leeftijd zegt tog nix....quote:Op woensdag 28 december 2005 14:11 schreef DJ-Maurits het volgende:
Het gaat slecht met Nederland, heel slecht....
Je bent verdomme 25!
Zechd dan tog zeker.quote:Op woensdag 28 december 2005 14:15 schreef .elxmetalhead het volgende:
leeftijd zegt tog nix....
't Is triest ja.quote:Op woensdag 28 december 2005 14:11 schreef DJ-Maurits het volgende:
Je bent verdomme 25!
Ach tief toch een end op als je niks beters te melden hebt.quote:Op woensdag 28 december 2005 14:11 schreef DJ-Maurits het volgende:
Je bent verdomme 25!
Gezichtsverlies is best wel een groot woord voor een forum als 'fok'.quote:Op woensdag 28 december 2005 14:21 schreef ArtyShock het volgende:
[..]
't Is triest ja.
@a-child-in-chains: Aan de ene kant bewonderenswaardig dat iemand op jouw leeftijd nog de moeite wil nemen toch de regeltjes te leren. Aan de andere kant een beetje jammer omdat een willekeurige zoekmachine je het antwoord had gegeven zonder gezichtsverlies te lijden.
Ga de basisschool nog eens doen.quote:Op woensdag 28 december 2005 14:24 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Ach tief toch een end op als je niks beters te melden hebt.
Dat dt, d, t doen veel mensen fout hoor. Was op de middelbaar al zo.
Kom ff stoer doen hierzo. tsssss..![]()
Dom volkquote:Op woensdag 28 december 2005 14:24 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Dat dt, d, t doen veel mensen fout hoor. Was op de middelbaar al zo.
Helemaal te gek! Bedankt!quote:Op woensdag 28 december 2005 14:06 schreef freiss het volgende:
D, DT of T?
1. Bij een persoonsvorm van de tweede of derde persoon (jij, u, hij): Schrijf een -t: De persoonsvorm bestaat uit 'stam plus -t'. De stam is wat je hoort als je het hele werkwoord uitspreekt, zonder -en: behandel + t, vergader + t. De eerste persoon 'ik' heeft als vervoeging slechts de stam van het werkwoord 'ik wordt' moet dus 'ik word' zijn.
2. Bij een voltooid deelwoord:
Schrijf een -t als: de laatste letter van de stam van het hele werkwoord een van de volgende is: tkfschp. (Het welbekende 't kofschip, 't fokschip of 't fokschaap.) Dus: gefietst (fietsen --> fiets --> gefietst)
Schrijf een -d als: de laatste letter van de stam niet voorkomt in 't fokschaap. Bijvoorbeeld: 'De klacht is behandeld'.
Bij werkwoorden die een stam hebben die eindigt op een -d is de persoonsvorm gewoon stam + t: hij aanvaardt. Het voltooid deelwoord is dan hij heeft aanvaard, dus geen extra -d.
Bij werkwoorden waarbij de stam eindigt op een -t krijgen zowel de persoonsvorm in de tweede of derde persoon als het voltooid deelwoord geen extra -t. Bijvoorbeeld: Hij slijt. Hij praat, hij heeft gepraat.
In de verleden rtijd krijgen deze werkwoorden wel een extra tussen - d of -t (Hij praatte)
Vind je dit moeilijk, gebruik dan een trucje: Vervang de persoonsvorm door "smurfen". Voorbeeld: ik smurf, hij smurft, smurf jij, jij smurft. Schrijf je een t achter smurfen, dan schrijf je ook een t achter het werkwoord dat er moest staan. Dus jij smurft dus ook jij wordt maar smurf jij? dus ook word jij?.
Seks met dieren is ook in opkomst... dus laat ik me nu ook maar uitwonen door een hitsige hengst.quote:Op woensdag 28 december 2005 14:24 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Dat dt, d, t doen veel mensen fout hoor.
Kijk uit dat je darmen niet opengereten worden.quote:Op woensdag 28 december 2005 14:29 schreef DJ-Maurits het volgende:
[..]
Seks met dieren is ook in opkomst... dus laat ik me nu ook maar uitwonen door een hitsige hengst..
Dat heb ik nu nooit begrepen eh ... flikker op met dat hele kofschaap ... deze regel is toch vele malen eenvoudiger toe te passen ?quote:Op woensdag 28 december 2005 14:06 schreef freiss het volgende:
...
Vind je dit moeilijk, gebruik dan een trucje: Vervang de persoonsvorm door "smurfen". Voorbeeld: ik smurf, hij smurft, smurf jij, jij smurft. Schrijf je een t achter smurfen, dan schrijf je ook een t achter het werkwoord dat er moest staan. Dus jij smurft dus ook jij wordt maar smurf jij? dus ook word jij?.
Dat is het eigenlijk ook al.quote:Op woensdag 28 december 2005 14:27 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Helemaal te gek! Bedenkt!
