abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Admin zondag 25 december 2005 @ 14:51:16 #1
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33395098
Je kent het wel, voor dat ene recept heb je een enkel ( vers) ingredient nodig.
Bij mij moest dat peterselie zijn, en ja, alleen vers ( diepvries was op) en slechts enkele takjes.
Waar oh waar prop ik ooit nog peterselie ( en dan niet als garnering) bij?
Of lusten konijnen dat?
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
pi_33395323
eiersalade
pi_33395442
Je kan peterselie ook goed invriezen, of bewaar het in een glas water op de vensterbank.

Verder kan je het nog gebruiken in :
sauzen, soepen, bij rauwkost, aardappelen, vis, vlees, eieren, kaas, kruidenboter en in vinaigrettes.
In warme recepten mag je de peterselie pas op het einde van de kooktijd toevoegen.
Hele takjes krulpeterselie kan je ook frituren en als garnering bij kaas- of garnaalkroketjes serveren. In combinatie met laurier en tijm vormt peterselie het klassieke 'bouquet garni'.

Konijnen mogen ook peterselie lees ik :
quote:
Voorbeelden van goede groenten om te geven zijn: andijvie, broccoli, venkel, bleekselderij, selderieknol, koolrabi, witlof, veldsla, waterkers, boerenkool, paksoy, mosterdblaadjes, frambozenblaadjes, paardebloemblad, wortel en het loof van wortelen. Voor erbij een takje peterselie, takje selderie. Er zijn in de natuur nog veel meer kruiden en planten die goed zijn voor konijnen. Jonge toppen van brandnetels bijvoorbeeld, een dag laten liggen om de brand eruit te laten gaan, zijn heel erg gezond voor konijnen. Wilde achillea is heel goed voor de spijsvertering, ook voor stoornissen. Wat wilde achillea iedere dag bij het groenvoer is geen slechte zaak. Weegbree kan met mate toegevoegd worden, (is erg eiwitrijk) omdat dit plantje een goede uitwerking heeft op de darmbeweging. Brandnetels zijn ook geschikt om gedroogd als hooi te geven, gemengd door het gewone hooi.
  zondag 25 december 2005 @ 15:17:23 #4
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_33395607
Oeh, oeh.. Terugvindpost voor deze culinaire stumpert..! Kruiden invriezen of zelf frituren, waerlyck geniaal!
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
  Admin zondag 25 december 2005 @ 15:20:19 #5
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33395643
Invriezen?
Het hele bosje in de vriezer kiepen?
De soep en de eiergerechten zijn al klaar namelijk.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.

pi_33395706
Ik zou het in kleine porties invriezen. Anders zit je next time weer met alles over, en dan kan je het meteen wegkiepen.... of aan Nijn geven
  Admin zondag 25 december 2005 @ 15:32:37 #7
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33395861
Thanks, een jarenlang probleem opgelost

pi_33396128
volgens mij moet je hetw el in water inrviezen
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
  Admin zondag 25 december 2005 @ 15:49:46 #9
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33396151
quote:
Op zondag 25 december 2005 15:48 schreef MissyMirjaM het volgende:
volgens mij moet je hetw el in water inrviezen
Come again?

zondag 25 december 2005 @ 16:21:52 #10
48067 neo2000
pi_33396649
In een zakje water, kruiden erbij en invriezen..?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
pi_33396768
Informatief linkje over kruiden, hoe te bewaren, waar in te gebruiken :
http://tipculinair.vrouwonline.nl/index.jsp?pijler=83&page=143

En :
quote:
U kunt de kruiden vers gebruiken, maar u kunt ze ook drogen, invriezen of inleggen. Kruiden u binnen enkele dagen gebruikt kunt u ingerold in papier of in een plastic zak met gaatjes erin in de koelkast bewaren. Drogen doet u door ze net voor de bloei te oogsten. Doe dit in de ochtend als de planten droog zijn en de zon nog niet heet is. U hoeft kruiden die u wilt drogen niet te wassen. Schud ze wel uit om insecten kwijt te raken. Hang kleine bosjes ondersteboven te drogen op een een luchtige droge plek. Na ongeveer 10 dagen zijn ze droog. U neemt de blaadjes eraf en bewaart ze in dichte potjes in het donker. Soorten die goed te drogen zijn: tijm, salie, lavendel, rozemarijn, munt.

Kruiden die u wilt invriezen hoeft u niet te wassen. Schud ze wel even uit en neem alleen de gezonde delen. Snijdt ze in kleine stukjes en vries ze in. Niet langer dan een half jaar in de vriezer bewaren. Soorten die geschikt zijn voor invriezen: dille, bonenkruid, munt, peterselie, bieslook.

Inleggen doen we in azijn of in olie. Was de kruiden en droog ze. Doe ze in flessen en voeg wijnazijn of olie toe. De kruiden moeten geheel onder staan. Sluit de flessen af en zet ze weg op een koele plek. U kunt ze niet langer dan een maand bewaren. Dit is geschikt voor: marjolein, salie, tijm en rozemarijn.
  Admin zondag 25 december 2005 @ 16:44:14 #12
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_33396958
Verveel jij je ook zo Bluezz?
Ik vind Kerst niet leuk meer

zondag 25 december 2005 @ 16:46:32 #13
48067 neo2000
pi_33396984
Wat ik niet begrijp, ik zie wel vaker lavendel staan als kruid, maar vraag mijzelf af of dit qua smaak ook iets toe voegt, of alleen qua geur..? Zie het namelijk wel vaker staan, maar kom het nooit tegen als ingredient in een recept..

Bluezz, thnx voor de tip..
  zondag 25 december 2005 @ 16:51:00 #14
83951 rashudo
project 2501
pi_33397035
Peterselie kan je echt overal indonderen.. dus ik zou er nooit teveel van hebben.
Their eyes opaque.
  zondag 25 december 2005 @ 16:52:13 #15
45 SiGNe
Uitspraak: Sign
pi_33397056
quote:
Op zondag 25 december 2005 15:20 schreef yvonne het volgende:
Invriezen?
Het hele bosje in de vriezer kiepen?
De soep en de eiergerechten zijn al klaar namelijk.
Ik snij de kruiden vaak eerst helemaal en wat ik over hou doe ik in een diepvrieszakje en gaat de vriezer in.
Peterselie gebruik ik best vaak, dus dan is het ideaal als je alleen het zakje hoeft te openen en je kan het meteen in het gerecht gooien.
Gesnipperde uitjes vries ik ook vaak in trouwens.
pi_33397170
Ik heb ooit geleerd dat je verse kruiden met water in zo'n diepvriesblokjesvorm moet doen. Als je dan kruiden nodig hebt, kan je heel makkelijk 1 blokje uit de vorm halen.
pi_33398292
quote:
Op zondag 25 december 2005 16:44 schreef yvonne het volgende:
Verveel jij je ook zo Bluezz?
Ik vind Kerst niet leuk meer
Ik vind het al jaren niet leuk
Wat denk je dat ik thuis doe... lekker fokken, uitslapen, DVD kijken, mama bellen, lezen, badderen... dat is kerst voor mij. En straks lekker eten
pi_33398312
quote:
Op zondag 25 december 2005 16:46 schreef neo2000 het volgende:
Wat ik niet begrijp, ik zie wel vaker lavendel staan als kruid, maar vraag mijzelf af of dit qua smaak ook iets toe voegt, of alleen qua geur..? Zie het namelijk wel vaker staan, maar kom het nooit tegen als ingredient in een recept..
Ik denk qua geur meer dan qua smaak.
quote:
Kruid: lavendel (lavandula angustifolia)
Combineren met: azijn, honing, slagroom
Gebruiken in/bij: ijs, roomsauzen, gebak, jam
Hoe bewaren: droog
Gebruik: spaarzaam
Wel/niet meekoken: wel
Ik heb het nog nooit gebruikt eigenlijk.
Behalve om in de kast te hangen in een zakkie
pi_33400924
quote:
Op zondag 25 december 2005 17:01 schreef piepster het volgende:
Ik heb ooit geleerd dat je verse kruiden met water in zo'n diepvriesblokjesvorm moet doen. Als je dan kruiden nodig hebt, kan je heel makkelijk 1 blokje uit de vorm halen.
]dat bedoelde ik dus
'Met een banaan door het water, later'
Franky boy | fanmail, hatemail, lovemail, sexmail | Tom
pi_33407002
Groene kruiden die je niet goed kan drogen, kan je prima invriezen zonder water.
Als het nodig is, was de kruiden en droog ze goed.
Knip ze fijn en doe ze in een diepvries bestendig bakje. Doe ze in de diepvries.
Joh, zo kan je die kruiden KOPEN uit de diepvries.....
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
  maandag 26 december 2005 @ 01:58:50 #21
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_33407098
quote:
Op zondag 25 december 2005 17:01 schreef piepster het volgende:
Klinkt handig. Het was eigenlijk nooit in me opgekomen dat je ze in zou kunnen vriezen.
Vampire Romance O+
  maandag 26 december 2005 @ 10:38:01 #22
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33409596
Petersellie kauwen helpt ook heel goed tegen knoflookgeur als je veel knoflook gegeten hebt
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  maandag 26 december 2005 @ 22:57:26 #23
82814 BBQ-kip
never say no to panda!
pi_33425069
Ik vries peterselie altijd gewoon zo als bos in verpakt in een plastic zakje.
Als ik het dan nodig heb knijp ik even in het gevroren zakje, open het en neem er met ene lepel uit wat ik nodig heb.
Zakje weer dicht en volgende keer hetzelfde ritueel
Kip, het meest veelzijjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjjdige stukje kaas, panda!
  dinsdag 27 december 2005 @ 09:34:31 #24
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_33432497
quote:
Op zondag 25 december 2005 14:51 schreef yvonne het volgende:
Je kent het wel, voor dat ene recept heb je een enkel ( vers) ingredient nodig.
Bij mij moest dat peterselie zijn, en ja, alleen vers ( diepvries was op) en slechts enkele takjes.
Waar oh waar prop ik ooit nog peterselie ( en dan niet als garnering) bij?
Of lusten konijnen dat?
Gooi het in de Soep?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 27 december 2005 @ 10:14:16 #25
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_33433012
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 09:51 schreef coolbabe het volgende:
Met rond gevulde buik van 2 dagen schransen kijk je de ochtend na kerst eens goed in je koelkast en daar vindt je nog het nodige aan dingen die niet zijn opgegaan.
Zo heb ik hier nog aardappelgratin, genoeg voor 4 personen. Een bak vol gesnipperde groenten van het gourmetten (ui, champignon, tomaat, paprika, mais), diverse stukken vlees van het gourmetten, 1 halve bak zalmsalade, een halve bak eiersalade, een pak aardappelschijfjes, 1 pakje gerookte zalm en een pakje gerookte paling.
Wat valt hier in hemelsnaam nog van te maken?

Vertel hier wat jij nog "over" hebt dan mag een ander verzinnen hoe daar iets lekkers van te maken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')