abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33100433
In het weekend van 17 en 18 december 2005 wordt er weer een Nationale Tuinvogeltelling gehouden. Als je hier aan mee wilt doen, noteer je een uur lang alle vogels die je in de tuin of op het balkon ziet. Aan de hand van alle waarnemingen wordt de 'Nationale Tuinvogel Top-10 2005' samengesteld.
quote:
# Tel minstens 1 uur lang op één dag in het weekend van 17 en/of 18 december.
# Zoek op die dag een plek bij het raam vanwaar u de hele tuin overziet. Heeft u geen tuin, zoek dan een mooie plek in een park. Houd pen en papier bij de hand en eventueel een vogelgids en een verrekijker.
# Noteer alle soorten die u ziet en turf het aantal exemplaren. U hoeft geen onderscheid te maken tussen vrouwtjes en mannetjes.
# Speciale waarnemingen en wetenswaardigheden worden zeer op prijs gesteld!
# Na afloop van uw telling geeft u uw gegevens door op deze site. Het formulier zal vanaf 17 decenber 8.00 uur online staan.
Waarom?
De gegevens die je verzamelt kun je invoeren op de site van de vogelbescherming.
Deze gegevens zullen worden gebruikt door SOVON om de stand van bepaalde "typische tuinvogels" in kaart te kunnen brengen. Normaalgesproken wordt er uitgegaan van schattingen omdat het niet mogelijk is tuinen mee te nemen in de jaarlijkse vogeltellingen (niet iedereen zit te wachten op een vogelteller in zijn / haar tuin). Met de tuinvogeltelling hopen de Vogelbescherming en SOVON een beter inzicht te krijgen in het totale aantal van deze "typische tuinvogels".

De speciale site waar je je telformulier kunt halen en verder alle informatie die je nodig hebt:

Nationale Tuinvogeltelling

SOVON

[ Bericht 0% gewijzigd door stumbleupon op 15-12-2005 15:38:56 ]
pi_33101410
interesting...
ik hoop alleen dat ik de tijd kan vinden om even een uurtje op mn gemak te gaan zitten
ik vrees het ergste

wel leuk om dat ook eens te doen
er vliegt best wat grappigs door mijn tuin soms
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  donderdag 15 december 2005 @ 15:24:10 #3
93499 Nonneke
-= People Are Strange =-
pi_33103371
Wat leuk !
Het stikt hier van de vogeltjes in de tuin, koolmeesjes, pimpelmeesjes, roodborstjes, zelfs een paar gewone musjes gespot. hangen ook een hoop van die pinda's en vetbollen in de tuin (we zijn een van de weinige hier in de straat met meerdere bomen in de voortuin, daar zitten ze graag ) Int voorjaar ook onwijs cool, de bomen helemaal vol nestjes
-= Een ongeluk zit in een klein hoekje... =-
;)
Lekker motor rijjuuuuhh
pi_33133459
ik heb hier geen tuin, maar wel gelukkig een stadsvijver vlak naast de deur, er zullen dan wel veel watervogels op de lijst komen zo
pi_33140839
Ik heb vandaag even de nodige voorbereidingen getroffen. Een zak vol appels, wat vetbollen, pindanetjes en wat universeelvoer opgehangen en gestrooid. Even een dag laten rusten en dan zondag even gaan tellen. Tot mijn grote verbazing zag ik vandaag een Smelleken op de uitkijktoren zitten (ik ga tellen bij bezoekerscentrum de Kraaijenberg, Bergen op Zoom). Mooie is dat deze roofvogeltjes helemaal niet zo schuw zijn... Kon deze dus ook goed benaderen en bekijken... Helaas telt vandaag niet voor de tuinvogeltelling... Misschien zondag meer geluk
Wel te hopen dat het weer een klein beetje meewerkt... Vandaag diverse hagelbuien op mijn kop gehad.
  † In Memoriam † zondag 18 december 2005 @ 12:11:49 #6
7074 moussy
kuttekop
pi_33186143
Het is heel triest maar ik kom echt niet verder dan 1 (één) duifje
Je zou er haast een boek over schrijven!
pi_33195508
Da's niet zoveel... in 1 uur tijd?
Had vandaag op zich wel een goede dag...
Buiten de "normale" tuinvogels zoals kool en pimpelmees, merel etc het smelleken weer gezien en vlak daarna ook nog een sperwer (grote paniek onder de vogels).
pi_33217482
helaas zelf dus niet geteld.. ivm tijdsgebrek
maar vond het volgende bericht

Halsbandparkieten geteld in Rotterdam

Een recordaantal mensen heeft zaterdag en zondag meegedaan met de Nationale Tuinvogeltelling van de Vogelbescherming. Ook in Rotterdam werd er flink op los geteld.
uitgegeven: 10:12 19-12-2005 gewijzigd: 12:12 19-12-2005

Zo telden vogelliefhebbers volgens Andre de Baerdemaeker maar liefst 399 halsbandparkieten.

