Does Anyone Care... That Nobody Cares ?
Een 9 weken oude pup is gewoon nog niet zindelijk, ze luisteren nog niet ook, kortom dit was precies te verwachten van een 9 weken oude pup.
Je hebt een prachtig ras in huis genomen, buitengewoon intelligent en ja ze leren snel, maar het is en blijft een pup van 9 weken. (die dus nog lang niet luistert)
Enfin: Hoop leesvoer over zindelijk maken en nog meer over zindelijk maken.
Opvoeding van honden (waaronder de zindelijkheid) vergt enorm veel geduld. Je zult niet gelijk resultaat zien.
PS: dat jullie er nu al gek van worden beloofd niet veel goeds. Stel de verwachtingen maar gauw bij, want je bent er nog lang niet.
Variety is the spice of life
Maar, hoelang zou het dan moeten duren om hem zinnelijk te krijgen ? De fokker vertelde ons dat hij al krantzinnelijk was (waar we niks van merken), en dat een sheltie met intensief werk binnen 2 weken zinnelijk zou moeten zijn. Kwam ik wel vaker tegen. Dus heb ik steeds meer het gevoel dat wij iets fout doen.
Maar goed, bedankt voor de link,ik hoop dat er wat bruikbare tips bijzitten.

Het kan best zijn dat er pups zijn die na een week al zindelijk zijn, maar IK ben die nog nooit tegen gekomen. Met heel goed oppassen en heel veel buiten zetten lukte het mij meestal wel om na 2 weken de boel min of meer onder controle te krijgen. Dan had ik meestal nog maar weinig tot geen * ongelukjes * in huis meer. Als de pup een maand of 3 is hoeft hij niet meer zo ontzettend vaak te plassen en dan heb je het ergste achter de rug. Zo ging het bij mij tenminste .

Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..

Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
Hoe vaker hij het wél buiten en niet binnen doet hoe eerder hij dat als vastte gewoonte zal aannemen.

enne.. je hebt niet toevallig een foto'tje van de pup ?

welke kleur is hij of zij ?

Heb trouwens paar foto's. Maar het hoge "knuffel" gehalte wat hij bij iedereen heeft die hem ziet, zie je niet echt terug op de foto..Het is een 3-kleurige. Hoofdzakelijk zwart, maar zijn borst is wit, en hij heeft hier en daar bruine nog witte vlekken. En is ontzettend speels, énorm eigenwijs, en houd onbeschrijfelijk veel van gezelligheid (kruipt steeds tegen me aan).. Zucht. Hier is ie dan:

Het is trouwens onze eerste hond. Dus weet niet wat ik nog allemaal kan verwachten

Bericht 4% gewijzigd door Blues op 25-12-2005 22:19:54 (tags voor foto gezet :))

Héél véél lezen over opvoeding etc!!
En als je nog meer vragen hebt, F&F is daar heel goed geschikt voor, er zitten hier heel veel deskundigen

Ik vind tricolour erg mooi.
Echt waar, als je het goed in de gaten houdt zo'n 2 weken, hebben ze zo door dat ze het buiten moeten doen

Maar denk erom zo'n jonkie kan zich best eens vergissen ook heeft hij door dat het buiten moet. Dus geef hem gewoon niet de kans. Shelties zijn idd erg leergierig maar kunnen slecht tegen een * harde * behandeling. Het is het beste om ongelukjes in huis NIET af te straffen. Op heterdaad betrapt gewoon RUSTIG oppakken en buiten zetten en anders : opruimen en niks zeggen. Let wel op : als hij het op een bepaalde plek in huis heeft gedaan is de kans groot dat hij het op dezelfde plek nóg eens probeert, tenslotte is een hond een gewoonte dier

Dus houdt die plek extra goed in de gaten. Zet hem buiten ook steds op een plek waar hij het al eens gedaan heeft, dat helpt hem op de * juiste * gedachte te brengen

Mijn man noemt de eerste 2 weken met een nieuwe pup de * waar issie, wat doettie * periode

Zoals hierboven al meermalen is gezegd: niet straffen, ongelukjes voorkomen en veel, heel veel belonen

Bedenk dat het een baby is he? Een baby!! Eer een mensenbaby zindelijk is gaan daar zelf jaren overheen! Dus doe het rustig aan

quote:Op zondag 25 december 2005 21:19 schreef CryARiver het volgende:
Misschien snap jedat dat na nu 9 dagen behoorlijk vervelend kan worden. Niet te meer is het het compleet waard want het is een prachtige hond. Een enorme schat. Maar enig wederzijds begrip zou fijn zijn. Kan niet, tis zoals Quicky butt zegt een baby, je kan geen wederzijds begrip verwachten. 9 weken!quote:Op zondag 25 december 2005 22:16 schreef CryARiver het volgende:
Zucht. Hier is ie dan:
[afbeelding] Prachtig, ik ben gek op Shelties![]()
In elk geval succes, maar heb geduld![]()
Variety is the spice of life
rustig doorgaan met ademhalenquote:Op zondag 25 december 2005 23:52 schreef Quickie_Butt het volgende:
Zindelijk met 9 wekenvergeet dat maar rustig. De meeste pups worden pas een beetje zindelijk met 5 maanden. En kleine rassen pas met 8 maanden. Dat is niet mijn ervaring hoor en ik heb ook geen grote honden. Na een paar weken intensief toezicht is het ergste achter de rug, op voorwaarde dat je héél goed op blijft letten en de hond vaak buiten zet. Maar als ze 3 à 4 maanden zijn hoeven ze niet meer ongeveer elk kwartier een plasje en dat geeft dan rust.
![]()
Het is ook handig als de hond in een bench of een grote doos niks doet - de meeste pups houden dan hun plas enzo op - dan kun je de pup als je hem niet in de gaten kunt houden daar ff veilig kwijt.
Ik had vroeger een cavaliertje dat er wel 7 maanden overdeed om haar plasje op te leren houden als ze langer dan een uurtje ofzo in een grote doos zat. Maar cavalier teefjes zijn vaker geneigd om wat langer * lek * te zijn heb ik van andere eigenaars gehoord![]()
In huis werd ze gewoon rond de dezelfde tijd als andere honden zindelijk alleen als ze erg enthousiast was omdat mijn zoontje uit school kwam dan deed ze een plasje dus ik tilde haar meteen op als het joch eraan kwam en dan ging het wél goed![]()
Dat laatste probleem was met 7 maanden óók allang over.Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
Mag je hem dan ook niet bij zijn nekvel pakken ? Want heb een opvoedingsboekje gelezen (maar dat ging over algemene pups en niet speciaal shelties) daarin stond dat als hij bijvoorbeeld iets stouts deed je hem rustig bij zijn nekvel moest pakken. Omdat dat de enige manier is dat hij door heeft dat het niet mag. Maar mag dat bij een sheltie dus ook niet ? (zo nee, hoe leer ik hem dan dingen af zoals op de bank springen e.d.?).
Verder kunnen ongelukjes altijd voorkomen natuurlijk. Maar een hond zou toch wel na 2 weken intensieve training (zeker een beetje slimme hond) toch wel enigssinds zinnelijk moeten zijn. Hij was al krantzinnelijk bij de fokker, dus dat lijkt me nogal onzin dat ie pas na 8 maanden zinnelijk is. Daarom heb ik ook het gevoel dat het meer aan ons ligt. Maar goed, ik heb hem een plekje gegeven in de tuin waar hij alleen daar zijn behoefte mag doen (dat had hij voorheen niet), en meteen als ik hem s'ochtends uit de bench haal gaat ie naar buiten. En vanochtend is alles nog goed gegaan. Ik was natuurlijk enorm trots op hem (eerste ochtend dat het goed ging) dus ben benieuwd!
Ik laat het nog weten.Does Anyone Care... That Nobody Cares ?
rustig doorgaan met ademhalenIn zijn nekvel pakken zou ik dus écht niet doen, dat is geen goed idee en kan door de pup totaal verkeerd begrepen worden en dan nare gevolgen hebben. Niet doen dus, zeker als dit de eerste pup is en je nooit honden hebt opgevoed.
Dingen afleren lukt het best door streng NEE te zeggen op duidelijke toon en als hij toch doorgaat FOEI !! en tegenhouden zodat hij niet kan doorgaan met wat jij hem verbiedt. Als hij het blijft proberen leid hem dan na het tegenhouden en meteen af met een spelletje of pak hem op en zet hem argens anders weer neer. NEE = altijd NEE en nooit misschien of soms wel.
Een pup zal zeker vaker in de fout gaan en met vallen en opstaan leren wat wel en wat niet mag.
Goed dat het vanochtend al beter ging maar het zal nog wel even duren voor jij en de pup de zaak helemaal goed onder controle hebben![]()
Niet te gauw de moed opgeven als het weer helemaal fout lijkt te gaan. Soms gaat 't een tijdje uitstekend en dan lijken ze weer helemaal opnieuw te beginnen met alles wat niet mag.....
Dat kan erg vermoeiend en gewoon slopend worden. Maar het komt vast wel goed, als je maar gewoon konsekwent volhoudt.
Laat als je met de pup speelt wel merken dat jij de baas bent.
Samen aan een touw of lapje trekken is leuk maar jij bent degene die uiteindelijk het touw * wint * het is belangrijk dat de pup van meet af aan zijn plaats weet en die is dus onder jou. Jij bent de baas en dus de sterkste. Dat is bij een klein ras meestal niet moeilijk dus het zal je best lukken.![]()
Sea por favor apacible con mí.quote:Op maandag 26 december 2005 14:20 schreef CryARiver het volgende:
Mag je hem dan ook niet bij zijn nekvel pakken ? Want heb een opvoedingsboekje gelezen (maar dat ging over algemene pups en niet speciaal shelties) daarin stond dat als hij bijvoorbeeld iets stouts deed je hem rustig bij zijn nekvel moest pakken. Omdat dat de enige manier is dat hij door heeft dat het niet mag. Maar mag dat bij een sheltie dus ook niet ? (zo nee, hoe leer ik hem dan dingen af zoals op de bank springen e.d.?). Je mag een pup wel straffen maar probeer het eerst op stem te doen.
Wat ik zelf heel handig vond is dat we de onze hebben aangeleerd dat NEE! mag niet is, heel handig want nu associeert ie die klank daarmee. Bijten in handen e.d. is dus ook al lang verleden tijd. (mensen roepen dan vaak HEE!)
Wat de zindelijkheid betreft denk ik dat je gewoon meer geduld moet hebben, bij de onze duurde het ook tot ie 4 maanden oud was voor er bijna geen "ongelukjes" meer gebeurden.(is dan wel geen sheltie maar okee)
9 dagen ervoor uittrekken legt en teveel druk op de pup en op jou en is echt gedoemd te mislukken.
Even los hiervan, wacht maar tot ie zijn sloopperiode krijgtdan denk je nog weleens met weemoed terug aan deze tijd.
![]()
Capa del satén blanco, Cuerpo del acero, Corazón del oro.
rustig doorgaan met ademhalenquote:Op maandag 26 december 2005 14:42 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Je mag een pup wel straffen maar probeer het eerst op stem te doen.
Wat ik zelf heel handig vond is dat we de onze hebben aangeleerd dat NEE! mag niet is, heel handig want nu associeert ie die klank daarmee. Bijten in handen e.d. is dus ook al lang verleden tijd. (mensen roepen dan vaak HEE!) Bijten in de handen moet je idd niet toestaan. Ik duw mijn hand dan vrolijk tot helemaal achter in het bekje, dat vinden ze niet zo leuk en dan is de aardigheid er zo van af. Als het met spelen wordt geprobeerd dan stop ik met spelen. Ze snappen dan snel dat ze het maar beter kunnen laten.quote:Even los hiervan, wacht maar tot ie zijn sloopperiode krijgtdan denk je nog weleens met weemoed terug aan deze tijd.
Slopen doen ze meteen al hoor want het wisselen van de melktandjes staat er aan te komen. Zorg dat ze genoeg te bijten hebben, kluifjes en speeltjes enzo en houdt ze goed in de gaten. Ik had eens een pup die de houten knoppen van laden en hoeken van kasten erg lekker vond
![]()
Schoenen kun je ook beter goed wegzetten.
Nou heeft zo'n sheltie pup gelukkig niet zo'n héél grote bek dus daar past niet alles in.![]()
Straffen moet je alleen doen met je stem. Niet fysiek, daar wordt je hond alleen maar onzeker van. En een onzekere hond geeft later veel problemen.
Een bench is een goed idee inderdaad. Wij plaatsten onze hond toen ze nog pup was af en toe een uurtje in een kinderbox. Vond ze uiteraard niet leuk, maar soms werd al haar gesloop echt even teveel.
Een pup opvoeden kost heeeeel erg veel tijd en nog veel meer energie. Keywords: niet straffen, wel belonen, bergen geduld.
Zindelijk worden kost tijd. Zodra ze ergens blij van wordt: naar buiten brengen, want van blijheid gaan ze plassen. Zodra ze opstaat: idem. Zodra ze gedronken heeft: idem.
Het is inderdaad een droppie.![]()
De Sheltie staat al jaren bovenaan mijn wishlist. Maar ik neem voorlopig geen hond meer, want de opvoeding is slopend![]()
Hihihihiquote:Op maandag 26 december 2005 14:20 schreef CryARiver het volgende:
Mag je hem dan ook niet bij zijn nekvel pakken ? Want heb een opvoedingsboekje gelezen (maar dat ging over algemene pups en niet speciaal shelties) daarin stond dat als hij bijvoorbeeld iets stouts deed je hem rustig bij zijn nekvel moest pakken. Omdat dat de enige manier is dat hij door heeft dat het niet mag. Maar mag dat bij een sheltie dus ook niet ? (zo nee, hoe leer ik hem dan dingen af zoals op de bank springen e.d.?).
Verder kunnen ongelukjes altijd voorkomen natuurlijk. Maar een hond zou toch wel na 2 weken intensieve training (zeker een beetje slimme hond) toch wel enigssinds zinnelijk moeten zijn. Hij was al krantzinnelijk bij de fokker, dus dat lijkt me nogal onzin dat ie pas na 8 maanden zinnelijk is. Daarom heb ik ook het gevoel dat het meer aan ons ligt. Maar goed, ik heb hem een plekje gegeven in de tuin waar hij alleen daar zijn behoefte mag doen (dat had hij voorheen niet), en meteen als ik hem s'ochtends uit de bench haal gaat ie naar buiten. En vanochtend is alles nog goed gegaan. Ik was natuurlijk enorm trots op hem (eerste ochtend dat het goed ging) dus ben benieuwd!
Ik laat het nog weten. Bij de opvoeding van een pup moet je je niet bezig houden met straffen. Daar kun je meer mee verpesten dan goed doen. Je moet er de hele dag bovenop zitten en zoveel mogelijk ongewenste zaken voorkomen. Bijt hij ergens in wat je niet wil, dan geef je hem iets waar hij wel in mag bijten. In het nekvel pakken zeker niet doen, dit is een hele zware correctie en als je die al ooit toe zou moeten passen bij een hond (en bij een Sheltie zou ik dat al helemaal niet doen) dan bewaar je die voor echt zware vergrijpen.
Dingen als leren niet op de bank te springen bereik je ook weer door het te voorkomen. Leg een kleedje of mandje voor of naast de bank en ga zelf ook veel bij de pup zitten. Als hij ergens wil liggen til hem dan op en breng hem naar zijn plek. Beloon hem veel als hij op het kleedje of mandje gaat liggen uit zichzelf. Door de bank te barricaderen als je er zelf niet zit voorkom je dat de pup er uit zichzelf opspringt en daarmee dus een beloning binnenhaalt. In elk geval niet straffen, want dan is de kans zeer groot dat de pup de straf koppelt aan jouw in combinatie met de bank en niet aan het op de bank springen zelf.
Je pup is 9 weken voor zover ik begrepen heb en dus nog gewoon een baby. Een mensenbaby straf je ook niet voor onzindelijkheid waarom een pup dan wel?
Bovendien opvoedingsboekjes die grijpen in nekvellen adviseren zou ik regelrecht in de vuilnisbak gooien! Kijk eens uit welk jaar dat boekje is?
Goede boeken over de opvoeding van pups zijn "Spelenderwijs opvoeden van uw pup" van Peter Beekman, Toepoels puppygids en de nieuwste boekjes van Martin Gaus, Gwen Baily en Jean Donaldson.
Ik zou je tevens willen adviseren eens een kijkje te nemen op www.hondenforum.nl hier zitten uitsluitend hondenliefhebbers waar inmiddels een hele ruime schat aan informatie aanwezig is![]()
Hihihihiquote:Op maandag 26 december 2005 14:40 schreef deedeetee het volgende:
Dingen afleren lukt het best door streng NEE te zeggen op duidelijke toon en als hij toch doorgaat FOEI !! en tegenhouden zodat hij niet kan doorgaan met wat jij hem verbiedt. Waarom denk je dat een pup verschil zal maken tussen NEE en FOEI?
Een hond verstaat geen Nederlands en zal dat ook nooit kunnen. De betekenis die NEE en FOEI heeft voor een pup is de betekenis die je er als eigenaar aangeeft. Je kunt een hond ook straffen met BLOEMKOOL of MUIS. Het maakt niet uit wat je zegt het gaat om de lading die het woord heeft. Dit moet je aanleren en dat doe je door het te koppelen aan het weghalen van iets leuks, je maakt er een negatieve straf van welke bij honden het meest effectief blijken. En als je dat goed hebt aangeleerd hoef je het ook helemaal niet streng te zeggen, dat is het mooie van associatieleren. Als de pup geleerd heeft dat NEE betekend dat er iets leuks verdwijnt zal het horen van dat woord afdoende zijn om te stoppen met het ongewenste gedrag.
Maar ondanks dat het aanleren van een strafwoord handig is bij de opvoeding van een hond moet je ze bij een pup zo min mogelijk gebruiken. Mensen die de hele dag NEE en FOEI tegen hun hond roepen zijn volstrekt verkeerd bezig en het resulteerd in een hond die weinig zin heeft in zijn baas en kan onverschillig en stoicijns overkomen. Lost in SoundIn een week tijd krijg je weinig hond zindelijk hoor.
En straffen werkt niet... juist dan gaan ze zitten achter je tv bijvoorbeeld en snuif jij dagen over de vloer om die niet frisse geur te lokaliseren.
Zet de pup gewoon om het half uur buiten en doe hem/haar 's nachts in de bench en zet desnoods de wekker na een paar uur. Als je bench niet te groot is voor de pup, zal hij het niet daar doen en dus ophouden.
Vergeet hem niet te belonen alsof hij de beste, liefste en leukste hond is van de wereld als hij het buiten heeft gedaan en beloon hem met een hondenkoekje.![]()
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here! rustig doorgaan met ademhalenquote:Op maandag 26 december 2005 15:59 schreef Quickie_Butt het volgende:
[..]
Waarom denk je dat een pup verschil zal maken tussen NEE en FOEI?Dat denk ik dus helemaal niet het ene is gewoon een neutraal verbod en het andere bedoeld als * straf * Ik zou het zeker niet de hele dag door roepen want dan maakt het geen indruk meer. Alleen om een hardnekkig eigenwijze pup tot de orde te roepen. Meestal met veel succes.
Ik geloof niet in vaak straf maar ik geloof helemaal niet in nooit straf. Ik geloof óók niet dat alle opvoedkundige regels op alle honden in alle situaties van toepassing zijn. Ik geloof meer in ff kijken naar de combi van baas en hond en dan kun je daar de regels aan aanpassen.
Mijn voorkeur gaat overgens uit naar vriendelijke kleine, tot middelgrote rassen van absoluut niet * stoer * ogende honden.En dan wil het opvoedend meestal prima lukken hoor. De * niet voor beginners * rassen vind ik uit sociaal oogpunt niet geschikt voor in de stad en drukke woonwijk. En ik heb dan ook geen enkele behoefte aan het in bezit hebben van een dergelijke hond.
Ik ben van mezelf al stoer genoeg![]()
rustig doorgaan met ademhalenquote:Op dinsdag 27 december 2005 02:32 schreef ondeugend het volgende:
Zet de pup gewoon om het half uur buiten en doe hem/haar 's nachts in de bench en zet desnoods de wekker na een paar uur. Als je bench niet te groot is voor de pup, zal hij het niet daar doen en dus ophouden. k heb slecht nieuws voor je : er zijn altijd uitzonderingen![]()
Maar meestal houden ze het netjes op dat is waar, je moet ze dan wel 's ochtends niet te laat en en wel meteen als je beneden komt eruit laten anders kan het toch nog mis gaan.![]()
-= People Are Strange =-Zo is het beestje al een hele WEEK in huis en NOG niet zindelijk ???![]()
Je weet dat je een hond moet opvoeden ? Alsin het hondje dingen leren, zoals buiten plassen enzo, jij was ook niet binnen een week zindelijk
![]()
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh rustig doorgaan met ademhalenquote:Op dinsdag 27 december 2005 13:30 schreef Nonneke het volgende:
Zo is het beestje al een hele WEEK in huis en NOG niet zindelijk ???![]()
Je weet dat je een hond moet opvoeden ? Alsin het hondje dingen leren, zoals buiten plassen enzo, jij was ook niet binnen een week zindelijk
Nou heb ik van collie baasjes toch wel vaker gehoord dat het bij dat ras echt in één lukt. Een sheltie is natuurlijk niet hetzelfde ook al lijken ze net een collie in 't klein ze hebben een ander karakter, maar het schijnt dus wel 'ns voor te komen.
Iemand die geen ervaring heeft met honden/puppen kan zich laten verleiden om al te optimistische verhalen te geloven. Ik was ook niet zo onder de indruk van de bewering van de fokker dat de pup al * krantzindelijk * was. Een boel fokkers beweren dat en het klopt ook als de pup alleen maar op kranten kon lopen bij de fokker![]()
-= People Are Strange =-quote:Op dinsdag 27 december 2005 14:24 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nou heb ik van collie baasjes toch wel vaker gehoord dat het bij dat ras echt in één lukt. Een sheltie is natuurlijk niet hetzelfde ook al lijken ze net een collie in 't klein ze hebben een ander karakter, maar het schijnt dus wel 'ns voor te komen.
Iemand die geen ervaring heeft met honden/puppen kan zich laten verleiden om al te optimistische verhalen te geloven. Ik was ook niet zo onder de indruk van de bewering van de fokker dat de pup al * krantzindelijk * was. Een boel fokkers beweren dat en het klopt ook als de pup alleen maar op kranten kon lopen bij de fokkerDas waar, het zijn hele pientere hondjes die snel dingen oppikken, maar een week is wel een beetje teveel 'gevraagd' vind ik. Beestje is net weg bij zn mama
en zn broertjes en zusjes
en komt opeens moederziel alleen in een vreemd huis
met vreemde mensen
die vreemde dingen willen {buiten plassen
dat kan toch op een krantje
ook daarom vermijd ik liever krantzindelijkheid, ze pissen je hele huis onder als je niet oplet
elk stukje papier wordt bewaterd waarom mag ik dat niet kapot bijten
Nee ? wat is Nee ? FOEI ? ohw jeej !! }
Ohw heerlijk, ik wil ook weer een puppie![]()
![]()
![]()
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh