Als werknemer heb je rechten en plichten, en die gelden uiteraard ook als je ziek bent. Maar hoe ver gaat dat? Ik weet dat je bij ziekte verplicht bent alles te doen wat redelijkerwijs mogelijk kan worden geacht om het herstel te bevorderen en dat je niets mag doen wat het herstel in de weg staat of kan staan. Daarnaast natuurlijk de nodige verplichtingen m.b.t. melden op je werk en beschikbaar zijn voor de arbo etc. etc.
Nu zit ik met het probleem ik maar geen contact lijk te kunnen krijgen met de juiste persoon bij de arbo-dienst. Ik zit ziek thuis i.v.m. epilepsie waar ik pas sinds kort last van heb. Hieronder het verhaal tot nu toe:
7 nov eerste aanval (grand mal) sinds 16 maanden, daarna bij neuroloog geweest, die geeft
nog geen medicijnen ivm lage frequentie aanvallen
24 nov gesprek arbo-arts, daar wordt besproken dat ik per 28 nov eerst een week 3 keer 4 uur ga werken, gevolg door een week 4 keer 6 uur, en dan weer volledig
7 dec 2e aanval (weer grand mal), ben verdoofd d.m.v. medicatie omdat aanval niet stopte, huisarts gaat afspraak bij neuroloog regelen
Die ochtend belt mijn man mijn werkgever en arbo om door te geven dat ik weer een aanval heb gehad en dus voorlopig niet kan werken
Die middag, nadat ik weer enigszins in het land der levenden ben, bel ik zelf nog met de arbo, gesproken met mevr X, administratief medewerkster, ik word teruggebeld
9 dec ik bel arbo want nog niets gehoord, aangegeven dat ik 12 dec naar neuroloog moet en zelf zowiezo daarna nog contact opneem, men zegt dat ik wrs ook nog gebeld word
12 dec bij neuroloog geweest, die schreef medicijnen voor
13 dec ik bel arbo, kon de dag ervoor niet meer want spreekuur neuroloog liep uit en arbo reeds gesloten toen ik thuis kwam, kom uit bij telefoniste die aangeeft juiste afdeling niet te kunnen bereiken maar ze zal bericht sturen naar die afdeling met verzoek mij terug te bellen
14 dec ik bel arbo want nog niets gehoord, gesproken met mevr Y, ook adm medew, zij ziet aantekeningen dat ik eerder heb gebeld en dat ik teruggebeld zou worden, gaat nogmaals verzoek neerleggen bij arbo-arts om mij te bellen
19 dec Inmiddels is er sinds de 2e aanval op 7 december door mij en mijn man al 5 keer contact opgenomen met de arbodienst, en steeds wordt er gezegd dat ik teruggebeld ga worden. Nog altijd heb ik van de arbodienst niets vernomen.
Ik bel zelf weer met arbo, gesproken met mevr Z, weer een andere adm medew. Zij zegt dat de arbo-arts op 14 dec rond 16.30 uur gebeld heeft maar dat er niet opgenomen werd. Aangegeven
dat we toen medicijnen moesten ophalen bij apotheek die eerder niet op voorraad waren.
Belafspraak gemaakt voor donderdag 22 december om 9.15 uur, ik bel dan zelf met arbo-arts.
Aansluitend teamleider op 't werk gebeld en o.a. bovenstaande besproken. Met teamleider had ik al afspraak dat we minimaal eens per week telefonisch contact hebben en eventueel aanvullend per email, en dat loopt goed. Teamleider is begripvol, op dat punt totaal niets te klagen.
Maar ik vrees dat die belafspraak donderdag ook in het water gaat vallen. Die arbo-arts staat niet bekend om z'n bereikbaarheid namelijk. Wat nu als dat inderdaad zo is? Ik vind zelf dat ik eigenlijk wel genoeg gedaan heb ondertussen. Schriftelijk kan ik me behoorlijk uitdrukken, maar aan de telefoon is het momenteel niets dan stotteren en continue de draad kwijt zijn. Dat is ook de grootste reden dat ik nog thuis ben: ik ben bij vlagen enorm verward, het komt zelfs voor dat mijn man me bij m'n schouders pakt, me omdraait en naar de bank brengt omdat ik al een kwartier in de keuken heb gestaan met een mok in m'n hand, me afvragend wat ik ook alweer ging doen...
Dat gebel steeds en dat ik er zelf zo achteraan moet zitten geeft me, hoe vreemd dat misschien ook klinkt, gewoon enorme stress momenteel. Waar ligt de grens, wat zijn mijn verplichtingen naar de arbodienst toe?
Oeps.. wel heel erg lang verhaal zie ik... Sorry, 't is 't beste wat ik nu even kan...
I'll stand my ground!
babsjuh.web-log.nl