quote:Begin impliceert toch niet dat er ook een einde hoeft te zijn?
Op zaterdag 17 november 2001 19:24 schreef liefkleinmeisjuh het volgende:
Het moet toch ergens eindigen? en dus ook ergens beginnen?
quote:Onnozel, ah! Ik was al op zoek naar een passende omschrijving bij deze foto:
Op zaterdag 17 november 2001 19:18 schreef Intel-lekt het volgende:
Het is onnozel te spreken van een beginmoment van het heelal als het zich oneindig uitstrekt.
.
quote:nu weet ik hoe ik m'n haar wil
Op zaterdag 17 november 2001 20:40 schreef Koekepan het volgende:[..]
Onnozel, ah! Ik was al op zoek naar een passende omschrijving bij deze foto:
Je kan het heelal zien als het oppervlak van een ballon die wordt opgeblazen: ieder punt verwijderd zich tov elk ander punt, maar toch is er een centrum.
quote:Heeft het oppervlak van een ballon een centrum?
Op zaterdag 17 november 2001 21:41 schreef Rubbertje het volgende:
(Dit topic: Een universum zonder leven... gaat er ook al over)Je kan het heelal zien als het oppervlak van een ballon die wordt opgeblazen: ieder punt verwijderd zich tov elk ander punt, maar toch is er geen centrum.
quote:Die analogie is volgens mij van toepassing op het aantonen dat het moeilijk is een centrum aan te wijzen. (neemt overigens niet weg dat het hier ook al van toepassing kan zijn.)
(Dit topic: Een universum zonder leven... gaat er ook al over)Je kan het heelal zien als het oppervlak van een ballon die wordt opgeblazen: ieder punt verwijderd zich tov elk ander punt, maar toch is er een centrum.
quote:Tuurlijk, het centrum ligt gewoon niet op het oppervlak.
Op zaterdag 17 november 2001 22:36 schreef Koekepan het volgende:[..]
Heeft het oppervlak van een ballon een centrum?
quote:Dus het oppervlak zelf heeft geen centrum. De analogie is een heel juiste (om de expansie van het heelal voor te stellen), maar de crux is dus dat de expansie geen centrum heeft, hetgeen alleen met de ballonanalogie te verklaren is.
Op zaterdag 17 november 2001 22:39 schreef Karboenkeltje het volgende:[..]
Tuurlijk, het centrum ligt gewoon niet op het oppervlak.
Stel je voor dat je bij het einde bent, wat zie je dan.
Stoot je je hoofd dan aan een onzichtbare muur ofzo
quote:Maar als er een eind aan zit, wat is er dan na dat einde?
Op zaterdag 17 november 2001 19:25 schreef zaiga het volgende:
En wie zegt dat het heelal oneindig is?
quote:de aftiteling
Op zaterdag 17 november 2001 22:50 schreef DuchessX het volgende:[..]
Maar als er een eind aan zit, wat is er dan na dat einde?
quote:Maar zou het dan net als een ballon naar alle kanten uitdijen?
Op zaterdag 17 november 2001 22:46 schreef speknek het volgende:
Inderdaad, zo zie ik het universum ook. Het kan wel groter worden, als je alles als een oppervlakte ziet. Zo kan de oppervlakte groter worden en alsnog uitdijen.
quote:Wat is er dan buiten de ballon?
(Dit topic: Een universum zonder leven... gaat er ook al over)Je kan het heelal zien als het oppervlak van een ballon die wordt opgeblazen: ieder punt verwijderd zich tov elk ander punt, maar toch is er een centrum.
quote:Lege ruimte, hoogst waarschijnlijk. Echter dit is een wankele aanname, want wij zullen nooit in die lege ruimte komen (om twee redenen: 1. tegen die tijd is het geen lege ruimte meer want het universum dijt uit met de snelheid van het licht en 2. als wij er zijn is het geen lege ruimte meer). Ik ben er dus niet zeker van of je uberhaupt kunt zeggen dat er lege ruimte is buiten het universum. Boeiende kwestie, iig.
Op zaterdag 17 november 2001 22:50 schreef DuchessX het volgende:[..]
Maar als er een eind aan zit, wat is er dan na dat einde?
quote:Een verjaardagsfeestje.
Op zaterdag 17 november 2001 22:51 schreef DuchessX het volgende:[..]
Wat is er dan buiten de ballon?
quote:De Ballontheorie (hij heeft inmiddels wel een hoofdletter verdiend) duid op het gegeven dat het centrum van het universum niet zomaar aan te wijzen is. Laten we even uitgaan van expansie: de ballon wordt opgeblazen. Als hij groter wordt verwijdert elk punt zich van elk ander punt. als je dus deel van de ballon bent kun je uitsluitend zien dat de andere ballondeeltjes verder van je af komen te staan. Dat neemt verder niet weg dat de expansie een origine heeft en dus de ballon (het universum) een centrum heeft. Of het oppervlak een centrum heeft laten we buten beschouwing, dat is gespeel met woorden en misschien dus interessant voor de linguisten onder ons.
Op zaterdag 17 november 2001 22:41 schreef Koekepan het volgende:[..]
Dus het oppervlak zelf heeft geen centrum. De analogie is een heel juiste (om de expansie van het heelal voor te stellen), maar de crux is dus dat de expansie geen centrum heeft, hetgeen alleen met de ballonanalogie te verklaren is.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |