Hoho..dat is niet helemaal waar. SLAAPCABINES/COUCHETTES heb jij het over.quote:Op dinsdag 27 december 2005 23:23 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Nachttreinen zijn zeker aan te raden en kosten ongeveer 20 á 25 euro extra. Wel vantevoren boeken overigens!
Daar heb je inderdaad gelijk in, dat is de prijs voor een couchette. Dan heb je een bed, maar als je ook prima in een stoel kunt slapen is dat goedkoper. Hoef je dan helemaal geen toeslag te betalen?quote:Op dinsdag 27 december 2005 23:25 schreef Nembrionic het volgende:
[..]
Hoho..dat is niet helemaal waar. SLAAPCABINES/COUCHETTES heb jij het over.
Maar sommige mensen zoals ik slapen net zo goed in een stoel. En dan kost die nachttrein echt niets extras hoor
Nopsquote:Op dinsdag 27 december 2005 23:27 schreef Pizza_Shooter het volgende:
[..]
Daar heb je inderdaad gelijk in, dat is de prijs voor een couchette. Dan heb je een bed, maar als je ook prima in een stoel kunt slapen is dat goedkoper. Hoef je dan helemaal geen toeslag te betalen?
Ja precies..net als met vliegtuigen. Ik weet van mezelf dat ik zonder problemen kan slapen. Anders is een couchette zeker wel aan te raden jaquote:Mijn ervaring is dat de nachttrein juist is om uit te rusten zodat je weer fris op de volgende bestemming aankomt en met slapen in een stoel gaat dat bij mij in ieder geval niet zo lukken.
Je reservering is voor één bepaalde trein op een bepaalde datum en tijdstip, net zoals een vliegtuig.quote:Op woensdag 28 december 2005 06:53 schreef greatgonzo het volgende:
Wat die treinkaartjes voor ICE's betreft, is dat ook tijdsgebonden? Dus als je bv van Parijs naar Barcelona wil, moet je het in één rit doen, en mag je er onderweg niet uit? Anders kan ik er bv even een dagdeel in Zuid Frankrijk uit.
In de meeste nachttreinen betaal je tegenwoordig wel een toeslag voor een stoel en in de oudere nachttreinen reserveringskosten (kun je - als je al een plaats vindt - aan de conducteur betalen als je een interrail hebt)quote:Op dinsdag 27 december 2005 23:27 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Daar heb je inderdaad gelijk in, dat is de prijs voor een couchette. Dan heb je een bed, maar als je ook prima in een stoel kunt slapen is dat goedkoper. Hoef je dan helemaal geen toeslag te betalen?
Mijn ervaring van veel interrailreizen is juist dat die couchettes heel vaak weggegooid geld waren. Op de één of andere manier deelde ik altijd de coupé met een gezin met 4 blèrende kinderen, kettingrokende hangjeugd of malende bejaarden.quote:Op dinsdag 27 december 2005 23:27 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Mijn ervaring is dat de nachttrein juist is om uit te rusten zodat je weer fris op de volgende bestemming aankomt en met slapen in een stoel gaat dat bij mij in ieder geval niet zo lukken.
In de Spaanse nachttreinen zit je overigens met 8 personen in zo'n hokje... das ook niet echt fijn, dan heb je echt liever een gewone zitplaats in een normaal rijtuig.quote:Op woensdag 28 december 2005 10:43 schreef Hik het volgende:
(Je kunt natuurlijk ook pech hebben en de 6 stoelen met z'n zessen moeten delen, en das wat krapper)
dat is misschien én goedkoper, én sneller ja! Niet aan gedacht!quote:Op woensdag 28 december 2005 09:44 schreef DutchTrain het volgende:
Wat betreft de route:
Parijs zou ik eruit laten, daar ben je vanuit NL een andere keer ook snel voor een weekendje. Als je dan een Interrail ticket hebt moet je er gebruik van maken en bijvoorbeeld wat verder doorreizen naar plekken waar je anders niet zo snel zou komen; Napels, Madrid, Valencia, Sevilla etc. of in andere steden als Barcelona of Rome wat meer tijd nemen.
Als het je gaat om het bezoeken van steden kan ik je overigens aanraden om eens te kijken of je niet veel beter kan combineren tussen trein en vliegtuig. Nu zijn tickets voor de zomer nog goedkoop te krijgen.
Vlieg bijvoorbeeld naar Rome (30 euro ryanair), pak de trein naar Milaan (9 euro www.trenok.it), vandaar vlieg je naar Barcelona (15 euro ryanair), vandaar de trein naar Valencia of Madrid (30 euro), dan door naar Budapest of Wenen (Vueling / Skyeurope 60 euro) en de trein naar Berlijn (19 euro, www.sparnight.de) en terug naar Nederland (39 euro www.bahn.de).
Hostels zoek je het makkelijkst met hostelworld.com of hostelz.com
Eerlijk gezegd vind ik de charme van het reizen met de trein ook wel wat hebben. Als je steeds vliegt moet je alle vluchten natuurlijk ook vantevoren vastleggen. Het voordeel van een Interrailkaart is dat je zelf kunt bepalen wanneer je vertrekt en waar naar toe. Je bent ook niet gebonden aan vliegvelden.quote:Op woensdag 28 december 2005 12:32 schreef greatgonzo het volgende:
[..]
dat is misschien én goedkoper, én sneller ja! Niet aan gedacht!
Dat is zeker waar en je het ook heel goed combineren. Als je in een nachttrein zit, dan kun je toch niet naar buiten kijken. En vliegtickets zijn tegenwoordig zo goedkoop dat je er net zo goed een paar voor verschillende data kunt kopen.quote:Op woensdag 28 december 2005 13:33 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik de charme van het reizen met de trein ook wel wat hebben. Als je steeds vliegt moet je alle vluchten natuurlijk ook vantevoren vastleggen. Het voordeel van een Interrailkaart is dat je zelf kunt bepalen wanneer je vertrekt en waar naar toe. Je bent ook niet gebonden aan vliegvelden.
Helaas is het tegenwoordig zo dat je bijna hotelprijzen betaalt als je niet van te voren via internet wat geboekt hebt. En boeken via internet en vervolgens afzeggen als je er niet komt is toch gratis, mits je het op tijd doet natuurlijk.quote:Op woensdag 28 december 2005 13:51 schreef Hik het volgende:
Edit: en hostels resereren deed ik al helemaal nooit...![]()
Wat Dutchtrain zegt kan ik beamen. Stuk erbij vliegen is soms vaak goedkoper. Denk er eens aan, je kan ook een interrail kopen voor mijn 1 regio geloof ik. Neem je iets van Spanje of Italie (waar je het meest met de trein gaat reizen en je vliegt er dan heen en transporteer je er weer mee verder. Je interrail ticket geeft je wel meer vrijheid qua wanneer je vertrekt maar let op dat je continue aan het plannen bent onderweg. Hoeveel dagen hier etc...Je kan ook zeggen dat je gewoon 1 week neemt voor stad x en y en dan door vliegt. Meeste steden zie je wel in 3 dagen.quote:Op woensdag 28 december 2005 09:44 schreef DutchTrain het volgende:
Wat betreft de route:
Parijs zou ik eruit laten, daar ben je vanuit NL een andere keer ook snel voor een weekendje. Als je dan een Interrail ticket hebt moet je er gebruik van maken en bijvoorbeeld wat verder doorreizen naar plekken waar je anders niet zo snel zou komen; Napels, Madrid, Valencia, Sevilla etc. of in andere steden als Barcelona of Rome wat meer tijd nemen.
Als het je gaat om het bezoeken van steden kan ik je overigens aanraden om eens te kijken of je niet veel beter kan combineren tussen trein en vliegtuig. Nu zijn tickets voor de zomer nog goedkoop te krijgen.
Vlieg bijvoorbeeld naar Rome (30 euro ryanair), pak de trein naar Milaan (9 euro www.trenok.it), vandaar vlieg je naar Barcelona (15 euro ryanair), vandaar de trein naar Valencia of Madrid (30 euro), dan door naar Budapest of Wenen (Vueling / Skyeurope 60 euro) en de trein naar Berlijn (19 euro, www.sparnight.de) en terug naar Nederland (39 euro www.bahn.de).
Hostels zoek je het makkelijkst met hostelworld.com of hostelz.com
Ik bel vaak 1 a 2 dagen van te voren of ze ruimte hebben (lonely planet of dergelijk boek of van te voren op inet opgezocht). Heb je wel normaal tarief. Hoewel ik nog nooit extra heb moeten betalen voor gewoon boeken op de dag zelf bij de receptie van een hostel. Maar ik boek altijd wel me eerste overnachting zodat ik tenminste weet waar ik slaap, ook handig voor moeilijke doane beambten.quote:Helaas is het tegenwoordig zo dat je bijna hotelprijzen betaalt als je niet van te voren via internet wat geboekt hebt. En boeken via internet en vervolgens afzeggen als je er niet komt is toch gratis, mits je het op tijd doet natuurlijk.
Ik heb zelf met Interrail op het traject tussen Kopenhagen en Munchen een couchette moeten delen met 5 anderen. Waren 2 Britten bij, die hadden bier bij zich, kon heerlijk van mee drinken.quote:Op woensdag 28 december 2005 10:43 schreef Hik het volgende:
[..]
Mijn ervaring van veel interrailreizen is juist dat die couchettes heel vaak weggegooid geld waren. Op de één of andere manier deelde ik altijd de coupé met een gezin met 4 blèrende kinderen, kettingrokende hangjeugd of malende bejaarden.
De reguliere (en gratis!) stoelencoupés daarentegen waren prima, maar je moet wel even een strategie bepalen natuurlijk: trein in, gordijntjes dicht, stoelen uitschuiven, licht uit, liggen en je slapende houden. Meestal komt er dan niemand meer binnen en kun jij de hele nacht uitgebreid slapen in een soort enorm tweepersoonsbed, in plaats van op zo'n smal plankje in de couchette.
(Je kunt natuurlijk ook pech hebben en de 6 stoelen met z'n zessen moeten delen, en das wat krapper)
![]()
quote:Stuk erbij vliegen is soms vaak goedkoper.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |