abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_33047759
Tijdens mijn onderzoekje naar de toekomst van de journalistiek, kwam ik een prachtig filmpje tegen over de ontwikkeling van de (internet)journalistiek tot en met het jaar 2015.

Het filmpje laat ons in 8 minuten zien hoe snel het met de ontwikkeling van de nieuwe media kan gaan. Google en Microsoft vechten een machtsstrijd uit, waarbij het belang van de consument slechts vaag op de achtergrond aanwezig is.

Google werkt toe naar een mediasysteem (EPIC), waarin iedereen, waar ook ter wereld, zijn deel kan bijdragen aan de nieuwsstroom. Het nieuws wordt 'ultrapersoonlijk', doordat iedereen precies kan kiezen wat hij of zij wilt lezen.

Maar tegelijkertijd is er de enorme leegte en de onmacht. Kranten bestaan niet meer, menselijke taken worden overgenomen door robots en grote mediaconcerns zorgen er voor dat het nieuws al zijn objectiviteit verliest.

De consument wordt onbewust meegezogen naar een wereld waarin iedereen inspraak heeft, maar tegelijkertijd totaal genegeerd wordt.

Film --> Epic 2015

Hoop dat dit topic in 'Nieuws & Achtergronden' goed staat. En een modje kan even de slordige topictitel aanpassen
pi_33047861
Een soort Fok! dus....
Xbox Live Gamertag: Harmen84
pi_33047893
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:23 schreef Harmen1984 het volgende:
Een soort Fok! dus....
Ontwikkeling in het jaar 2016: Fok! neemt Google over
pi_33047901
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 17:19 schreef Olmo het volgende:
Maar tegelijkertijd is er de enorme leegte en de onmacht. Kranten bestaan niet meer, menselijke taken worden overgenomen door robots en grote mediaconcerns zorgen er voor dat het nieuws al zijn objectiviteit verliest.
Hoe bedoel je dat precies? Zijn objectiviteit verliest? Dat was altijd toch al zo?
pi_33048076
Uitgangspunt van een journalist is het streven naar objectiviteit. Grote overnames in de mediawereld zorgen er voor dat de onafhankelijkheid en objectiviteit steeds minder gewaarborgd kan worden. Mocht het zo zijn dat er op de wereld een monopolypositie ontstaat voor een mediaconcern (zoals in het filmpje gebeurd), dan is dit natuurlijk uitermate schadelijk voor de journalistiek. De vraag is echter: wie geeft er nog om onafhankelijkheid en objectiviteit in het jaar 2015?
  dinsdag 13 december 2005 @ 17:40:32 #6
13921 BdR
nu ook in ultra-lowres!
pi_33048260
Als je kijkt naar de huidige tendens dan zijn er in 2015 alleen nog "quirkies" ipv echte berichten. Quirkies dat zijn dus die "leuke" of "opmerkelijke" verhaaltjes die vroegâh ergens op pagina 8 vermeld werden, maar nu vaak voorpagina nieuws zijn.

Dus berichten zoals de dominomus, zelfvernietigende SMSjes, "jongen krijgt opgegeten neus terug", dat soort onzin... Telegraaf nieuws dus want "dat leest zo lekker weg"
tv not rot brain..
Life is something to do when you can't get to sleep..
The snoozebar.. cause there's nothing like starting the day with a little procrastination
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')