abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 27 december 2005 @ 23:01:32 #1
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33455967
Ik ben er nog niet helemaal uit wat ik deze zomer wil gaan doen, maar denk sterk over deze mogelijkheid na. Wat ik zo ongeveer van plan ben:
- vertrekken van NL naar Parijs, daar 1 á 2 dagen rondkijken
- vervolgens door naar Zuid-Frankrijk, er schijnen daar schitterende kastelen etc te zijn, die ik eens wil bekijken
- Barcelona is next stop, ook 2 dagen rondkijken.
- vervolgens door naar Florence/Milaan, ook daar 2 dagen kijken
- Een paar dagen Roma is het volgende
- Daarna naar Wenen
- Vervolgens Berlijn
- terug naar NL

Evt wordt de route wat omgegegooid bij slecht weer. Zijn er meer mensen die zoeits hebben gedaan, want een paar dingen zijn me niet helemaal duidelijk van de NS site:

Over de treinreis:
- Interrail lijkt aantrekkelijkst: 385 voor hele maand onbeperkt treinen. Nadeel is dat het alleen intercity's e.d. zijn volgens mij? Want er staat bij dat voor ICE's extra moet worden betaald. Weet iemand hoe duur dat gemiddeld is? (bv traject Parijs-Barcelona)
- Is er zoeits als een ICE maandkaart?
- Geld bij de interrail ook sleepover/nachttreinen? Ik moet er bv niet aan denken om bij een treinreis van een uur of 15 steeds op 1 stoeltje te moeten zitten, wil ook wel eens liggen.

Overnachten/andere dingen
- boeken van hotels lijkt me lastig, aangezien het programma wat kan wijzigen. Dus ben ik aangewezen op jeugdherbergen/campings. Is hier altijd wel plaats, of kan het voorkomen dat je onder een brug slaapt (bij wijze van spreken)
- Hoe duur is een gemiddelde budget (jeugherberg/camping) overnachting?
- Zijn bij alle grote stations wel mogelijkheden om je bagage op te bergen, wat zijn daarvan de gemiddelde kosten
- hoe duur is een dagkaartje voor OV/Metro in de meeste grote steden?

Ik ben me bewust dat niet alle vragen meteen beantwoordbaar zijn, maar misschien kunnen jullie me wat op weg helpen
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_33456648
Afgelopen zomer heb ik een rondreis gemaakt met Interrail met een paar vrienden. Wij zijn 3 weken weggeweest en hebben Florence, Rome, Venetië en een deel van Griekenland gezien. Dat zijn twee zones en dus ook max. 3 weken voor 275,-

Voor hogesnelheidstreinen zoals de ICE, Thalys en Eurostar moet je inderdaad een toeslag betalen. Voor de thalys is dat 10 euro per traject, dus ongeacht de afstand. De eurostar geloof ik 12 of 15 euro en de ICE zou ik niet weten, maar dat zal ook wel zoiets zijn. Kun je terugvinden op de site van de treinreiswinkel.

Nachttreinen zijn zeker aan te raden en kosten ongeveer 20 á 25 euro extra. Wel vantevoren boeken overigens! Dat geldt ook voor sommige hogesnelheidstreinen. De thalys zeker in ieder geval.

Het lijkt me wel verstandig om vantevoren even op te zoeken welke campings er bij welke stad liggen, maar voor backpackers is er eigenlijk altijd nog wel plaats. Het nadeel van campings is alleen dat ze niet altijd zo gemakkelijk per voet te bereiken zijn, maar dat zal ook wel loslopen. Desnoods loop je ook een stukje. Met z'n vieren zaten we steeds rond de 10 euro p.p. per nacht, maar dat zal in je eentje wel wat duurder uitpakken. Dat waren overigens wel vier-sterren campings, maar veel keus heb jij een stad vaak niet.

Of er altijd ruimte is om je bagage achter te laten durf ik niet met zekerheid te zeggen, maar dat lijkt me eigenlijk wel. De enige keer dat we dat gedaan hebben was in Milaan, dus daar hebben ze het sowieso.

Dagkaart voor de metro verschilt natuurlijk per land. Het enige wat ik weet was dat het in Rome 14 euro kostte voor drie dagen, maar daar zat dan ook wel de bus en alles bij in. Losse kaartjes voor de metro in Parijs zijn ongeveer een euro. Berlijn durf ik niet te zeggen en Barcelona en Wenen ben ik nog niet geweest.

Als je dit in een maand wilt doen, moet je wel erg veel reizen trouwens. Als je alles oppervlakkig wilt zien, kan dat wel natuurlijk, maar ik zou aanraden om niet alles in één keer te willen zien. Het was in ieder geval voor ons een hele gave vakantie en dat zal het bij jou ook wel worden.

Ps. vergeet niet de drugs thuis te laten.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
  dinsdag 27 december 2005 @ 23:25:52 #3
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_33456722
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:23 schreef Pizza_Shooter het volgende:

Nachttreinen zijn zeker aan te raden en kosten ongeveer 20 á 25 euro extra. Wel vantevoren boeken overigens!
Hoho..dat is niet helemaal waar. SLAAPCABINES/COUCHETTES heb jij het over.
Maar sommige mensen zoals ik slapen net zo goed in een stoel. En dan kost die nachttrein echt niets extras hoor
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_33456777
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:25 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

Hoho..dat is niet helemaal waar. SLAAPCABINES/COUCHETTES heb jij het over.
Maar sommige mensen zoals ik slapen net zo goed in een stoel. En dan kost die nachttrein echt niets extras hoor
Daar heb je inderdaad gelijk in, dat is de prijs voor een couchette. Dan heb je een bed, maar als je ook prima in een stoel kunt slapen is dat goedkoper. Hoef je dan helemaal geen toeslag te betalen?

Mijn ervaring is dat de nachttrein juist is om uit te rusten zodat je weer fris op de volgende bestemming aankomt en met slapen in een stoel gaat dat bij mij in ieder geval niet zo lukken.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
  dinsdag 27 december 2005 @ 23:48:39 #5
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_33457392
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:27 schreef Pizza_Shooter het volgende:

[..]
Daar heb je inderdaad gelijk in, dat is de prijs voor een couchette. Dan heb je een bed, maar als je ook prima in een stoel kunt slapen is dat goedkoper. Hoef je dan helemaal geen toeslag te betalen?
Nops
quote:
Mijn ervaring is dat de nachttrein juist is om uit te rusten zodat je weer fris op de volgende bestemming aankomt en met slapen in een stoel gaat dat bij mij in ieder geval niet zo lukken.
Ja precies..net als met vliegtuigen. Ik weet van mezelf dat ik zonder problemen kan slapen. Anders is een couchette zeker wel aan te raden ja
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  woensdag 28 december 2005 @ 00:10:12 #6
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_33458055
Was nog even vergeten te vermelden dat het wellicht mijn beste vakantie ooit was...
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_33459254
Ik zou iets meer dagen nemen voor Parijs en Barcelona, en Milaan ben ik vorig jaar geweest, daar is niet zoveel te zien (als je het echt wilt zien is 1 dag wel genoeg). Wat betreft Zuid-Frankrijk is Nice wel erg leuk, genoeg voor 1 of 2 dagen (Marseille absoluut niet!!).
Verder heb ik ook een groot deel met de trein afgelegd (Milaan -> Briancon -> Nice -> Marseille oa) en mijn ervaringen daarmee zijn wel goed, vooral als je vanaf Milaan/Turijn richtring de Franse alpen gaat (in ons geval Gap/Briancon) is de reis erg mooi .
pi_33461689
Ja, route staat ook nog niet helemaal vast, dus het zou zo maar kunnen dat ik in plaatsen langer blijf.

