Kan niet, tis zoals Quicky butt zegt een baby, je kan geen wederzijds begrip verwachten. 9 weken!quote:Op zondag 25 december 2005 21:19 schreef CryARiver het volgende:
Misschien snap jedat dat na nu 9 dagen behoorlijk vervelend kan worden. Niet te meer is het het compleet waard want het is een prachtige hond. Een enorme schat. Maar enig wederzijds begrip zou fijn zijn.
Prachtig, ik ben gek op Sheltiesquote:
Dat is niet mijn ervaring hoor en ik heb ook geen grote honden. Na een paar weken intensief toezicht is het ergste achter de rug, op voorwaarde dat je héél goed op blijft letten en de hond vaak buiten zet. Maar als ze 3 à 4 maanden zijn hoeven ze niet meer ongeveer elk kwartier een plasje en dat geeft dan rust.quote:Op zondag 25 december 2005 23:52 schreef Quickie_Butt het volgende:
Zindelijk met 9 wekenvergeet dat maar rustig. De meeste pups worden pas een beetje zindelijk met 5 maanden. En kleine rassen pas met 8 maanden.
Je mag een pup wel straffen maar probeer het eerst op stem te doen.quote:Op maandag 26 december 2005 14:20 schreef CryARiver het volgende:
Mag je hem dan ook niet bij zijn nekvel pakken ? Want heb een opvoedingsboekje gelezen (maar dat ging over algemene pups en niet speciaal shelties) daarin stond dat als hij bijvoorbeeld iets stouts deed je hem rustig bij zijn nekvel moest pakken. Omdat dat de enige manier is dat hij door heeft dat het niet mag. Maar mag dat bij een sheltie dus ook niet ? (zo nee, hoe leer ik hem dan dingen af zoals op de bank springen e.d.?).
Bijten in de handen moet je idd niet toestaan. Ik duw mijn hand dan vrolijk tot helemaal achter in het bekje, dat vinden ze niet zo leuk en dan is de aardigheid er zo van af. Als het met spelen wordt geprobeerd dan stop ik met spelen. Ze snappen dan snel dat ze het maar beter kunnen laten.quote:Op maandag 26 december 2005 14:42 schreef hollander172 het volgende:
[..]
Je mag een pup wel straffen maar probeer het eerst op stem te doen.
Wat ik zelf heel handig vond is dat we de onze hebben aangeleerd dat NEE! mag niet is, heel handig want nu associeert ie die klank daarmee. Bijten in handen e.d. is dus ook al lang verleden tijd. (mensen roepen dan vaak HEE!)
Slopen doen ze meteen al hoor want het wisselen van de melktandjes staat er aan te komen. Zorg dat ze genoeg te bijten hebben, kluifjes en speeltjes enzo en houdt ze goed in de gaten. Ik had eens een pup die de houten knoppen van laden en hoeken van kasten erg lekker vondquote:Even los hiervan, wacht maar tot ie zijn sloopperiode krijgtdan denk je nog weleens met weemoed terug aan deze tijd.
![]()
Bij de opvoeding van een pup moet je je niet bezig houden met straffen. Daar kun je meer mee verpesten dan goed doen. Je moet er de hele dag bovenop zitten en zoveel mogelijk ongewenste zaken voorkomen. Bijt hij ergens in wat je niet wil, dan geef je hem iets waar hij wel in mag bijten. In het nekvel pakken zeker niet doen, dit is een hele zware correctie en als je die al ooit toe zou moeten passen bij een hond (en bij een Sheltie zou ik dat al helemaal niet doen) dan bewaar je die voor echt zware vergrijpen.quote:Op maandag 26 december 2005 14:20 schreef CryARiver het volgende:
Mag je hem dan ook niet bij zijn nekvel pakken ? Want heb een opvoedingsboekje gelezen (maar dat ging over algemene pups en niet speciaal shelties) daarin stond dat als hij bijvoorbeeld iets stouts deed je hem rustig bij zijn nekvel moest pakken. Omdat dat de enige manier is dat hij door heeft dat het niet mag. Maar mag dat bij een sheltie dus ook niet ? (zo nee, hoe leer ik hem dan dingen af zoals op de bank springen e.d.?).
