Inderdaad, dat zou minstens een 6 moeten zijn.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:14 schreef mcyodogg het volgende:
ik heb de antwoorden bekeken en van de 36 had ik er 23 'goed', vind ik hoger dan een 4,4 waard.
Bij vraag 3:quote:Op donderdag 29 december 2005 15:26 schreef alwaysthebest het volgende:
De antwoorden. 't Is een pdf-bestandje.
Ja ja. Duidelijk.quote:Vraag 3
Waarom zijn wij in Nederland begonnen met het afsteken van vuurwerk bij het begin van een nieuw jaar?
Antwoord C is goed.
Lawaai maken rond de jaarwisseling komt al voor in de tijd van de Germanen. Vuurwerk steken we af om kwade geesten aan het einde van het jaar te verjagen. Antwoord A dus.
Je moest 80% halen om te slagen.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:17 schreef Quarks het volgende:
[..]
Inderdaad, dat zou minstens een 6 moeten zijn.
Kromme vraag inderdaad, het verjagen van geesten is ook overgenomen van de chinezen.quote:Op donderdag 29 december 2005 16:19 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Bij vraag 3:
[..]
Ja ja. Duidelijk.
Wat waren de uitslagen?quote:Op woensdag 28 december 2005 22:39 schreef Tackleberry het volgende:
7.4, niet verkeerd als ik die (DRAMATISCHE) uitslagen op de televisie zie...
Gemiddelde van Nederland was 5,3. Het gemiddelde van in de studio weet ik niet meer, maar wel dat elke bevolkingsgroep (zoals daar waren: Zeeuwen, afhaal-Chinezen, Oranje-gezinden,...) allemaal een onvoldoende hadden.quote:Op donderdag 29 december 2005 21:53 schreef SuperRembo het volgende:
Wat waren de uitslagen?
Wereldvreemde test dus, opgesteld door wereldvreemde mensen. (Zoals ik al eerder zei.)quote:Op donderdag 29 december 2005 23:34 schreef Nenootje het volgende:
[..]
Gemiddelde van Nederland was 5,3. Het gemiddelde van in de studio weet ik niet meer, maar wel dat elke bevolkingsgroep (zoals daar waren: Zeeuwen, afhaal-Chinezen, Oranje-gezinden,...) allemaal een onvoldoende hadden.
Je haalt nu wel een aantal dingen door elkaar hoorquote:Op vrijdag 30 december 2005 03:18 schreef Clourhide het volgende:
Laat dit soort van rechtse intellectuelen hun zin hebben,
Hij heeft helemaal gelijk ......quote:Op donderdag 29 december 2005 15:54 schreef teamlead het volgende:
[..]
Het antwoord op vraag 21 is echt niet goed hoor
Ze zeggen daar dat je zo snel mogelijk naar het CWI moet als je ontslagen bent... Maar als je dat doet (vlak voor de kerst geprobeerd) krijg je te horen dat je pas de eerste dag dat je werkeloos bent kunt inschrijven..
Dat is wel logisch. Als je niets weet en alles gokt dan heb je ongeveer 12 van de 36 vragen goed. Rekenkundig kom je dan op een 3,3 volgens de scorelijst een 2,3. Als je de helft weet en de andere helft gokt dan zal je er ongeveer 24 goed hebben: rekenkundig een 6,7, volgens de scorelijst een 4,6.quote:Op vrijdag 30 december 2005 07:48 schreef luciano het volgende:
11 fouten van de 36 komt rekenkundig gezien uit op een 6,9 ....
Mijn score was echter 4,7 !!! ........ grote klasse rekenwonders daar !
Oh ja ?quote:Op vrijdag 30 december 2005 08:04 schreef SuperRembo het volgende:
Dat is wel logisch. Als je niets weet en alles gokt dan heb je ongeveer 12 van de 36 vragen goed.
Anders lees je de regels: Je moet minstens 80% goed hebben voor een 5.5. Dus, als je 0 tot 20% fout hebt dan heb je van 10 - 5.5. Anders heb je per definitie een onvoldoende, en dat klopt ook rekenkundig allemaal. De schaalverdeling is niet lineair, maar er staat nergens dat dat moet. Ooit CITO eindexamens gezien?quote:Op vrijdag 30 december 2005 07:48 schreef luciano het volgende:
11 fouten van de 36 komt rekenkundig gezien uit op een 6,9 ....
Mijn score was echter 4,7 !!! ........ grote klasse rekenwonders daar !
Het ruimt dan wel op in ieder geval......quote:Op donderdag 29 december 2005 16:09 schreef Dynia het volgende:
5,1 klotetest....t wordt rustig in nederland als iedereen met een onvoldoende het land uit zou moeten...:)
Anders pak je je kansberekeningboek er nog even bij. Heb jij weleens een munt gegooid? Dat je twee mogelijkheden hebt wil dus niet zeggen dat als je 100 keer gooit dat je dan verwacht dat je 50 keer kop gooit en 50 keer munt? Als je een multiple choice vraag hebt waarbij je 36 'gooit' met een 3 zijdige munt, dan is het toch te verwachten dat je 12 keer 'elke zijde' krijgt?quote:Op vrijdag 30 december 2005 08:26 schreef luciano het volgende:
[..]
