abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 december 2005 @ 19:29:07 #1
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33317626
Stel: man + vrouw, allebei een baan, bij verschillende bedrijven. Beide bedrijven bieden een werkgeversarrangement (korting op hypotheekrente). De werkgevers hebben dit arrangement gesloten met twee verschillende geldverstrekkers.

Nu willen de man en de vrouw een huis kopen. Natuurlijk willen ze allebei graag van hun eigen arrangement gebruik maken om zo de kosten zo laag mogelijk te houden. Dan zullen er dus twee aparte leningen moeten worden afgesloten. Eén geldverstrekker zal dus genoegen moeten nemen met de tweede rang als het gaat om hypotheekrecht.

Vraag: Is er iemand (Five Horizons?) die dit ooit wel eens meegemaakt heeft? Dat 1 woning met twee leningen bij verschillende verstrekkers gefinancierd wordt?

Als je bijvoorbeeld een huis koopt en tien jaar later wil je verbouwen dan kun je doorgaans probleemloos ergens anders een lening afsluiten. Maar hoe wordt hier mee omgegaan in dit geval?

zit inderdaad zelf in de hypotheken, maar op mijn werk hadden we er een interessante discussie over, unieke situatie blijkbaar
Ik heb al een boek.
pi_33317735
Als er meer als 100% van de EW wordt verstrekt begin ik er niet aan. Anders alleen als er genoeg ruimte is.
  donderdag 22 december 2005 @ 19:37:11 #3
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33317910
En met bijvoorbeeld een storting in de uiteraard benodigde polissen?
Ik heb al een boek.
pi_33317989
quote:
Op donderdag 22 december 2005 19:37 schreef Rio het volgende:
En met bijvoorbeeld een storting in de uiteraard benodigde polissen?
Je bedoelt dat de ene bank met 2e hypotheekrech geld geeft voor de eerste inleg van een polis die verpand wordt aan de andere bank met 1e hypotheekrecht?
  donderdag 22 december 2005 @ 19:43:57 #5
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33318154
Hmm, nee. Maar laat ik niet te hypothetisch worden.
Wij hadden ook al bedacht dat het eventuele probleem minder groot is wanneer je binnen de 100% EW blijft, hetgeen lastig is bij een eerste huis zonder eigen geld. Plan lijkt onuitvoerbaar.
Ik heb al een boek.
pi_33318209
quote:
Op donderdag 22 december 2005 19:43 schreef Rio het volgende:
Hmm, nee. Maar laat ik niet te hypothetisch worden.
Wij hadden ook al bedacht dat het eventuele probleem minder groot is wanneer je binnen de 100% EW blijft, hetgeen lastig is bij een eerste huis zonder eigen geld. Plan lijkt onuitvoerbaar.
Bij een eerste huis boven 100% gaat het idd niet lukken.
  donderdag 22 december 2005 @ 19:48:12 #7
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33318272
Opgelost, dank voor het meedenken.
Ik heb al een boek.
pi_33320299
Wat is het financiële voordeel van 2 leningen bij 2 maatschappijen t.o.v. één lening in dit geval?
Of stel ik nu een héle stomme vraag
pi_33320377
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:51 schreef Serinde het volgende:
Wat is het financiële voordeel van 2 leningen bij 2 maatschappijen t.o.v. één lening in dit geval?
Of stel ik nu een héle stomme vraag
in deze situatie krijgen ze allebei korting bij de werkgever (zie op)
pi_33320488
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:53 schreef groteglibber het volgende:

[..]

Maar dat hoeft dus niet persé voordeel op te leveren, maar ik neem aan dat het in dit geval zo is, dat het huis niet op 1 inkomen gekocht kan worden?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_33320492
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:53 schreef groteglibber het volgende:

[..]

I know. Maar stel: ik krijg 0,5 % korting bij de Rabobank, mijn partner 0,5 % bij de ABN. Waarom dan bij beide een lening en niet het hele bedrag bij één bank? Er is dan toch geen verschil? Als de percentages korting verschillen sluit je de lening *natuurlijk* af bij de goedkoopste.
Of is er een maximaal bedrag van toepassing bij personeelskorting o.i.d. ?
pi_33320549
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:55 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar dat hoeft dus niet persé voordeel op te leveren, maar ik neem aan dat het in dit geval zo is, dat het huis niet op 1 inkomen gekocht kan worden?
Krijg je geen korting voor het hele bedrag als je als werknemer het salaris van je partner voor, zeg 50 %, mee laat nemen in de berekeningen maar slechts voor het deel dat berekenend is n.a.v. jouw salaris?
pi_33320559
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:56 schreef Serinde het volgende:

[..]

I know. Maar stel: ik krijg 0,5 % korting bij de Rabobank, mijn partner 0,5 % bij de ABN. Waarom dan bij beide een lening en niet het hele bedrag bij één bank? Er is dan toch geen verschil? Als de percentages korting verschillen sluit je de lening *natuurlijk* af bij de goedkoopste.
Je krijgt alleen voordeel over bepaald percentage van je jaarsalaris.
pi_33320569
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:56 schreef Serinde het volgende:

[..]

Meestal (let wel, meestal) geldt de korting alleen op het deel dat op basis van het inkomen van de werknemer waar de korting voor geldt. Dus op het deel van de partner krijg je dan geen korting.
pi_33320606
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:57 schreef groteglibber het volgende:

[..]

Je krijgt alleen voordeel over bepaald percentage van je jaarsalaris.
Ook dat kan, maar bij ons is het bijvoorbeeld zoals ikzelf hierboven postte.
pi_33320650
Eigenlijk ook best logisch, had daar helemaal niet bij stil gestaan.
pi_33320698
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ook dat kan, maar bij ons is het bijvoorbeeld zoals ikzelf hierboven postte.
Bij de Rabobank is het een combi hiervan (en percentage en het deel van de werknemer zelf)
Pas nog een hypotheek afgesloten bij de rabo. (mijn vriendin werkt daar, ik bij de ING)
pi_33320782
quote:
Op donderdag 22 december 2005 21:01 schreef groteglibber het volgende:

[..]

Bij de Rabobank is het een combi hiervan (en percentage en het deel van de werknemer zelf)
Pas nog een hypotheek afgesloten bij de rabo. (mijn vriendin werkt daar, ik bij de ING)
Dan zijn we collega's

In elk geval (on topic):

Rio, ik heb het nog niet meegemaakt. Wel dat er (naderhand) een tweede hypotheek bij een andere maatschappij werd gesloten. Maar nog nooit bij aankoop.
pi_33323935
quote:
Op donderdag 22 december 2005 20:57 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Meestal (let wel, meestal) geldt de korting alleen op het deel dat op basis van het inkomen van de werknemer waar de korting voor geldt. Dus op het deel van de partner krijg je dan geen korting.
Klopt. Alleen zal het rentepercentage bij de verstrekker met het 2e recht op hypotheek waarschijnlijk hoger zijn omdat deze verstrekker meer risico loopt. ALS het al mogelijk is bij een aankoopfinanciering.
Krekker is de bom!
pi_33325202
quote:
Op donderdag 22 december 2005 22:02 schreef KreKkeR het volgende:

[..]

Klopt. Alleen zal het rentepercentage bij de verstrekker met het 2e recht op hypotheek waarschijnlijk hoger zijn omdat deze verstrekker meer risico loopt. ALS het al mogelijk is bij een aankoopfinanciering.
Ik bedoelde het anders:

Stel: Man werkt bij ING, vrouw niet. Inkomen man: 30.000, inkomen vrouw: 10.000
Te verkrijgen hypotheek op beide inkomens: 160.000,--
Dan geldt in het geval van ING dat de korting geldt over 120.000 euro (de man verdient immers driekwart van het inkomen) en geen korting over de resterende 40.000 euro. (overigens kun je dat binnen, volgens mij, vier jaar nog laten aanpassen, indien je inkomen zodanig is dat je met het inkomen van de man de totale hypotheek gefinancierd zou kunnen krijgen, zodat je dan over de hele hypotheek de korting krijgt.
pi_33335903
Kan TS niet eerst de hypotheek in een aflosbare variant afsluiten bij de één en dan een deel over laten nemen door de ander ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  vrijdag 23 december 2005 @ 13:38:02 #22
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33342082
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 08:13 schreef _-rally-_ het volgende:
Kan TS niet eerst de hypotheek in een aflosbare variant afsluiten bij de één en dan een deel over laten nemen door de ander ?
Dat is rente-arbitrage, maar afgezien van dat houdt dat nog niet in dat op dat deel korting wordt gegeven om eerder genoemde redenen; dat deel valt dan namelijk niet onder het andere inkomen.
Ik heb al een boek.
pi_33342941
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 13:38 schreef Rio het volgende:

[..]

Dat is rente-arbitrage, maar afgezien van dat houdt dat nog niet in dat op dat deel korting wordt gegeven om eerder genoemde redenen; dat deel valt dan namelijk niet onder het andere inkomen.
'tuurlijk wel: je vraagt toch die nieuwe tweede hypotheek aan op alleen het inkomen van die partner ?
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  vrijdag 23 december 2005 @ 14:30:12 #24
44494 Rio
Republikeinen; tsss...
pi_33343586
Nogmaals: je krijgt alleen korting op dat deel dat je op je eigen inkomen kunt lenen. Als de vrouw bij haar geldverstrekker korting krijgt, krijgt de man bij diezelfde verstrekker dus geen korting op het resterende deel.

Anders was immers dit hele topic overbodig geweest, n'est pas?
Ik heb al een boek.
pi_33343705
quote:
Op vrijdag 23 december 2005 14:30 schreef Rio het volgende:
Nogmaals: je krijgt alleen korting op dat deel dat je op je eigen inkomen kunt lenen. Als de vrouw bij haar geldverstrekker korting krijgt, krijgt de man bij diezelfde verstrekker dus geen korting op het resterende deel.

Anders was immers dit hele topic overbodig geweest, n'est pas?
Yo, als je mij niet begrijpt, hoef je niet wat ik wel begrepen had niet nog een keer uit te leggen...

Nog een keer:

eerst 2 ton hypotheek bij de rabo, in een aflosbare variant
dan een deel van die hypotheek aflossen met een nieuwe bij de ABN, op alleen het inkomen van Anita.

Overigens, heb je al nagevraagd of het niet gewoon mogelijk is dat hok met twee hypotheken te financieren ?

[ Bericht 7% gewijzigd door _-rally-_ op 23-12-2005 15:21:40 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')