abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33269826
Een collega van mij heeft deze maand een functioneringsgesprek, welke normaal bij ons altijd 1 op 1 met de directe leidinggevende is. Nu is haar vraag of dit gesprek eigenlijk wel 1 op 1 mag, ze wil namelijk een aantal dingen ter sprake brengen waar de beslissing van hogerhand bij vereist zijn.
Nu was haar vraag dus of ze die hogere beslissingsbevoegde bij dat gesprek kan verlangen (wettelijke verplichting misschien zelfs)?.
pi_33270268
Ik denk dat er wettelijk weinig mogelijk is. Volgens mij is een functioneringsgesprek namelijk een keuze voor een werkgever, dat wil zeggen, niet verplicht. Je kunt er natuurlijk altijd om vragen of een 'hogere' leidinggevende evt. aanwezig wil zijn bij het gesprek. Anderzijds is het normaal ook vaak zo dat je via het middenkader een plan moet doorspelen richting het hogere management.
  Licht Ontvlambaar woensdag 21 december 2005 @ 12:31:54 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_33270736
Je mag er altijd iemand bijvragen, maar zoals al gezegd... het moet eigenlijk via je direct leidinggevende doorgespeeld worden.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  woensdag 21 december 2005 @ 12:34:21 #4
81426 PH52
maar natuurlijk
pi_33270809
Volgens mij is een functioneringsgesprek bij uitstek de plaats om je visie op het functioneren van niet alleen jouw stukje van de organisatie maar ook de aan jouw werk gerelateerde zaken te bespreken.
Als er gesprekken plaatsvinden dan zijn er ook regels waaraan die gesprekken zijn gebonden, dat kan moeilijk anders. Dus ofwel in de CAO, ofwel in een daartoe behorend reglement.
Misschien is het handig om daar even navraag naar te doen bij de OR of MR of wat voor overlegorgaan dan ook binnen het bedrijf.
_ De mens is de maat van alle dingen _
pi_33276116
Hieraan zijn zeker geen wettelijke regels verbonden, wellicht wel afspraken binnen het bedrijf. Over het algemeen zal P&O hiervoor verantwoordelijk zijn.
Functioneringsgesprek is wel twee kanten op, dus ook zaken die anderen kunnen doen om je beter te laten functioneren horen hierbij.
Over het algemeen kun je niet om je direct leidinggevende heen, behalve via P&O. Klink wel of er al een probleem is.
pi_33288188
Ik weet niet precies wat voor zaken zij te bespreken heeft maar bij ons zou het ongeveer zo gaan:
ze heeft het gesprek met haar leidinggevende, daarin maken ze afspraken, bijv. dat de leidinggevende haar vraag of verzoek voorlegt aan hogerhand omdat hij geen beslissingsbevoegdheid heeft. De leidinggevende stelt een voorstel op voor hogerhand, levert dit in bij P&O. P&O toetst aan regelgeving o.i.d. en adviseert hogerhand. Hogerhand praat eventueel nog met de medewerker en neemt de uiteindelijke beslissing.
The only true wisdom is in knowing you know nothing. -- [b]Socrates [/b]
I know nothing, I come from Barcelona. -- [b]Manuel[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')