abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33434914
Van de woningbouw heb ik laatst de mededeling gekregen dat mijn huis wordt gesloopt. Ik wist het al van horen zeggen, maar binnenkort wordt er een officiele huurdersbijeenkomst georganiseerd waarin de woningstichting meer tekst en uitleg zal geven. Mijn huisgenoten zijn al vertrokken en de woningstichting geeft aan dat er geen nieuwe huurders in zullen komen en dat ik dus voor een tijdje alleen in het 'studentenhuis' zal wonen.

De term studentenhuis is ook relatief, op het contract staat onzelfstandige woonruimte, maar iedereen heeft het gevoel dat je een huis deelt met vrienden en niet 'op kamers' woont.

Het huis is de afgelopen 7 jaar, 3 keer van eigenaar verandert. Met de eerste eigenaar die mij de kamer in eerste instantie heeft verhuurt heb ik de mondelinge overeenkomst dat huisdieren worden toegestaan ( al mijn buren hebben ook 1 of meer katten). Dit staat niet in de huurovereenkomst die nu mij de nieuwe verhuurder ligt.

Daarnaast zijn de mensen in het blok al wat ouder en werken ook, en hebben niet de behoefte om in een echt studentenhuis geplaatst te worden en zijn toe aan een zelfstandige woonruimte.

Ik vraag me af of er mensen eerder in deze situatie hebben gezeten en wat ze toen hebben gedaan? Daarnaast vraag ik de mensen die bekend zijn met rechten, welke rechten ik heb en wat ik er allemaal uit kan halen, ik heb er tenslotte niet voor gekozen om te verhuizen...
Je lichaam is een tuin, waar je geest de tuinman is
pi_33435115
Het is mij niet helemaal duidelijk, maar als je een kamer/huis huurt van de woningbouwvereniging, dan kan je dit verwachten:

de woningstichting bied je waarschijnlijk tussen de 1500 en 3000 euro verhuiskosten en regelt een ander een huis voor je (reken op een duurdere huur als je nu goedkoop zit). Probeer zo lang mogelijk te blijven zitten, destehoger wordt het verhuisbedrag.

Neem ook niet gelijk de eerst aangeboden woning, maar accepteer hem pas als hij je bevalt. Je staat vrij sterk omdat ze je weg willen hebben, maar je er niet uit mogen gooien.
pi_33435339
Dank je voor je reactie snoekiesnoek

ik had inderdaad al zoiets begrepen van kennissen ed, maar hebben zij niet de plicht om een gelijkwaardige woonruimte (=studentenkamer) te zoeken??
Je lichaam is een tuin, waar je geest de tuinman is
  dinsdag 27 december 2005 @ 12:05:28 #4
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_33435416
Met minder dan 3000 euro verhuisvergoeding moet je zeker geen genoegen nemen (denk aan: behang/vloerbedekking/verhuiswagen/tijd etc.), en een hogere huur moet je denk ik ook niet accepteren! Gewoon fijn op je strepen staan, ze willen van je af, laat ze maar laten zien wat ze er voor over hebben
censuur :O
pi_33435630
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 12:02 schreef Cozzmic het volgende:
ik had inderdaad al zoiets begrepen van kennissen ed, maar hebben zij niet de plicht om een gelijkwaardige woonruimte (=studentenkamer) te zoeken??
In principe niet, maar als woonruimte voor studenten in jouw stad erg lastig te vinden is heb je wel weer een punt.
pi_33437442
Ze zijn verplicht om je gelijkwaardige huisvesting aan te bieden tegen dezelfde huur. Heb dit zelfde ook gehad met een woningbouwvereninging dit jaar nog. Bij mij deden ze heel erg moeilijk maar toen ik een advocaat ingeschakeld had kreeg ik toch heel snel waar ik recht ophad.

Van een woningbouwvereniging zou je toch kunnen verwachten dat je een eerlijk aanbod krijgt maar dat viel behoorlijk tegen. Met ieder redelijk aanbod was ik accoord gegaan, maar dat zat er van hun kant niet in. Misschien is het wel handig om met zijn allen een advocaat in te huren en de kosten te delen, dat kost je per persoon niet echt veel en bespaart je een hoop stress.
pi_33438061
@ TS; huur jij een kamer bij iemand die huurt via de woningbouw?

Als het via de woningbouw gaat heb je recht op een verhuisvergoeding, als jij huurt bij iemand die huurt via de woningbouw dan ligt dat aan het contract waar jij recht op hebt.

Volgens mij is de verhuurder niet verplicht vervangende woning te zoeken, zeker niet omdat het hier onzelfstandige units betreft. Een verhuur contract met een tijdsbeding kan ook wel eens moeilijk zijn. Bovendien, omdat ze van eigenaar zijn veranderd kan het heel goed dat er nu een aantal bepaling bij zijn gekomen. Dus vraag even je contract op en kijk wat je zoal kan vinden.

Hier vind je het e.e.a. met betrekking tot het stop zetten van de huurovereenkomst:
http://www.kamernet.nl/dsp_lsr_opzegging.php
pi_33449127
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 13:26 schreef vidivici het volgende:
Ze zijn verplicht om je gelijkwaardige huisvesting aan te bieden tegen dezelfde huur.
Is niet waar. Hoewel je van een sociale verhuurder het wel zou mogen verwachten.
pi_33456019
Vergat ik te melden dat je in mijn woonplaats (waar een wijk wordt platgegooid en 10.000 man moeten verhuizen) iedereen 2 jaar extra inschrijfduur kreeg. Misschien krijg jij dat ook? Zeker navragen.
  woensdag 28 december 2005 @ 09:35:30 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_33462537
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 13:46 schreef ExCibular het volgende:
...omdat ze van eigenaar zijn veranderd kan het heel goed dat er nu een aantal bepaling bij zijn gekomen.
Het veranderen van eigenaar kan NOOIT reden zijn om jouw rechten te verminderen.
pi_33463172
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 19:42 schreef k_man het volgende:

[..]

Is niet waar. Hoewel je van een sociale verhuurder het wel zou mogen verwachten.
Dat zijn ze wel verplicht, ik heb er zelf een advocaat bijgehad.
pi_33463484
quote:
Op woensdag 28 december 2005 09:35 schreef RemcoDelft het volgende:

Het veranderen van eigenaar kan NOOIT reden zijn om jouw rechten te verminderen.
Het feit dat er een nieuwe verhuurder inkomt betekend heel simpel dat TS een nieuw huurcontract heeft moetten tekeken. De nieuwe verhuurder heeft het recht om de bepaling van het contract te wijzigen (zolang hij maar een redelijk voorsteldoet). TS is daar kennelijk mee akkoord gegaan want hij woont er nog, dus kan het zijn dat hij getekend heeft voor bepaalde bepalingen.

Ik weet niet hoe dat contract eruit ziet maar ik kan mij zo voorstellen dat de verhuurder bepaalde huurdersrechten contractueel heeft laten vastleggen, bijvoorbeeld de hoogte van de verhuis- en inrichtingskosten.

Maar zelfs in een negatieve situatie, de verhuurder kan een nieuw contract hebben opgesteld waarin de rechten van TS danig zijn beperkt. Kennelijk is TS akkoord gegaan met het nieuwe contract want hij woont er nog steeds, TS heeft geen poot om op de staan anders had hij het contract in de daarvoor gestelde termijn moeten aanvechten.

[ Bericht 19% gewijzigd door ExCibular op 28-12-2005 10:40:23 ]
pi_33463737
quote:
Op woensdag 28 december 2005 10:16 schreef vidivici het volgende:

[..]

Dat zijn ze wel verplicht, ik heb er zelf een advocaat bijgehad.
Dit zijn ze niet verplicht behave als dat contractueel is vast gelegd. Je denkt toch zeker niet dat je een particuliere verhuurder kunt vragen om een nieuwe woonruimte voor jou te zoeken (en dan zeker ook nog eventuele extra huur voor jou te betalen voor de tijd dat jij besluit daar te wonen.

Nogmaals de woningbouw kan best een ander verhaal zijn omdat het e.e.a. contractueel (of misschien ook wettelijk) aan bepalingen kan zijn toegevoegd. Alleen vraag ik mij af of dat in deze situatie relevant is omdat het hier gaat om een studentenhuis.
  woensdag 28 december 2005 @ 11:42:22 #14
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_33465214
Ik weet niet of het verhuisbedrag wettelijk is vastgesteld of dat dat per woningbouwvereniging
verschilt, maar hier in Haarlem krijg je ¤ 5000!!! verhuisvergoeding. Dus misschien kun je dat nog
even uitzoeken voordat je met een bedrag van 1500-3000 accoord gaat, zou zonde zijn toch?
Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
  woensdag 28 december 2005 @ 11:59:12 #15
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_33465723
quote:
Op woensdag 28 december 2005 10:34 schreef ExCibular het volgende:

[..]

Het feit dat er een nieuwe verhuurder inkomt betekend heel simpel dat TS een nieuw huurcontract heeft moetten tekeken. De nieuwe verhuurder heeft het recht om de bepaling van het contract te wijzigen (zolang hij maar een redelijk voorsteldoet). TS is daar kennelijk mee akkoord gegaan want hij woont er nog, dus kan het zijn dat hij getekend heeft voor bepaalde bepalingen.
Als TS een nieuw huurcontract heeft getekend, met nieuwe voorwaarden, is dat z'n eigen stommiteit (sorry) geweest.... Een nieuwe eigenaar is namelijk geen enkele reden om een ander huurcontract aan te gaan!
pi_33466903
quote:
Op woensdag 28 december 2005 10:45 schreef ExCibular het volgende:

[..]

Dit zijn ze niet verplicht behave als dat contractueel is vast gelegd. Je denkt toch zeker niet dat je een particuliere verhuurder kunt vragen om een nieuwe woonruimte voor jou te zoeken (en dan zeker ook nog eventuele extra huur voor jou te betalen voor de tijd dat jij besluit daar te wonen.
Het is geen kwestie van denken maar van burgerlijk wetboek en jurispudentie.
quote:
Nogmaals de woningbouw kan best een ander verhaal zijn omdat het e.e.a. contractueel (of misschien ook wettelijk) aan bepalingen kan zijn toegevoegd. Alleen vraag ik mij af of dat in deze situatie relevant is omdat het hier gaat om een studentenhuis.
Voor hospitalisering gelden wat andere regels maar verder gaat het bij onzelfstandige woonruimte gewoon om het normale recht.
pi_33468896
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:38 schreef vidivici het volgende:

[..]

Het is geen kwestie van denken maar van burgerlijk wetboek en jurispudentie.
Alleen in het geval van opzegging voor dringend gebruik moet de huurder op zoek gaan naar vervangende woonruimte.
quote:
De verhuurder is verplicht om de huurder andere passende woonruimte aan te bieden of aan te tonen dat er andere passende woonruimte beschikbaar is. De vervangende woonruimte hoeft niet precies hetzelfde te zijn en ook niet even duur, maar moet wel passend zijn. Of dat zo is hangt af van de persoonlijke omstandigheden van de huurder (bijvoorbeeld zijn inkomen en gezondheid) en van de bijzondere omstandigheden van het geval. De huurder moet wel meewerken als de verhuurder vervangende woonruimte probeert te vinden.
bij opzegging wegens verwezelijking bestemmingsplan is de situatie echter anders:
quote:
Het verwezenlijken van een bestemmingsplan door de verhuurder kan een geldige reden zijn om de huurovereenkomst op te zeggen en de rechter te vragen de huur te beëindigen. De rechter kan, als hij de vordering toewijst, een bedrag vaststellen dat de verhuurder aan de huurder moet betalen als tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten.
quote:
Op woensdag 28 december 2005 12:38 schreef vidivici het volgende:
Voor hospitalisering gelden wat andere regels maar verder gaat het bij onzelfstandige woonruimte gewoon om het normale recht.
Sorry ik moet duidelijker zjjn, ik bedoelde inderdaad onderverhuur van onzelfstandige units (hospitalisering/met toestemming van de hoofdverhuurder).
pi_33474373
Dank je Excibular. Dit is dus precies wat ik bedoelde:
quote:
De verhuurder is verplicht om de huurder andere passende woonruimte aan te bieden of aan te tonen dat er andere passende woonruimte beschikbaar is.
De verhuurder hoeft jou dus niet per definitie andere woonruimte aan te bieden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')