Wat die treinkaartjes voor ICE's betreft, is dat ook tijdsgebonden? Dus als je bv van Parijs naar Barcelona wil, moet je het in één rit doen, en mag je er onderweg niet uit? Anders kan ik er bv even een dagdeel in Zuid Frankrijk uit.
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_33462512
quote:
Op woensdag 28 december 2005 06:53 schreef greatgonzo het volgende:
Wat die treinkaartjes voor ICE's betreft, is dat ook tijdsgebonden? Dus als je bv van Parijs naar Barcelona wil, moet je het in één rit doen, en mag je er onderweg niet uit? Anders kan ik er bv even een dagdeel in Zuid Frankrijk uit.
Je reservering is voor één bepaalde trein op een bepaalde datum en tijdstip, net zoals een vliegtuig.
pi_33462535
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:27 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Daar heb je inderdaad gelijk in, dat is de prijs voor een couchette. Dan heb je een bed, maar als je ook prima in een stoel kunt slapen is dat goedkoper. Hoef je dan helemaal geen toeslag te betalen?
In de meeste nachttreinen betaal je tegenwoordig wel een toeslag voor een stoel en in de oudere nachttreinen reserveringskosten (kun je - als je al een plaats vindt - aan de conducteur betalen als je een interrail hebt)
pi_33462546
Veel info over internationaal treinreizen staat ook op www.treinreiswinkel.nl en de site van ns.nl . Voor een internationale treinplanner is http://bahn/hafas/de aan te raden.
pi_33462677
Wat betreft de route:

Parijs zou ik eruit laten, daar ben je vanuit NL een andere keer ook snel voor een weekendje. Als je dan een Interrail ticket hebt moet je er gebruik van maken en bijvoorbeeld wat verder doorreizen naar plekken waar je anders niet zo snel zou komen; Napels, Madrid, Valencia, Sevilla etc. of in andere steden als Barcelona of Rome wat meer tijd nemen.

Als het je gaat om het bezoeken van steden kan ik je overigens aanraden om eens te kijken of je niet veel beter kan combineren tussen trein en vliegtuig. Nu zijn tickets voor de zomer nog goedkoop te krijgen.

Vlieg bijvoorbeeld naar Rome (30 euro ryanair), pak de trein naar Milaan (9 euro www.trenok.it), vandaar vlieg je naar Barcelona (15 euro ryanair), vandaar de trein naar Valencia of Madrid (30 euro), dan door naar Budapest of Wenen (Vueling / Skyeurope 60 euro) en de trein naar Berlijn (19 euro, www.sparnight.de) en terug naar Nederland (39 euro www.bahn.de).

Hostels zoek je het makkelijkst met hostelworld.com of hostelz.com
  woensdag 28 december 2005 @ 10:43:24 #13
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_33463693
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 23:27 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Mijn ervaring is dat de nachttrein juist is om uit te rusten zodat je weer fris op de volgende bestemming aankomt en met slapen in een stoel gaat dat bij mij in ieder geval niet zo lukken.
Mijn ervaring van veel interrailreizen is juist dat die couchettes heel vaak weggegooid geld waren. Op de één of andere manier deelde ik altijd de coupé met een gezin met 4 blèrende kinderen, kettingrokende hangjeugd of malende bejaarden.
De reguliere (en gratis!) stoelencoupés daarentegen waren prima, maar je moet wel even een strategie bepalen natuurlijk: trein in, gordijntjes dicht, stoelen uitschuiven, licht uit, liggen en je slapende houden. Meestal komt er dan niemand meer binnen en kun jij de hele nacht uitgebreid slapen in een soort enorm tweepersoonsbed, in plaats van op zo'n smal plankje in de couchette.
(Je kunt natuurlijk ook pech hebben en de 6 stoelen met z'n zessen moeten delen, en das wat krapper )

Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_33463985
Als je eerst Zuid Frankrijk pakt, dan Barca en dan Milaan tour je wel 2 keer hetzelfde stuk volgens mij (weet niet of dat erg is)

Ik zou vanuit Parijs naar Barca gaan, dan via Nice en Monaco (mooi stukje om te treinen) naar Rome gaan. Via Milaan naar Wenen, door Praag (erg leuke stad) naar Berlijn.

Veel plezier alvast!
19 feb. - ? : Australie, Nieuw Zeeland en wie weet waar nog meer...
pi_33464707
quote:
Op woensdag 28 december 2005 10:43 schreef Hik het volgende:
(Je kunt natuurlijk ook pech hebben en de 6 stoelen met z'n zessen moeten delen, en das wat krapper )
In de Spaanse nachttreinen zit je overigens met 8 personen in zo'n hokje... das ook niet echt fijn, dan heb je echt liever een gewone zitplaats in een normaal rijtuig.

Nachttreinen zijn leuk om geld te sparen voor overnachtingen, maar mijn ervaring is dat je de dag dat je aankomt en dat je vertrekt toch veel minder doet, je alsnog een dag langer blijft en je dus beter een dagtrein of vliegtuig had kunnen nemen.
  woensdag 28 december 2005 @ 12:32:07 #16
26414 greatgonzo
Gonzo met een G
pi_33466668
quote:
Op woensdag 28 december 2005 09:44 schreef DutchTrain het volgende:
Wat betreft de route:

Parijs zou ik eruit laten, daar ben je vanuit NL een andere keer ook snel voor een weekendje. Als je dan een Interrail ticket hebt moet je er gebruik van maken en bijvoorbeeld wat verder doorreizen naar plekken waar je anders niet zo snel zou komen; Napels, Madrid, Valencia, Sevilla etc. of in andere steden als Barcelona of Rome wat meer tijd nemen.

Als het je gaat om het bezoeken van steden kan ik je overigens aanraden om eens te kijken of je niet veel beter kan combineren tussen trein en vliegtuig. Nu zijn tickets voor de zomer nog goedkoop te krijgen.

Vlieg bijvoorbeeld naar Rome (30 euro ryanair), pak de trein naar Milaan (9 euro www.trenok.it), vandaar vlieg je naar Barcelona (15 euro ryanair), vandaar de trein naar Valencia of Madrid (30 euro), dan door naar Budapest of Wenen (Vueling / Skyeurope 60 euro) en de trein naar Berlijn (19 euro, www.sparnight.de) en terug naar Nederland (39 euro www.bahn.de).

Hostels zoek je het makkelijkst met hostelworld.com of hostelz.com
dat is misschien én goedkoper, én sneller ja! Niet aan gedacht!
Bij tijd en wijle aanwezig...
pi_33468478
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:32 schreef greatgonzo het volgende:

[..]

dat is misschien én goedkoper, én sneller ja! Niet aan gedacht!
Eerlijk gezegd vind ik de charme van het reizen met de trein ook wel wat hebben. Als je steeds vliegt moet je alle vluchten natuurlijk ook vantevoren vastleggen. Het voordeel van een Interrailkaart is dat je zelf kunt bepalen wanneer je vertrekt en waar naar toe. Je bent ook niet gebonden aan vliegvelden.
"There are no short cuts to any place worth going"
- Beverly Sills
pi_33468711
quote:
Op woensdag 28 december 2005 13:33 schreef Pizza_Shooter het volgende:
Eerlijk gezegd vind ik de charme van het reizen met de trein ook wel wat hebben. Als je steeds vliegt moet je alle vluchten natuurlijk ook vantevoren vastleggen. Het voordeel van een Interrailkaart is dat je zelf kunt bepalen wanneer je vertrekt en waar naar toe. Je bent ook niet gebonden aan vliegvelden.
Dat is zeker waar en je het ook heel goed combineren. Als je in een nachttrein zit, dan kun je toch niet naar buiten kijken. En vliegtickets zijn tegenwoordig zo goedkoop dat je er net zo goed een paar voor verschillende data kunt kopen.

Reizen in de zomer in Europa is overigens bijna niet te doen zonder plaatsreserveringen in de trein en vastgelegde hostels. Vergeet ook niet dat er nog een WK gehouden wordt deze zomer
  woensdag 28 december 2005 @ 13:51:23 #19
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_33468978
Maar het idee van nachttreinen is niet alleen geld uitsparen of naar buiten kijken. Ik heb altijd de grootste lol gehad tijdens die nachtelijke ritten. Het hoort gewoon bij zo'n soort vakantie. Natuurlijk kun je kiezen voor het gemak van de vluchten, maar mijn overtuiging is dat iedereen óóit een keer een interrail moet hebben meegemaakt, inclusief gebrek aan planning, stinkende treinplees, eindeloos wachten in Brindisi, slapen in het bagagerek of op de vloer, met naast je een dronken onbekende...

(Overigens is er wel heel wat veranderd in treinreizen als je in de zomer niet meer kunt reizen zonder reservering -zelfs tijdens een WK-. Het is natuurlijk alweer even geleden, maar ik heb drie interrails achter de rug zonder al te veel reserveren -alleen nachttreinen en dan meestal pas op de dag van vertrek-)
Edit: en hostels resereren deed ik al helemaal nooit...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_33469120
Ehmm ja, er is veel veranderd. Die leuke oude nachttreinen zijn bijna allemaal vervangen door de City Night Line waar je ofwel een bed hebt of een ruststoel.

Ik heb het zelf ook nog mee mogen maken... kotsende Denen, snurkende Oostenrijkers en rusteloze Italianen in diverse nachttreinen in Europa. Leuke verhalen voor later, alhoewel mensen kjken op vliegvelden toch ook wel een hobby begint te worden (helaas mag je er nooit foto's maken)

Naar mijn idee zou Ryanair of Easyjet nu eigenlijk moeten komen met een EuroFly kaart ofzo, dat je flexibel mee kunt met een willekeurige vlucht. Heeft denk ik ook wel wat
pi_33469273
quote:
Op woensdag 28 december 2005 13:51 schreef Hik het volgende:
Edit: en hostels resereren deed ik al helemaal nooit...
Helaas is het tegenwoordig zo dat je bijna hotelprijzen betaalt als je niet van te voren via internet wat geboekt hebt. En boeken via internet en vervolgens afzeggen als je er niet komt is toch gratis, mits je het op tijd doet natuurlijk.

Wil je het goedkoop, gemakkelijk en comfortabel, dan regel je het vooraf.

Wil je het jezelf wat duurder en lastiger maken (wat natuurlijk ook een uitdaging is) dan koop je een interrail kaart en stap je in een willekeurige trein.

Klinkt tegenstrijdig, maar is ondertussen een vreemde werkelijkheid geworden
  woensdag 28 december 2005 @ 20:34:05 #22
15524 PS
And someday I shall fly again
pi_33481526
quote:
Op woensdag 28 december 2005 09:44 schreef DutchTrain het volgende:
Wat betreft de route:

Parijs zou ik eruit laten, daar ben je vanuit NL een andere keer ook snel voor een weekendje. Als je dan een Interrail ticket hebt moet je er gebruik van maken en bijvoorbeeld wat verder doorreizen naar plekken waar je anders niet zo snel zou komen; Napels, Madrid, Valencia, Sevilla etc. of in andere steden als Barcelona of Rome wat meer tijd nemen.

Als het je gaat om het bezoeken van steden kan ik je overigens aanraden om eens te kijken of je niet veel beter kan combineren tussen trein en vliegtuig. Nu zijn tickets voor de zomer nog goedkoop te krijgen.

Vlieg bijvoorbeeld naar Rome (30 euro ryanair), pak de trein naar Milaan (9 euro www.trenok.it), vandaar vlieg je naar Barcelona (15 euro ryanair), vandaar de trein naar Valencia of Madrid (30 euro), dan door naar Budapest of Wenen (Vueling / Skyeurope 60 euro) en de trein naar Berlijn (19 euro, www.sparnight.de) en terug naar Nederland (39 euro www.bahn.de).

Hostels zoek je het makkelijkst met hostelworld.com of hostelz.com
Wat Dutchtrain zegt kan ik beamen. Stuk erbij vliegen is soms vaak goedkoper. Denk er eens aan, je kan ook een interrail kopen voor mijn 1 regio geloof ik. Neem je iets van Spanje of Italie (waar je het meest met de trein gaat reizen en je vliegt er dan heen en transporteer je er weer mee verder. Je interrail ticket geeft je wel meer vrijheid qua wanneer je vertrekt maar let op dat je continue aan het plannen bent onderweg. Hoeveel dagen hier etc...Je kan ook zeggen dat je gewoon 1 week neemt voor stad x en y en dan door vliegt. Meeste steden zie je wel in 3 dagen.
quote:
Helaas is het tegenwoordig zo dat je bijna hotelprijzen betaalt als je niet van te voren via internet wat geboekt hebt. En boeken via internet en vervolgens afzeggen als je er niet komt is toch gratis, mits je het op tijd doet natuurlijk.
Ik bel vaak 1 a 2 dagen van te voren of ze ruimte hebben (lonely planet of dergelijk boek of van te voren op inet opgezocht). Heb je wel normaal tarief. Hoewel ik nog nooit extra heb moeten betalen voor gewoon boeken op de dag zelf bij de receptie van een hostel. Maar ik boek altijd wel me eerste overnachting zodat ik tenminste weet waar ik slaap, ook handig voor moeilijke doane beambten.
If your shaking it more than twice, your playing with it.
pi_33483652
quote:
Op woensdag 28 december 2005 10:43 schreef Hik het volgende:

[..]

Mijn ervaring van veel interrailreizen is juist dat die couchettes heel vaak weggegooid geld waren. Op de één of andere manier deelde ik altijd de coupé met een gezin met 4 blèrende kinderen, kettingrokende hangjeugd of malende bejaarden.
De reguliere (en gratis!) stoelencoupés daarentegen waren prima, maar je moet wel even een strategie bepalen natuurlijk: trein in, gordijntjes dicht, stoelen uitschuiven, licht uit, liggen en je slapende houden. Meestal komt er dan niemand meer binnen en kun jij de hele nacht uitgebreid slapen in een soort enorm tweepersoonsbed, in plaats van op zo'n smal plankje in de couchette.
(Je kunt natuurlijk ook pech hebben en de 6 stoelen met z'n zessen moeten delen, en das wat krapper )

Ik heb zelf met Interrail op het traject tussen Kopenhagen en Munchen een couchette moeten delen met 5 anderen. Waren 2 Britten bij, die hadden bier bij zich, kon heerlijk van mee drinken. Twee Zwitsers gingen er om 5:00 uur 's nachts uit in Nurnberg en ik merkte er helemaal niks van. Heerlijk kunnen slapen voor zo'n 8 uur lang, terwijl ik toch zo'n ruim 1.95 meter lang ben. Toen ik wakker werd had de conducteur mijn Interrailticket al bij me neergelegd.

De ritme van de trein is heerlijk, je wordt van zelf is slaap gedommeld. Ik denk dat het wel altijd aan het traject ligt die je aflegt en met wie je de coupe moet delen.

Overigens vind ik Interrail echt ook iets dat je is gedaan moet hebben. Ik heb o.a. ook de Trans-Mongolie Express gedaan, maar de vrijheid bij Interrail is gewoon echt heerlijk. Ik ontmoette echt veel andere internationale reizigers onderweg met wie ik soms even mee op kon trekken. Zelf heb ik toen met een tentje gereisd door Scandinavie en de Alpen. In het Noorse Mo i Rana kampeerde ik bijvoorbeeld 20 cm van het spoor waar ik 's nachts door 2 nachttreinen mijn slaapzak werd uitgetrild...
pi_33559521
dat lijkt me zoooooo kick... ik ben alleen geen planner....
And It Hurts With Every HeartBeat
  zaterdag 31 december 2005 @ 20:16:33 #25
78089 PhatBastard
-----------Rock 'n Roll--
pi_33590362
quote:
Stuk erbij vliegen is soms vaak goedkoper.

yes van zomer had ik ook geen zin om van dublin naar NL te gaan met de trein en weet nie wat voor booten. 11 uur van te voren een vlucht geboekt. en 50 euro kwijt...

zelfde verhaal van venetie naar barcelona...

nog een tip. koop een thomas cook time table bij bahn.de
the deadly yellow snow cristals deprived him from his sight.... and he cant see... temporarily....
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')