abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33325220
Dan zal ik de teerling maar werpen;
quote:
Boerenoorlog is de naam die werd gegeven aan de oorlog in Zuid-Afrika die uitgevochten werd tussen de Boeren (afstammelingen van Nederlandse kolonisten) en Britten (afstammelingen van Britse kolonisten) aan het begin van de 20e eeuw.

Eigenlijk waren er twee Boerenoorlogen, de ene van 1880 tot 1881 en de andere van 1 oktober 1899 tot 1902 beide tussen de Britten en pioniers van Nederlandse origine, aangeduid met de namen Boeren, Afrikaners of Voortrekkers. Met deze oorlogen kwam een einde aan de twee onafhankeijke republieken die de Boeren hadden gesticht.

De Boeren noemden deze oorlogen de Vrijheidsoorlogen.

Eerste Boerenoorlog
De eerste schermutseling werd uitgelokt door Sir Theophilus Shepstone doordat hij in 1877, na de Zoeloeoorlog, Transvaal (de Zuid-Afrikaansche Republiek) annexeerde. De Boeren protesteerden hiertegen en kwamen in 1880 in opstand. De Boeren kleedden zich in grondkleurige (Khaki) kleding dat sterk contrasteerde met het heldere rood van de Britse uniformen. Doordat de Engelsen daardoor opvielen in het landschap waren ze een makkelijke prooi voor de Boerse sluipschutters.

Nadat een Britse strijdmacht onder George Pomeroy-Collery vernietigend was verslagen in de slag bij Majuba Hill in february 1881 stond het Britse bestuur van Gladstone de Boeren zelfbestuur toe in Transvaal onder Brits toezicht
Tweede Boerenoorlog

Afrikaanse boeren tijdens de Tweede BoerenoorlogDe Boerengemeenschap bleef echter onder druk staan. In 1885 was in Transvaal, bij Witwatersrand goud gevonden en dit lokte een grote stroom van niet-Boerse immigranten (uitlanders) aan. De nieuwelingen werden duidelijk niet met open armen ontvangen en ook werd er druk uitgeoefend om de Boeren-regering omver te werpen.

In 1896 sponsorde Cecil Rhodes een onsuccesvolle staatsgreep en de mislukte poging betere rechten te verwerven voor Britse burgers werd aangegrepen als rechtvaardiging voor het opbouwen van een troepenmacht. Er was nog een andere reden voor de Britten om de macht in de Boeren republieken over te nemen: de Transvaalse Republiek zoch toenadering tot Duits Zuidwest-Afrika en dit was iets wat de Britten niet konden toestaan. (Dit was een van de vele kleine stappen die zou leiden tot het grote conflict tussen beide wereldmachten, de Eerste Wereldoorlog).

De Boeren, aangevoerd door Paul Kruger, deelden de eerste slag uit. Tussen oktober 1899 en januari 1900 vielen ze de Kaapkolonie en Natal binnen. Ze belegerden de Britse garnizoenen in de steden Ladysmith, Mafeking (verdedigd door troepen onder aanvoering van Robert Baden-Powell) en Kimberley en boekten drie verschillende overwinningen op de Britten binnen een week, tussen 10 en 15 december 1899. Pas nadat op 14 februari 1900 versterkingen arriveerden konden Britse troepen onder aanvoering van Lord Roberts tegenaanvallen uitvoeren om de garnizoenen te ontzetten. Het ontzet van Mafeking op 18 mei 1900 veroorzaakte grote vieringen in Engeland. Op 13 maart namen de Britten Bloemfontein in en op 5 juni de Boeren-hoofdstad Pretoria.

Eenheden Boeren vochten de daaropvolgende twee jaar een guerrilla-oorlog onder leiding van generaal Christiaan de Wet waarop door de Britten (onder Lord Kitchener) werd geantwoord met het vernielen van boerderijen, het in beslag nemen van voedsel en het inrichten van concentratiekampen waarin de familieleden van Boeren werden vastgehouden.

De laatste Boeren gaven zich over in mei 1902 en de oorlog eindigde met de Vrede van Vereniging in diezelfde maand. De strijd had het leven gekost van 25.000 Boeren (inclusief niet-vechtende familieleden) en 22.000 Britse soldaten. De overeenkomst maakte een eind aan het bestaan van Transvaal en de Oranje Vrijstaat als Boerenrepublieken en bracht ze binnen het Britse Rijk. De Boeren ontvingen 3 miljoen pond als compensatie en de belofte dat ze ooit zelfbestuur zouden krijgen; De Zuid-Afrikaanse Unie werd gesticht in 1910.
Bron:http://nl.wikipedia.org/wiki/Boerenoorlog

Het Voortrekkers monument.

Hier dus een topic om over de Boerenoorlogen te praten, de geschiedenis, de hedendaagse gevolgen ervan en de rol van Nederland, het kan allemaal hier.
  vrijdag 23 december 2005 @ 17:48:28 #2
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_33349405
De herinneringen aan dit conflict zijn in Nederland nog altijd levend. Volgens mij heeft iedere stad in Nederland wel een Paul Krugerstraat of iets genoemd naar andere Afrikaner helden uit die tijd. Nederland koos in die tijd ook onvoorwaardelijk partij voor de Afrikaner volksgenoten. Paul Kruger heeft volgens mij Zuid-Afrika verlaten aan boord van een Nederlands schip, ik dacht De Gelderland, en is hier als een held onthaald door koningin Wilhelmina.

In het boek Winston Churchill en de Nederlanders wordt redelijk uitgebreid verteld dat de Boerenoorlog ervoor zorgde dat de latere Britse oorlogspremier een pesthekel had aan Nederlanders. 'Ze zijn volkomen egoïstisch en vochten pas toen ze werden aangevallen en slechts voor enkele uren', was zijn oordeel over het optreden van Nederland in de Tweede Wereldoorlog.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  vrijdag 23 december 2005 @ 20:42:33 #3
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_33353651
Ik weet eigenlijk helemaal neits over de band tussen (voormalig)nederlandse kolonisten in zuid-afrika en ons koninkrijk. Ze zijn eigenlijk toch nooit echt een kolonie geweest? Terwijl kaapstad en Johannesburg toch van origine Nederlands zijn. Iemand die weet hoe het komt dat die boeren niet deel uit maakten van een Nederlandse kolonie?
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
pi_33354016
De Nederlandse boeren die in Transvaal en Oranjedinges hadden zichzelf onafhankelijk uitgeroepen (van de Engelsen dacht ik), dus daarom hoorden ze niet bij een kolonie. Heb het gister gelezen, maar weet het niet meer precies (in Land van Kleine Gebaren )

Update: in ca 1800 was de kaapkolonie overgegaan in Britse handen. Er waren echter nog mensen van Nederlandse afkomst die een soort Nederlands spraken, zij stichtten twee republieken: Transvaal en Oranje-vrijstaat. Deze verweerden zich in 1880-1881 met positief resultaat tegen annexatiepogingen van de Britten. (p146-147 van Land van Kleine Gebaren)
  zaterdag 24 december 2005 @ 04:29:36 #5
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33363713
quote:
In 1885 was in Transvaal, bij Witwatersrand goud gevonden...
Geheel offtopic maar wel even leuk om te melden: de Zuid Afrikaanse munt (de Rand) is genoemd naar deze Witwatersrand
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_33377230
De strijd om Afrikaans als hoofdtaal tegenover het Engels was ook een nog redelijk hedendaags gevolg van die oorlog. Afrikaners (de boeren dus) zijn tot op de dag van vandaag nog steeds nogal gevoelig waar het hun taal en betreft.
In grote delen van het vroegere Transvaal, nu the Northern Provincy, en Mpumalanga zijn mensen die zelfs geen Engels spreken. Ook Afrikanen die generaties in die regio wonen en alleen in dienst waren van Boeren en verder geen opleiding genoten.

Onder Afrikanen in de verstedelijkte gebieden was dat zelfs de directe oorzaak van het begin van de '76 demonstraties en daaropvolgende opstand. De strijd tegen de regering om alle, toch al inferieure, lessen in Afrikaans ipv Engels te geven. Iets waar je internationaal gezien niet veel aan had en wat daarom bijdroeg aan het dom houden van de massa.

Nu heb ik het alleen nog om de taalstrijd. Op dit moment zijn er 10 officiele talen. Indirect ook een gevolg van deze strijd.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
"Those who look before they leap, never leap".
http://www.dierenthuis-naar-almere.nl
pi_33377311
Zelfs het behouden gebleven "onafhankelijke" Lesotho is een gevolg van die oorlogen.

