abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 december 2005 @ 10:19:10 #1
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_33364857
Hoi!

dit zou ik eigenlijk zelf moeten weten als derdejaars Nederlands, maar het is eeuwen geleden dat ik me met ontleden heb bezig gehouden, dus ik heb even jullie hulp nodig Ik kreeg de vraag om iemand te helpen bij het ontleden van een aantal zinnen. Ben er inmiddels grotendeels uitgekomen mbv een grammaticagids, maar ik kan twee woordjes niet kwijt in mijn analyse, namelijk de woordjes 'even' en 'alweer'. Weet iemand hoe ik deze moet analyseren? BVD
Niet meer actief op Fok!
pi_33364885
Is "bijwoordelijke bepaling" gewoon waar je naar zoekt, of zoek je iets specifiekers?
.
  zaterdag 24 december 2005 @ 10:35:34 #3
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33364984
Volgens mij schuif je bij redekundig ontleden inderdaad alles onder de noemer 'bijwoordelijke bepaling'. Als je ook nog taalkundig wilt ontleden, dan zul je de gehele zin moeten geven. In "Hij ging alweer naar de w.c." zou het, denk ik, weleens een bijwoord van frequentie kunnen zijn. Maar in, "Hoe ging dat ontleden ook alweer?" Modaliteit? En: "Hij kon maar even stilzitten" -> Bijwoord van tijd. Maar "Hou nou dan toch eens even je bek dicht" -> Eerder modaliteit?
Het is tijd voor wat anders.
  zaterdag 24 december 2005 @ 11:38:45 #4
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_33365877
ja alles wat je niet onder een andere noemer kunt scharen, gooi je op de hoop 'bijwoordelijke bepaling'. Het is voor een middelbare scholier, dus ik denk dat het een beetje ver gaat om er nog veel meer bij te halen. Dus ik houd het dan maar mooi op bijwoordelijke bepaling (al vond ik deze en soortgelijke woordjes niet terug in mijn grammatica gids)
Niet meer actief op Fok!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')