De regeltjes ff op een rij.
Zou eigenlijk een sticky moeten worden
zo hoeven anderen die het niet meer weten, geen 'gezichtsverlies' te lijden![]()
Wel in het crewgedeeltequote:Op woensdag 28 december 2005 14:38 schreef a-child-in-chains het volgende:
he? nee toch!?
leg uit. deze TT is nog geen sticky dacht ik
*kijkt..
nee
Moet dat dan iets over de fok-crew zeggen?quote:
quote:Op woensdag 28 december 2005 14:55 schreef Ciscus het volgende:
Sommigen zeggen het gevoelsmatig te kunnen, anderen hebben hun eigen ezelsbruggetjes en anderen maken gebruik van 't Kofschip of 't Fokschaap. Wat erg triest is, is dat mensen zichzelf een reet in de veer steken omdat ze één en ander beter beheersen dan de topicstarter, en dat is enorm triest. Als je de grammatica wel beheerst, dan heb je dat te danken aan je omgeving van de tijd dat je op onder andere de middelbare school zat. Ik ken mensen uit Zeeland die, alsof het genetisch bepaald is, stuk voor stuk slecht in grammatica zijn. Ze doen wel HBO of Universiteit, maar ze hebben het nooit goed geleerd. Je hebt ook geluk als je het goed aangeleerd hebt, en het zegt weinig over intelligentie.
Ik ken ook behoorlijk wat mensen (bij mijn voetbalclub) die echt géén nederlands kunnen, en er ook geen zak om geven. Ik kan daar slecht bij. Bij deze dus een complimentje naar de topicstarter dat hij het, zelfs op 25-jarige leeftijd (!), nog wil leren.
Voor de rest weet ik zeker dat ik van álle zeikerds hier, die zichzelf zo goed vinden, absoluut grammaticale fouten kan vinden in vorige posts. We worden namelijk erg lui, als het om taal gaat, en daar zijn bijna geen uitzonderingen op. (ook ik niet, anders zou ik dit bericht nu eerst nalezen op spelfouten, maar daar heb ik geen zin in)
Ik zou als ik jou was de regeltjes m.b.t. het gebruik van lange of korte ij/ei er ook nog eens op naslaan.quote:Op woensdag 28 december 2005 14:04 schreef a-child-in-chains het volgende:
En van die uitzzeonderingsregeltjes voor leidend voorwerp, voltoooid/onvoltooid verleden tijd
bla bla.
Het is een lijdend voorwerp omdat het datgene in de zin is dat iets ondergaat. Passief dus, dit in tegenstelling tot het onderwerp, dat actief iets doet.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:07 schreef a-child-in-chains het volgende:
![]()
het is toch leiden als in 'aanvoeren' toch?
Ik wist niet dat woorden konden 'lijden'
of dat het voorwerp/dier dat beschreven wordt in een taal altijd 'lijdt?
of bedoel je dat niet?
Dus passief is lijdendquote:Op woensdag 28 december 2005 15:13 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Het is een lijdend voorwerp omdat het datgene in de zin is dat iets ondergaat. Passief dus, dit in tegenstelling tot het onderwerp, dat actief iets doet.
Nee, je moet 'leidend voorwerp' helemaal vergeten. Dat bestaat niet.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:16 schreef a-child-in-chains het volgende:
[..]
Dus passief is lijdend
En actief is leidend ?
Dus er is lijdend én leidend voorwerp?
Hey, daar werd volgens mij nooit andacht aan gegeven bij mij op school (of ik heb het gemist)![]()
En met spellen.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:20 schreef Muts24 het volgende:
Stop met spelen.
Het gaat hier wel over zinsontleding, hè.quote:Op woensdag 28 december 2005 15:24 schreef Ciscus het volgende:
een voorwerp kan best leidend zijn, zoals het als leidraad genomen wordt....
Even op de zaken voorop lopen:
(...)
Voeg daaraan toe de meest gemaakte fout onder voetbaltrainers: "HUN hebben", "HUN zijn", etc ..quote:Op woensdag 28 december 2005 15:24 schreef Ciscus het volgende:
een voorwerp kan best leidend zijn, zoals het als leidraad genomen wordt....
Even op de zaken voorop lopen:
enige ipv enigste (behalve wanneer je enigste als leukste bedoelt)
mijn ezel ipv me ezel (bezittelijk voornaamwoord)
groter dan ipv groter als (alles wat als minder/meer, groter/kleiner, ouder/jonger etc. weggezet kan worden. Wanneer iets gelijk blijft, gebruik dan 'als': Jij bent even oud als Ciscus)
Kleiner dan ik ipv kleiner dan mij
pfff, wat lezen we nog meer dagelijks?
Oh, en in Linburg mag je de bovestaande regeltjes allemaal vergeten ;-)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |