abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33353618
Dit jaar zijn ongeveer 8500 controles uitgevoerd.

Vorig jaar ging het nog om een totaalbedrag van 3 miljoen euro.
De Arbeidsinspectie verwacht dit jaar circa 20 miljoen euro aan boetes te innen van werkgevers die illegale arbeidskrachten in dienst hadden.

Een woordvoerster van de Arbeidsinspectie stelde naar aanleiding van een interview van Radio 1 met:

staatssecretaris Van Hoof

(Sociale Zaken)

, dat de bewindsman vrijdag hierover een brief naar de Tweede Kamer stuurt.

De Arbeidsinspectie schrijft het succes van dit jaar toe aan het zogenoemde lik-op-stukbeleid dat dit kabinet heeft ingevoerd tegen illegale arbeid.
Zo is dit jaar de boete per illegale kracht verhoogd van 900 euro naar 8000 euro.
Ook wordt het aantal controles opgevoerd.
Vorig jaar werden nog circa 6000 inspecties uitgevoerd en dat worden er volgend jaar 10.500.

De inspecteurs controleren al jaren vooral in 'risicosectoren' land- en tuinbouw, de bouw, horeca en de uitzendbranche.
"Dit jaar is dat bijvoorbeeld in de horeca verfijnd naar risicogroepen in buitenlandse keukens, zoals de Chinese restaurants."

"Bovendien controleren we nu meer gericht in risicosectoren en aan de hand van tips, waardoor we meer illegale werknemers aantreffen", stelt de woordvoerster.
Dit jaar constateerde de Arbeidsinspectie bij ongeveer een op de vier inspecties dat het mis was, terwijl dat vorig jaar nog bij een op de vijf was.

Bron: Nu.nl

--------------

Zijn die boetes nou een goede zaak of niet?
Volgens mij moeten wij die weer betalen omdat alle prijzen dan weer verhoogd worden...

en het verschil tussen 1 op de 4, en 1 op de 5 is toch óók niet zo bijzonder of wel?
kan volgens mij nét zo goed komen door niet meer op maandagochtend te inspecteren.

ik ben benieuwd naar jullie reacties.

◢◤
pi_33353784
Wil men gewoon ontopic gaan en niet op de smilies letten aub?
Allah Al Watan Al Malik
pi_33353807
quote:
[b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/794627/1/50#33353618]vrijdag 23 december 2005

en het verschil tussen 1 op de 4, en 1 op de 5 is toch óók niet zo bijzonder of wel?
1:4 en 1:5 geven de verhoudingen aan, niks meer en niks minder. Door het aantal controles te nemen kun je goed kijken en zien dat door dit verschil en het toegenomen aantal controles het aantal gepakte bedrijven drastisch hoger is.
pi_33353821
Daar valt niet omheen te kijken.
pi_33353875
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 20:47 schreef optifree het volgende:

[..]

1:4 en 1:5 geven de verhoudingen aan, niks meer en niks minder. Door het aantal controles te nemen kun je goed kijken en zien dat door dit verschil en het toegenomen aantal controles het aantal gepakte bedrijven drastisch hoger is.
kan het dan niet komen door andere manier van werken, in plaats van uitsluitend "meer controles, meer boetes"?
◢◤
pi_33353886
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 20:47 schreef Thieske het volgende:
Daar valt niet omheen te kijken.
Waar valt niet omheen te kijken?
◢◤
pi_33353893
Goede verdiensten voor de regering
Maar als ze hier geen illegalen krijgen gaan ze wel daarheen, de belastingdruk op salarisen is hier gewoon te hoog.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_33353983
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 20:50 schreef longinus het volgende:
Goede verdiensten voor de regering
is dat wel zo?

Onderzoeken,
huisvesten,
verzorgen,
procederen,
uitzetten,
Circle of life?
quote:
Maar als ze hier geen illegalen krijgen gaan ze wel daarheen, de belastingdruk op salarisen is hier gewoon te hoog.
wie zijn "ze"?

waar is "daar"?
◢◤
pi_33354030
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 20:49 schreef Oversight het volgende:

[..]

kan het dan niet komen door andere manier van werken, in plaats van uitsluitend "meer controles, meer boetes"?
Ja klopt, want ze zeggen ook dat ze meer op tips af gaan. Gezien de afgunst die er tegen iligalen in Nederland bestaat, kan dit nog al de uitkomst beinvloed hebben.
  vrijdag 23 december 2005 @ 21:06:12 #10
19194 Oversight
◢◤
pi_33354280
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 20:56 schreef optifree het volgende:

[..]

Ja klopt, want ze zeggen ook dat ze meer op tips af gaan.
En dan kan het niet anders, dan klopt het!
quote:
Gezien de afgunst die er tegen iligalen in Nederland bestaat, kan dit nog al de uitkomst beinvloed hebben.

JA !

Dát is het !
◢◤
  vrijdag 23 december 2005 @ 22:27:36 #11
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_33356286
ze zouden voor de gein eens bij mijn vorige werkgever moeten gaan controleren
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_33356368
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 20:46 schreef Mutant01 het volgende:
Wil men gewoon ontopic gaan en niet op de smilies letten aub?
Jij bent / was de enige die erover miepte hoor.
  vrijdag 23 december 2005 @ 22:48:23 #13
102582 Asics
Asics HIGH !!!
pi_33356906
miep miep! smiley
Asics neemt de tijd.
Asics geniet. Lees mijn columns op http://www.raaskal.com
pi_33357553
Om inhoudelijk nog in te gaan op de vragen...
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 20:41 schreef Oversight het volgende:
1 Zijn die boetes nou een goede zaak of niet?
2 Volgens mij moeten wij die weer betalen omdat alle prijzen dan weer verhoogd worden...
3 kan volgens mij nét zo goed komen door niet meer op maandagochtend te inspecteren.
1. Ja, want daardoor zullen er minder illigalen in dienst genomen worden, mits de pak kans hoog is en de boete meer is dan het voordeel wat ze uit de illigale werknemer halen.
2. Ja klopt helemaal! Geld moet ergens vandaan komen.
3. Dat is een mogelijkheid, maar als je even nadenkt kun je ook concluderen dat als er aan voorwaarde 1 word voldaan, dat dan door het verminderen van het aantal illigale werknemers (en ook boetes die ze moeten betalen) daardoor de prijs niet meer zal stijgen.
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:25:01 #15
19194 Oversight
◢◤
pi_33376259
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 22:27 schreef Asics het volgende:
ze zouden voor de gein eens bij mijn vorige werkgever moeten gaan controleren
wat gebeurde daar dan ?
◢◤
  zaterdag 24 december 2005 @ 18:28:52 #16
19194 Oversight
◢◤
pi_33376372
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 23:11 schreef optifree het volgende:
Om inhoudelijk nog in te gaan op de vragen...
[..]

1. Ja, want daardoor zullen er minder illigalen in dienst genomen worden, mits de pak kans hoog is en de boete meer is dan het voordeel wat ze uit de illigale werknemer halen.
maar we dragen dan toch de kosten voor de verdere verzorging van deze personen tot aan de uitzetting, áls die al ooit plaatsvind.
Feit is dat de meesten in de criminaliteit worden gedwongen, omdat er niets anders overblijft.
quote:
2. Ja klopt helemaal! Geld moet ergens vandaan komen.
quote:
3. Dat is een mogelijkheid, maar als je even nadenkt kun je ook concluderen dat als er aan voorwaarde 1 word voldaan, dat dan door het verminderen van het aantal illigale werknemers (en ook boetes die ze moeten betalen) daardoor de prijs niet meer zal stijgen.
Hoe dan?
◢◤
  zaterdag 24 december 2005 @ 22:36:10 #17
19194 Oversight
◢◤
pi_33383419
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 22:30 schreef Dark_Killah het volgende:

[..]

Jij bent / was de enige die erover miepte hoor.
de offtopics miepers heeft ie verwijderd, nu blijft mijn topicje lekker schoon...
◢◤
pi_33387914
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 18:28 schreef Oversight het volgende:

maar we dragen dan toch de kosten voor de verdere verzorging van deze personen tot aan de uitzetting, áls die al ooit plaatsvind.
Feit is dat de meesten in de criminaliteit worden gedwongen, omdat er niets anders overblijft.

Klopt, tenzij ze op een normale manier geimigreerd (schrijf ik het zo goed?) waren. Verder is het natuurlijk wel van groot belang dat deze personen ook werkelijk dan uitgezet worden. Anders blijven wij maar voor de kosten opdraaien (belasting centen).
quote:
Hoe dan?
Simpel. De boetes worden doorberekent aan de klant. Echter op het moment dat de pak kans zo groot is en de boetes zo hoog zijn dat het economisch niet meer rendabel is om illigalen in dienst te nemen, zullen zij dit niet meer doen, waardoor ze geen boete meer krijgen en deze dus ook niet doorberekenen aan de klant.
  maandag 26 december 2005 @ 20:12:24 #19
19194 Oversight
◢◤
pi_33420816
quote:
Op zondag 25 december 2005 02:04 schreef optifree het volgende:

Klopt, tenzij ze op een normale manier geimigreerd (schrijf ik het zo goed?) waren. Verder is het natuurlijk wel van groot belang dat deze personen ook werkelijk dan uitgezet worden. Anders blijven wij maar voor de kosten opdraaien (belasting centen).
duidelijk...
quote:
Simpel. De boetes worden doorberekent aan de klant. Echter op het moment dat de pak kans zo groot is en de boetes zo hoog zijn dat het economisch niet meer rendabel is om illigalen in dienst te nemen, zullen zij dit niet meer doen, waardoor ze geen boete meer krijgen en deze dus ook niet doorberekenen aan de klant.
En dan moeten ze die dure hollanders in dienst nemen en er óók nog eens belaating over betalen, wat doet dat met de prijzen van mijn nasi en tjaptjoy?
◢◤
pi_33435848
quote:
Op maandag 26 december 2005 20:12 schreef Oversight het volgende:

En dan moeten ze die dure hollanders in dienst nemen en er óók nog eens belaating over betalen, wat doet dat met de prijzen van mijn nasi en tjaptjoy?
Die prijzen zullen gelijk blijven , in iedergeval de inkoop. Echter op het moment dat jij het in een restaurant wil halen, of een buurtsuper met illigalen, dan zul je wel een prijsstijging merken (bij die betreffende zaken, die vaak ook goedkoper zijn) omdat ze toch ergens de personeels kosten vandaan moeten halen.

Een werkgever is ongeveer het dubbele aan je kwijt dan het gene wat jij bruto krijgt
  dinsdag 27 december 2005 @ 21:47:35 #21
19194 Oversight
◢◤
pi_33453466
quote:
Op dinsdag 27 december 2005 12:27 schreef optifree het volgende:

[..]

Die prijzen zullen gelijk blijven , in iedergeval de inkoop. Echter op het moment dat jij het in een restaurant wil halen, of een buurtsuper met illigalen, dan zul je wel een prijsstijging merken (bij die betreffende zaken, die vaak ook goedkoper zijn) omdat ze toch ergens de personeels kosten vandaan moeten halen.

Een werkgever is ongeveer het dubbele aan je kwijt dan het gene wat jij bruto krijgt
hmmm....
◢◤
pi_33463882
Je kunt je beter afvragen of het erg is dat je iets meer betaald voor je rijst, dan dat de belastingen omhoog zullen gaan doordat er steeds meer illigalen in dienst genomen zullen worden en de werkloze betaald zullen moeten worden.

Nederland is nog steeds een verzorgings staat en dat kost bakken vol met geld. Naar mijn idee mogen ze de verzorgings staat ook wel wat minderen.

De vraag was dus, wat zou je erger vinden, of dat je belastingen omhoog gaan omdat er zoveel illigalen zijn dat de werkloosheid toeneemt OF dat je meer betaald voor je rijst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')