Verder kunnen ongelukjes altijd voorkomen natuurlijk. Maar een hond zou toch wel na 2 weken intensieve training (zeker een beetje slimme hond) toch wel enigssinds zinnelijk moeten zijn. Hij was al krantzinnelijk bij de fokker, dus dat lijkt me nogal onzin dat ie pas na 8 maanden zinnelijk is. Daarom heb ik ook het gevoel dat het meer aan ons ligt. Maar goed, ik heb hem een plekje gegeven in de tuin waar hij alleen daar zijn behoefte mag doen (dat had hij voorheen niet), en meteen als ik hem s'ochtends uit de bench haal gaat ie naar buiten. En vanochtend is alles nog goed gegaan. Ik was natuurlijk enorm trots op hem (eerste ochtend dat het goed ging) dus ben benieuwd!
Ik laat het nog weten.
Waarom denk je dat een pup verschil zal maken tussen NEE en FOEI?quote:Op maandag 26 december 2005 14:40 schreef deedeetee het volgende:
Dingen afleren lukt het best door streng NEE te zeggen op duidelijke toon en als hij toch doorgaat FOEI !! en tegenhouden zodat hij niet kan doorgaan met wat jij hem verbiedt.
Dat denk ik dus helemaal niet het ene is gewoon een neutraal verbod en het andere bedoeld als * straf * Ik zou het zeker niet de hele dag door roepen want dan maakt het geen indruk meer. Alleen om een hardnekkig eigenwijze pup tot de orde te roepen. Meestal met veel succes.quote:Op maandag 26 december 2005 15:59 schreef Quickie_Butt het volgende:
[..]
Waarom denk je dat een pup verschil zal maken tussen NEE en FOEI?
k heb slecht nieuws voor je : er zijn altijd uitzonderingenquote:Op dinsdag 27 december 2005 02:32 schreef ondeugend het volgende:
Zet de pup gewoon om het half uur buiten en doe hem/haar 's nachts in de bench en zet desnoods de wekker na een paar uur. Als je bench niet te groot is voor de pup, zal hij het niet daar doen en dus ophouden.
Nou heb ik van collie baasjes toch wel vaker gehoord dat het bij dat ras echt in één lukt. Een sheltie is natuurlijk niet hetzelfde ook al lijken ze net een collie in 't klein ze hebben een ander karakter, maar het schijnt dus wel 'ns voor te komen.quote:Op dinsdag 27 december 2005 13:30 schreef Nonneke het volgende:
Zo is het beestje al een hele WEEK in huis en NOG niet zindelijk ???![]()
Je weet dat je een hond moet opvoeden ? Alsin het hondje dingen leren, zoals buiten plassen enzo, jij was ook niet binnen een week zindelijk
![]()
Das waar, het zijn hele pientere hondjes die snel dingen oppikken, maar een week is wel een beetje teveel 'gevraagd' vind ik. Beestje is net weg bij zn mamaquote:Op dinsdag 27 december 2005 14:24 schreef deedeetee het volgende:
[..]
Nou heb ik van collie baasjes toch wel vaker gehoord dat het bij dat ras echt in één lukt. Een sheltie is natuurlijk niet hetzelfde ook al lijken ze net een collie in 't klein ze hebben een ander karakter, maar het schijnt dus wel 'ns voor te komen.
Iemand die geen ervaring heeft met honden/puppen kan zich laten verleiden om al te optimistische verhalen te geloven. Ik was ook niet zo onder de indruk van de bewering van de fokker dat de pup al * krantzindelijk * was. Een boel fokkers beweren dat en het klopt ook als de pup alleen maar op kranten kon lopen bij de fokker
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |