Heb het AD artikel vorige week ook gelezen.. staat geloof ik in dat een bestuur 5 leden moet hebben. Als ik me niet vergis, kan dat ook 2 zijn. In elk geval niet één, omdat je je dan onmiddellijk in de kijker speelt bij de belasting enzo. Hoe meer hoe beter, dat gaf de notarisman wel aan.
Verder mag je max 25% van je inkomsten spenderen aan het genereren van meer inkomsten. Of van de 25% ook de onkosten die gemaakt worden door bv bestuursleden vergoed moeten worden weet ik niet precies meer. Misschien mag dat ook van de 75% die eigenlijk naar het goede doel gaat.
Op het moment dat je stichting goed loopt en je wil er je baan van maken.. zul je uit het bestuur moeten stappen en het bestuur moet je in dienst nemen (als dat financieel mogelijk is). Als bestuurslid van je wel je onkosten verhalen op de stichting.
Naamsbekendheid kun je bv generen door stoppers (ads die ruimte op moeten vullen). Daarnaast hebben exploitanten ook van een speciaal tarief voor goede doelen. Zit zo tussen de 35-50% korting van de normale prijs. En met een beetje lullen met een AM krijg je er veel meer af.
Ook interessant om te weten. Als je ter goeder trouw (te goeder trouw? ter goede trouw?) handelt als bestuur, is er nauwelijk financiele aansprakelijkheid. Dus werk je je een partij in de nesten en legt je stichting het loodje, gaan ze de gangen na van het bestuur. Treft het bestuur geen blaam, kan de rest fluiten naar de centen.
Maar goed, eerst maar even de statuten van je stichting schrijven..