'k heb er anders vrij veel over kunnen vinden.quote:Op woensdag 28 december 2005 01:14 schreef Light het volgende:
Ik werk bij een bedrijf waar het gros van het personeel volgens behoorlijk strakke roosters werkt. Dat wil zeggen dat al vooraf begintijd, pauzetijd en eindtijd zijn vastgelegd (en die kunnen dan natuurlijk per dag en per week verschillen). Nou was er laatst een discussie over of overwerk al dan niet mag worden ingeroosterd, waarbij iemand dus volgens rooster bijvoorbeeld een uur langer moet werken of een extra dag moet werken.
Ik heb wel kunnen vinden dat er beperkingen zijn aan het aantal uren dat iemand mag werken per week, ook als overwerk daarbij wordt geteld, maar ik heb niets kunnen vinden waarin staat dat het inroosteren van overwerk niet mag. Overigens ook niets waarin staat dat het wel mag. Wel heb ik kunnen vinden dat incidenteel overwerk niet mag worden geweigerd door de werknemer.
Maar de vraag is nu of het al dan niet is toegestaan om overwerk in te roosteren, waarbij dus aan het begin van de week wordt verteld dat je aan het eind van de week, of zelfs de volgende week, extra uren moet draaien. Het lijkt mij dat zoiets moet kunnen, zolang het natuurlijk incidenteel is. Maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien, dus als er iemand een wetsartikeltje kent waarin het inplannen van overwerk wordt toegestaan of verboden dan wil ik dat graag weten
Call Center CAO. En de tekst over overwerk gaat niet verder dan een definitie ervan. Leuk, maar niet nuttig voor wat ik zoekquote:Op woensdag 28 december 2005 02:01 schreef MDKme2 het volgende:
[..]
'k heb er anders vrij veel over kunnen vinden.
Welke sector werk je?
CAO?
quote:Overwerk
arbeid, die met overschrijding van de normale wekelijkse arbeidsduur in
opdracht van de werkgever wordt verricht. Buiten de wettelijke pauzeregeling
wordt bovenwettelijke pauzetijd niet als overwerk beschouwd.
quote:Op woensdag 28 december 2005 02:09 schreef Light het volgende:
[..]
Call Center CAO. En de tekst over overwerk gaat niet verder dan een definitie ervan. Leuk, maar niet nuttig voor wat ik zoek
[..]
quote:Overwerk in de zin van de Arbeidstijdenwet staat daarmee los van de privaatrechtelijke betekenis die er vaak aan wordt gegeven, zoals een extra beloning, het werken op een bepaald tijdstip of het langer werken dan gebruikelijk. Overwerk in de zin van de Arbeidstijdenwet is slechts de mogelijkheid om van de eerder gegeven maximale structurele arbeidstijden incidenteel, vanwege de eerder genoemde redenen, af te wijken. Het incidentele in de afwijking hangt samen met de periode waaraan de afwijking gespiegeld wordt. Drie maanden oogsttijd op een heel jaar is incidenteel. Eén langere nachtdienst per week bij de broodbakkers is incidenteel. Ook een onregelmatig patroon van een beperkt aantal uitgelopen diensten is incidenteel. Belangrijk is dat incidenteel altijd gekoppeld moet zijn aan de eerder genoemde twee redenen: onvoorziene omstandigheden of de aard van de arbeid.
Als je iedere maandag niet 8 maar 9 uur werkt, dan is dat structureel. Maar kun je dat ook nog stellen als wel drukte te verwachten is, maar dat van korte duur is (overwerk in winkels bij de feestdagen kan ruim vooraf al worden gepland, lijkt me) of op zodanig korte termijn is dat er niets geregeld kan worden voor extra personeel?quote:Op woensdag 28 december 2005 11:01 schreef Solitarias het volgende:
Als iets ingeroosterd is, is het structureel, dus niet meer incidenteel....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |