abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33247523
DEN HAAG - Criminaliteit heeft de samenleving in 2004 ruim 20 miljard euro gekost. Nederland wijkt daarmee niet af van andere landen. Vorig jaar werden grofweg vijf miljoen delicten tegen burgers en vier miljoen delicten tegen bedrijven en instellingen gepleegd.

Dat blijkt uit het onderzoek 'Criminaliteit en rechtshandhaving 2004' dat dinsdag door het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie en het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is gepubliceerd. In de periode 1995-2004 periode steeg het aantal processen-verbaal met 8 procent. Het aantal verdachten dat de politie hoorde, maakte met 44 procent een veel sterkere groei door.

De ruim 20 miljard euro aan kosten door criminaliteit vorig jaar betekent concreet meer dan 1200 euro per burger. Ze bestonden voor het grootste deel 13 miljard euro (63 procent) uit schade voor bedrijven, burgers en overheid. Vervolgens kostte de aanpak van de criminaliteit de maatschappij 4,2 miljard euro en de preventieve maatregelen nog eens 3,3 miljard euro.

Bron: Nu.nl
===========================
Volgens mij is dit zeker 2 keer zoveel. Er wordt niet gesproken over de gevangenis/TBS klinieken waar personeel loopt, onderhoud wordt gepleegd en weet ik wat voor uitgaven. Volgens mij kost dat alleen al meer dan 20 miljard...
  dinsdag 20 december 2005 @ 16:20:10 #2
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_33247606
Horen de gevangenissen en TBS klinieken niet bij de aanpak van criminaliteit?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  dinsdag 20 december 2005 @ 16:52:49 #3
121830 Kadesh
The Protectors of the Garden
pi_33248504
Gelukkig flitst justitie wel ruim 700 miljoen Euro per jaar aan flutboete's bij elkaar.
For thirteen generations we have protected it from the unclean
  dinsdag 20 december 2005 @ 17:02:22 #4
32597 ShaoliN
*BLiNg bLiNG*
pi_33248811
Hmm, dan is mijn marktaandeel toch vrij beperkt.
pi_33248932
De omslag naar een risicomaatschappij, waar alleen men rekent in cijfers , en verzekeringsgeld. Acturial Justice noemt men dit ook wel, het is een term uit de verzekeringswereld. ER is een langzame trend te zien van verzorgingsstaat naar veiligheidsstaat, waarin de overheid meer beroept op bburgerintiatieven, omdat ze het zelf niet meer aankunnen. Responsibilisering noemt men dat ook wel. En ik kan hier nog uren over doortypen , maar dat doe ik niet

O ja , studeer zelf criminologie
Squelch - a circuit that cuts off the audio-frequency amplifier of a radio receiver in the absence of an input signal, in order to suppress background noise.
pi_33248969
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:52 schreef Kadesh het volgende:
Gelukkig flitst justitie wel ruim 700 miljoen Euro per jaar aan flutboete's bij elkaar.
Ja inderdaad, ze moeten wel een beetje doorflitsen, best een groot gat nog naar de 20 miljard
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  dinsdag 20 december 2005 @ 18:00:53 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33250575
Reken ff voor jezelf uit wat het jou kost.
Want die 20 miljard wordt niet door alle Nederlanders evenredig gedragen (uiteraard)
Per Nederlander gemiddeld is het ca. E 1200,=
Per belastingbetalende Nederlander, dat zijn er al heel wat minder, E 2400 (minimaal)
Dus als jij en je vriendin beiden werken, kost deze criminaliteit jullie E4800,= per jaar.
Dat is dus in ouderwetsche florijnen zo'n fl 10.000,= !! Over 10 jaar een ouderwetsche ton!

Leuk nieuws voor de mensen die dit jaar bijvoorbeeld ivm financiele omstandigheden niet op vakantie konden. Dan weet je waar je geld gebleven is.

Wie is er dan geen voorstander van om alle draaideurcriminelen á raison van E0,60 (prijs van een kogel) tegen de muur te zetten? Dat scheelt toch al gauw de helft per jaar.
The End Times are wild
  dinsdag 20 december 2005 @ 19:09:02 #8
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33252549
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 17:06 schreef _Qmars_ het volgende:
De omslag naar een risicomaatschappij, waar alleen men rekent in cijfers , en verzekeringsgeld. Acturial Justice noemt men dit ook wel, het is een term uit de verzekeringswereld. ER is een langzame trend te zien van verzorgingsstaat naar veiligheidsstaat, waarin de overheid meer beroept op bburgerintiatieven, omdat ze het zelf niet meer aankunnen. Responsibilisering noemt men dat ook wel. En ik kan hier nog uren over doortypen , maar dat doe ik niet

O ja , studeer zelf criminologie
Is dat een goed iets?
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_33252661
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 19:09 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Is dat een goed iets?
Ik vraag me af in hoeverre de overheid het niet meer aan kan, of er gewoon niet meer aan wil...

