abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 17 december 2005 @ 12:23:29 #26
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33157903
Wat ik verontrustender vind is dat kennelijk ook een deel van de aandelen die in beheer waren bij de bank niet opvraagbaar zijn, en dat de optie posities mogelijk zelfs binnen het failliesement vallen.

Het is algemeen bekend dat een spaartegoed gewoon weg kan zijn als de bank failliet gaat, dus dat is gewoon eigen risico. Maar effecten horen in een apart bewaarbedrijf te zitten dat buiten het failliesement staat. Als je daar al niet meer op kunt vertrouwen....
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 17 december 2005 @ 12:26:12 #27
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33157945
Overigens heb ik zelf m'n geld verspreid over verschillende banken in verschillende landen in 3 verschillende valuta om me in te dekken tegen failliesementen en valuta crises
Mijn reisverslagen
  zaterdag 17 december 2005 @ 22:40:57 #28
24184 speedfreakssj
Bryan Adams- Run to you :9~
pi_33175210
Ja ok, maar in taiwan is alles ook wel anders. hier in nederland moet dat toch anders kunnne.
ik zelf vind het wel een beetje fraude als mensen bepaalde dingen doen zodat mensen hun geld niet kunnen weghgalen. net als van de week een film die ik huurde waar 2 zakenlui even een bedrijf hadden "gekregen" dmv besprekingen twv 10 mil en dat was dan een paar dagen later failliet en verdwenen, dat was de bedoeling tenminste want de fil ging verder over een slachtpartij in de parkeergarage van dat bedrijf.
  zondag 18 december 2005 @ 00:38:55 #29
135430 Sargon
Canes latrantes non mordent
pi_33179566
stel je eens voor als de ING over de kop ging, wat een choas er in Nederland zou komen
  zondag 18 december 2005 @ 01:47:24 #30
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33181123
quote:
Op zondag 18 december 2005 00:38 schreef Sargon het volgende:
stel je eens voor als de ING over de kop ging, wat een choas er in Nederland zou komen
Niet ondenkbaar trouwens.
Mijn reisverslagen
  zondag 18 december 2005 @ 01:50:36 #31
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33181187
Wat was nou de kredietwaardigheid van die bank. Rabobank heeft bv een AAA status?

Waarom zouden rijke mensen naar die bank gaan? Bieden ze een hogere rente?

Zijn nou de aandeelportefeulles naar de maan of is ook echt al je spaargeld weg?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 18 december 2005 @ 01:52:00 #32
119078 McCarthy
communistenjager
pi_33181204
quote:
Op zondag 18 december 2005 01:47 schreef SeLang het volgende:

[..]

Niet ondenkbaar trouwens.
hoezo? Hebben ze zoveel slechte leningen uit staan?
Het nationaal product is hetzelfde als een taart waar uiteraard iedereen recht op heeft, als overheden met geld smijten heet het investeren en als bedrijven investeren heet het een sprinkhanenplaag. McCarthy
  zondag 18 december 2005 @ 03:41:41 #33
78918 SeLang
Black swans matter
pi_33182855
quote:
Op zondag 18 december 2005 01:50 schreef McCarthy het volgende:

Zijn nou de aandeelportefeulles naar de maan of is ook echt al je spaargeld weg?
Normaal gesproken is dat andersom. Spaargeld is weg maar de aandelen die in bewaring zijn bij de bank zouden veilig moeten zijn.
quote:
Op zondag 18 december 2005 01:52 schreef McCarthy het volgende:

[..]

hoezo? Hebben ze zoveel slechte leningen uit staan?
ING heeft een nogal hoge leverage ('debt to equity') en een grote derivaten portfolio.
Niet dat ze zomaar om zouden vallen, maar het is zeker niet onmogelijk als marktomstandigheden heel extreem worden.
Mijn reisverslagen
  maandag 19 december 2005 @ 22:44:21 #34
13042 KreKkeR
Waddap homie
pi_33230336
quote:
Balanstekort 9 miljoen

Bank Van der Hoop is failliet

Door onze financiële redactie

AMSTERDAM, 16 DEC. De noodlijdende bank Van der Hoop Bankiers is vandaag failliet verklaard door de rechtbank in Amsterdam. De bewindvoerders van de bank hadden eerder vanmorgen een verzoek hiertoe ingediend.

Het faillissement werd aangevraagd omdat de dagelijkse bedrijfsvoering ernstig wordt bemoeilijkt, stelden de bewindvoerders, advocaat R.J. Schimmelpenninck en accountant H. de Haan, vanmorgen. De twee, die aankijken tegen een balanstekort van 9 miljoen euro, werden vorige week aangesteld nadat Van der Hoop op verzoek van De Nederlandsche Bank surseance had aangevraagd. De situatie bij de bank is zo ernstig dat niet iedereen al zijn geld zal terugzien. ,,De ontwikkelingen van de laatste dagen brengen met zich mee dat de kans op volledige genoegdoening van cliënten en crediteuren niet meer realistisch is.''

Bij een faillissement zijn de tegoeden door de centrale bank gegarandeerd voor maximaal 20.000 euro per rekeninghouder. Voor het overige kunnen particuliere klanten met een contante spaarrekening zich als gewone schuldeiser bij de curator melden. De curatoren verwachten dat de grote crediteuren - banken als ABN Amro en Rabobank en de belastingdienst - wel ,,grotendeels'' betaald kunnen worden. Deze opmerking staat in schril contrast met het persbericht van afgelopen maandag waarin de curatoren stellen dat de vorderingen van de crediteuren grotendeels, en wellicht zelfs geheel, zullen kunnen worden voldaan. Klanten die een beleggingsrekening hebben bij Van der Hoop zijn hun geld niet kwijt. De aandelen zijn op naam gekocht en vallen buiten het faillissement.

Van der Hoop verkeert al maandenlang in problemen. De bank zou in april worden gekocht door het Rotterdamse vastgoedbedrijf LSI, maar deze overname werd afgeblazen nadat een achterstallige belastingclaim aan het licht was gekomen. De jaarrekening over 2004 moest worden herzien en de kleine winst werd omgebogen in verlies. Dat bracht de bank in de gevarenzone. De solvabiliteit de financiële buffers tegen verliezen daalde tot 9 procent, net boven de norm van De Nederlandsche Bank.

In de Belgische Bank DeGroof vond Van der Hoop dit najaar weer een gesprekspartner voor een overname. Er volgde een boekenonderzoek. En opnieuw werd een overname op een laat moment, afgelopen vrijdag, afgeblazen.

De Belgen zijn nog in gesprek met de bewindvoerders over de overname van de divisie voor vermogensbeheer voor particuliere en institutionele klanten. De curatoren zijn met een tiental partijen in gesprek over de verkoop van delen van de bank, volgens bronnen onder meer met de Belgische zakenbank Petercam en het Zwitserse UBS. De curatoren zeiden vanmorgen dat er onder meer gesproken wordt over de verkoop van de obligatie- en de kredietportefeuille. Deze twee zijn overigens verpand aan banken waardoor de opbrengst ook naar de banken gaat.

http://www.nrc.nl/economie/artikel/1134712858575.html
Wat ik me dan afvraag, waarom heeft de belastingdienst voorrang op de gewone burger die zijn hardverdiende spaarcenten op een spaarrekening heeft staan?

Naar wat ik begrepen heb is het faillisement van Van der Hoop voor een groot deel te wijten aan een belastingschuld. Uiteraard moet de fiscus betaald worden, maar waarom zo'n voorrangspositie? In feite neemt de fiscus hiermee gewoon de spaarcentjes van de gewone rekeninghouder, de gewone burger, in beslag terwijl deze geen schuld heeft aan het faillisement.

Of zie ik het te simpel?
Krekker is de bom!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')