Gezien het renteverschil (+/- 2,0% per jaar x 5 jaar x hypotheeksom) is oversluiten geen optie, gok ik. Is rentemiddeling een optie? (bel SNS)quote:Op zondag 18 december 2005 15:14 schreef Magoo het volgende:
hallo,
Wij hebben 5 jr geleden een hypotheek afgesloten tegen 6,2 procent rente bij de SNSbank.
Nu is de rente zo laag dat we hem wel willen oversluiten maar.. hebben veel boeterente. We hebben ook een lening naast de hypotheek en willen alles ineen bij een andere verstrekker onderbrengen. Nu zijn er zoveel aanbieders, dat je door de bomen het bos niet meer zo goed kunt zien..
Iemand tips, ervaring?? Alvast thanx!!
Let er op dat het rentemiddeling is, zonder de "be"quote:Op maandag 19 december 2005 20:07 schreef Magoo het volgende:
hartstikke bedankt voor jullei reacties!! we gaan zeker de SNS eens bellen over die rentebemiddeling en eens iemand laten langskomen.
6,2% is een boel rente, hoop dat er iets mogelijk is..
Yada yada, uiteindelijk weet je pas achteraf of je beslissing de juiste is geweest n'est pas? Je hebt je onzekere moment even uitgesteld nu.quote:Op dinsdag 20 december 2005 12:29 schreef Gia het volgende:
Wij zaten hetzelfde, maar hebben hem wel gewoon over laten sluiten, ondanks de boete-rente.
Die boete-rente halen we er niet uit in de resterende 4 jaar, maar wel als ik nog eens 6 jaar doorreken.
Als ik nu niet had overgesloten, dan hadden we over 4 jaar maar af moeten wachten hoe hoog dan de rente is. Maar stel dat hij in 2010 slechts 1,1 hoger zou zijn dan nu, dus zo'n 5 procent, dan hebben we de boeterente van nu er echt wel uit.
Jij hebt echt plezier in je werk he? Dat is een pure funberekening. Blijft leuk idd.quote:Op dinsdag 20 december 2005 12:52 schreef Five_Horizons het volgende:
Daar heeft Rio gelijk in.
Stel: hypotheekbedrag = 150.000 euro.
Boeterente = (150.000 - 15%) = 127.500 * 2% * 5 jaar = 15.000 euro boeterente.
1-malige teruggave (wederom een aanname, hij zal waarschijnlijk minder zijn) = 42% = 6.300
Nu zijn je lasten:
150.000 * 6,2% /12 = 775,-- (netto = € 449,50)
Straks per maand:
167.500 (2.500 extra kosten zoals afsluitprovisie, notaris, taxatie ed) * 4,2% /12 = 586,25 bruto
Netto lasten: € 362,08 (de rente over de boeterente is niet aftrekbaar).
Dit scheelt je aan netto (rente-)lasten dus 87,42 per maand. Dus over een maand of 100 (niet contant gemaakt) zou je dat er uit hebben.
Dan ga ik er wel vanuit dat de waarde van je huis de boeterente en je lening kunnen hebben qua extra lening.
*disclaimer: aan deze berekening kunnen echt helemaal geen rechten worden ontleend, daar hij binnen een paar minuutjes is gedaan en gebaseerd is op aannames.
Het is absoluut leukquote:Op dinsdag 20 december 2005 12:54 schreef Rio het volgende:
[..]
Jij hebt echt plezier in je werk he? Dat is een pure funberekening. Blijft leuk idd.
Je hebt wel laten uitrekenen of rentemiddeling niet voordeliger was?quote:Op dinsdag 20 december 2005 15:10 schreef Gia het volgende:
* verhaal *
Akkoord, het blijft een gok, maar ik denk in ons geval wel een gok die het waard is te nemen.
Je adviseur ook niet, vrees ikquote:Op woensdag 21 december 2005 08:42 schreef Gia het volgende:
Ik heb nog nooit van rentemiddeling gehoord.
Hoe kun je die nu buiten beschouwing laten? Ik neem althans aan dat je de boeterente mee hebt gefinancierd? Dan moet je van die verhoging in ieder geval dat boetebedrag in je vergelijking meenemen, anders maak je (of je adviseur) het sommtje wel erg voordelig voor jezelf. Dan is het eerder het goedpraten van.quote:Op dinsdag 20 december 2005 15:10 schreef Gia het volgende:
Even die 20.000 buiten beschouwing gelaten:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |