Boekbesprekingen, vragen over schrijvers, je favoriete theaterstuk, de mooiste schilderijen of de beste musea. Een must voor alle liefhebbers van kunst, boeken, theater en taal.
Is het nou "Ik ben een winkel gestart" of "Ik heb een winkel gestart"?
En waarom?
In algemene zin lijkt het wel van het werkwoord afhankelijk te zijn:
Gaan - zijn : Ik ben naar de winkel gegaan Openen - zijn : Ik heb een winkel geopend Maken - hebben : Ik heb een wandeling gemaakt Beginnen - hebben : Ik ben een winkel begonnen
Dus zoiets geldt misschien ook wel voor Starten, maar aan de andere kant lijkt zowel i]"Ik ben een thread gestart"[/i] als "Ik heb een thread gestart" goed. Terwijl "Ik ben een motor gestart" nergens op slaat, maar "Ik ben een loterij gestart" wel weer klopt volgens mij.
Op woensdag 14 december 2005 07:09 schreef DennisMoore het volgende: Ik ben gestart mét een winkel. Ik heb een auto gestart.
Die ja. Dat 'hebben' heeft dan bij die auto te maken met iets waar 'beweging' in zit. Nou ja goed, ik krijg het niet uitgelegd. Weet alleen welke goed en fout is.
Het beste zie je het verschil bij bijv: "Ik ben een marathon gestart" (je gaat zelf lopen)" "Ik heb een marathon gestart" (je staat langs de kant met een startpistoo)l.
Hallo Nadine, exuses voor de late reactie, maar ik was er een paar dagen niet. Tja, ik moet een nadenken over de wens tot anonimiteit. Kan je mij niet een persoonlijk mailen, zodat het niet allemaal via het forum moet? Goeds, Katrien.