In principe niet, maar als woonruimte voor studenten in jouw stad erg lastig te vinden is heb je wel weer een punt.quote:Op dinsdag 27 december 2005 12:02 schreef Cozzmic het volgende:
ik had inderdaad al zoiets begrepen van kennissen ed, maar hebben zij niet de plicht om een gelijkwaardige woonruimte (=studentenkamer) te zoeken??
Is niet waar. Hoewel je van een sociale verhuurder het wel zou mogen verwachten.quote:Op dinsdag 27 december 2005 13:26 schreef vidivici het volgende:
Ze zijn verplicht om je gelijkwaardige huisvesting aan te bieden tegen dezelfde huur.
Het veranderen van eigenaar kan NOOIT reden zijn om jouw rechten te verminderen.quote:Op dinsdag 27 december 2005 13:46 schreef ExCibular het volgende:
...omdat ze van eigenaar zijn veranderd kan het heel goed dat er nu een aantal bepaling bij zijn gekomen.
Dat zijn ze wel verplicht, ik heb er zelf een advocaat bijgehad.quote:Op dinsdag 27 december 2005 19:42 schreef k_man het volgende:
[..]
Is niet waar. Hoewel je van een sociale verhuurder het wel zou mogen verwachten.
Het feit dat er een nieuwe verhuurder inkomt betekend heel simpel dat TS een nieuw huurcontract heeft moetten tekeken. De nieuwe verhuurder heeft het recht om de bepaling van het contract te wijzigen (zolang hij maar een redelijk voorsteldoet). TS is daar kennelijk mee akkoord gegaan want hij woont er nog, dus kan het zijn dat hij getekend heeft voor bepaalde bepalingen.quote:Op woensdag 28 december 2005 09:35 schreef RemcoDelft het volgende:
Het veranderen van eigenaar kan NOOIT reden zijn om jouw rechten te verminderen.
Dit zijn ze niet verplicht behave als dat contractueel is vast gelegd. Je denkt toch zeker niet dat je een particuliere verhuurder kunt vragen om een nieuwe woonruimte voor jou te zoeken (en dan zeker ook nog eventuele extra huur voor jou te betalen voor de tijd dat jij besluit daar te wonen.quote:Op woensdag 28 december 2005 10:16 schreef vidivici het volgende:
[..]
Dat zijn ze wel verplicht, ik heb er zelf een advocaat bijgehad.
Als TS een nieuw huurcontract heeft getekend, met nieuwe voorwaarden, is dat z'n eigen stommiteit (sorry) geweest.... Een nieuwe eigenaar is namelijk geen enkele reden om een ander huurcontract aan te gaan!quote:Op woensdag 28 december 2005 10:34 schreef ExCibular het volgende:
[..]
Het feit dat er een nieuwe verhuurder inkomt betekend heel simpel dat TS een nieuw huurcontract heeft moetten tekeken. De nieuwe verhuurder heeft het recht om de bepaling van het contract te wijzigen (zolang hij maar een redelijk voorsteldoet). TS is daar kennelijk mee akkoord gegaan want hij woont er nog, dus kan het zijn dat hij getekend heeft voor bepaalde bepalingen.
Het is geen kwestie van denken maar van burgerlijk wetboek en jurispudentie.quote:Op woensdag 28 december 2005 10:45 schreef ExCibular het volgende:
[..]
Dit zijn ze niet verplicht behave als dat contractueel is vast gelegd. Je denkt toch zeker niet dat je een particuliere verhuurder kunt vragen om een nieuwe woonruimte voor jou te zoeken (en dan zeker ook nog eventuele extra huur voor jou te betalen voor de tijd dat jij besluit daar te wonen.
Voor hospitalisering gelden wat andere regels maar verder gaat het bij onzelfstandige woonruimte gewoon om het normale recht.quote:Nogmaals de woningbouw kan best een ander verhaal zijn omdat het e.e.a. contractueel (of misschien ook wettelijk) aan bepalingen kan zijn toegevoegd. Alleen vraag ik mij af of dat in deze situatie relevant is omdat het hier gaat om een studentenhuis.
Alleen in het geval van opzegging voor dringend gebruik moet de huurder op zoek gaan naar vervangende woonruimte.quote:Op woensdag 28 december 2005 12:38 schreef vidivici het volgende:
[..]
Het is geen kwestie van denken maar van burgerlijk wetboek en jurispudentie.
bij opzegging wegens verwezelijking bestemmingsplan is de situatie echter anders:quote:De verhuurder is verplicht om de huurder andere passende woonruimte aan te bieden of aan te tonen dat er andere passende woonruimte beschikbaar is. De vervangende woonruimte hoeft niet precies hetzelfde te zijn en ook niet even duur, maar moet wel passend zijn. Of dat zo is hangt af van de persoonlijke omstandigheden van de huurder (bijvoorbeeld zijn inkomen en gezondheid) en van de bijzondere omstandigheden van het geval. De huurder moet wel meewerken als de verhuurder vervangende woonruimte probeert te vinden.
quote:Het verwezenlijken van een bestemmingsplan door de verhuurder kan een geldige reden zijn om de huurovereenkomst op te zeggen en de rechter te vragen de huur te beëindigen. De rechter kan, als hij de vordering toewijst, een bedrag vaststellen dat de verhuurder aan de huurder moet betalen als tegemoetkoming in de verhuis- en herinrichtingskosten.
Sorry ik moet duidelijker zjjn, ik bedoelde inderdaad onderverhuur van onzelfstandige units (hospitalisering/met toestemming van de hoofdverhuurder).quote:Op woensdag 28 december 2005 12:38 schreef vidivici het volgende:
Voor hospitalisering gelden wat andere regels maar verder gaat het bij onzelfstandige woonruimte gewoon om het normale recht.
De verhuurder hoeft jou dus niet per definitie andere woonruimte aan te bieden.quote:De verhuurder is verplicht om de huurder andere passende woonruimte aan te bieden of aan te tonen dat er andere passende woonruimte beschikbaar is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |