abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  † In Memoriam † zaterdag 17 december 2005 @ 01:26:34 #1
13819 Loedertje
Trotse GILF.
pi_33151946
Meer dan de helft van de jonge soldaten heeft ernstige schade aan het oor.

Dat blijkt uit een onderzoek van de Gentse universiteit, in opdracht van het ministerie van Defensie. Volgens de Gentse professor Bart Vinck heeft de helft van de 18- tot 25-jarige rekruten al ruim 50% gehoorverlies ten gevolge van onder meer het lawaai van machinegeweren.

Bij oefeningen gebruiken zij machinegeweren die 170 decibels produceren, zegt Vinck. "Dat is zoveel als een vliegtuig dat naast je oor opstijgt. Zo'n ding vuurt 600 kogels af per minuut. Dat wil zeggen 600 keer 170 decibels op één minuut tijd. Als je dan weet dat ze daarmee zes tot zeven dagen op training gaan, kan je nagaan wat de schade is". Het gevolg voor het al gevoeligere mannelijke oor is inderdaad desastreus. "Soldaten met meer dan de helft gehoorverlies kunnen geen normale spraak verstaan. Binnen tien jaar kunnen ze niet communicatief meer functioneren en worden ze zelfs een gevaar voor het leger".

Als er niet gauw iets verandert, mag het Belgische leger zich aan zware schadeclaims verwachten, waarschuwt Vinck. De Belgische overheid zou maar beter, net als gebeurt in het Ierse leger trouwens, een spaarpotje opzij zetten voor dove soldaten.

Toch verandert er iets. Het onderzoek dat Vinck voert naar de gehoorschade en naar betere beschermingsmiddelen komt er precies op aansturen van Defensie. Dat wil de jonge soldaten ook gaan sensibiliseren. "Recruten denken dat je gewoon wordt aan het lawaai en dat je dan geen bescherming meer nodig hebt. Niets is minder waar. Ze moeten leren zich altijd te beschermen, zij het als ze in een Seaking-helikopter stappen of als ze schieten".

Hoe stellen ze zich dit in vredesnaam voor?
Net als bij de rsi pauzes die om het uur verplicht moeten bij beeldschermwerkzaamheden?

Officier * JA WAPENS NEERLEGGEN!! STOPPPPPPPEN !!!!*
*ja mmmmaaar...dan schieten ze ons dood officier !! *:'(
Officier* NIETS MEE TE MAKEN, REGELS ZIJN RRRRREGELS.....WE HEBBEN MET DE ARBO TE MAKEN @#@#$@$#*
pi_33152060
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 01:26 schreef Loedertje het volgende:
Ze moeten leren zich altijd te beschermen, zij het als ze in een Seaking-helikopter stappen of als ze schieten".

Hoe stellen ze zich dit in vredesnaam voor?
Wat dacht je van gehoorbescherming?
pi_33152076
In mijn legertijd kreeg je nog gewoon oordopjes mee, zijn zeker wegbezuinigt dan ?
Zij die willen voorkomen dat je de werkelijke geschiedenis kent, zijn er op uit hem te herhalen.
Do not attempt to think or depression may occur, All sports broadcasts will proceed as normal
pi_33152782
die gekke belgen ook.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_33152818
Er zijn natuurlijk in elke muziekzaak oordopjes te krijgen die een bepaalde hoeveelheid decibel dempen zodat je normaal praten wel kan horen, maar het ergste van de herrie toch dempen ... heeft het leger natuurlijk nog nooit van gehoord
Above all things, never be afraid. The enemy who forces you to retreat is himself afraid of you at that very moment.[br]Andre Maurois (1885 - 1967)
pi_33152835
in belgie zullen ze wel geen oordopjes kennen of zo
pi_33153390
Ach, de jeugd van tegenwoordig is toch al hard bezig zichzelf te verzekeren van een hearing aid op hun 30e. Met al die mp3 spelers die veel te hard staan.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_33153400
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 02:56 schreef StefanP het volgende:
Ach, de jeugd van tegenwoordig is toch al hard bezig zichzelf te verzekeren van een hearing aid op hun 30e. Met al die mp3 spelers die veel te hard staan.
ik heb soms ook nog spijt van mijn walkman destijds. hoewel het handig kan zijn als je samen met je vriendin op de bank zit.
pi_33153450
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 01:26 schreef Loedertje het volgende:
Dat wil zeggen 600 keer 170 decibels op één minuut tijd.
Een huiveringwekkende redenatie van de heer Vinck. Hij moet maar eens bij zijn natuurkunde collega gaan informeren.
  zaterdag 17 december 2005 @ 04:44:52 #10
6290 Dr_Crouton
Uw advertentieruimte hier.
pi_33154383
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 02:56 schreef StefanP het volgende:
Ha, mijn generatie deed dat al met de eerste echte cassette walkmans, de jeugd van tegenwoordig doet het gewoon na.
The Internets, I needs it..
pi_33154505
Vroeger was ik stoer,ik vergat me oordopjes en dan de hele dag schieten met de knal FAL en ratel MAG,dat je s'nachts nog zo'n piep hoort,ik heb wel het idee dat het de laatste tijd beter is geworden met mijn gehoor,kan dat?ga ook niet meer naar houseparties enzo.
  zaterdag 17 december 2005 @ 08:42:04 #12
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_33155044
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 05:10 schreef klootje het volgende:
Vroeger was ik stoer,ik vergat me oordopjes en dan de hele dag schieten met de knal FAL en ratel MAG,dat je s'nachts nog zo'n piep hoort,ik heb wel het idee dat het de laatste tijd beter is geworden met mijn gehoor,kan dat?ga ook niet meer naar houseparties enzo.
Wat verloren is, blijft verloren, helaas. Daarom waarschuwen ze er ook zo voor: de schade is niet te herstellen...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zaterdag 17 december 2005 @ 08:46:22 #13
117776 OFfSprngr
Meest boze Punker van Fok!
pi_33155065
Ze komen er nu al achter, na 40 jaar dat machine geweren de standaard wapens zijn geworden.
You must learn to live with your own conscience, your own morality, your own decision, your own self. You alone can do it. There is no authority but yourself!
http://www.last.fm/user/OFfSprngr
.
.
  zaterdag 17 december 2005 @ 10:24:07 #14
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_33155787
zou de tt veranderd kunnen worden in "helft van de jonge belgische soldaten is halfdoof?
pi_33155986
Mooi laat die brave hersenloze 'ik wil vrijwillig in dienst' kampers maar flink lijden.
"Hier word ik niet vrolijk van." No frituur intended.
pi_33157443
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 02:57 schreef zoalshetis het volgende:

[..]

ik heb soms ook nog spijt van mijn walkman destijds. hoewel het handig kan zijn als je samen met je vriendin op de bank zit.
Same here, al zou ik volgens gehoortesten een normaal gehoor hebben, in een lawaaierige omgeving heb ik blijkbaar meer moeite om een gesprek te volgen dan mijn vrienden (of zouden die maar knikken ook al verstaan ze er niets van?)
ontopic: in het Belgische leger krijgt iedereen oordopjes, maar of ze ook gebruikt worden...

Je kan je gehoor zelf testen:

Volwassenen: http://www.hoortest.nl/hoortest.html

Jongeren: http://www.oorcheck.nl/welkom.html

[ Bericht 17% gewijzigd door Doderok op 17-12-2005 12:11:12 ]
pi_33157592
quote:
Op zaterdag 17 december 2005 03:01 schreef Steijn het volgende:

[..]

Een huiveringwekkende redenatie van de heer Vinck. Hij moet maar eens bij zijn natuurkunde collega gaan informeren.
Echt fout is zijn uitspraak niet al wekt ze wel een verkeerde indruk.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')