Verantwoordelijkheden bij burgers leggen scheelt werk namelijk.
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
  dinsdag 20 december 2005 @ 19:14:35 #10
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33252701
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 19:13 schreef mcintosh het volgende:

[..]

Ik vraag me af in hoeverre de overheid het niet meer aan kan, of er gewoon niet meer aan wil...

Verantwoordelijkheden bij burgers leggen scheelt werk namelijk.
Pak een willekeurige metro, lees de brieven, en je snapt me wel, denk ik.
  dinsdag 20 december 2005 @ 19:14:46 #11
136805 SpuitSnuit
Spuiten en Slikken
pi_33252707
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 18:00 schreef LXIV het volgende:
Want die 20 miljard wordt niet door alle Nederlanders evenredig gedragen (uiteraard)
Per belastingbetalende Nederlander, dat zijn er al heel wat minder, E 2400 (minimaal)
Dus als jij en je vriendin beiden werken, kost deze criminaliteit jullie E4800,= per jaar.
Dat is dus in ouderwetsche florijnen zo'n fl 10.000,= !! Over 10 jaar een ouderwetsche ton!

Leuk nieuws voor de mensen die dit jaar bijvoorbeeld ivm financiele omstandigheden niet op vakantie konden. Dan weet je waar je geld gebleven is.

Wie is er dan geen voorstander van om alle draaideurcriminelen á raison van E0,60 (prijs van een kogel) tegen de muur te zetten? Dat scheelt toch al gauw de helft per jaar.
ssst, de waarheid mag niet verteld worden. straks vallen ze je aan met bullshit argumenten
Altijd geil en onverzadigbaar
pi_33266187
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 16:20 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Horen de gevangenissen en TBS klinieken niet bij de aanpak van criminaliteit?
Hmm...en de inzet van agenten, het kantoorwerk bij de politie en rechewerk dan? Dat hoort daar ook al bij... Het bedrag lijkt me gewoon wat aan de lage kant...
pi_33266212
Niet om het 1 of ander, maar laatst was er nog in het nieuws dat de gemiddelde kostprijs van een TBS'er rond de 475,00 euro per dag is.
  woensdag 21 december 2005 @ 08:21:57 #14
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_33266226
quote:

Dat rekensommetje kan je echt met alles wat van belasting betaald wordt maken...
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  woensdag 21 december 2005 @ 08:45:12 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33266415
quote:
Op woensdag 21 december 2005 08:21 schreef Rock-shocker het volgende:

[..]

Dat rekensommetje kan je echt met alles wat van belasting betaald wordt maken...
Dat klopt. Maar belasting betalen voor dijken, wegen, onderwijs etc. is tenminste nog een investering. Die criminelen leveren helemaal niks op en gaan ook niks opleveren.
The End Times are wild
  woensdag 21 december 2005 @ 16:55:31 #16
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_33279230
Een politiek zeer incorrecte vraagstelling is dan: van die 20 miljard, hoeveel is daar etnische criminaliteit debet aan?
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
pi_33279571
quote:

Kan. Geen plan zo mongoloide of het zou best eens kunnen werken.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_33279746
quote:
Op woensdag 21 december 2005 08:45 schreef LXIV het volgende:

[..]

Dat klopt. Maar belasting betalen voor dijken, wegen, onderwijs etc. is tenminste nog een investering. Die criminelen leveren helemaal niks op en gaan ook niks opleveren.
Dat is nou eenmaal een van die dingen in het leven... Je doet je best er iets tegen te doen, meer kun je niet doen. De perfecte samenleving heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan.
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_33280469
quote:
Op woensdag 21 december 2005 16:55 schreef B.R.Oekhoest het volgende:
Een politiek zeer incorrecte vraagstelling is dan: van die 20 miljard, hoeveel is daar etnische criminaliteit debet aan?
Als je 'moeilijke' (en dat zijn ze nog niet eens) woorden wilt gebruiken, zorg dan in ieder geval dat je zin een beetje klopt.
Maar naast dat het, volgens jou, een politiek incorrecte vraagstelling is, is de vraag ook niet eens relevant. Ik ga er namelijk vanuit dat je alle kosten voortvloeiend uit criminaliteit wilt aanpakken? Of maakt het je alleen maar uit dat er allochtone criminelen zijn?

Maar 10% BNP is echt schokkend. Ik vraag me trouwens af of de 1 miljard aan faillisementsfraude hier ook nog wel eens bij zit

Maar deze gegevens zijn, voor mij in ieder geval, een van de vele tekenen van een sterk falende overheid.
  woensdag 21 december 2005 @ 17:39:49 #20
3647 B.R.Oekhoest
Taalpotpourrist Berend Rinus
pi_33280769
quote:
Op woensdag 21 december 2005 17:30 schreef rayteon het volgende:

[..]

Als je 'moeilijke' (en dat zijn ze nog niet eens) woorden wilt gebruiken, zorg dan in ieder geval dat je zin een beetje klopt.
Vanwaar dit zwaktebod als opener van jouw kant? Je kunt toch ook normaal reageren, onbenul.

Ik voor mijzelf ben benieuwd of etnische criminaliteit voor meer dan 50% bijdraagt aan dat bedrag. Mag dat? Ok.
De moraal zit in een crisis, niemand weet meer wat van wie is.
Mijn broer Tinus zeker niet; de minkukel neemt steeds ongevraagd bezit van mijn FOK!account. Beste vent wel verder, overigens: http://fotoboek.fok.nl/Tinus_O..
  woensdag 21 december 2005 @ 18:11:20 #21
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33281676
quote:
Op woensdag 21 december 2005 17:04 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Kan. Geen plan zo mongoloide of het zou best eens kunnen werken.
Daar kun je alleen achter komen door het daadwerkelijk uit te voeren.
Indien mijn stelling achteraf niet waar zal blijken te zijn dan neem ik mijn woorden terug.
The End Times are wild
  woensdag 21 december 2005 @ 18:43:21 #22
40093 Rock-shocker
No Charms Allowed
pi_33282563
quote:
Op woensdag 21 december 2005 17:09 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Dat is nou eenmaal een van die dingen in het leven... Je doet je best er iets tegen te doen, meer kun je niet doen. De perfecte samenleving heeft nooit bestaan en zal nooit bestaan.
En heel cru gezegd is dat maar goed ook. Weet je hoe fucking onbevredigend die 'perfecte samenleving' zou zijn...

Afgezien daarvan is criminaliteit toch niet uit te roeien. En de vraag is of je dat zou moeten doen. Als niemand meer weet wat immoreel gedrag nou precies is, hoe kan je dan zelf nog moreel verantwoord hadndelen?
Als je niets te zeggen hebt, kan je maar beter je bek houden | Records | Last FM | PSN: Private_Jarhead | WOOHOO, DRESS BLUES WITH A SWORD!
  woensdag 21 december 2005 @ 18:58:26 #23
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33283039
quote:
Op woensdag 21 december 2005 18:43 schreef Rock-shocker het volgende:

[..]

En heel cru gezegd is dat maar goed ook. Weet je hoe fucking onbevredigend die 'perfecte samenleving' zou zijn...

Afgezien daarvan is criminaliteit toch niet uit te roeien. En de vraag is of je dat zou moeten doen. Als niemand meer weet wat immoreel gedrag nou precies is, hoe kan je dan zelf nog moreel verantwoord hadndelen?
Ik heb de perfecte samenleving bedacht.

Iedereen gaat in een kist van 60 bij 60 bij 250 cm liggen, deze wordt 3, 30 50 meter onder de grond begraven. En men krijgt eten via robots. Iedereen moet.

En niks geen criminaliteit, heerlijk toch?

Ohnee wacht, volgens mij vergeet ik iets...
  woensdag 21 december 2005 @ 19:02:18 #24
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_33283158
quote:
Op woensdag 21 december 2005 18:58 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik heb de perfecte samenleving bedacht.

Iedereen gaat in een kist van 60 bij 60 bij 250 cm liggen, deze wordt 3, 30 50 meter onder de grond begraven. En men krijgt eten via robots. Iedereen moet.

En niks geen criminaliteit, heerlijk toch?

Ohnee wacht, volgens mij vergeet ik iets...
De laptops met wifi, om nog te kunnen Fok!ken.
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
  woensdag 21 december 2005 @ 19:28:44 #25
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_33284048
quote:
Op woensdag 21 december 2005 19:02 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

De laptops met wifi, om nog te kunnen Fok!ken.
Precies, datte was ik vergeten.
Dan is het toch een perfecte samenleving?
Iedereen veilig, geen criminaliteit, je hebt niks nodig dus er wordt ook niet gestolen, men komt je niet tegen dus een mes tussen je ribben heb je ook niet meer, auto's met mensen hebben we ook niet meer wat boeie, werken doen we wel allemaal thuis, net als leren.
En sexen? Internet v3.0 dude!

Zoiets?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')