abonnement Unibet Coolblue
pi_33398930
Aangezien het nu toch wel tijd werd voor een topic.

Wat informatie van http://www.allmusic.com en een kwartiertje typwerk hebben er voor gezorgd dat het topic er nu ook is. Wat vinden jullie van Portishead, wat is je favoriete nummer?



In 1991 werd in het Engelse Bristol de band Portishead opgericht door Geoff Barrow en Beth Gibbons. Geoff Barrow werkte in een opnamestudio, waar hij kennis maakte met Massive Attack. Ten tijde van de oprichting van Portishead hield hij zich bezig met het remixen van nummers voor o.a. Depeche Mode, Primal Scream en Paul Weller. Beth Gibbons was zangeres in een pub voor ze in Portishead belandde. Tussen 1991 en 1994 schreef het duo veel nummers, daarbij geholpen door gitarist Adrian Utley. Dave MacDonald is het vierde lid en drummer van Portishead.



Het eerste album Dummy verscheen in 1994. De muziek valt te omschrijven als triphop, maar is minder dansbaar dan Massive Attack, en bevat geen rap zoals Tricky. De eerste single Sour times werd ook regelmatig gedraaid op Radio 3. Net zoals veel songs van Portishead klinkt het als de soundtrack voor een zwart-wit film uit de jaren 30, onheilspellend, angstaanjagend. Glory Box van hetzelfde album werd een klein hitje in Nederland.

Eind 1994 won Dummy de Mercury Music Prize. Daarmee versloegen ze Suede (Dog Man Star), Blur (Parklife), Pulp (His 'n Hers) en Oasis (Definitely maybe). Toch niet de minste albums uit dat jaar.



In 1997 verscheen het tweede album van Portishead, dat gewoon Portishead heet. Voor dit album namen Geoff Barrow en Adrian Utley stukjes muziek op, die ze later sampleden en gebruikten in de nummers. Portishead klinkt nog donkerder dan op Dummy. Luister maar eens naar Seven Months. Beste nummers: All Mine, Seven Months en Cowboys.



Mijn favoriete album. Roseland NYC Live, uitgebracht in 1998, en een paar weken geleden voor iets minder dan 10 Euro gekocht bij Sounds in Rotterdam. Negen van de elf nummers zijn opgenomen in de Roseland Ballroom, in New York, vandaar de titel. Het is niet zo maar een live-cd, de band wordt begeleid door een 35-koppig orkest. Vooral een nummer als 'All mine' klinkt nog mooier door de toevoeging van echte blazers en strijkers. Het is lastig om één uitschieter op dit album te noemen, de combinatie van het orkest, de stem van Beth Gibbons, het scratchen van Geoff Barrow, het gitaarspel van Adrian Utley: het vult elkaar perfect aan. Portishead klinkt donker, sfeervol, filmisch. Een ander pluspunt van dit album is ook dat het publiek stil blijft tot een nummer is afgelopen, en dat er niet zoals bij mTV Unplugged overal doorheen wordt gegild.
I intend to live forever, or die trying.
pi_33400311
Dummy is prachtig. De clip voor Only you van het 'Portishead' album is ook prachtig trouwens. Geregisseerd door Chris Cunningham. Past perfect bij de stijl van het nummer.
pi_33400376
Mijn favoriete album is ook het livealbum en in het speciaal daarop het nummer Roads. Door de heerlijke manier waarop Beth het zingt (zo passievol) krijg ik keer op keer kippenvel. En dat terwijl ik Roads het minste nummer vind van Dummy.
pi_33400499
Portishead,Massive Attack,Placebo ..allemaal geweldig maar roads blijft de favoriet.
pi_33400554
Mag ik dan hier ook even iedereen het album van Beth Gibbons & Rustin' Man aanraden? Dat vind ik persoonlijk nog mooier dan Portishead, wat me toch snel kan gaan vervelen (al ben ik wel benieuwd geworden naar dat livealbum, daar ga ik eens naar op zoek).
Hoogtepunt is zonder twijfel Tom The Model, geweldig nummer is dat.
pi_33400668
Ik vind van het album met Rustin' Man het nummer Mysteries persoonlijk het mooiste.

@Jayvon, waarom zet je Placebo in dat rijtje??

[ Bericht 26% gewijzigd door HerrFrietsaus op 25-12-2005 21:35:56 ]
pi_33401169
Deze drie groepem zijn mijn favoriet in ongeveer dezelfde genre.
maar Placebo is idd wat meer" rok"achtiger.
Toch vind ik ze bij elkaar passen ik weet niet waarom.
pi_33401607
Als Placebo triphop is, is Pearl Jam death metal
pi_33402013
Oh ja, dit topic moest nog geopend worden .
A gentleman is a man who can play Jump on an Oberheim and chooses not to.
  zondag 25 december 2005 @ 22:45:30 #10
17051 HAL9000S
you can become gitano...
pi_33402052
quote:
Op zondag 25 december 2005 21:13 schreef Jayvon het volgende:
Portishead,Massive Attack,Placebo
Sorry maar dit is eerder een 'wat-hoort-er-niet-in-het-rijtje-thuis' raadsel van knoop in je zakdoek niveau
Cop killer
Kill all the cops tonight
Kill them, cop killer
Kill all the cops in sight
  zondag 25 december 2005 @ 22:46:26 #11
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_33402074
Portishead=Portishead
...dass wir fliegen.
  zondag 25 december 2005 @ 23:07:15 #12
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_33402493
Dummy is keigoed.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  maandag 26 december 2005 @ 02:02:20 #13
49096 cosmick
Les Yeux Orange
pi_33407164
quote:
Op zondag 25 december 2005 23:07 schreef I.R.Baboon het volgende:
Dummy is keigoed.
Yeah. Wel het enige PH-album dat ik goed ken; maar goed.

Tracks met lekkere beats en fijne cuts die toch een prettig gevoelig geheel vormen.
  maandag 26 december 2005 @ 02:05:32 #14
62129 De-oneven-2
Wir sind so leicht...
pi_33407226
De rest mag er ook zijn, hoor.
...dass wir fliegen.
  maandag 26 december 2005 @ 02:12:20 #15
49096 cosmick
Les Yeux Orange
pi_33407353
quote:
Op maandag 26 december 2005 02:05 schreef De-oneven-2 het volgende:
De rest mag er ook zijn, hoor.
Yeah, i know. Heb er ook wel meer cd's van. Dummy heb ik destijds gewoon veel gedraaid.
  maandag 26 december 2005 @ 09:54:35 #16
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_33409137
quote:
Op zondag 25 december 2005 22:16 schreef HerrFrietsaus het volgende:
Als Placebo triphop is, is Pearl Jam death metal
Haha de grote 3 uit Bristil zijn idd Massive Attack, Portishead, Tricky

Ook leuk: Moloko, Morcheeba, DJ Shadow, Hoovephonic
pi_33409156
quote:
Op zondag 25 december 2005 19:23 schreef dwerg het volgende:
Eind 1994 won Dummy de Mercury Music Prize. Daarmee versloegen ze Oasis (Definitely maybe).
Nog steeds een grof schandaal natuurlijk.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_33409449
quote:
Op zondag 25 december 2005 21:15 schreef Tom_Tom- het volgende:
Mag ik dan hier ook even iedereen het album van Beth Gibbons & Rustin' Man aanraden? Dat vind ik persoonlijk nog mooier dan Portishead, wat me toch snel kan gaan vervelen (al ben ik wel benieuwd geworden naar dat livealbum, daar ga ik eens naar op zoek).
Hoogtepunt is zonder twijfel Tom The Model, geweldig nummer is dat.
Dat is idd een prachtige cd. Heb 'm een keer geluisterd, moet 'm nog steeds een keer kopen!

Ik ben trouwens ook erg weg van de live-cd van Portishead. En All Mine is mijn favoriete nummer.
pi_33413748
Mijn favoriet is toch wel sour times en dan de langzame uitvoering op de roseland cd. op de dvd staat de snellere versie.
Beter een gemiste oproep dan een gemiste kans
pi_33417681
quote:
Op maandag 26 december 2005 09:57 schreef zjroentje het volgende:
Nog steeds een grof schandaal natuurlijk.
Een schandaal, nou nee. Maar toch verrassend dat Parklife niet won.

Uiteraard heb ik de vijf genoemde albums in de kast staan.
I intend to live forever, or die trying.
  maandag 26 december 2005 @ 17:23:40 #21
51679 Mar10Segovia
Interspectacular
pi_33417990
quote:
Op zondag 25 december 2005 19:23 schreef dwerg het volgende:
wat is je favoriete nummer?
Wandering Star, denk ik.
pi_33418833
Laatst heb ik Dummy vrij blind aangeschaft (ik kende alleen de singles). Op zich een goed album, maar echt een van mijn favorieten zal het niet worden. Favoriete nummers van ze: Sour Times en Glorybox.
Everything under the sun is in tune
but the sun is eclipsed by the moon
(Ik scrobbel ook audio)
pi_33418883
Roads
pi_33429245
Overrated.

Ik vind ze zeker niet slecht, maar ze worden door anderen zo ontzettend op een voetstuk geplaatst dat ze een goddelijke status hebben gekregen en het gewoon niet leuk meer is. Samen met Massive Attack en Tricky wordt Portishead de uitvinder van de triphop genoemd en van andere bands en artiesten waarvan de muziekstijl ook maar een ietsjepietsje overeenkomt wordt geclaimd dat ze de formule van Portishead gekopiëerd hebben. (Of gejat, om hetzelfde succes te behalen.) Geloof het of niet, maar het merendeel van bands en artiesten willen toch hun eigen ding doen en geven zich 100% om iets origineels te laten horen. En dan is er geen grotere belediging als er één of andere popjournalist aankomt met de naam Portishead omdat hij muziek in hokjes plaatst en het niet individueel kan beoordelen.

Als je eind jaren 90 / begin jaren 00 opperde dat je van Portishead hield hoorde je helemaal bij de club. Zei je echter dat je er geen ruk aanvond dan werd je verweten dat je geen verstand van muziek zou hebben en dat je maar beter een CD van Britney Spears moest kopen. En dat is blijkbaar nu nog steeds zo. Portishead is commercieel gemaakt, ondanks dat men het 'alternatieve muziek' noemt. Ik weet niet of de leden van Portishead daar zelf wel zo blij mee zijn.
pi_33429268
Roads natuurlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')