
Het is niet meer bewoond, maar valt onder het Centraal Museum. Bezichtiging op afspraak.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')