barney74 | zondag 25 december 2005 @ 14:00 |
Hoi allen, ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen (wist niet zeker, maar lijkt me hier het meest thuishoren). Ik ben bezig met een opdracht, het analyseren van een stuk tekst. Een van de opdrachten is het herschrijven van een stuk tekst in een beter leesbaar geheel. Nu kom ik bij de twee volgende zinnen redelijk vast te zitten. Hopelijk zijn er hier mensen die me suggesties kunnen geven. Het doel is dus om de tekst helderder te maken voor de lezer. "Tevens hebben de experimenten tot doel het draagvlak voor vraaggestuurde stimulering van scholing in branches te versterken. Het op termijn in te voeren onderwijsnummer is voorwaarde voor implementatie van vraaggestuurde bekostigingsarrangementen." [ Bericht 0% gewijzigd door barney74 op 25-12-2005 15:28:21 ] | |
LXIV | zondag 25 december 2005 @ 15:19 |
Ik denk dat je eerst de hele tekst moet plaatsen zodat de context duidelijker wordt. Zo snap ik er ook weinig van. | |
barney74 | zondag 25 december 2005 @ 15:31 |
c) financiële randvoorwaarden Het kabinet is samen met de SER van mening dat het individu een meer pro-actieve houding in moet nemen ten aanzien van de eigen scholing en inzetbaarheid op de arbeidsmarkt. Het individu moet dan wel voldoende zeggenschap hebben over de te volgen scholing. Een belangrijk element daarbij vormen de financiële mogelijkheden om de juiste keuzes te kunnen maken. De hogeronderwijsinstellingen vraaggerichter maken is een van de achterliggende doelstellingen van het nieuwe bekostigingsmodel dat het kabinet voor dit onderwijs heeft gepresenteerd in zijn beleidsbrief over financiering in het hoger onderwijs. Kern van de voorstellen vormt de introductie van leerrechten in het hoger onderwijs. De student en zijn leertraject komen in de financiering van het hoger onderwijs centraal te staan. De verwachting is dat de student daarmee geprikkeld wordt om zijn leertraject bewust in te richten en vooral ook dat de instelling geprikkeld wordt om de individuele student een passend leertraject aan te bieden. Studenten kunnen hun leerrechten met een onderbreking en bij verschillende instellingen opnemen. Voor de werkenden biedt het nieuwe bekostigingsmodel daarmee kansen. Zo kan het voor hen de drempel verlagen om een hogeronderwijsopleiding te gaan volgen. Werkenden hebben immers duidelijk andere behoeftes dan studenten die net van school komen, inhoudelijk en planningstechnisch (zij moeten werk, privé, en onderwijs combineren). Voor het middelbaar beroepsonderwijs start de evaluatie van het in 2000 geïmplementeerde bekostigingsmodel dit najaar. De resultaten van deze evaluatie zullen uitmonden in een programma van eisen voor een nieuw bekostigingsstelsel. Dit programma van eisen zal naar verwachting medio 2005 gereed zijn. Bij het opstellen van dit programma van eisen zal in elk geval worden meegenomen dat, in het perspectief van een leven lang leren en erkenning van verworven competenties, een nieuw bekostigingssysteem een brede variëteit aan deelnemers en opleidingssituaties moet faciliteren en de aansluiting op de beroepspraktijk moet verbeteren. Ten aanzien van een leven lang leren ziet het kabinet een rol van de overheid in het stimuleren van acties gericht op het bevorderen van eigen initiatief en het stimuleren van bepaalde doelgroepen. De introductie van de Levensloopregeling in 2006, gericht op het sparen voor perioden van onbetaald verlof, beoogt mede de combinatie van leren en werken te bevorderen. Zowel de Onderwijsraad als Stichting Nederland Kennisland benadrukt het belang van financiële maatregelen die erop gericht zijn volwassenen individueel te stimuleren om te leren. Uit de evaluatie van de experimenten met de individuele leerrekening kwam naar voren dat een eigen leerbudget gunstig werkt op het leergedrag van mensen. Niet kon worden vastgesteld in welke mate de inzet van een eigen leerbudget voor laagopgeleiden werkt. In 2005 worden experimenten gestart die antwoord moeten geven op de vraag of en onder welke omstandigheden een eigen leerbudget laagopgeleiden stimuleert tot leren. Tevens hebben de experimenten tot doel het draagvlak voor vraaggestuurde stimulering van scholing in branches te versterken. Het op termijn in te voeren onderwijsnummer is voorwaarde voor implementatie van vraaggestuurde bekostigingsarrangementen.We kunnen constateren dat bestaande maatregelen voor een leven lang leren niet altijd doeltreffend en doelmatig zijn en/of aansluiten bij de vraag. Daarom is het CINOP gevraagd de effectiviteit van financiële en andere scholingsinstrumenten te onderzoeken en voorstellen te doen om die te verhogen. Bij de uitwerking van het actieplan zal het kabinet binnen bestaande budgetten actie ondernemen om de belemmeringen in wet- en regelgeving te inventariseren en weg te nemen. | |
barney74 | zondag 25 december 2005 @ 15:32 |
het cursief gedrukte stuk moet ik herschrijven; het hierboven afgedrukte stuk lijkt me context genoeg (het hele document hier plaatsen is geen doen) | |
komrad | zondag 25 december 2005 @ 15:39 |
sterkte als je dit nu moet gaan doen, ik zou er weinig zin in hebben | |
LXIV | zondag 25 december 2005 @ 15:49 |
quote:Ook wordt middels deze experimenten het draagvlak voor vraaggestuurde stimulering van scholen in de verschillende branches versterkt. Om vraaggestuurde bekostigingsarrangementen te kunnen inpassen moet op termijn het onderwijsnummer worden ingevoerd. Wat schuin staat, dat bureaucratisch jargon, kan het best vervangen worden door een duidelijkere omschrijving. Die moet natuurlijk overeenkomen met de rest van de tekst. | |
komrad | zondag 25 december 2005 @ 16:00 |
bureaucratisch jargon ![]() ![]() ik zit me nu ook voor te stellen wat een vraaggestuurd bekostigingsarrangement voor moet stellen | |
barney74 | zondag 25 december 2005 @ 16:21 |
dat is mn grootste probleem dus; ik weet alleen dat 'vraaggestuurd' hier betekend 'vraag naar scholing vanuit het individu zelf' | |
komrad | zondag 25 december 2005 @ 16:26 |
ik zou dit als hint meegeven: http://www.bullshitbingo.net/cards/bullshit/ |