Over het algemeen werden in heel Nederland vooral huismussen, koolmezen, merels en pimpelmezen aantroffen. In totaal werden tot aan het begin van zondagavond 350.000 vogels geteld en ingevoerd op de internetpagina van de Tuinvogeltelling. Het aantal deelnemers stond toen op 12.500 en loopt naar verwachting op tot 15.000.

Net als in het voorgaande jaar zagen de vogelaars de huismus het meest. De bedreigde vogelsoort blijft de Nationale Tuinvogel Toptien aanvoeren. Geen verassing omdat de huismus in bewoonde omgeving leeft, legde de woordvoerder uit.

Uit de telling blijkt verder dat grote groepen zwartkoppen (427 keer geteld) en tjiftjafs (dertig keer gesignaleerd) in Nederland overwinteren. De klimaatverandering is daar de oorzaak van, vermoedt de Vogelbescherming. Een strenge winter in Scandinavië is mogelijk de verklaring dat bovendien veel bonte kraaien (336 keer waargenomen) de winter in Nederland doorbrengen.
jobensaskia.nl
pi_33233162
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
     soort         2004 aantal   aantal plekken

(1)  Huismus       (1)   66.111    5835
(2)  Koolmees      (2)   63.078    8484
(3)  Merel         (3)   36.291    8467
(4)  Pimpelmees    (4)   29.512    6624
(5)  Vink          (6)   25.154    5279
(6)  Spreeuw       (7)   20.761    3239
(7)  Kauw          (5)   19.691    3398
(8)  Turkse tortel (8)    16.301    4551
(9)  Roodborst     (12)   12.432    6934
(10) Ekster        (11)   11.936    4793

Totaaluitslag

Nog een aanvulling op uhmmie's verhaal:

Recordaantal Tuinvogeltellers

Een recordaantal vogelliefhebbers heeft in het weekend van 17 en 18 december meegedaan aan de Nationale Tuinvogeltelling. Zo’n 14.000, waaronder ruim 600 WILDzoekers, gaven per internet hun gegevens door. Ze telden in totaal 476.084 tuinvogels. Evenals vorig jaar is de huismus op nummer één geëindigd, de koolmees op twee en als derde de merel.
Ondanks het feit dat de populatie huismussen de laatste jaren in aantal gehalveerd is, was het geen verrassing dat de soort tijdens de Tuinvogeltelling het hoogst scoorde. Huismussen leven vooral in bewoonde omgeving en komen altijd in groepjes voor. Zo werden in 5835 tuinen in totaal 66.111 huismussen genoteerd. De als tweede eindigende koolmees werd in maar liefst 8484 tuinen gesignaleerd, doch bereikte ‘slechts’ een eindtotaal van 63.078. Kijken we naar het aantal telplaatsen van de huismus dan staat hij op de vijfde plaats.

Opvallend

Tijdens het telweekend werden opvallend veel appelvinken (612) en ijsvogels (105) waargenomen. Ook vogels die normaal zuidelijker overwinteren, zoals de zwartkop (523) en tjiftjaf (34) konden regelmatig genoteerd worden. Het is bekend dat deze soorten, mede als gevolg van de klimaatverandering, meer en meer in ons land blijven overwinteren.

Mocht je af en toe 5 minuten over hebben om te tellen, dan kan deze ook nog:
http://www.sovonwintervogeltelling.nl/
pi_33236535
die ijsvogels zijn wel nice
nou hopen dat het niet nog ff goed gaat vriezen
anders zijn dat er tegen het eind van de winter ineens een stuk minder
jobensaskia.nl
pi_33237812
Ja, in het gebied waar ik gids zit er sinds kort ook eentje... Een mannetje... Je hoort m heel vaak in de buurt... (opgewonden standje is het)
Laatst zat ie op nog geen drie meter bij me vandaan bij de vogelkijkhut... Natuurlijk toen geen camera bij me De plassen in het gebied zijn erg vorstgevoelig en na een nacht vorst, ligt er al ijs op... Niet goed voor de ijsvogel... Hopen dat het dit jaar beter uitpakt....
pi_33238008
nee... als je je camera mee hebt zit ie goed verstopt
daarentegen ben ik er al achter dat ijsvogels in volle vlucht.. vooral blauwe vlekken worden
beestjes zijn veel te snel

maar idd.. niet goed voor ijsvogeltjes
wel gebied zit je altijd?
jobensaskia.nl
pi_33240043
blauwe dartpijltjes inderdaad

Ik zit in het markiezaat
Ben bezig met een website voor het hele gebied met wat meer informatie en foto's en zo maar hier staat wel wat info:

info 01
info 2

Ik loop met het idee om aankomend jaar eens een FOK! Vogelmeet te houden hier..
Best een groot gebied... Er broeden meer vogels dan in het gebied de Oostvaardersplassen
pi_33242318
ah nice
alleen voor hoop fokkers wel iets uit de richting denk ik
aan andere kant.. als je gewoon een flink dagje erop uit kan
dan blijft nederland toch een klein landje
jobensaskia.nl
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')