Ja, maar op basis van een ander contract, want het contract waarop de vordering betrekking heeft, is al maanden verlopen.quote:Op donderdag 22 december 2005 17:54 schreef Fling het volgende:
Werk je er nog?
Dat kunnen ze idd niet eisen. Maar wel dat je het op de een of andere manier terug betaald. Ik meen wel eens gelezen te hebben dat als je baas per ongeluk teveel betaald dat je dat gewoon terug moet betalen als ze er een keer achterkomen.quote:Op donderdag 22 december 2005 17:53 schreef amr_diab het volgende:
Ik vraag me af of een bedrijf dan kan eisen dat je het bedrag van de vordering daadwerkelijk op je rekening hebt staan
Waarom heb je het destijds niet aangegeven dat je teveel ontvangen had?quote:Op donderdag 22 december 2005 18:02 schreef amr_diab het volgende:
Ik sta met meerdere mensen voor dit probleem, en we krijgen inderdaad hulp.
Het kan nog een lastige procedure worden. Als we inderdaad moeten terugbetalen, dan gaan we wel een beroep doen op de niet-doorberekende loonsverhoging, alsook de gemaakte reiskosten zodat de heffing lager uit zal vallen.
Ik hoop dat ik spoedig ander werk vind, de sollicitaties zijn in volle gang.
Ik heb een spaarrekening, maar zij weten dat niet.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:00 schreef Kroontje het volgende:
Wanneer ik lees dat er (loyaal) teveel is uitbetaald, hier was je dus van op de hoogte. Dat sommige collega's van hier tot ginder moeten terugbetalen, dat moet toch opvallen wanneer je je bankrekening checkt?
Beetje dom om dan je mond te houden. Nu ga je waarschijnlijk nat, of heb je het opgespaard voor het geval dat?
Exact. Ik weet trouwens niet of ts nog steeds in dienst is bij het bedrijf. Het zou dan zo kunnen zijn dat ze het bedrag inhouden op je salaris. Als je bij ons zou werken zou dat bedrag in termijnen worden ingehouden en dat termijn mag niet hoger zijn dan 10% van het bruto maandsalaris.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:42 schreef _-rally-_ het volgende:
Teveel betaald krijgen is een onverschuldigde betaling en die moet je in beginsel *direct* terugbetalen.
Voor alle duidelijkheid: ik ben als persoon bij hen in dienst, maar op basis van een ander dienstverband. De eindejaarsuitkering bijvoorbeeld is op basis van de uren die zijn gemaakt met het huidige dienstverband.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:49 schreef Charmian het volgende:
[..]
Exact. Ik weet trouwens niet of ts nog steeds in dienst is bij het bedrijf. Het zou dan zo kunnen zijn dat ze het bedrag inhouden op je salaris. Als je bij ons zou werken zou dat bedrag in termijnen worden ingehouden en dat termijn mag niet hoger zijn dan 10% van het bruto maandsalaris.
Maar dat maakt niet uit. Overigens mogen ze het teveel betaalde niet zonder jouw toestemming inhouden op je salaris, maar dan neemt niet weg dat je het wel terug moet betalen.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:56 schreef amr_diab het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: ik ben als persoon bij hen in dienst, maar op basis van een ander dienstverband.
Tsja, toch had iedereen op het moment van ontvangen zich kunnen realiseren dat het niet klopte...quote:Op donderdag 22 december 2005 21:30 schreef Charmian het volgende:
'geen salaris' is denk ik wat sterk uitgedrukt. Een beetje normaal bedrijf zal het in termijnen inhouden of verrekenen. Wat heeft een bedrijf eraan als er straks ook nog een loonbeslag komt omdat je medewerker zijn rekeningen niet kan betalen omdat ze zo stupid zijn om zijn hele salaris voor die invordering te gebruiken.
Zeker 10% van het vaste salarisquote:Op donderdag 22 december 2005 23:25 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
meestal wordt een vordering van je salaris ingehouden.
En dat mag dus niet. Zie opmerking van _rally_quote:Op donderdag 22 december 2005 23:25 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
meestal wordt een vordering van je salaris ingehouden.
Dat is dus heel iets anders dan wanneer de werkgever zonder jouw goedkeuring opeens salaris gaat inhouden. Jij hebt een regeling met je werkgever en bent geheel op de hoogte van deze inhoudingen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:16 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
bij mij gebeurt het ook, ik had een renteloze lening gekregen van de baas om te verhuizen, maandelijks wordt er een deel van ingehouden als aflossing. (in juni gelukkig klaar)
Dat is iets anders, daarbij heb je afspraken gemaakt over de inhouding...quote:Op vrijdag 23 december 2005 10:16 schreef BloodhoundFromHell het volgende:
bij mij gebeurt het ook, ik had een renteloze lening gekregen van de baas om te verhuizen, maandelijks wordt er een deel van ingehouden als aflossing. (in juni gelukkig klaar)
Wat denk je nou zelf... dat ze je zomaar ¤1500 zullen kwijtschelden? Het is geld waar jij geen recht op hebt en zij wel. Dus uiteindelijk zul je het hoedanook terug moeten betalen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 18:05 schreef amr_diab het volgende:
Ik wacht eerst maar netjes tot ze met een toelichting komen voor ik olie op het vuur ga gooien. Op dit moment heb ik alleen een specificatie.
Eén ding is zeker: wat ze zaaien, zullen ze oogsten. Aan hun de keus
Sorry hoor, maar je hebt simpelweg géén recht op het geld! Op de administratie werken ook gewoon mensen, mensen kunnen fouten maken..quote:Op vrijdag 23 december 2005 18:52 schreef amr_diab het volgende:
Ja, in een keer of met een lening, dat maakt wel verschil.
TPG Post vond ik toch al slecht bezig zijn (materiaal), nou ik neem lekker op staande voet ontslag als ik een andere baan heb. Dan ook geen opzegtermijn. Ik ga dan ook over om alle reiskosten, niet-geinde fietsvergoedingen en de niet-doorgevoerde loonsverhoging alsnog in mindering op het bedrag te brengen.
Als ze nou gelijk waren gekomen met de naheffing plus een degelijke toelichting en hun fout in de administratie toegeven, dan lag het anders. Maar dat hebben ze vertikt.
Afhankelijk van de betaalregeling zorg ik er wel voor dat ze er zoveel mogelijk moeite voor moeten doen, en mijn collega doet dat ook.
Om opstaande voet ontslag te nemen, heb je een dringende reden nodig. Heb je die niet, dan kan het bedrijf een schadevergoeding eisen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 18:52 schreef amr_diab het volgende:
Ja, in een keer of met een lening, dat maakt wel verschil.
TPG Post vond ik toch al slecht bezig zijn (materiaal), nou ik neem lekker op staande voet ontslag als ik een andere baan heb. Dan ook geen opzegtermijn. Ik ga dan ook over om alle reiskosten, niet-geinde fietsvergoedingen en de niet-doorgevoerde loonsverhoging alsnog in mindering op het bedrag te brengen.
Als ze nou gelijk waren gekomen met de naheffing plus een degelijke toelichting en hun fout in de administratie toegeven, dan lag het anders. Maar dat hebben ze vertikt.
Afhankelijk van de betaalregeling zorg ik er wel voor dat ze er zoveel mogelijk moeite voor moeten doen, en mijn collega doet dat ook.
Ja, dan leg ik een briefje neer dat ze de niet-gewerkte zaterdagen van mijn meerdienst in mindering moeten brengenquote:Op vrijdag 23 december 2005 19:02 schreef Sjeen het volgende:
[..]
Om opstaande voet ontslag te nemen, heb je een dringende reden nodig. Heb je die niet, dan kan het bedrijf een schadevergoeding eisen.
Oké, hier heb ik ook zelf een verantwoordelijkheid, maar degene die de bron van de fout of het misverstand is, heeft ook een verantwoordelijkheid om die fout binnen een redelijke termijn bekend te maken.quote:Op vrijdag 23 december 2005 19:11 schreef Charmian het volgende:
Ik vind dat je er wel erg licht over nadenkt allemaal. Ik hoop niet dat degene die jullie (juridische) hulp biedt je dit allemaal in het oor fluistert.
En je vindt het zelf niet een beetje onredelijk van jezelf en je collega's dat jullie het teveel overgemaakte geld gewoon gehouden hebben? Je had meteen kunnen reageren en daarmee deze situatie kunnen voorkomen...quote:Op vrijdag 23 december 2005 19:24 schreef amr_diab het volgende:
[..]
Oké, hier heb ik ook zelf een verantwoordelijkheid, maar degene die de bron van de fout of het misverstand is, heeft ook een verantwoordelijkheid om die fout binnen een redelijke termijn bekend te maken.
Ik zal het bedrag uiteraard binnen de gevraagde termijn overmaken, maar als lenen geen optie is, zal ik er duidelijk bij vermelden dat zij wel heel onredelijk zijn door pas in december met de naheffing te komen en dat ik hoop dat dit niet nog een keer gebeurt bij enig medewerker.
Ze kunnen dan 300 x 5 euro krijgen
Hou er wel rekening mee dan dat een renteloze lening niet mogelijk is, belastingtechnisch gezien. Ookal zou je werkgever daaraan willen meewerken. Het feit dat je geen rente betaald wordt gezien als loonvoordeel en dan moet er een bedrag van 5% van de lening (aks zijnde rente) bij je loon opgeteld worden, waarover je loonheffing verschuldigd bent...quote:Op vrijdag 23 december 2005 19:37 schreef amr_diab het volgende:
Ik weet zeker dat ik in elk geval niet 1500 euro teveel overgemaakt heb gekregen (en mijn collega ook niet).
Ik zat ook te denken aan het feit dat ze de loonsverhoging en reiskostenvergoeding alsnog hebben gestort. Mij werd zojuist verteld dat er vorige week een brief verstuurd is met toelichting, maar tot op heden niets ontvangen.
Oke, zelf had ik wat beter op moeten letten, maar ik heb al zoveel problemen met dit bedrijf gehad dat de maat gewoon vol was.
Ik vermeldde al dat een lening met riante voorwaarden PLUS een gedetailleerde berekening mij een adequate oplossing lijkt. Wat ik verder kan doen, is niet nu al oordelen, maar pas als de brief daadwerkelijk op tafel ligt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |