FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Voor Hollandeurs met Zuid-Europese vakantieplannen
Dirktatorwoensdag 14 december 2005 @ 17:30
quote:
Automobilisten die door de Belgische deelstaat Vlaanderen rijden, moeten een wegenvignet gaan kopen. Vlaams minister Van Mechelen (Begroting) zei dat woensdag. Het wegenvignet helpt niet tegen files, erkende hij. Maar het zorgt er wel voor dat Nederlandse en andere buitenlandse automobilisten die door het gebied trekken gaan meebetalen aan de Vlaamse wegen. bron: www.nu.nl
Ja Hollandeurs/Randstedelingen, voortaan via Maastricht richting de Route du Soleil
Stofjewoensdag 14 december 2005 @ 17:31
ONZ -> NWS.
Dirktatorwoensdag 14 december 2005 @ 17:42
Ik bestrijd deze verhuizing!
Klonkwoensdag 14 december 2005 @ 17:44
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:30 schreef Dirktator het volgende:

[..]

Ja Hollandeurs/Randstedelingen, voortaan via Maastricht richting de Route du Soleil
dat doet iedereen al , waarom omdat de A2 deel uitmaakt van de route du Solei
ErwinRommelwoensdag 14 december 2005 @ 17:51
Vlaanderen wil wegenvignet invoeren

Uitgegeven: 14 december 2005 15:50

BRUSSEL - Automobilisten die door de Belgische deelstaat Vlaanderen rijden, moeten een wegenvignet gaan kopen. Vlaams minister Van Mechelen (Begroting) zei dat woensdag. Het wegenvignet helpt niet tegen files, erkende hij. Maar het zorgt er wel voor dat Nederlandse en andere buitenlandse automobilisten die door het gebied trekken gaan meebetalen aan de Vlaamse wegen.

In het kleine landje België rijden relatief veel buitenlandse auto's, bijvoorbeeld op weg naar het Zuid-Frankrijk. Maar alleen de Belgen betalen voor het onderhoud van de wegen, zoals recent bij Antwerpen.


Voor het vignet zijn nog veel voorbereidingen nodig. "Invoering in januari 2008 is optimistisch, per januari 2009 realistisch", zei Van Mechelen. Zo is overleg nodig met Wallonnië, het franstalige deel van België. Die streek wil ook een wegenvignet invoeren. De Vlaamse regering overweegt bovendien kilometerheffing in te voeren. De heffing blijkt echter vrij lastig. Bovendien ontbreekt de steun bij de bevolking,zo staat in een verslag dat de Sociaal-Economische Raad van Vlaanderen woensdag presenteerde.
ErwinRommelwoensdag 14 december 2005 @ 17:53
Tja, als men onderling al zo verdeeld is over het vrij gebreuk van de wegen binnen de EU wat moet men dan van de toekomst verwachten? Wellicht een EU wegenbelasting? of een EU kilometerheffing?
Dirktatorwoensdag 14 december 2005 @ 18:26
quote:
Op woensdag 14 december 2005 17:53 schreef ErwinRommel het volgende:
Tja, als men onderling al zo verdeeld is over het vrij gebreuk van de wegen binnen de EU wat moet men dan van de toekomst verwachten? Wellicht een EU wegenbelasting? of een EU kilometerheffing?
Dit soort maatregelen staan natuurlijk haaks op vrijheid van verkeer. Kleine kans dat dit voorstel van de Vlaamse regering er doorkomt.
#ANONIEMwoensdag 14 december 2005 @ 20:46
Bizar dit. Als je er langer over doordenkt, ga je feitelijk naar een constructie waarin in landen het recht menen te hebben om weggebruikers te laten dokken, puur vanwege een bepaalde geografische ligging. Lig je toevallig mooi centraal in Europa, dan kun je mensen dus flink laten dokken. Lig je in een uithoek, dan draai je fijn zelf op voor je wegennet...
Ciurlizzadonderdag 15 december 2005 @ 06:07
Meebetalen aan die klotewegen van ze?
multatulidonderdag 15 december 2005 @ 09:08
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:46 schreef dVTB het volgende:
Bizar dit. Als je er langer over doordenkt, ga je feitelijk naar een constructie waarin in landen het recht menen te hebben om weggebruikers te laten dokken, puur vanwege een bepaalde geografische ligging. Lig je toevallig mooi centraal in Europa, dan kun je mensen dus flink laten dokken. Lig je in een uithoek, dan draai je fijn zelf op voor je wegennet...
Het moet niet gekker worden! Straks gaan landen die niet zo centraal liggen hun badplaatsen en havens exploiteren, of landen waar je niet goed doorheen kan rijden door lastige bergen gaan skigebieden openen of eilanden waar je sowieso niet door heen kan rijden heffen toeristenbelasting. Het moet verboden worden om je geografische ligging te exploiteren.
De EU moet gewoon regelen dat ieder land het recht heeft op een haven, twee badplaatsen, drie skipistes en 100 dagen zon. Stop de discrimatie in Europa!
Dagonetdonderdag 15 december 2005 @ 09:14
quote:
Op woensdag 14 december 2005 20:46 schreef dVTB het volgende:
Bizar dit. Als je er langer over doordenkt, ga je feitelijk naar een constructie waarin in landen het recht menen te hebben om weggebruikers te laten dokken, puur vanwege een bepaalde geografische ligging. Lig je toevallig mooi centraal in Europa, dan kun je mensen dus flink laten dokken. Lig je in een uithoek, dan draai je fijn zelf op voor je wegennet...
Lig je centraal wordt je wegennet ook intensiever gebruikt.
Gripperdonderdag 15 december 2005 @ 09:17
Aangezien ik niks heb met alles ten westen van Parijs (Wie gaat er nou 3 weken in een dennenbos naar de golven van de atlantische oceaan zitten kijken?) maar des te meer met de franse en zwitserse alpen, mij best. Ik rij toch al altijd over Luik.
En als ze in Wallonië ook een vignet zouden invoeren, wat zou het? Ik vind het niet erg om een beetje mee te betalen, heb ook al een vignet voor zwitserland nodig. Dan mogen d'n belgen dat geld van mij trouwens wel investeren in beter asfalt rondom Luik
multatulidonderdag 15 december 2005 @ 09:19
quote:
Op donderdag 15 december 2005 09:14 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Lig je centraal wordt je wegennet ook intensiever gebruikt.
door mensen die daar geen wegenbelasting voor betalen.
generalistdonderdag 15 december 2005 @ 09:55
quote:
Op donderdag 15 december 2005 09:19 schreef multatuli het volgende:

[..]

door mensen die daar geen wegenbelasting voor betalen.
welk betaald wordt uit een gezamelijke Europeesche pot, dus wel betaald wordt, alleen niet direct bij gebruik maar via de centrale staat welke het geld niet laat doorstromen naar de provincies