abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 25 december 2005 @ 13:36:53 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_33393300
Hallo!

ik heb een vraag. Misschien is het een hele stomme, onlogische vraag, maar ik stel hem toch. Eerst even de situatie uitleggen. Ik ben een derdejaars student Nederlands, maar de studie is me meer en meer gaan tegenstaan. Ik weet niet of ik mezelf na mijn bachelor nog bijeen kan rapen voor een master bij Nederlands. Vorig jaar al is, na het volgen van het vak New Religious Movements op de faculteit theologie, mijn belangstelling voor alternatieve religies ontstaan (New Age stromingen, kaballah, gnostiek e.d.). De bachelor richt zich echter grotendeels op de grotere religies en er wordt maar weinig aandacht besteed aan datgene waar ik nu zo in geïnteresseerd ben. Datzelfde geldt voor de masters. Alleen een onderzoeksmaster bij theologie lijkt mij naar mijn interesses te kunnen leiden. Nu zag ik dat in Amsterdam de master Mysticism and Western esotericism aangeboden wordt. Deze zou echt perfect zijn voor mij, omdat ik het niet zie zitten om drie jaar te gaan studeren en in die drie jaar maar weinig op te steken van datgene waar ik nu echt in geïnteresseerd ben. Volgens de toelatingseisen zijn er drie mogelijkheden om de master te kunnen volgen: 1) je hebt een bachelor gehaald in theologie/godsdienstwetenschap (duh), 2) je hebt een andere opleiding binnen de humane wetenschappen of sociale wetenschappen voltooid, of rechten (?? raar dat die meetelt, wat heeft rechten met religie te maken?) met tenminste drie cursussen op het gebied van religieuze studies 3) (en dat zou mijn hokje moeten zijn) je hebt een bachelor voltooid die geldt als voldoende voorbereiding op de master. Deze gevallen worden per geval bekeken.

Dus ik vroeg me af: als ik nu enkele vakken volg die min of meer nauw aansluiten bij de master, zou ik dan wel toegang kunnen krijgen tot deze master?

Zijn hier andere mensen die mbv bijspijkercursussen toegang hebben gekregen tot een master zonder een geschikt bachelordiploma te hebben?
Niet meer actief op Fok!
  zondag 25 december 2005 @ 14:05:59 #2
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_33393958
stormloop topic
ik zie overigens op de site net staan:

drie bachelormodules (30 EC) Relgiestudies, waarvan 1 module vakspecifiek, zijn dan toelatingsvoorwaarde tot de master. Het programma van deze 30 EC moet ter goedkeuring worden voorgelegd aan de Examencommissie.
Niet meer actief op Fok!
pi_33396404
Heb ik ook wel eens naar gekeken, vaak komt het op neer dat je nog een minor moet doen (iets van 30 EC). Probleem is dat die vakken vaak verspreid over 1 jaar liggen zodat je alsnog een brugjaar moet volgen om toegelaten te worden aan de master. Helaas, dan had je eerder maar moeten beseffen dat je iets anders wilt, dan had je die minor al kunnen volgen tijdens je bachelor.
pi_33397176
Je moet helemaal niet letten op 3. Je moet 2 pakken. Humane wetenschappen bedoelen ze Geesteswetenschappen mee, oftewel alfa-studies (taal, cultuur en geschiedenis). Nederlandse taal en cultuur behoort daar uiteraard toe. Als je in de master wil komen moet je dus de minor volgen en die toevoegen aan je bachelor. Als dit voor jou niet handig is kan je de bachelor Nederlands afronden en daarna wellicht een schakelprogramma volgen waarin je de benodigde minor volgt. Ook kun je de minorvakken volgen in de vrije keuzeruimte.

De derde optie is voor jou niet afdoende. Nederlands heeft vrijwel niks te maken met religieuze studies, dus de kans is erg groot dat je daarmee niet direct wordt toegelaten. Maar je kan het altijd proberen natuurlijk
pi_33397283
En...

Je kunt altijd de studieadviseur vragen!
  zondag 25 december 2005 @ 17:19:24 #6
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_33397401
quote:
Op zondag 25 december 2005 16:05 schreef MartyMcfly het volgende:
Helaas, dan had je eerder maar moeten beseffen dat je iets anders wilt, dan had je die minor al kunnen volgen tijdens je bachelor.
nee dat had niet gekund, want dat mag bij onze opleiding niet. Je moet een minor van dezelfde faculteit volgen , het moet gericht zijn op je eigen vakgebied. En inderdaad, dat brugjaar. Nou dan maar werken + die vakken volgen

Overigens woon ik in Groningen en wil ik daar ook nog even blijven wonen, want het bevalt me prima hier (alleen de universiteit niet). Voor een master ben ik evt bereid te verhuizen naar A'dam (daar is de studie). Verder is het niet alleen vanwege de afstand lastig om m'n vrije ruimte te vullen, ook worden deel 2 en 3 van de minor vanaf februari gegeven en deel 1 vanaf september en je raadt t al: voor 2 en 3 is deel 1 nodig Maar bedankt voor jullie antwoorden Ik ga gewoon de studieadviseur van de opleiding even mailen en dan zien we wel. Merry Xmas verder
Niet meer actief op Fok!
pi_33429615
quote:
Op zondag 25 december 2005 17:19 schreef Viking84 het volgende:

[..]

nee dat had niet gekund, want dat mag bij onze opleiding niet. Je moet een minor van dezelfde faculteit volgen , het moet gericht zijn op je eigen vakgebied. En inderdaad, dat brugjaar. Nou dan maar werken + die vakken volgen
Op de UvA is religiestudies en Neerlandistiek anders op dezelfde faculteit Maar je kan gewoon die vakken volgen en daarna instromen in de master. Bovendien kan je dan zien of de master je wel echt interesseert
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')