quote:Voorbeelden van goede groenten om te geven zijn: andijvie, broccoli, venkel, bleekselderij, selderieknol, koolrabi, witlof, veldsla, waterkers, boerenkool, paksoy, mosterdblaadjes, frambozenblaadjes, paardebloemblad, wortel en het loof van wortelen. Voor erbij een takje peterselie, takje selderie. Er zijn in de natuur nog veel meer kruiden en planten die goed zijn voor konijnen. Jonge toppen van brandnetels bijvoorbeeld, een dag laten liggen om de brand eruit te laten gaan, zijn heel erg gezond voor konijnen. Wilde achillea is heel goed voor de spijsvertering, ook voor stoornissen. Wat wilde achillea iedere dag bij het groenvoer is geen slechte zaak. Weegbree kan met mate toegevoegd worden, (is erg eiwitrijk) omdat dit plantje een goede uitwerking heeft op de darmbeweging. Brandnetels zijn ook geschikt om gedroogd als hooi te geven, gemengd door het gewone hooi.
Come again?quote:Op zondag 25 december 2005 15:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
volgens mij moet je hetw el in water inrviezen
quote:U kunt de kruiden vers gebruiken, maar u kunt ze ook drogen, invriezen of inleggen. Kruiden u binnen enkele dagen gebruikt kunt u ingerold in papier of in een plastic zak met gaatjes erin in de koelkast bewaren. Drogen doet u door ze net voor de bloei te oogsten. Doe dit in de ochtend als de planten droog zijn en de zon nog niet heet is. U hoeft kruiden die u wilt drogen niet te wassen. Schud ze wel uit om insecten kwijt te raken. Hang kleine bosjes ondersteboven te drogen op een een luchtige droge plek. Na ongeveer 10 dagen zijn ze droog. U neemt de blaadjes eraf en bewaart ze in dichte potjes in het donker. Soorten die goed te drogen zijn: tijm, salie, lavendel, rozemarijn, munt.
Kruiden die u wilt invriezen hoeft u niet te wassen. Schud ze wel even uit en neem alleen de gezonde delen. Snijdt ze in kleine stukjes en vries ze in. Niet langer dan een half jaar in de vriezer bewaren. Soorten die geschikt zijn voor invriezen: dille, bonenkruid, munt, peterselie, bieslook.
Inleggen doen we in azijn of in olie. Was de kruiden en droog ze. Doe ze in flessen en voeg wijnazijn of olie toe. De kruiden moeten geheel onder staan. Sluit de flessen af en zet ze weg op een koele plek. U kunt ze niet langer dan een maand bewaren. Dit is geschikt voor: marjolein, salie, tijm en rozemarijn.
Ik snij de kruiden vaak eerst helemaal en wat ik over hou doe ik in een diepvrieszakje en gaat de vriezer in.quote:Op zondag 25 december 2005 15:20 schreef yvonne het volgende:
Invriezen?
Het hele bosje in de vriezer kiepen?
De soep en de eiergerechten zijn al klaar namelijk.
Ik vind het al jaren niet leukquote:Op zondag 25 december 2005 16:44 schreef yvonne het volgende:
Verveel jij je ook zo Bluezz?
Ik vind Kerst niet leuk meer
Ik denk qua geur meer dan qua smaak.quote:Op zondag 25 december 2005 16:46 schreef neo2000 het volgende:
Wat ik niet begrijp, ik zie wel vaker lavendel staan als kruid, maar vraag mijzelf af of dit qua smaak ook iets toe voegt, of alleen qua geur..? Zie het namelijk wel vaker staan, maar kom het nooit tegen als ingredient in een recept..
Ik heb het nog nooit gebruikt eigenlijk.quote:Kruid: lavendel (lavandula angustifolia)
Combineren met: azijn, honing, slagroom
Gebruiken in/bij: ijs, roomsauzen, gebak, jam
Hoe bewaren: droog
Gebruik: spaarzaam
Wel/niet meekoken: wel
]dat bedoelde ik dusquote:Op zondag 25 december 2005 17:01 schreef piepster het volgende:
Ik heb ooit geleerd dat je verse kruiden met water in zo'n diepvriesblokjesvorm moet doen. Als je dan kruiden nodig hebt, kan je heel makkelijk 1 blokje uit de vorm halen.
Klinkt handig. Het was eigenlijk nooit in me opgekomen dat je ze in zou kunnen vriezen.quote:Op zondag 25 december 2005 17:01 schreef piepster het volgende:
Ik heb ooit geleerd dat je verse kruiden met water in zo'n diepvriesblokjesvorm moet doen. Als je dan kruiden nodig hebt, kan je heel makkelijk 1 blokje uit de vorm halen.
Gooi het in de Soep?quote:Op zondag 25 december 2005 14:51 schreef yvonne het volgende:
Je kent het wel, voor dat ene recept heb je een enkel ( vers) ingredient nodig.
Bij mij moest dat peterselie zijn, en ja, alleen vers ( diepvries was op) en slechts enkele takjes.
Waar oh waar prop ik ooit nog peterselie ( en dan niet als garnering) bij?
Of lusten konijnen dat?
quote:Op dinsdag 27 december 2005 09:51 schreef coolbabe het volgende:
Met rond gevulde buik van 2 dagen schransen kijk je de ochtend na kerst eens goed in je koelkast en daar vindt je nog het nodige aan dingen die niet zijn opgegaan.
Zo heb ik hier nog aardappelgratin, genoeg voor 4 personen. Een bak vol gesnipperde groenten van het gourmetten (ui, champignon, tomaat, paprika, mais), diverse stukken vlees van het gourmetten, 1 halve bak zalmsalade, een halve bak eiersalade, een pak aardappelschijfjes, 1 pakje gerookte zalm en een pakje gerookte paling.
Wat valt hier in hemelsnaam nog van te maken?
Vertel hier wat jij nog "over" hebt dan mag een ander verzinnen hoe daar iets lekkers van te maken
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |