abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33230370
Hallo,

Ik loop al een lange tijd met het idee een fonds op te richten voor een goed doel. Maar hoe ga je daarin te werk? Waarschijnlijk eerst een stichting opzetten maar ja daarna????
Hoe kan je aan sponsors komen en hoe kom je aan contacten in het buitenland?

Ik hoop dat jullie mij daar meer over kunnen vertellen.

Richard
pi_33231151
Eerst een 'ondernemingsplan' zegmaar, alles met ideeën enzo, doelstellingen
een stichting oprichten (Notarissen doen dit veelal gratis).
dan wrsch iets van KvK
pi_33231379
De stichting waar ik stage heb gelopen is opgezet naar aanleiding van een idee en aantal gesprekken. Je moet voor jezelf duidelijk hebben wie en wat en hoe je wil gaan steunen.
Om aan fondsen te komen moet je projecten hebben en zelf zoveel procent binnen halen. (het zo geheten fondsenwerving)

Ik moet eerlijk zeggen dat je echt een goed idee moet hebben omdat mensen op dit moment een beetje goede doel moe zijn... daarbij moet je kunnen bewijzen dat niks aan de strijkstok blijft hangen
in feite moet elke euro dus naar het project gaan. Daarom is het ook het keurmerk ontstaan. Maar deze kan je pas krijgen als je aan een aantal voorwaarden voldoet. Daarvoor kan je wel een aantekening krijgen maar hoe dit ook alweer zit weet ik niet precies meer.
pi_33231621
Ok, een soort van ondernemersplan maken.

En qua sponsers? Medicijn fabrikanten zoals Glaxosmithklein, Roche, Pharmachemie en Novartis aanschrijven? Voor als het ter bestrijding van Aids of andere ziekten gaat?

En heeft iemand een idee voor contacten in binnen en of buitenland. Hoe leg je die zoal?

Last but not least hoe krijg je naam bekendheid?

Richard

ps. Wat voor aantekening bedoel je? zoals CBF gekeurd?
pi_33231770
Afgelopen vrijdag in de krant http://www.ad.nl/economie/article87610.ece
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  dinsdag 20 december 2005 @ 06:46:43 #6
98796 Toodles
Semper Et Ubique
pi_33236576
quote:
Op maandag 19 december 2005 23:19 schreef Five_Horizons het volgende:
Afgelopen vrijdag in de krant http://www.ad.nl/economie/article87610.ece
Da's handig, 1 link en de vraag is vrij uitgebreid beantwoord
pi_33238581
quote:
Op maandag 19 december 2005 23:15 schreef Richard22 het volgende:
Ok, een soort van ondernemersplan maken.

En qua sponsers? Medicijn fabrikanten zoals Glaxosmithklein, Roche, Pharmachemie en Novartis aanschrijven? Voor als het ter bestrijding van Aids of andere ziekten gaat?

En heeft iemand een idee voor contacten in binnen en of buitenland. Hoe leg je die zoal?

Last but not least hoe krijg je naam bekendheid?

Richard

ps. Wat voor aantekening bedoel je? zoals CBF gekeurd?
sponsors die je net noemt, worden al veel aangeschreven, dus de kans is niet groot dat je daar nog geld of middelen los kan peuteren. Individuele: als in donateurs lukt meestal beter. Andere manieren van fondsenwerving zijn op het creatieve vlak te vinden. Ik vond de dameskookgroep: studenten met een doel... een leuk idee(elke laatste/eerste zondag van de maand een avondje eten en het geld (minus kosten) ging naar een goed doel).

Bedenk trouwens voor je begint wat je echt wil bereiken met je stichting!! want in het oerwoud van stichtingen moet je opvallen en daarvoor moet je waarschijnlijk wat bekende namen strikken.

Hoe leg je contacten zowel binnen en buitenland >>> netwerken netwerken en netwerken. Ga naar speciale avonden, praat met mensen over jouw idee. als je ergens op vakantie gaat en je wordt ergens doorgeraakt, regel dan adressen en check altijd of dat deze mensen betrouwbaar zijn.

publiciteit: er wordt ergens in de link de optie geopperd dat je gebruik kan maken van stoppers. Deze info is echter niet volledig. Tot zover ik me van mijn stage het nog kan herinneren, moet je om in aanmerking komen van een stopper cbf-gekeurd zijn. En dan nog weet je niet hoeveel ruimte je krijgt en wanneer je geplaatst wordt. (verder waren er nog wat voorwaarden maar die ben ik echt vergeten)

cbf gekeurd ja >>> maar als je stichting nog niet lang genoeg bestaat is er een mogelijkheid tot het krijgen van een aantekening
pi_33239298
Oke Thx!

Ik kan hier wel aardig mee uit de voeten om te beginnen!
Eerst maar eens een doel(en) uitzoeken en daar wat dingen over schrijven

Mocht er iemand ideen hebben over een bepaald doel of wil hier aan mee doen mail mij daar dan over!!

Richard
  dinsdag 20 december 2005 @ 11:33:39 #9
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_33239979
Heb het AD artikel vorige week ook gelezen.. staat geloof ik in dat een bestuur 5 leden moet hebben. Als ik me niet vergis, kan dat ook 2 zijn. In elk geval niet één, omdat je je dan onmiddellijk in de kijker speelt bij de belasting enzo. Hoe meer hoe beter, dat gaf de notarisman wel aan.

Verder mag je max 25% van je inkomsten spenderen aan het genereren van meer inkomsten. Of van de 25% ook de onkosten die gemaakt worden door bv bestuursleden vergoed moeten worden weet ik niet precies meer. Misschien mag dat ook van de 75% die eigenlijk naar het goede doel gaat.
Op het moment dat je stichting goed loopt en je wil er je baan van maken.. zul je uit het bestuur moeten stappen en het bestuur moet je in dienst nemen (als dat financieel mogelijk is). Als bestuurslid van je wel je onkosten verhalen op de stichting.

Naamsbekendheid kun je bv generen door stoppers (ads die ruimte op moeten vullen). Daarnaast hebben exploitanten ook van een speciaal tarief voor goede doelen. Zit zo tussen de 35-50% korting van de normale prijs. En met een beetje lullen met een AM krijg je er veel meer af.

Ook interessant om te weten. Als je ter goeder trouw (te goeder trouw? ter goede trouw?) handelt als bestuur, is er nauwelijk financiele aansprakelijkheid. Dus werk je je een partij in de nesten en legt je stichting het loodje, gaan ze de gangen na van het bestuur. Treft het bestuur geen blaam, kan de rest fluiten naar de centen.
Maar goed, eerst maar even de statuten van je stichting schrijven..
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
  dinsdag 20 december 2005 @ 21:08:26 #10
98796 Toodles
Semper Et Ubique
pi_33256797
[off-topic met educatief karakter]
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 11:33 schreef Here2Stay het volgende:
--knip--
Als je ter goeder trouw (te goeder trouw? ter goede trouw?) handelt als bestuur.....
---knip---
te goeder trouw
Zie voor volledige uitleg: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/783/

[/off-topic met educatief karakter]
  dinsdag 20 december 2005 @ 23:35:20 #11
50705 Here2Stay
Dive now, work later
pi_33262214
quote:
Op dinsdag 20 december 2005 21:08 schreef Toodles het volgende:
[off-topic met educatief karakter]
[..]

te goeder trouw
Zie voor volledige uitleg: http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/783/

[/off-topic met educatief karakter]
Ik ben u zeer erkentelijk.. en ik weet weer waarom ik maandag niet met pen en papier voor de buis zat..
In wiens ogen kijk jij voordat je sterft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')