abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 22 december 2005 @ 11:02:15 #1
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_33302231
Helaas heb ik op school nooit economie-lessen gehad, vandaar de volgende vraag:

De nederlandse tak van het bedrijf waar ik werk keert een dividend van 200 miljoen euro uit aan het internationale moederbedrijf.

Kan ik hier op de een of andere manier iets uit afleiden over het bedrijfsresultaat van de nederlandse tak? Dit in verband met de resultaat-afhankelijke-uitkering?
  donderdag 22 december 2005 @ 11:10:31 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_33302484
Je moet zo en zo dan weten wat het percentage van de winst is dat het moederbedrijf als dividend ontvangt.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 22 december 2005 @ 11:24:34 #3
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_33302863
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:10 schreef sanger het volgende:
Je moet zo en zo dan weten wat het percentage van de winst is dat het moederbedrijf als dividend ontvangt.
Dat is niet gepubliceerd. Zijn er geen 'standaard' danwel 'gebruikelijke' percentages in dit soort gevallen?
  donderdag 22 december 2005 @ 11:36:40 #4
23571 Shivan
Rotzooi op me buro
pi_33303178
Zal dat niet zijn hoeveel het moederbedrijf eigenaar is van het bedrijf ?
Judoka
  donderdag 22 december 2005 @ 12:10:03 #5
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_33304034
quote:
Op donderdag 22 december 2005 11:36 schreef Shivan het volgende:
Zal dat niet zijn hoeveel het moederbedrijf eigenaar is van het bedrijf ?
Nee daar ga ik niet vanuit; stel dat het moederbedrijf 100% eigenaar is zou 100% van de winst uitgekeerd worden aan dividend.

Er zijn volgens mij geen standaard percentages voor. Echter veel lager dan spaarrente zal het niet zijn. Dan is het voor het moederbedrijf namelijk geen rendabele investering.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  zaterdag 24 december 2005 @ 07:36:51 #6
98796 Toodles
Semper Et Ubique
pi_33364232
Dividend is niet gelijk aan winst.

Winst = Resultaat over een periode
Dividend = Uitkering aan de aandeelhouder t.l.v. de reserves.

M.a.w. Ieder jaar wordt het resultaat toegevoegd aan de reserves. Van uit deze reserves, een spaarpotje zegmaar, wordt een eventueel dividend uitbetaald.
Het kan dus zijn dat bij een klein verlies in 1 jaar, de reserves toch dusdanig groot dat er alsnog dividend kan worden uitgekeerd.
pi_33364735
Een bedrijf is vrij om (elk jaar opnieuw) zelf te bepalen OF ze dividend uitkeert, en zo ja...hoeveel dan.

Terecht werd al gemeld dat dividend wordt uitgekeerd uit de reserves, dus is geen enkele indicatie over de winst van het bedrijf in dat boekjaar. Je kunt alleen zeggen dat de pot met reserves blijkbaar hoog genoeg was om de dividenduitkering te doen.

Veelal wordt er door middel van dividenduitkering een dividendpolitiek gevoerd. De dividenduitkering is de slotboeking aan het eind van een boekjaar en zal vaak gebruikt worden als laatste mogelijkheid om mutaties aan te brengen in het kapitaal van een bedrijf. De moedermaatschappij/aandeelhouders hebben soms een heel duidelijk idee welk beeld (qua kapitaal/reserves/winst) ze in een bepaald jaar willen tonen in de jaarcijfers. De dividenduitkering is dan de slotpost om dit beeld nog te kunnen aanpassen.
De wereld verandert niet omdat iedereen het gelijk anders wil, maar omdat er een paar mensen zijn die het anders blijven doen.
(Roos Vonk)
pi_33431493
De (commissarisen van het) moederbedrijf bepalen hoeveel dividend er wordt uitgekeerd.

"We moeten ons bewust zijn van de superioriteit van onze beschaving, met zijn normen en waarden, welvaart voor de mensen, respect voor mensenrechten en godsdienstvrijheid. Dat respect bestaat zeker niet in de Islamitische wereld".
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')