Ja, feest, goed idee. Ik heb net een kankeressay geschreven (studie, enzo) en nu heb ik zin in bier. Goed idee, goed idee.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:09 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Ja, dat is wel handig. En dat verhoogt de feestvreugde.
Dat kan ik wel volgen, inderdaad.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:03 schreef cioran63 het volgende:
[..]
Nou, ja, wat ik al schreef: omdat het, als het lukt, achteraf een klein feestje kan opleveren.
En het is verder net als met op fora schrijven, je kunt er mededelingen mee doen. En dat is een onmisbare kant. Dat kun je nodig hebben, of willen.
Nee, het is niet het romantische, klassieke lijden van de kunstenaar die zonder inspiratie zijn fles absinth aan de mond zet.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:33 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat kan ik wel volgen, inderdaad.
Maar toch lijken die genoegens me klein, wanneer je ze in tijd uitdrukt. Wanneer je het leeuwendeel van je tijdsbesteding (om het zo maar eens te noemen) haat, dan lijken me de kleine feestjes achteraf en het feit dat je je kan meedelen, niet opwegen tegen de dagelijkse terreur waaraan je jezelf lijkt te onderwerpen.
Of heb je het toch eigenlijk over de kunstenaar die moet lijden?
Ik denk dat kunst maken een beproeving is omdat het veel meer een beroep doet op je kwetsbaarheid, je angsten, dan een 'normale' baan. Omdat je alles uit jezelf moet halen. Uit niks dus. Je moet uit niets iets maken. Dat is toch elke dag weer een opgaaf? Ook om erin te kunnen blijven geloven. Dát vooral.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:33 schreef OllieA het volgende:
Dat kan ik wel volgen, inderdaad.
Maar toch lijken die genoegens me klein, wanneer je ze in tijd uitdrukt. Wanneer je het leeuwendeel van je tijdsbesteding (om het zo maar eens te noemen) haat, dan lijken me de kleine feestjes achteraf en het feit dat je je kan meedelen, niet opwegen tegen de dagelijkse terreur waaraan je jezelf lijkt te onderwerpen.
Of heb je het toch eigenlijk over de kunstenaar die moet lijden?
Dat vind ik wel een moeilijk punt, ik weet niet of dat zo is. Er bestaat natuurlijk een romantisch beeld van de gevoelige kunstenaar die zijn ziel bloot legt, maar (op het gevaar af het weer té technisch en gevoelloos neer te zetten) de kunstenaar is ook een vakman, die iets tot in de puntjes beheerst, en daarmee effecten kan bereiken en sferen of gevoelens kan aanboren bij anderen. Dat doet ie niet zomaar een beetje toevallig in het wilde weg.quote:Op vrijdag 23 december 2005 00:43 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik denk dat kunst maken een beproeving is omdat het veel meer een beroep doet op je kwetsbaarheid,
je angsten, dan een 'normale' baan.
Nou, veel, zo niet alles, haal je uit de wereld om je heen, je ervaringen. Dingen die je opnieuw schikt.quote:Omdat je alles uit jezelf moet halen. Uit niks dus.Je moet uit niets iets maken. Dat is toch elke dag weer een opgaaf?
Ja, als niemand erin gelooft, behalve jij als kunstenaar, dan lijkt me dat ook erg zwaar.quote:Ook om erin te kunnen blijven
geloven. Dát vooral.
Ja, dat met recensenten is vervelend, maar als er niemand op je werk reageert? Vind je dat niet vervelend? Waarom zou je dan nog publiceren? (Tenminste, ik neem aan dat je dat doet, uit bovenstaande)quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:03 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ah! Dat snap ik. Dan verschillen we daarin. Ik ben bijzonder lui, maar vind hard werken - als het gaat om zo precies mogelijk te vertellen wat ìk wil vertellen - erg prettig. Dat is bepaald niet iets wat ik haat. Hoewel het moeizaam (enzovoorts enzovoorts) is, toch vind ik dat een erg plezierige bezigheid. Jezelf in het zweet werken.
Het gelul erover van recensenten als het af en is, en de meningen van het publiek en zo, dat doet mij dan weer helemaal niks. Dat vind ik zelfs vervelend.
[..]
Ja, maar je moet het wel eerst zien. En daarna schikken, dus. Als jij een tekening maakt, is er geen baas die zegt: "Doe dat even zo, op die manier graag, en met die techniek." Dat moet je allemaal zelf bedenken.quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:01 schreef cioran63 het volgende:
Nou, veel, zo niet alles, haal je uit de wereld om je heen, je ervaringen. Dingen die je opnieuw schikt.
Ik bedoel meer: de zin ervan. Wat zal je je druk maken, waar dient het toe, etc. In feite zit niemand erop te wachten, dus zeker op dagen dat je er geen zin in hebt, moet het verleidelijk zijn om te denken: oh, fuck it, zoek een normale baan, zodat je net als de rest van Nederland kunt gaan zitten window watchen.quote:Ja, als niemand erin gelooft, behalve jij als kunstenaar, dan lijkt me dat ook erg zwaar.
Nee, ja, nee, met een kantoorbaan zonder veel verantwoordelijkheid kun je het niet vergelijken.Maar iemand die een bedrijf leidt, een topkok, een etaleur voor mijn part, heel normale banen die eigenlijk op hetzelfde neerkomen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:37 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ja, maar je moet het wel eerst zien. En daarna schikken, dus. Als jij een tekening maakt, is er geen baas die zegt: "Doe dat even zo, op die manier graag, en met die techniek." Dat moet je allemaal zelf bedenken.
[..]
Daar zou je onmiddelijk depressief van worden. En dat is nog erger dan kunst maken.quote:Ik bedoel meer: de zin ervan. Wat zal je je druk maken, waar dient het toe, etc. In feite zit niemand erop te wachten, dus zeker op dagen dat je er geen zin in hebt, moet het verleidelijk zijn om te denken: oh, fuck it, zoek een normale baan, zodat je net als de rest van Nederland kunt gaan zitten window watchen.![]()
Aandacht is altijd goed!quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:49 schreef cioran63 het volgende:
Nou vind ik recensies wel leuk, alleen lees ik ze nooit. Ik spaar ze wel, want ik ben gek op aandacht.
Wat denk jij dan: kijk eens hoe middelmatig? Kijk eens hoe onopvallend? Je publiceert toch niet omdat je moeder zo van je boeken houdt?quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:00 schreef OllieA het volgende:
Dat is dan misschien iets voor de beeldende kunst. Ik heb er in elk geval niks mee. Dat hele idee van: kijk es hoe goed!, ik snap dat echt niet hoor.
Nou, ik kijk wel soms even snel wat de toon is. Een slechte kritiek, dat vind ik niks. Ook niet leuk. Dan wil ik zo'n recensent op zijn bek gaan slaan. Maar slechte kritieken zijn in de beeldende kunst vrij zeldzaam. De meesten schrijven er gewoon niet over als ze het niks vinden.quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:58 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Aandacht is altijd goed!![]()
Maar waarom lees je ze dan niet? Stop je ze ongelezen in een mapje? Serieus? Ik zou mijn nieuwsgierigheid nooit kunnen bedwingen, al wist ik nóg zo zeker dat ik met de grond gelijk werd gemaakt, dan nóg! Trouwens, slechte kritiek is vaak ook heel leuk. Omdat je dáár vaak uit kunt opmaken dat je het dus wél bij het rechte eind had, als je begrijpt wat ik bedoel. Want er zijn zoveel stakkers die er niks van snappen.
Je bent toch trots op je werk? Je staat er toch achter? Je vind jezelf toch wel fantastisch en veel beter dan die andere kutschrijvertjes?quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:00 schreef OllieA het volgende:
[..]
Dat is dan misschien iets voor de beeldende kunst. Ik heb er in elk geval niks mee. Dat hele idee van: kijk es hoe goed!, ik snap dat echt niet hoor.
[..]
Ik lees ze niet aandachtig. Terwijl ik heel hard een liedje fluit kijk ik ze diagonaal door, om de toon te peilen.quote:Je leest ze niet, maar je spaart ze wel? Dat vind ik nogal ongeloofwaardig.
Die 'normale' banen verdwijnen door inzet van IT en/of Chineesjes.quote:Op vrijdag 23 december 2005 01:37 schreef Nadine26 het volgende:
... zoek een normale baan, zodat je net als de rest van Nederland kunt gaan zitten window watchen.![]()
Jij geeft het manuscript toch aan je redacteur met toestemming een boek te publiceren met jouw naam erop? Onder jouw verantwoordelijkheid?quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:08 schreef OllieA het volgende:
[..]
Ik publiceer niet. Mijn uitgever publiceert. En anders lees je die paar posts van me hierboven ook nog even.
Trouwens, je eigen werk goed vinden is niet echt iets voor de beeldende kunst alleen. Genoeg schrijvers kunnen er ook wat van. Eigenlijk zijn die nog erger.quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:00 schreef OllieA het volgende:
[..]
[..]
O jawel, zeer gemeend, maar wat is er verder over te zeggen? Jij wilt het niet weten wat men van je vindt, als je uitgever het maar goed vindt, en ik wil de beste ter wereld zijn. Is de ene instelling beter dan de andere denk je? Zijn de resultaten anders?quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:42 schreef OllieA het volgende:
Goh, ik dacht even dat er hier een gemeende discussie werd gevoerd, maar blijkbaar niet.![]()
En daarom heb ik mijn bijdrage even gewist.quote:Op vrijdag 23 december 2005 02:42 schreef OllieA het volgende:
Goh, ik dacht even dat er hier een gemeende discussie werd gevoerd, maar blijkbaar niet.![]()
Ha, AR.quote:
AR maakt gewoon te weinig huiswerkquote:Op vrijdag 23 december 2005 13:03 schreef Twisted_fok het volgende:
Er blijft zo weinig meer over van AR's huiswerk topic.
Die jongen probeert wat structuur in zijn leven te brengen. Niets mis met structuur. Structuur maakt het leven overzichtelijk: kant-en-klare brokken, hap-hap. Drie tekeningen in drie uur, driemaal in de week. Waarom niet ook drie eieren bij het ontbijt, driemaal onder de douche, driemaal masturberen en driemaal je moeder bellen? Het is héél artistiek om obsessief-dwangmatig het leven te verorberen.quote:Op vrijdag 23 december 2005 12:31 schreef zodiakk het volgende:
Sta jij ook elke dag om 7 uur op?quote:Op zaterdag 24 december 2005 07:56 schreef Koekepan het volgende:
Ja, precies, behalve als je wiskunde studeert, DAN IS HET OPEENS CIJFERTJESNEUKERIJ..
.
.
![]()
Gelukkig kerstfeest allemaal, trouwens.
![]()
Kijk, dat vind ik dan weer leuk, dat dat je is opgevallen, vooral omdat er over na is gedacht. Noem het De Avonden-stemming; ik word aan het einde van het jaar zo treurig van een bepaald slag jongens. Maar dit is een huiswerktopic en ik doe niet meer aan huiswerkbegeleiding.quote:Op zaterdag 24 december 2005 08:15 schreef Koekepan het volgende:
(Trouwens, drie keer klaarkomen, drie keer je moeder bellen: ik wil niet weten hoe bij jou de associatieve ketens lopen...)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |