abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 13 december 2005 @ 15:55:46 #1
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_33045445
'Splitsing energiebedrijven kost sector 4 miljard dollar'

Uitgegeven: 13 december 2005 15:37

DEN HAAG - De Nederlandse energiesector verwacht 3 tot 4 miljard dollar aan claims van Amerikaanse investeerders als de Tweede Kamer instemt met de splitsing van de energiebedrijven. Energiebedrijven verpandden in de jaren negentig massaal hun bezittingen, zoals centrales en transportnetten, aan Amerikaanse investeringsmaatschappijen die daarmee belastingvoordeel behaalden. Met het opgehaalde geld losten de energiebedrijven hun schulden af.

Dat becijferden dinsdag Rinse de Jong, financieel directeur van Essent, en de door Essent ingehuurde Amerikaanse advocaat Andrew Entwistle op een door de energiebedrijven georganiseerde bijeenkomst.

Als de overheid de netten van de energiebedrijven overhevelt naar een staatsbedrijf, vervalt het belastingvoordeel voor de Amerikanen. Essent rekent erop dat de Amerikanen zullen eisen dat de energiebedrijven de netten direct afbetalen. In het geval van Essent komt dit neer op het terugbetalen van 6 miljard dollar, waarvan slechts 5 miljard dollar door Essent gereserveerd is.
-----------------------------------------------------------------------

Dit las ik net op nu.nl

Ik wist niet eens dat de netten en centrales toebehoorden aan Amerikaanse investerings maatschappijen. Een schande eigenlijk dat de energie bedrijven in NL niet zelf bij machte zijn om hun zaakjes op orde te hebben.
Nu lijkt mij de gestegen kosten die men betaald voor energie deels hieraan zijn te wijten.
Mocht dit zo zijn dan vrees ik dat de gemaakte kosten worden doorberekend aan de gebruiker. U en ik dus

Heeft iemand hier een beter inzicht in?
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  dinsdag 13 december 2005 @ 15:57:55 #2
54997 Posdnous
Moslima-knuffelaar
pi_33045525
Wat een verrassing zeg. Vooral doorgaan met privatiseren .
When it comes to being Plug 1, it's just me, myself and I
pi_33045526
De amerikaanse benadering, investeringsrisico bij een ander neerleggen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  dinsdag 13 december 2005 @ 16:05:35 #4
110987 ErwinRommel
pi_33045774
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 15:57 schreef Posdnous het volgende:
Dat was het toverwoord onder paars meen ik. Maar wat heeft het gebracht? Niets!!!! Ohhh ja toch wel. Doffe ellende.
pi_33046043
quote:
Privatisatie? Verschillende overheden zijn nog steeds eigenaar van de bedrijven:
Eneco: Shareholders
Essent: Who are Essent´s shareholders?
etc.

-edit-

En Nuon: Shareholders
  dinsdag 13 december 2005 @ 16:17:02 #6
110987 ErwinRommel
pi_33046146
quote:
Misschien de namen van de bedrijven. Maar niet van de centrales en netwerken.
Althans dat is wat het artikel zegt.
De onderdelen van bedrijven zijn dus opgesplitst in deels overheids bedrijven en deels aan Amerikaanse investerings maatschappijen.

Dit soort zaken had men nooit uit handen moeten geven. Zie nu de ellende die er ontstaat.
  dinsdag 13 december 2005 @ 16:17:59 #7
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_33046174
De bedrijven hebben hiervoor eerst betaald. Terecht dus dat als men het terug wil hebben dat er dan weer geld terugbetaald wordt.
  dinsdag 13 december 2005 @ 16:21:40 #8
110987 ErwinRommel
pi_33046283
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:17 schreef ExtraWaskracht het volgende:
De bedrijven hebben hiervoor eerst betaald. Terecht dus dat als men het terug wil hebben dat er dan weer geld terugbetaald wordt.
Uiteraard is dat hun goed recht om dat geld dan op te eisen. Daar hoor je mij ook niet over klagen.
Een bedrijf, en met name een investerings maatschappij is geen filantropische instelling.

Maar dat de overheid, of de semi overheids bedrijven deze niet zo slimme constructie bedacht hebben mag men ze wel aanrekenen. Want dit gaat geld kosten, en niet zo'n beetje ook.
Hoop niet dat de burger dat gaat merken in bv prijsstijgingen.
pi_33046295
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:05 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Dat was het toverwoord onder paars meen ik. Maar wat heeft het gebracht? Niets!!!! Ohhh ja toch wel. Doffe ellende.
Het was niet iets van paars, maar eerder van de VVD. Je ziet het immers nog steeds in dit kabinet.
Maar we worden er, zoals velen vantevoren al zeiden, natuurlijk niet beter van.
  dinsdag 13 december 2005 @ 16:26:33 #10
44703 ExtraWaskracht
Laat maar lekker draaien
pi_33046429
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:21 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Uiteraard is dat hun goed recht om dat geld dan op te eisen. Daar hoor je mij ook niet over klagen.
Een bedrijf, en met name een investerings maatschappij is geen filantropische instelling.

Maar dat de overheid, of de semi overheids bedrijven deze niet zo slimme constructie bedacht hebben mag men ze wel aanrekenen. Want dit gaat geld kosten, en niet zo'n beetje ook.
Hoop niet dat de burger dat gaat merken in bv prijsstijgingen.
Hoeveel geld hebben de energiebedrijven eigenlijk gekregen voor hun bezittingen? Dat lijkt me wel relevant voor deze kwestie.
pi_33046468
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:17 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

Misschien de namen van de bedrijven. Maar niet van de centrales en netwerken.
Althans dat is wat het artikel zegt.
De onderdelen van bedrijven zijn dus opgesplitst in deels overheids bedrijven en deels aan Amerikaanse investerings maatschappijen.

Dit soort zaken had men nooit uit handen moeten geven. Zie nu de ellende die er ontstaat.
Yeh, maar als men toen deze dingen niet kon verpanden zat men ook nog met een aardige schuld. Heb je toevallig nog wat extra info over hoe die constructie met die investeerders precies was?

-edit-

Note 7 van het jaarverslag van Eneco geeft wat info zie ik, ff verder kijken. Cost of premature cancellation is voor 2005 voor Eneco E1.710 billion, maar daar kan nog een investment van E808 million vanaf.

Iig, het zijn dus CBLs, meer info in verslagen enzo.

[ Bericht 4% gewijzigd door NightH4wk op 13-12-2005 16:52:20 ]
pi_33046880
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 16:05 schreef ErwinRommel het volgende:

[..]

De VVD is VOOR privatisering. PvdA tegen. Juist dit kabinet is heel erg voor privatisering... Jammer genoeg.
Does Anyone Care... That Nobody Cares ?
pi_33093649
quote:
Kul. De privatisering is hier niet schuldig aan, maar de overheid die die bedrijven zonodig wil opsplitsen.

Overigens ben ik ook niet voor privatisering van zaken die de staat moet regelen, maar het is wel zo dat de overheid gewoon log, inefficient en dus traag en veel te duur is. Privatisering gekoppeld aan nieuwe overheidsorganen die heel goed toezicht houden op de geprivatiseerde bedrijven die "infrastructuur" achtige diensten aanbieden, lijkt mij een oplossing. En dan niet van dat halfslachtige toezicht, maar goed.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')