Oh ja ?![]()
![]()
Het feit dat 36 vragen gedeeld door 3 mogelijke antwoorden 12 mogelijk goede antwoorden oplevert wil niet zeggen dat dat in de praktijk ook zo is . Hier komt een stukje kansberekening bij kijken hoor , waar ik nu niet op in zal gaan , maar iets in de trend van 1/3 x 1/3 x 1/3 enz enz .... de kand op 12 goede vragen is VEELLLLL kleiner dan je denkt , en zeker niet 1 op 3 !
Dat is alleen maar als er maar 1 vraag is !!!
36 delen door 12 hier is net zoiets als ..... 36 appels gedeeld door 12 peren is 3 kastanjes o.i.d!
Ik heb wiskunde 1 + 2 gehad op atheneum / vwo niveau , eindcijfer , een 9 + een 8 , dus ik kom een aardig eind al zeg ik het zelf . Dat ik niet eens begon over de werkelijke kans en de verwachtingswaarde , en dat het niet een kwestie is van 12 : 36 is alles wat ik alleen maar wilde aangeven voor de niet wiskundigen hier . Die vergelijking was alleen maar om aan te geven dat appels met peren vergelijken in mijn ogen hetzelfde is als zeggen dat het een " kans " is van 12 : 36 .quote:Op vrijdag 30 december 2005 10:04 schreef AtraBilis het volgende:
[..]
Anders pak je je kansberekeningboek er nog even bij. Heb jij weleens een munt gegooid? Dat je twee mogelijkheden hebt wil dus niet zeggen dat als je 100 keer gooit dat je dan verwacht dat je 50 keer kop gooit en 50 keer munt? Als je een multiple choice vraag hebt waarbij je 36 'gooit' met een 3 zijdige munt, dan is het toch te verwachten dat je 12 keer 'elke zijde' krijgt?
Het is natuurlijk ook wel uit te rekenen. Waar je gelijk in hebt is dat de kans op precies 12 goede antwoorden niet 1/3e is. Om het zo direct mogelijk uit te rekenen: 12 goede antwoorden betekent precies 12 keer goed gokken, en 24 keer fout gokken. Dat kan op (36 boven 12) manieren. Voor die kans krijg je dus: (36 boven 12)*(1/3)^12*(2/3)^24 ~ 0.14. Dus 14% kans.
De verwachtingwaarde reken je echter anders uit, dat is alle kansen voor 0 t/m 36 maal de waarde. Dus (36 boven 0)*(1/3)^0*(2/3)^36 + (36 boven 1)*(1/3)^1*(2/3)^35 + ... + (36 boven 36)*(1/3)^36*(2/3)^0. En deze verwachtingswaarde is: 12.
Je zou 't handiger kunnen doen door op te merken dat als mensen gokken de antwoorden onderling als onafhankelijk te modelleren zijn, en mits ze eerlijk verdeeld zijn, etc, etc, zeggen dat E(Totaal) = E(vraag1) + E(vraag2) + E(vraag3) + ... + E(vraag36) = 36 * 1/3 = 36/ 3 = 12.
Enfin. De Wiskunde strookt hier aardig met de intuïtie, behalve bij jou blijkbaar. (Dat voorbeeld met die kastanjes en peren slaat natuurlijk als een tang op een varken.)
SuperRembo zegt:quote:Op vrijdag 30 december 2005 11:20 schreef luciano het volgende:
[..]
Ik heb wiskunde 1 + 2 gehad op atheneum / vwo niveau , eindcijfer , een 9 + een 8 , dus ik kom een aardig eind al zeg ik het zelf . Dat ik niet eens begon over de werkelijke kans en de verwachtingswaarde , en dat het niet een kwestie is van 12 : 36 is alles wat ik alleen maar wilde aangeven voor de niet wiskundigen hier . Die vergelijking was alleen maar om aan te geven dat appels met peren vergelijken in mijn ogen hetzelfde is als zeggen dat het een " kans " is van 12 : 36 .
Mijn wiskundeleraar legde het me altijd zo uit , om de waanzin van iets in te laten zien . En getuige mijn eindcijfers ben ik die man eeuwig "dankbaar " .![]()
Dat is in feite waar. Dan haal jij dat eruit om een ontzettend nonsensverhaal over kansen op te hangen, gestaafd met quasi-formele redenaties, om diegene recht te wijzen. Welnu, SuperRembo zit met die opmerking stukken dichter bij de waarheid dan jij. Nergens wordt gewag gemaakt van kansen als 12:36.quote:Dat is wel logisch. Als je niets weet en alles gokt dan heb je ongeveer 12 van de 36 vragen goed.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |