Ik zal even zelf erop ingaan
![]()
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 13:27 schreef Reya het volgende:Ten eerste speelt er in hoeverre er 'vrijheid van meningsuiting' geldt binnen het forum. Het is een groot goed dat iedereen - zonder daarvoor op enigerwijze toestemming te hebben - kan posten wat diegene wil. Maar schaadt dit principe niet de kwaliteit van het forum? Moet er niet in zekere zin van hogere hand voor gewaakt worden dat topics een bepaald niveau behouden? Of is dit onnodige autoritaire inmenging?
Wat mij betreft mag er best gewaakt worden voor het behoud van een zeker niveau. In principe zou inderdaad iedereen zijn mening mogen blijven uiten, maar wel op een manier die WFL waardig is. Dus goed beargumenteren, niet beledigen etc. Daarnaast mag het ook niet de bedoeling zijn dat er een eindeloze topicreeks over een bepaald onderwerp komt waar geen van beide zijden klaarblijkelijk nog iets nieuws toe te voegen heeft. In die gevallen moet er simpelweg ingegrepen worden; de vrijheid van meningsuiting kent altijd begrenzingen.
quote:
Daarnaast is er de vraag in hoeverre de moderators onpartijdig zijn en in hoeverre ze onpartijdig kunnen zijn. Het lijkt logisch dat moderators er nou eenmaal een menng op nahouden en dat ze deze ook mogen uiten, maar zou niet enige voorzichtigheid van de kant van moderators geboden zijn bij het geve van hun mening? Sommige gevoelige onderwerpen kunnen snel tot hoog oplopende emoties leiden, zouden moderators dan niet boven de meningen moeten staan? Aan de andere kant lijkt het onmogelijk om moderators meningloos te maken, en zal hun mening dus altijd doorspelen in hun oordeel. Is de huidige balans tussen mening en onpartijdigheid goed en zo nee, wat kan er dan beter?
Over het algemeen hoeven moderators geen verdere restricties opgelegd hoeven te krijgen dan users. Ik wil echter wel een uitzondering maken voor onderwerpen waar duidelijk van is dat ze omstreden zijn. Wellicht zouden de moderators hierbij er verstandig aan doen om niet actief in de discussie te participeren, of met enige terughoudendheoid te posten. Als een moderator moet ingrijpen in een uit de hand gelopen topic waar ook weer een moderator bij betrokken is, erodeert de positie van de moderators. Met de status van moderator komt verantwoordelijkheid, en daar moet ook vanuit de moderators gehoor aan worden gegeven. Met 'moderators' bedoel ik hierbij elke moderator, dus ook niet-WFL-moderators. De huidige situatie daarin is soms nogal gespannen, n daarmee ontstaat ook de schijn van partijdigheid. Het is nogal lastig om werkelijk vast te stellen of hier werkelijk sprake van is, maar het lijkt me dat hier vanuit de verschillende kampen nogal wat aan kan worden bijgeschaafd.
quote:
De positie van de WFL-LFC is ook niet altijd even onomstreden. Past de LFC wel binnen WFL? Door een slowchat in een forum te hebben, kun je wellicht voorkomen dat de 'gezelligheid' zich verplaatst naar reguliere topics. Maar een slowchat kan ook een eigen leven gaan leiden of voor kliekvorming zorgen. Daarnaast bestaat er het gevaar dat de LFC niets meer te doen heeft met WFL; er ontstaan dan langzaam twee WFLs. Of is de LFC juist een leuke thread voor degenen die zich erdoor aangetrokken voelen en valt het makkelijk te negeren voor degenen die er niets mee hebben? Wederom de vraag: is de huidige situatie een redelijke oplossing?
Ik ben hier waarschijnlijk niet objectief in, maar ik vind de huidige situatie met de LFC redelijk goed. Kliekvorming ontstaat (nog) niet in verontrustende mate, en het wordt imo pas ongewenst als de kliekvorming ook mensen op onredelijke gronden gaat uitsluiten van deelname aan de LFC of als de kliekvorming zich in andere topics gaat voortzetten. Van beide is imo niet sprake; er is zelfs binnen de LFC soms enig debat over de kwaliteit van de LFC.
quote:
WFL bestaat uit drie verschillende onderwerpen. In hoeverre bestaat er balans tussen en binnen deze onderwerpen, en conflicteren ze niet soms met elkaar? En vooral: als de huidige balans niet goed is, hoe kan de situatie dan worden verbeterd?
Van enige wijzigingen binnen de combinatie WFL lijkt me voorlopig nog geen sprake. Ik heb echter wel het gevoel dat topics soms onevenwichtig veel over religieuze zaken of over veronderstelde natuurwetenschappelijke punten gaan. Dit vertroebelt het totaalbeeld van WFL enigszins. Zeker in het geval van religieuze topics kan er wellicht gekeken worden in hoeverre sommige topics niet samengevoegd of gesloten kunnen worden.