Verdonk heeft gewoon wat te hard gezegd dat ze het zeker wist. Zeker weten doe je vrijwel nooit iets maar op haar positie zou het zeggen van dingen als: Ik denk van wel maar ik weet het niet 100% zeker hoor." leiden tot grote problemen want zo'n antwoord wordt niet geaccepteerd. Verdonk staat dus altijd onder grote druk het zeker te weten.
In dit geval hebben medewerkers de voorschriften niet nageleefd. Daar kan je niet vanuit gaan, als er gevraagd wordt naar de informatiestromen binnen je departement ga je er op dat moment vanuit dat die verlopen zoals afgesproken tenzij je bijzondere redenen hebt om iets anders te denken.
Als bij elk informatieverzoek je hele organisatie van top tot teen moet doorlichten creëer je een onwerkbare situatie.
Ik zou verder willen stellen dat Verdonk de kamer eigenlijk niet verkeerd heeft geïnformeerd.
Ze heeft gezegd dat er geen enkele informatie verstrekt is aan de Congolese overheid. Dat is juist aangezien die weten dat uitgezette vreemdelingen asielzoekers zullen zijn. Om als informatie gekwalificeerd te worden moeten gegevens kennis opleveren. De Congolezen wisten al dat het asielzoekers waren dus is er geen sprake van informatie maar slechts van gegevens.
Metr andere woorden, Verdonk heeft in ieder geval niet gelogen.
Ze heeft wel toegegeven dat ze de kamer onvolledig en onjuist' heeft geïnformeerd. Dat onjuist had ze in principe helemaal niet hoeven toe te geven maar ze is gedwongen door de kamer en met name de sukkeltjes van D66.
De hele situatie was niets meer dan een storm in een glas water.
Verdonk heeft een hele zware post waarop altijd veel kritiek komt en gezien de maatregelen die ze moet nemen en uitvoeren doet ze het helemaal niet slecht. Sommige zaken zijn echter zeer moeilijk uit te voeren en gingen in het verleden ook niet goed. Ik ben blij met een aantal dingen die wel goed gaan. Veel problemen worden veroorzaakt door allerlei mensenrechtenverdragen die stammen uit een andere tijd toen de huidige problematiek nog helemaal niet speelde of in ieder gevalnjiet bespreekbaar was. Op die verdragen loopt het en en ander stuk. Die fossielen uit een naïef verleden moeten opgeruimd of aangepast worden en dan zouden alle problemen gewoon aangepakt kunnen worden. Nu zijn we eigenlijk met handen en voeten gebonden door de internationale regelgeving.
Wat er in heilige boeken geschreven staat is niet belangrijk, aan de vruchten herkent men de boom.