Er is maar weinig aangaande Zuid Afrika en de hele regio dat offtopic is omdat er erg veel is dat een direct of indirect gevolg is van de Boerenoorlogen en de andere battlefields in die tijd zoals Isandlwana. (1879)
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  zaterdag 24 december 2005 @ 20:16:25 #8
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33379395
De Boeren met hun muildieren en guerillatactieken waren inderdaad in het voordeel. Alleen tegen de concentratiekamptactiek van de Engelsen (uitvinders trouwens van het concentratiekamp) konden ze niet op. Engelsen hebben stomme fouten gemaakt. De slag om Spionkop in de tweede Boeren Oorlog is daar een goed voorbeeld van.

Van Kruger wordt overigens gezegd dat hij op de ontdekking van het goud bij Witwatersrand zei dat dit geen reden tot juichen, maar tot verdriet was, omdat hij voorzag dat hun land in bloed gedrenkt zou worden. (Dat is een parafrasering).

In de provincies Noord- en Westkaap spreekt een meerderheid van de bevolking overings Afrikaans thuis (het is ook geen taal voor blanken, sterker nog, van degenen die Afrikaans spreken thuis is meer dan 50% niet-blank).
Het is tijd voor wat anders.
  zaterdag 24 december 2005 @ 20:17:06 #9
135389 AtraBilis
Met stille trom vertrokken.
pi_33379423
Oh, en vergeet het standbeeld van De Wet in het Kröller-Müllerpark niet!

[ Bericht 37% gewijzigd door AtraBilis op 24-12-2005 20:18:29 (Afbeelding van het standbeeld van De Wet.) ]
Het is tijd voor wat anders.
pi_33379553
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 19:00 schreef nokwanda het volgende:

De strijd tegen de regering om alle, toch al inferieure, lessen in Afrikaans ipv Engels te geven. Iets waar je internationaal gezien niet veel aan had en wat daarom bijdroeg aan het dom houden van de massa.

Nu heb ik het alleen nog om de taalstrijd. Op dit moment zijn er 10 officiele talen. Indirect ook een gevolg van deze strijd.
In de jaren 60 bereikte de ontwikkeling van het Afrikaans een voorlopig eindpunt. Het Afrikaans was van een "taal met lagere functies" tot een "taal met hogere functies" (rechtstaal, taal van de politiek,...) gegroeid.

Afrikaans wordt vandaag door ca. 6 miljoen mensen gesproken, de helft ervan zijn kleurlingen. Behalve Afrikaans en Engels wordt in Zuid-Afrika een aantal niet-Europese talen gesproken, die grotendeels horen bij de Bantoetalen. Afrikaans is ook de meest verspreide taal in Zuid-Afrika, het wordt als "lingua franca" tussen anderstaligen gebruikt.

Bron:http://www.ned.univie.ac.at/publicaties/taalgeschiedenis/nl/afrikaans.htm

Als Afrikaans zo belangrijk is dat ook de rechtspraak en politiek er gebruik van maken
zal het zeker niet bedoeld zijn om de massa bewust dom te houden.
Gezien vanuit de blanke Afrikaner was het normaal om les te geven in zijn taal.

Dat er uberhaupt les gegeven werd is gezien het tijdsbeeld (Apartheid) zeer
goed te noemen. Menig Afrikaans land onder "zwart" bestuur kon er jaloers op zijn.

Dat is net zoiets als zeggen dat Vlamingen dom gehouden worden omdat ze zeer
weinig Franse les krijgen terwijl Frans een van de voertalen van Belgie is
en andersom natuurlijk.
A man has got to know his limitations.(Clint Eastwood)
pi_33380389
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 20:21 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

In de jaren 60 bereikte de ontwikkeling van het Afrikaans een voorlopig eindpunt. Het Afrikaans was van een "taal met lagere functies" tot een "taal met hogere functies" (rechtstaal, taal van de politiek,...) gegroeid.

Afrikaans wordt vandaag door ca. 6 miljoen mensen gesproken, de helft ervan zijn kleurlingen. Behalve Afrikaans en Engels wordt in Zuid-Afrika een aantal niet-Europese talen gesproken, die grotendeels horen bij de Bantoetalen. Afrikaans is ook de meest verspreide taal in Zuid-Afrika, het wordt als "lingua franca" tussen anderstaligen gebruikt.
idd. De mensen die ik ken die Afrikaans spreken zijn kleurlingen waaronder de Griqua's. Maar ook Ndebele in Mpumalanga en Basotho's in delen van Freestate.

Overzicht van de talen:
Engels, Afrikaans, Zulu, Xhosa, Sesotho, Tswana, Venda, Ndebele, Swati en Tsonga (shangane, maar dat schijnt een scheldwoord te zijn dat gemeengoed geworden is)
quote:
Bron:http://www.ned.univie.ac.at/publicaties/taalgeschiedenis/nl/afrikaans.htm

Als Afrikaans zo belangrijk is dat ook de rechtspraak en politiek er gebruik van maken
zal het zeker niet bedoeld zijn om de massa bewust dom te houden.
Gezien vanuit de blanke Afrikaner was het normaal om les te geven in zijn taal.
Internationaal gezien niet.
Bovendien werd door een groot deel van de zwarte Z-Afrikanen Afrikaans gezien als de taal van de onderdrukker.
quote:
Dat er uberhaupt les gegeven werd is gezien het tijdsbeeld (Apartheid) zeer
goed te noemen. Menig Afrikaans land onder "zwart" bestuur kon er jaloers op zijn.
De meesta Afrikaanse landen kwamen toen net onder hun blank bestuur uit. En alle systemen waren op blanke leest geschoeid. Lijkt me dus geen vergelijking.
quote:
Dat is net zoiets als zeggen dat Vlamingen dom gehouden worden omdat ze zeer
weinig Franse les krijgen terwijl Frans een van de voertalen van Belgie is
en andersom natuurlijk.
Er was Bantu onderwijs. Speciaal ontworpen voor de opgelegde taken van de zwarte die hij volgens de blanke moest aankunnen.

Die opstand vond niet voor niets plaats.

Ach..... natuurlijk... belangrijk gevolg van de Boerenoorlog en de psychologische en politieke gevolgen ervan: Apartheid.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_33381319
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 20:43 schreef nokwanda het volgende:

Ach..... natuurlijk... belangrijk gevolg van de Boerenoorlog en de psychologische en politieke gevolgen ervan: Apartheid.
Wij verschillen op een aantal punten duidelijk van mening.
Om niet verder off-topic te gaan stel ik je voor om een topic te openen over
de "vrijheidstrijd" van bv het ANC. Ben er zeker van dat we daar ook een verschil van mening
kunnen/zullen hebben.

Om een voorzetje te geven: Heeft het ANC de strijd tegen Apartheid gewonnen ? of hebben
de blanke machthebbers uit liefde voor het land de macht overgedragen ?
pi_33381530
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:15 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

Wij verschillen op een aantal punten duidelijk van mening.
Om niet verder off-topic te gaan stel ik je voor om een topic te openen over
de "vrijheidstrijd" van bv het ANC. Ben er zeker van dat we daar ook een verschil van mening
kunnen/zullen hebben.

Om een voorzetje te geven: Heeft het ANC de strijd tegen Apartheid gewonnen ? of hebben
de blanke machthebbers uit liefde voor het land de macht overgedragen ?
het gaat hier toch over wat er in het hedendaagse leven van Zuid- Afrika nog terug te vinden van de Boerenoorlogen?

Dus jouw suggestie zal ik zeker niet opvolgen.

Of had het een klop de boer op zijn rug en laat em uithuilen topic moeten worden?
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
pi_33381605
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:24 schreef nokwanda het volgende:

[..]

het gaat hier toch over wat er in het hedendaagse leven van Zuid- Afrika nog terug te vinden van de Boerenoorlogen?

Dus jouw suggestie zal ik zeker niet opvolgen.

Of had het een klop de boer op zijn rug en laat em uithuilen topic moeten worden?
gemiste kans.
Het gaat over de Boerenoorlog, niet de (in)directe gevolgen daarvan als ik me niet vergis.
Anders vraag je het ff aan TS.
pi_33381812
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:27 schreef Clairvaux het volgende:

[..]

gemiste kans.
Het gaat over de Boerenoorlog, niet de (in)directe gevolgen daarvan als ik me niet vergis.
Anders vraag je het ff aan TS.
Dan begin dat topic. Ik wil best met je discussieren.

Ik hoop dat TS van dit topic wil reageren op de vraag: in hoeverre kunnen gevolgen van de Boerenoorlogen en wat eromheen hing in dit topic besproken worden?

Ik geef hier de info en mening die ik erover heb. Het is geenszins mijn bedoeling je topic te verkloten. Ik ben echter wel redelijk fel op het onderwerp en zeker als zijnde een gevolg van de standpunten van de Afrikaners en de boerenoorlogen.
Ik ben alleen een vreselijk onhandige TS en vermijd het echt zoveel mogelijk.
Umuntu Ngumuntu Ngabantu
  zaterdag 24 december 2005 @ 21:38:07 #16
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_33381827
Het voornaamste dat mij invalt bij dit onderwerp zijn ook de * concentratiekampen * en dat men Engeland dacht dat hun soldaten zich daar zo heldhaftig gedroegen.....
Niet dus

Was Winston Churchill daar ook niet een tijdje als oorlogs correspondent of verwar ik hem met iemand anders ?
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
pi_33381963
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:38 schreef deedeetee het volgende:
Het voornaamste dat mij invalt bij dit onderwerp zijn ook de * concentratiekampen * en dat men Engeland dacht dat hun soldaten zich daar zo heldhaftig gedroegen.....
Niet dus

Was Winston Churchill daar ook niet een tijdje als oorlogs correspondent of verwar ik hem met iemand anders ?
In de Tweede Boerenoorlog werkte Churchill als oorlogscorrespondent. Hij werd gevangen genomen door de Boeren die een hinderlaag hadden gelegd voor een Brits oorlogs(trein)konvooi. Hij slaagde er echter in te ontsnappen naar wat nu Maputo in Mozambique is.

Bron Wiki
pi_33383675
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 20:42 schreef AgLarrr het volgende:
Ik weet eigenlijk helemaal neits over de band tussen (voormalig)nederlandse kolonisten in zuid-afrika en ons koninkrijk. Ze zijn eigenlijk toch nooit echt een kolonie geweest? Terwijl kaapstad en Johannesburg toch van origine Nederlands zijn. Iemand die weet hoe het komt dat die boeren niet deel uit maakten van een Nederlandse kolonie?
Toen de Fransen Nederland binnen vielen waren onze Brite buren zo 'vriendelijk' om onze Kaapkolonie in 'bewaring' te nemen zodat het niet ook Frans werd. Het werd later weer terug gegeven, maar zij bedachten zich en namen het toch weer in. Samen met Ceylon overigens.

De Boeren accepteerden de Britse (lees: Engelse) overheersing niet en trokken steeds meer de binnenlanden in, waar zij helaas vijandelijke stammen als de Zoeloes aantroffen. En de rest is historie.

Ik vind het zonde dat Nederland en Zuid-Afrika zich na de jaren 1920 ongeveer kwijt geraakt zijn, zeker na de jaren '60.

Vorig jaar zaten mensen als RonaldV en ik met de zelfde vraag in dit forum en zijn toen een Nederlandsche Invasie gaan plegen op een Afrikaans forum en daar hebben we zeer interessante dialogen met 'regte Afrikaners' gehad. Het algehele sentiment was dat zij totaal geen gevoel hebben met Nederland, maar weten niet precies hoe dat komt. Wat zij duidelijk weten, is dat zij zich gekwetst voelen dat Nederland veel commentaar liet horen tijdens de Apartheid (zeker tijdens het P.W.Botha-regime), maar nu totaal geen interesse meer lijkt te tonen.
Zo zijn er veel Afrikaners die menen dat er nu een 'omgekeerde apartheid' heerst in ZA en vragen zich af waarom wij daar niks van zeggen.

Maar wat wel zeker is, is dat na veel culturele uitwisseling, zij Nederland (en Vlaanderen natuurlijk) erg interessant begonnen te vinden en het absoluut leuk vonden om van en over ons te horen.
Ik heb het idee gekregen dat de Afrikaners veel steun kunnen gebruiken en graag willen. Of zij dat verdienen weet ik niet, maar leuk vind ik het iig wel.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_33384177
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 21:37 schreef nokwanda het volgende:
Dan begin dat topic. Ik wil best met je discussieren.

Ik hoop dat TS van dit topic wil reageren op de vraag: in hoeverre kunnen gevolgen van de Boerenoorlogen en wat eromheen hing in dit topic besproken worden?

Ik geef hier de info en mening die ik erover heb. Het is geenszins mijn bedoeling je topic te verkloten. Ik ben echter wel redelijk fel op het onderwerp en zeker als zijnde een gevolg van de standpunten van de Afrikaners en de boerenoorlogen.
Ik ben alleen een vreselijk onhandige TS en vermijd het echt zoveel mogelijk.
De gevolgen kunnen hier besproken wordt, als de nadruk maar wordt gelegd op het directe verband met de Boerenoorlogen.
pi_33385170
Deze link verwijst naar het leven van Paul Kruger.

http://roepstem.tripod.com/kruger.html

Daarin wordt zowel de 1e als 2e boerenoorlog, de aanleidingen en het leven van
paul Kruger uitvoerig beschreven. Prettig leesbaar.

Bij nader inzien (heb deze site van Google) blijkt de schrijver
er politiek vreemde ideeen op na te houden.
Neemt niet weg dat het artikel goed, objectief en historisch verantwoord
geschreven is. Daarom laat ik deze link staan.

[ Bericht 31% gewijzigd door Clairvaux op 25-12-2005 00:58:55 ]
pi_33389939
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 23:42 schreef Clairvaux het volgende:

De link is idd informatief en geeft ook een kijkje in hoe de zaken daar tot stand zijn gekomen, een beter gegrip is nooit weg.
  zondag 25 december 2005 @ 23:48:20 #22
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_33403538
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 22:43 schreef Witchfynder het volgende:
[..]
Maar wat wel zeker is, is dat na veel culturele uitwisseling, zij Nederland (en Vlaanderen natuurlijk) erg interessant begonnen te vinden en het absoluut leuk vonden om van en over ons te horen.
Ik heb het idee gekregen dat de Afrikaners veel steun kunnen gebruiken en graag willen. Of zij dat verdienen weet ik niet, maar leuk vind ik het iig wel.
Vanuit Zuid-Afrika (en Zimbabwe) zijn de laatste jaren een groot aantal blanken geëmigreerd naar Europa. Veel mensen daar kunnen nog een Brits paspoort krijgen, maar ook hier in Nederland is volgens mij een kleine immigratiegolf aan de gang. Ik speel zelf cricket en kom bij tegenstanders steeds vaker in Zuid-Afrika geboren spelers tegen.

Zij zijn vaak tweede of derde generatie emigranten die in de jaren vijftig in die richting zijn vertrokken. Behalve Australië en Canada zijn daar ook veel Nederlanders terechtgekomen. De band tussen Nederland en Zuid-Afrika was in die tijd in ieder geval nog erg sterk.

Zuid-Afrika bood een aantal aktievisten in de jaren zeventig en tachtig een perfecte uitlaatklep. Het was altijd interessant om te observeren dat deze bijzonder fanatiek actie voerden tegen Zuid-Afrika en voor de rechten van katholieken in Zuid-Afrika en tegelijkertijd allerlei regimes in Azië en Oost-Europa aanbaden. Ik kan me uit die tijd nog veel discussies herinneren.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_33403660
quote:
Op zondag 25 december 2005 23:48 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Vanuit Zuid-Afrika (en Zimbabwe) zijn de laatste jaren een groot aantal blanken geëmigreerd naar Europa. Veel mensen daar kunnen nog een Brits paspoort krijgen, maar ook hier in Nederland is volgens mij een kleine immigratiegolf aan de gang. Ik speel zelf cricket en kom bij tegenstanders steeds vaker in Zuid-Afrika geboren spelers tegen.

Zij zijn vaak tweede of derde generatie emigranten die in de jaren vijftig in die richting zijn vertrokken. Behalve Australië en Canada zijn daar ook veel Nederlanders terechtgekomen. De band tussen Nederland en Zuid-Afrika was in die tijd in ieder geval nog erg sterk.

Zuid-Afrika bood een aantal aktievisten in de jaren zeventig en tachtig een perfecte uitlaatklep. Het was altijd interessant om te observeren dat deze bijzonder fanatiek actie voerden tegen Zuid-Afrika en voor de rechten van katholieken in Zuid-Afrika en tegelijkertijd allerlei regimes in Azië en Oost-Europa aanbaden. Ik kan me uit die tijd nog veel discussies herinneren.
Mijn vader heeft eind jaren '70 overwogen naar Z Afrika te emigreren, daar kon je flinke premies krijgen als blanke immigrant maar het fijne weet ik er niet van.
  maandag 26 december 2005 @ 00:00:30 #24
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_33403900
Een goed, zij het geromantiseerde geschiedenis van Zuid-Afrika (en de Boerenoorlogen) is Het Verbond van James Michener.

Winston Churchill was trouwens als correspondent aanwezig in de Boerenoorlog. Hij is nog gevangene geweest van de Boeren maar wist te ontsnappen.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
  maandag 26 december 2005 @ 12:56:11 #25
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_33412126
quote:
Op zaterdag 24 december 2005 23:42 schreef Clairvaux het volgende:

Ik heb mij online al vaker zitten verbazen over meneer Marcel Bas.
Maar wat voor vreemde ideeën zou hij moeten hebben?

Beetje offtopic, maar ik ben wel benieuwd.
Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')