Opvallend hier is dat een hiermee verband houdende zaak (Het feit dat in GB transseksuelen niet hun geboorteakte kunnen laten wijzigen) al eerder voor het EHRM is geweest, en het EHRM die persoon in het gelijk gesteld heeft. GB heeft meerdere zaken van transseksuelen tegen zich gehad voor het EHRM, waar in praktisch elke zaak delen van de klacht werden toegewezen.quote:Britse transseksueel wil eerder met pensioen
Uitgegeven: 15 december 2005 12:20
LUXEMBURG - Een transseksueel in Engeland lijkt recht te hebben op een bijzonder voordeeltje. In Engeland mogen vrouwen op hun 60e jaar al AOW ophalen, mannen mogen dat pas op hun 65e jaar. De omgebouwde man had daarom in 2002, vlak voor diens zestigste verjaardag, het staatspensioen aangevraagd. Maar ze kreeg een afwijzing in de brievenbus, omdat het ministerie van Sociale Zaken haar officieel nog als man beschouwde.
De transseksueel, Sarah Margareth Richards, ging in hoger beroep en de zaak ligt nu bij het Europese Hof van Justitie.
Advocaat-generaal Jacobs heeft de rechters donderdag geadviseerd om de transseksueel gelijk te geven. Hij vindt dat transseksuelen hetzelfde moeten worden behandeld als mensen die als vrouw zijn geboren. Anders is sprake van discriminatie. Gezien het geringe aantal geslachtsveranderingen hoeft de Engelse overheid bovendien niet te vrezen voor enorme financiėle claims, concludeerde de advocaat-generaal.
Het Hof van Justitie doet binnenkort uitspraak. Groot-Brittanniė schaft de lagere pensioenleeftijd voor vrouwen overigens in 2015 af.
Misschien is dat juist wel omdat vrouwen minder werken.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:04 schreef __Saviour__ het volgende:
vrouwen zouden juist langer moeten doorwerken, want die leven langer
quote:Op donderdag 15 december 2005 14:04 schreef __Saviour__ het volgende:
vrouwen zouden juist langer moeten doorwerken, want die leven langer
echte mannen hebben daar schijt aan.quote:Op donderdag 15 december 2005 14:33 schreef Diederik_Duck het volgende:
Wat ik hier bespeur is niet zozeer discriminatie van transseksuelen alswel discriminatie van mannen. Waarom maakt niemand zich daar druk om?
Jij bent zeker ook zo'n mietje die drank haalt voor de vrouwtjes in de kroeg?quote:Op donderdag 15 december 2005 14:34 schreef BennyNL het volgende:
[..]
echte mannen hebben daar schijt aan.
nee ik word meestal door de vrouwtjes benaderdquote:Op donderdag 15 december 2005 14:37 schreef Diederik_Duck het volgende:
[..]
Jij bent zeker ook zo'n mietje die drank haalt voor de vrouwtjes in de kroeg?
quote:Op donderdag 15 december 2005 14:51 schreef abcabc het volgende:
Niet dat het mij veel kan schelen, maar het zou toch logischer zou zijn wanneer mannen hun AOW op hun 60ste jaar krijgen en vrouwen op hun 65ste? Vrouwen werken over het algemeen al minder en worden ook gemiddeld ook nog een stuk ouder!.
En als dit verband met elkaar zou hebben, dan is dit een nog beter argument om deze regeling om te draaien, want zo breng je dan de gemiddelde levensverwachting tussen man en vrouw dichter bij elkaar! Vrouwen die weduwe worden moeten nu vaak nog vele jaren slijten in eenzaamheid. Er lijkt me dus helemaal niks mee om wat meer balans in de situatie te brengen
In dat geval zou hij dan ook in een dierentuin moeten verblijven denk ikquote:Op donderdag 15 december 2005 15:25 schreef rayteon het volgende:
Die man (want dat is ie gewoon...een geslachtsverandering veranderd daar niks aan) zou hier naar mijn mening geen gebruik van moeten kunnen maken. Sowieso vind ik het al raar dat je je als omgebouwde man zou moeten kunnen laten registreren als vrouw.
Straks laat iemand zich ombouwen tot gorrilla omdat hij vind dat ie eik een dier is, en daardoor geen inkomstenbelasting zou hoeven te betalen.![]()
er staat in je paspoort dat je vrouw bent, dus dan ben je vrouw. en als mensen zich om financiėle redenen willen laten opereren, dan mogen ze wat mij betreft hun gang gaan, ik denk dat het er schrikbarend weinig zijn, wat denk jij?quote:Op donderdag 15 december 2005 15:25 schreef rayteon het volgende:
Die man (want dat is ie gewoon...een geslachtsverandering veranderd daar niks aan) zou hier naar mijn mening geen gebruik van moeten kunnen maken. Sowieso vind ik het al raar dat je je als omgebouwde man zou moeten kunnen laten registreren als vrouw.
Straks laat iemand zich ombouwen tot gorrilla omdat hij vind dat ie eik een dier is, en daardoor geen inkomstenbelasting zou hoeven te betalen.![]()
Er zijn afwijkingen in de hersenen van transseksuelen die in de richting van het andere geslacht wijzen. Ik denk dat de vraag vooral is wat je een man noemt, en wat een vrouw. Hoe definieer jij een man en een vrouw? En hoe moet er naar jouw mening met interseksuelen gehandeld worden?quote:Op donderdag 15 december 2005 15:25 schreef rayteon het volgende:
Die man (want dat is ie gewoon...een geslachtsverandering veranderd daar niks aan)
Waarom is dat raar? Zou het niet veel raarder zijn als er een vrouw voor je stond die volgens haar paspoort een man is, of een kerel die volgens zijn paspoort een vrouw is?quote:Sowieso vind ik het al raar dat je je als omgebouwde man zou moeten kunnen laten registreren als vrouw.
Leef je eens in. Je bent omgebouwd, iedereen denkt dat je een vrouw bent, en na je 60e verjaardag kom je de volgende dag gewoon weer werken. Dat is een beetje krom niet? Daarbij gaat het om een te verwaarlozen groep (ik denk niet dat iemand zich voor een eerdere pensionering zal laten ombouwenquote:Op donderdag 15 december 2005 15:25 schreef rayteon het volgende:
Onjuist. 1 op de 1000 mensen heeft een XX-paar en is volledig man, en 1 op de 1000 mensen heeft een XY-paar en is volledig vrouw. Dan heb ik het dus nog niet eens over interseksuelen (Die van beide geslachten uiterlijke kenmerken hebben) en transseksuelen.quote:Op donderdag 15 december 2005 15:26 schreef Herkauwer het volgende:
Daarnaast ben ik het met je eens, geslacht is genetisch bepaald.
Interessant, heb jij daar documentatie van?quote:Op donderdag 15 december 2005 15:30 schreef BetaWolff het volgende:
[..]
Onjuist. 1 op de 1000 mensen heeft een XX-paar en is volledig man, en 1 op de 1000 mensen heeft een XY-paar en is volledig vrouw. Dan heb ik het dus nog niet eens over interseksuelen (Die van beide geslachten uiterlijke kenmerken hebben) en transseksuelen.
Ik kan het zo snel niet weer vinden. Inmiddels heb ik wel kunnen vinden dat bij de bepaling van het geslacht waarschijnlijk wel hoe dan ook genetische factoren meespelen, maar dat dit andere kunnen zijn dan de geslachtschromosomen.quote:Op donderdag 15 december 2005 15:32 schreef Herkauwer het volgende:
[..]
Interessant, heb jij daar documentatie van?
Het EHRM is inderdaad vrij bekend terrein voor de Britse regering.quote:Op donderdag 15 december 2005 15:37 schreef HiZ het volgende:
Die Britten hebben sowieso nogal veel moeite met het respecteren van mensenrechten.
Exact ook mijn bezwaar tegen het algemeen accepteren van transsexualiteit. Net zoals pedofilie is het een een gevolg van een afwijking in de werking van het brein en moet, indien mogelijk, dan ook gewoon behandeld worden.quote:Op donderdag 15 december 2005 15:28 schreef BetaWolff het volgende:
[..]
Er zijn afwijkingen in de hersenen van transseksuelen die in de richting van het andere geslacht wijzen. Ik denk dat de vraag vooral is wat je een man noemt, en wat een vrouw. Hoe definieer jij een man en een vrouw? En hoe moet er naar jouw mening met interseksuelen gehandeld worden?
[..]
Ik denk dat als je al zover heen bent dat je ook daadwerkelijk laat ombouwen, het je echt geen ene reet kan schelen of je in je paspoort nou vrouw of man bent. Je hele omgeving kijkt je sowieso al vreemd aan.quote:Waarom is dat raar? Zou het niet veel raarder zijn als er een vrouw voor je stond die volgens haar paspoort een man is, of een kerel die volgens zijn paspoort een vrouw is?
Het punt is juist dat het niet te behandelen is met conventionele therapieen. Na de tweede wereldoorlog hebben diverse artsen geexperimenteerd met hormonale therapieen en chirurgie om het geslacht zoveel mogelijk aan te passen aan het gewenste geslacht, en die behandeling blijkt wel te werken. Oftewel, de behandeling die nu gegeven wordt (geslachtsaanpassing) is de enige bekende behandeling die effect sorteert.quote:Op donderdag 15 december 2005 15:42 schreef rayteon het volgende:
[..]
Exact ook mijn bezwaar tegen het algemeen accepteren van transsexualiteit. Net zoals pedofilie is het een een gevolg van een afwijking in de werking van het brein en moet, indien mogelijk, dan ook gewoon behandeld worden.
Je omgeving weet niet beter dan dat je <nieuwe geslacht> bent. Door een paspoort dat dat feit tegen spreekt roep je problemen op je af.quote:Ik denk dat als je al zover heen bent dat je ook daadwerkelijk laat ombouwen, het je echt geen ene reet kan schelen of je in je paspoort nou vrouw of man bent. Je hele omgeving kijkt je sowieso al vreemd aan.
rayteon, zou je deze vraag nog kunnen beantwoorden?quote:Ik denk dat de vraag vooral is wat je een man noemt, en wat een vrouw. Hoe definieer jij een man en een vrouw? En hoe moet er naar jouw mening met interseksuelen gehandeld worden?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |