1 2 3 | CCC CCC |
Laat ik deze regel even toelichten aan de hand van een paar voorbeelden.quote:Op woensdag 28 december 2005 21:38 schreef thabit het volgende:
Regel 1. Stel je hebt een verzameling cijfers S en een rij/kolom/blok waarvoor geldt dat het aantal vakjes v met a(v) deelverzameling van S minstens gelijk is aan het aantal elementen van S, dan mag je in alle andere vakjes van je rij/kolom/blok de cijfers van S wegstrepen.
Heb je hier ook een bron van?quote:Op woensdag 28 december 2005 22:03 schreef -jos- het volgende:
Ehm, ik vind het wel een leuk idee maar volgens mij kun je elke sudoku gewoon met een simpel excel file-tje oplossen, heb ik gelezen ergens
Jij bent grappig, maar inderdaad een beetje simpel als je niet eens een beetje kan Sudoku'en.quote:Op woensdag 28 december 2005 21:57 schreef tass het volgende:
Ik ben gek op rekenspelletjes, maar van het hele sudoku of zo, snap ik echt geen ene bal!!!
Ik heb 't geprobeerd maar ik ben blond. Dus hou ik er maar mee op :-D :-D
Het stond enkele weken terug in een computerblad dat een oud-leraar van me op het perron stond te lezen.quote:
Ik denk dat hij een of ander computerblad bedoelde, daar stond schijnbaar in hoe random Sudoku's kon laten maken doormiddel van een excel sheet. Maar opzich is het niet heel moeilijk om op te lossen doormiddel van een programmatje te schrijven voor je rekenmachine, iig een maat van hem deed dat nog vrij rapquote:
ff op google gezocht ( op excel sudoku oplosser )quote:
Hmm, nee. Niet voor die. Er moeten dus nog regels bij. Vooral regel 2 moet algemener.quote:Op woensdag 28 december 2005 22:29 schreef Zap het volgende:
Klik hier: http://www.stolaf.edu/people/hansonr/sudoku eens op Hardest (rechtsboven).
Zijn jouw regels ook voldoende voor die Sudoku?
Als je per vakje zou bijhouden welke getallen er niet meer in zouden kunnen staan, vind je vanzelf vakjes waarvoor alle mogelijkheden uitgeput zijn. Bij een moeilijke soduko ontkom je er denk ik echter niet aan om eerst puur op de gok bijv. drie vakjes in te vullen. Je hebt dan 1000 mogelijkheden, en bij een van de mogelijkheden kom je met de andere regel tot een oplossing.quote:Op woensdag 28 december 2005 23:05 schreef thabit het volgende:
De beginsituatie is al een probleem.
Ik was altijd onder de indruk dat je er met "simpel" wegstrepen wel kon komen, als je moet gaan gokken is het toch niet echt een leuk spel meer, lijkt me. Je moet er toch rekenkundig uit kunnen komen.quote:Op donderdag 29 december 2005 08:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Bij een moeilijke soduko ontkom je er denk ik echter niet aan om eerst puur op de gok bijv. drie vakjes in te vullen.
Zelfs de allermoeilijkste soduku's kunnen zonder gokwerk opgelost worden.quote:Op donderdag 29 december 2005 08:10 schreef Alicey het volgende:
[..]
Als je per vakje zou bijhouden welke getallen er niet meer in zouden kunnen staan, vind je vanzelf vakjes waarvoor alle mogelijkheden uitgeput zijn. Bij een moeilijke soduko ontkom je er denk ik echter niet aan om eerst puur op de gok bijv. drie vakjes in te vullen. Je hebt dan 1000 mogelijkheden, en bij een van de mogelijkheden kom je met de andere regel tot een oplossing.
De vraag is natuurlijk weer of het toevoegen van dat patroon genoeg is, en of je wel elke soduko kunt oplossen met 3 vakjes (bij elkaar of random?) proberen in te vullen..
Dat is een feit?quote:Op donderdag 29 december 2005 15:15 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Zelfs de allermoeilijkste soduku's kunnen zonder gokwerk opgelost worden.
Anders is het geen Sudoku.quote:
quote:Bij het maken van een opgave moet het computerprogramma eerst een oplossing in mekaar knutselen d.m.v. random-verdelingen van de 9 cijfers en toetsing van de rij-kolom-blok-compatibiliteit. Zodra een nieuwe oplossing is gevonden moet ze omgezet worden naar een opgave door er (eveneens random) een aantal cijfers van vrij te geven. Het computerprogramma moet dan nagaan of de vrijgegeven cijfers toelaten de puzzel op te lossen. Is dat niet het geval dan kan een bijkomend cijfer vrijgegeven worden (en telkens weer een volgend) tot de puzzel zonder gokken oplosbaar is.
Het lijkt me wel logisch, op zich. Als je moet gaan gokken, is er toch niks uitdagends meer aan? Het is juist de truc om het met flink zoeken op te lossen, niet met mazzel.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |