quote:So, the Shia become the dominant power in Iraqi politics. The Kurdish position is protected. The Sunnis get their piece of the government, and al-Zarqawi loses his base of operations as Sunni confidence rises. There is, however one huge loser in this scenario: Iran. Iran should be going wild over what is happening in Iraq, and indeed it is. We must never forget Iran's war with Iraq and the trauma it created in Iran. Iran is obsessed with the ideal of a neutral or pro-Iranian Iraq. The U.S. maneuverings with former Baathists terrify the Iranians. They have minimal confidence in the political cleverness of Iraqi Shia, given the historical record. A coalition of Americans and Baathists is Tehran's worst nightmare. Depending on Iraqi Shia to protect their interests in the face of this coalition—interests the Shia in Iraq don't always share—is not something they can do.
It is therefore not an accident that, as their primary national security interests have been torn to shreds, the Iranians have tried to raise the ante. In ranting about the Jews and the Holocaust and moving Israel to Alaska, the Iranians are trying to play the North Korea game. The North Koreans maximize their leverage by appearing to be nearly a nuclear power and more than a little nuts. This brings the U.S.—and a bunch of other nations—to the table to negotiate with them and give them money or grain or other little gifts.
The Iranians have deliberately made it clear that they are going to get nuclear weapons and have hinted that they might already have them. Then, Iran's president started playing the role of Kim Jong Il, making it clear that he is crazy enough to use nuclear weapons.
[...]
There are many things that could complicate U.S. goals in the Middle East, but none would do so more efficiently than Israeli missiles striking Iran. Since the last thing the United States needs is an Israeli preemptive strike on Iran, and the second-to-last thing the United States wants is a new war in Iran, the Iranians are betting that the Americans will try to placate them as Washington does with North Korea.
What the Iranians want, of course, are guarantees on future Iraqi policy. They also want to make certain that their Baathist enemies are never again in a position to return to power. And they are expecting the United States to guarantee all these things. Of course the Sunnis are expecting the United States to guarantee their interests. The Kurds have always relied on the United States. And the Israelis want to make sure that the Iranian nuclear threat is not left to them to handle. Each has its own threat. The Sunnis can crank up the insurgency. The Shia can invite in more Iranians. The Kurds can try to instigate an uprising in Turkey (or Iraq, Iran or Syria). The Iranians can threaten Israel with nuclear weapons, and the Israelis can threaten a preemptive strike.
Washington does not want any of these things. That means the United States must juggle a series of nearly incompatible interests to get a situation where it can draw down its troops. On the other hand, the Shia need the Americans to protect them from the Sunnis and the Iranians. The Sunnis need the Americans to protect them from the Shia. The Kurds need the Americans to protect them from the Turks (and the Sunnis). The Iranians need the Americans to protect them from the Israelis. And the Israelis generally need the Americans.
Heet je moeder toevallig Greta?quote:Op donderdag 22 december 2005 14:27 schreef TrenTs het volgende:
Ik heb het gelezen, maar ik vind zelf ergens dat het nu tijd wordt dat Israël ophoudt met dat gejank over de holocaust. Ja, het was heel erg en ja iedereen heeft medelijden, maar elke scheet in jullie richting aanklagen getuigd van triestheid. Wat ze daarnaast geflikt hebben na de 2e wereldoorlog met het oprichten van dat landje en daarna de kolonist uithangen is ronduit misdadig te noemen.
En de relevantie hiervan is?quote:Op donderdag 22 december 2005 14:27 schreef TrenTs het volgende:
Ik heb het gelezen, maar ik vind zelf ergens dat het nu tijd wordt dat Israël ophoudt met dat gejank over de holocaust. Ja, het was heel erg en ja iedereen heeft medelijden, maar elke scheet in jullie richting aanklagen getuigd van triestheid. Wat ze daarnaast geflikt hebben na de 2e wereldoorlog met het oprichten van dat landje en daarna de kolonist uithangen is ronduit misdadig te noemen.
idd het is een goede op en hij zit wat irrellevant te zeiken \l heeft hij gedeeltelijk gelijk)quote:Op donderdag 22 december 2005 15:41 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
En de relevantie hiervan is?
Doe je eens een aardige openingspost, krijgen we dit soort stokpaardjes weer...![]()
De relevantie hier, man met de brede visie, is dat ik me kan voorstellen dat men daar strontziek wordt van de Joden. En nee, ik keur het niet goed.quote:Op donderdag 22 december 2005 15:41 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
En de relevantie hiervan is?
Doe je eens een aardige openingspost, krijgen we dit soort stokpaardjes weer...![]()
Ik zeik niet.quote:Op donderdag 22 december 2005 17:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
idd het is een goede op en hij zit wat irrellevant te zeiken \l heeft hij gedeeltelijk gelijk)
Zou je je constructieve opmerkingen in een ander topic willen plaatsen, of desnoods een ander topic willen openen? Dank.quote:
Je komt erg intelligent over knulquote:Op donderdag 22 december 2005 14:27 schreef TrenTs het volgende:
Ik denk niet dat de Iraniërs zo denken. Ze weten dat Israël ze zal aanvallen als die dat nodig achten en dat risico nemen ze bewust. Een echte bedreiging vormt Israël namelijk niet (tenzij je aan een kernoorlog gaat denken), en binnen het Midden-Oosten kunnen ze op heel veel steun rekenen, en zelfs in Europa. Daarbij is Iran geen Irak (namelijk veel groter en sterker) dus zelfs tegenover Amerika kunnen ze zich wel wat permitteren.quote:The Iranians need the Americans to protect them from the Israelis.
Volgens mij bedoelt de auteur 'als het aan de israeli's ligt, hadden ze de iraanse testsites allang platgegooid; alleen dankzij amerikaanse druk hebben ze dat niet gedaan'.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:41 schreef Soul79 het volgende:
Alleen dat laatste zin in het bericht vind ik niet helemaal kloppen.
Ik geef jou hierboven mijn visie en als jij daar niet mee om kunt gaan is dat bijzonder spijtig voor je.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:22 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Zou je je constructieve opmerkingen in een ander topic willen plaatsen, of desnoods een ander topic willen openen? Dank.
Nee de Joden zelf hebben lekker schone handen. Je kunt niet ontkennen dat ze dit argument te pas en te onpas aandragen om vanalles voor elkaar te krijgen.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:28 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Je komt erg intelligent over knul'Gejank over de holocaust', nee het stelt ook niks voor als een staatshoofd de uitroeiing van je volk gaat bagatelliseren..... 'Ja het was heel erg en ja iedereen heeft medelijden' - met andere woorden zo erg vind je het niet en medelijden is zwaar overdreven?
Ontopic: de Iraanse president is zeker niet krankjorum en doet dit heel bewust. En met het afnemen van historisch bewustzijn in Europa (zie post TrenTs) krijgt hij er nog flink wat medestanders bij. 'Ja inderdaad die joden moeten niet zo zeuren'![]()
Tsja, da's inderdaad een gok.quote:Op donderdag 22 december 2005 19:03 schreef Swetsenegger het volgende:
Of deze strategie zo slim is wanneer Bush aan het stuur staat waag ik te betwijfelen eigenlijk.
quote:Op donderdag 22 december 2005 19:25 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Nee de Joden zelf hebben lekker schone handen. Je kunt niet ontkennen dat ze dit argument te pas en te onpas aandragen om vanalles voor elkaar te krijgen.
Op je jammerlijke poging mij dom te noemen ga ik niet in, het is erg zielig voor je dat je denkt dat je boven anderen staat. Ik raad je wel aan om iets te doen aan je leesvaardigheid overigens.
Ik raad je wel aan om iets te doen aan je leesvaardigheid overigens.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:13 schreef Soul79 het volgende:
[..]
![]()
Over welk argument van 'de Joden' heb je het trouwens?
Zeg appelflap, ik heb die tendentieuze posts van je nog eens doorgelezen maar kom nergens een 'argument' tegen dat 'de Joden' steeds maar weer zouden gebruiken. Je noemt zelf ook geen bron en in de OP is er helemaal niks over te vinden.quote:Op donderdag 22 december 2005 20:18 schreef TrenTs het volgende:
[..]
Ik raad je wel aan om iets te doen aan je leesvaardigheid overigens.
quote:Op donderdag 22 december 2005 20:47 schreef Soul79 het volgende:
[..]
Zeg appelflap, ik heb die tendentieuze posts van je nog eens doorgelezen maar kom nergens een 'argument' tegen dat 'de Joden' steeds maar weer zouden gebruiken. Je noemt zelf ook geen bron en in de OP is er helemaal niks over te vinden.
Ik weet wel wat je bedoelt hoor, maar de enige relatie daarvan met de OP is kennelijk dat je die uitlatingen van die Iraanse president kennelijk niet zo erg vindt, iig dat 'de joden' daar niet zo over moeten zaniken. Met het punt en de vraagstelling van TS heeft dat overigens niets te maken, Monsieur Leesvaardigheid![]()
Ik heb zo'n vermoeden dat je er toch echt wat aan moet gaan doen.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:14 schreef TrenTs het volgende:
[..]
De relevantie hier, man met de brede visie, is dat ik me kan voorstellen dat men daar strontziek wordt van de Joden. En nee, ik keur het niet goed.
Dat zou kunnen en de 1e golfoorlog is wel een vergelijkbare situatie. Als je die vergelijking doortrekt dan zijn de woorden van de Iraanse president van nu de Iraakse Scud-raketten van toen. Provocaties dus, met dat verschil dat een Israëlische vergeldingsaanval in de 1e Golfoorlog aan Irak niet veel meer schade had kunnen toebrengen dan Desert Storm al deed, terwijl nu Israël wel in staat moet worden geacht om de Iraanse nucleaire installaties uit te schakelen. Als ik de Iraanse president was zou ik er niet al te veel op vertrouwen dat Amerika in dat geval Israël wel in toom zal houden.quote:Op donderdag 22 december 2005 18:56 schreef joshus_cat het volgende:
[..]
Volgens mij bedoelt de auteur 'als het aan de israeli's ligt, hadden ze de iraanse testsites allang platgegooid; alleen dankzij amerikaanse druk hebben ze dat niet gedaan'.
Tijdens de 1e golfoorlog werd er op die manier ook de nodige druk uitgeoefend op israel om niet terug te slaan.
Lijkt me ook niet. Als Israel het idee heeft dat een Iraanse bom nabij is, dan gaan er een stel F16's op pad (hoewel, ik vraag me af wat 't bereik is van die dingen; als die sites tactisch aan de oostkant van iran zijn ondergebracht dan zou zoiets best nog wel eens een aardige klus kunnen worden).quote:Op donderdag 22 december 2005 20:58 schreef Soul79 het volgende:
Waar nog eens bijkomt dat Israël zich bij de beslissing om wel of niet aan te vallen niet zal laten leiden door dergelijke provocaties van de president.
Wat ik me van de 1e golfoorlog nog kon herinneren was dat de israel er toen min-of-meer voor uitkwam een kernmacht te zijn, en niet te beroerd zou zijn om kernwapens in te zetten mocht er een serieuze scud-aanval komen met een chemische/biologische lading. De gedachte die destijds leefde was dat of Saddam dat risico niet wilde nemen, of dat de chemische/biologische wapenprogramma's nog niet zover waren.quote:Provocaties dus, met dat verschil dat een Israëlische vergeldingsaanval in de 1e Golfoorlog aan Irak niet veel meer schade had kunnen toebrengen dan Desert Storm al deed,
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |