abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33503296
Heeft iemand ervaring met electrische vloerverwarming?
Kan dat op een houten ondervloer met een laminaat bovenvloer? Is het duur? verbruikt het veel stroom? en is het makkelijk aan te leggen?

en bovenal: scheelt het in de stookkosten? (heb geen CV)

alvast bedankt en sorry voor de hoop vragen.
Childhood is over the moment you know you're going to die.
'Snelwegen verbreden om files op te lossen? Dat is zoals de broeksriem losser maken tegen obesitas'
pi_33504182
jep dat verbruikt veeel stroom of je moet het altijd uit hebben staan
  donderdag 29 december 2005 @ 15:06:12 #3
67194 wimmel_1
Intentionally Left Blank
pi_33506193
Electrische vloerverwarming is imho alleen geschikt voor kleinere ruimtes waar je het achteraf in wil aanbrengen (badkamer e.d.)
Waarom staat er in ondertitels nooit dat wat er gezegd word?
  donderdag 29 december 2005 @ 18:08:57 #4
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33512216
Hoeveel verbruikt zo'n electrische eigenlijk per m2?
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_33515018
quote:
Op donderdag 29 december 2005 18:08 schreef Martijn_77 het volgende:
Hoeveel verbruikt zo'n electrische eigenlijk per m2?
Degene (Magnum) in onze badkamer gebruikt 150 Watt per m2. Het lijkt altijd alsof elektrische vloerverwarming onwijs veel stroom verbruikt, maar dat valt dus best mee. Het duurt even voordat de vloer op temperatuur is, maar dan hoef ie ook maar af en toe even aan te slaan om de vloer op temperatuur te houden. Na verloop van tijd leert de termostaat hoe de vloer reageert en zou het alleen maar efficienter moeten gaan. Tenminste dat is het geval bij een Magnum .

Ik kan me zo voorstellen dat een houten vloer nou niet echt goed te verwarmen is, het geeft niet echt warmte door en isoleert volgens mij alleen maar. De Magnum Perfotherm is zo'n mat die je direct onder het laminaat legt, maar zoals er al staat is alleen voor comfort (het voorkomt de hinderlijke koude trek (zie website)). Energiezuinig is het dus wel, maar je moet niet de illusie hebben dat de kamer er warmer van gaat worden. Je hebt dus comfort-, bij- en hoofdverwarming. Soms kan bijverwarming ook als hoofdverwarming dienen, maar veelal alleen maar in badkamers die niet grenzen aan buitenmuren. Tegenwoordig kan je vloerverwarming ook prima als hoofdverwarming gebruiken, alleen dan zijn het wel systemen met veel dikke leidingen die in een cementdeklaag (met toeslag) verwerkt worden.
  vrijdag 30 december 2005 @ 09:46:29 #6
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_33530894
quote:
Op donderdag 29 december 2005 19:44 schreef sjares het volgende:

[..]

Degene (Magnum) in onze badkamer gebruikt 150 Watt per m2. Het lijkt altijd alsof elektrische vloerverwarming onwijs veel stroom verbruikt, maar dat valt dus best mee. Het duurt even voordat de vloer op temperatuur is, maar dan hoef ie ook maar af en toe even aan te slaan om de vloer op temperatuur te houden. Na verloop van tijd leert de termostaat hoe de vloer reageert en zou het alleen maar efficienter moeten gaan. Tenminste dat is het geval bij een Magnum .

Ik kan me zo voorstellen dat een houten vloer nou niet echt goed te verwarmen is, het geeft niet echt warmte door en isoleert volgens mij alleen maar. De Magnum Perfotherm is zo'n mat die je direct onder het laminaat legt, maar zoals er al staat is alleen voor comfort (het voorkomt de hinderlijke koude trek (zie website)). Energiezuinig is het dus wel, maar je moet niet de illusie hebben dat de kamer er warmer van gaat worden. Je hebt dus comfort-, bij- en hoofdverwarming. Soms kan bijverwarming ook als hoofdverwarming dienen, maar veelal alleen maar in badkamers die niet grenzen aan buitenmuren. Tegenwoordig kan je vloerverwarming ook prima als hoofdverwarming gebruiken, alleen dan zijn het wel systemen met veel dikke leidingen die in een cementdeklaag (met toeslag) verwerkt worden.
Zo en zo lijkt hout me niet de meest ideale ondervloer vanwege de geringe isolerende werking. Ik denk dat het pas effectief is als de houten vloer (van onder af) geisoleerd wordt!

Verder kun je op verschillende websites veel info vinden, dus ook het verbruik.
Wat wel overal wordt vermeld is dat de elektrische vloerverwarming in zowel aanschaf als verbruik duurder is dan een conventionele (op de CV aangesloten) vloerverwarming.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_34241959
Ik heb ook electrische vloerverwarmingsmat aangelegd onder vloertegels in de badkamer, maar de vloer temperatuur gaat wel heel langzaam omhoog.
Toen ik het aanzette gaf de thermostaat 14 graden aan en drie kwartier later pas 17 graden.

Heb ik het niet goed aangesloten of hoort dat zo?
  donderdag 19 januari 2006 @ 16:43:17 #8
16848 bankrupcy
Bot omdat het mot
pi_34245479
Dat lijkt me correct. Het duurt bij ons ongeveer 3-4 uur om de woonkamer op temperatuur te brengen. Het op tempratuur brengen van 15 cm beton kost nogal wat tijd. Vandaar dat de vloerverwarming bij ons permanent aanstaat. En omdat het temperatuurverschil tussen vloer en kamer laag is, warmt de kamer ook maar langzaam op.

Dat lijkt heel inefficient, maar omdat vloerverwarming op een veel lagere temperatuur werkt, is de CV een stuk efficienter.

Daarnaast is ons plafond 3 meter hoog en daardoor werken radiators erg slecht. De warmte stijgt onmiddelijk naar het plafond. Dankzij de vloerverwarming is nu de hele ruimte warm door de warmtestraling van de vloer.
  donderdag 19 januari 2006 @ 23:49:01 #9
20895 wernert2
Nu met 35% korting.
pi_34262452
Kijk eens naar de Millimat matten van Magnum voor info over gebruik van electrische vloerverwarming.

Qua prijs iets duurder dan het 'gewone' Plieger spul, maar veel meer waar voor je geld. Zo zit er een electronische klokthermostaat bij, net als een multimetertje om alles op te meten.

Ook gebruikt millimat maar 1 aan- en afvoerkabel. Bij de Plieger-matten, te vinden in de bouwmarkt, heb je 'n aanvoer en 'n retourdraad. Dat werkt minder makkelijk.
pi_34268757
Voor het leggen op een houten ondervloer zijn speciale isloatie matrten die je onder of de electrische of de conventionele vloerverwarming legt. Het wordt dan doorg aangelegt, waarbij alumium plaatjes de cement dekvloer vervangen als warmte verdeler. Kijk eens op de site van b.v. WTH

Het verbruik van electrische vv is hoger omdat de energie kosten per KW hoger zijn. Electrisch is zoalswel als bij- (comfort) alswell als hoofdverwarming mogelijk. Voor de laatste heb je een aparte groep nodig.

Een houten afwerking is geen probleem, het isoleerd niet echt, maar verttraag hooguit het opwarmen van de kamer iets, daarnaast bevorderd het juist weer de stralingwarmte. In het buitenland (voornamelijk scandinavische landen) is deze combinatie zeer gebruikelijk, en is onze standaard tegelvoer oplossing weer gezien als een aparte combinatie.

Niet alle laminaten en parketten zijn geschikt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')