abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 11 december 2005 @ 23:47:14 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33003410
De laatste jaren word ik op de snelweg steeds vaker verblind door extreem felle koplampen. Vooral wanneer er nauwelijks straatverlichting is en bij slecht weer is dit zeer irritant.
Sommige auto's hebben van die blauw-achtige verlichting. Wanneer ze achter je rijden wordt je via je achteruitkijkspiegel en zijspiegels zo verblind dat je nauwelijks nog voor je kunt kijken.

Dit kan toch levensgevaarlijk zijn? Is er geen wet in NL die bepaald hoeveel licht iemand mag voeren? Sommige lampen zijn wel 3x feller als andere!
The End Times are wild
pi_33003519
quote:
Op zondag 11 december 2005 23:47 schreef LXIV het volgende:
De laatste jaren word ik op de snelweg steeds vaker verblind door extreem felle koplampen. Vooral wanneer er nauwelijks straatverlichting is en bij slecht weer is dit zeer irritant.
Sommige auto's hebben van die blauw-achtige verlichting. Wanneer ze achter je rijden wordt je via je achteruitkijkspiegel en zijspiegels zo verblind dat je nauwelijks nog voor je kunt kijken.

Dit kan toch levensgevaarlijk zijn? Is er geen wet in NL die bepaald hoeveel licht iemand mag voeren? Sommige lampen zijn wel 3x feller als andere!
Dat is Xenon verlichting, en ik heb daar ook een gruwelijke hekel aan. Voor de automobilist die het gebruikt is het wel prettiger omdat het licht echt 'wit' is, maar voor tegemoetkomende automobilisten is het erg vervelend. Ook heb ik een hekel aan mensen die mistlampen voeren terwijl er helemaal geen mist is
pi_33003621
Eensch, zelfde ergenis
  zondag 11 december 2005 @ 23:58:15 #4
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33003718
quote:
Op zondag 11 december 2005 23:54 schreef renz0r het volgende:
Eensch, zelfde ergenis
Je kunt je ook ergeren aan hondepoep bijvoorbeeld. Maar als dat onder je schoen komt kun je het er tenminste nog met een stokje vanaf schrapen.. Wanneer je frontaal op een tegenligger botst is dat andere koek..

Deze felle koplampen zijn echter levensgevaarlijk!
Waarom doet de politie hier niets tegen dan?
The End Times are wild
  maandag 12 december 2005 @ 00:01:06 #5
88865 Thice
I did it just for fun...
pi_33003792
ja kan best zijn dat ze veel beter zien met die xenon lichten (teringduur die zooi trouwens), maar het verblind idd wel ! dusja wat heb je er dan aan , als ik groot licht opzet heb ik ook een zee van licht maarja dan verblind ik wel de medeweggebruikers dusja dat mag niet ! en die xenon dan!?
pi_33003990
Ik ben het er niet mee eens wat hier gezegd wordt over die Xenon verlichting. Het is inderdaad even wennen maar het licht verblind absoluut niet. Kijk maar een rechtstreeks in de verlichting van gewone koplampen en daarna in die van Xenon verlichting. Het laatste kijkt wel even iets prettiger maar zoals ik al zei is het een kwestie van wennen
Aahh no Sir, I am the first Ploppy to rise to be jailer. My father Daddy Ploppy was known as Ploppy The Slopper, it was from him that I inherited my fascinating skin diseases.
  maandag 12 december 2005 @ 00:09:54 #7
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33004023
Dan vraag ik me af hoelang het duurt voordat ik eraan gewend ben. Wordt nu al 2 jaar verblind door die lampen en zie nog steeds geen flikker als ze me tegenmoet komen..

Verbieden die handel!
The End Times are wild
pi_33004041
Die xenon-dingen lijken wel puntlichtbronnen. Relatief kleine oppervlakte maar extreem fel. En ja, ik vind ze ook erg hinderlijk.

Maar zelfs fietslampen kunnen al storend zijn. Mutsen die het ding recht naar voren, of zelfs iets omhoog hebben schijnen. Die nieuwerwetse lampen zijn dan opeens nog best fel!
Thus spake the master programmer:
"A well-written program is its own heaven; a poorly-written program is its own hell.''
  maandag 12 december 2005 @ 00:15:24 #9
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_33004162
Ik vind ze eigenlijk nog wel redelijk meevallen. Ze zijn inderdaad wel feller dan de meeste normale koplampen, maar sommige normale koplampen die verkeerd zijn afgesteld zijn nog erger
Drugs are good mkay?
  maandag 12 december 2005 @ 00:16:20 #10
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33004183
Zal er ook wel mee te maken hebben hoe laag je op de weg zit.
Vanuit een bestelbus of een vrachtwagen heb ik er ook weinig last van. Maar vanuit een luxewagen des te meer.
The End Times are wild
pi_33004241
quote:
Op zondag 11 december 2005 23:58 schreef LXIV het volgende:

[..]

Je kunt je ook ergeren aan hondepoep bijvoorbeeld. Maar als dat onder je schoen komt kun je het er tenminste nog met een stokje vanaf schrapen.. Wanneer je frontaal op een tegenligger botst is dat andere koek..

Deze felle koplampen zijn echter levensgevaarlijk!
Waarom doet de politie hier niets tegen dan?
Als je frontaal op een tegenligger botst kunnen ze je er meestal ook nog wel met een stokje vanaf schrapen hoor
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  maandag 12 december 2005 @ 00:20:26 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33004282
quote:
Op maandag 12 december 2005 00:18 schreef Seneca het volgende:

[..]

Als je frontaal op een tegenligger botst kunnen ze je er meestal ook nog wel met een stokje vanaf schrapen hoor
ad rem
The End Times are wild
pi_33004421
Xenon lichten!!!!
Last van? Ga op de vluchtstrook staan in je lada en doe je oogjes dicht. Of neem een taxi.
JOHNNY HEITINGA
  maandag 12 december 2005 @ 00:34:56 #14
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_33004619
is bij xenon verlichting niet een systeem verplicht dat ervoor zorgt dat de lampen automatisch in hoogte worden afgesteld? ze zouden dan eigenlijk niet mogen verblinden?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  maandag 12 december 2005 @ 00:35:31 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_33004629
quote:
Op maandag 12 december 2005 00:27 schreef Camplo het volgende:
Xenon lichten!!!!
Last van? Ga op de vluchtstrook staan in je lada en doe je oogjes dicht. Of neem een taxi.
Maar deze Kamper schreef ook:
quote:
Op dinsdag 6 december 2005 21:02 schreef Camplo het volgende:
Vanochtend dus in me krantenwijk. Moest nog 10 huizen ofzo, rijd ik van nummer 114 weg, langs zo'n boom tegen een neger aan
In wat voor sportauto doe jij je krantenwijk dan, pauper

Maar ik weet het goed gemaakt hoor... Zal je met nieuwjaar een tientje geven.. Dan wél iedere ochtend voor 7 uur de telegraaf in de bus hoor!! kun je voor je rijbewijs gaan sparen

[ Bericht 3% gewijzigd door LXIV op 12-12-2005 00:48:48 ]
The End Times are wild
pi_33004962
Ik ben het wel met de TS eens hoor, maar het is zeker niet alleen bij die blauwige koplampen.
Heel vaak is het zo dat de lampen verkeerd staan afgesteld, of dat de auto achterin te zwaar is beladen.
Soms heb ik er juist meer last van als ze achter me zitten en mij verblinden via mijn eigen spiegel.
Dan zie je dus echt geen klap meer voor je als het donker is.

het is trouwens wel verboden om (veel) sterkere lampen te plaatsen dan waar de auto origineel mee is goedgekeurd voor op de weg.
Dat wist de keurmeester van de APK mij een paar jaar geleden te vertellen toen ik wat sterkere lampen in mijn Citroen AX gezet had, omdat 2x 45 Watt toch echt te weinig is om lekker zicht te hebben.
pi_33004967
quote:
Op maandag 12 december 2005 00:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

[..]

Maar ik weet het goed gemaakt hoor... Zal je met nieuwjaar een tientje geven.. Dan wél iedere ochtend voor 7 uur de telegraaf in de bus hoor!! kun je voor je rijbewijs gaan sparen
pi_33007346
mijn vader heeft ze ook op zijn SUV handig om een weiland te verlichten
<b>This world is one of sadness. Battle brings death. Death brings sorrow. The living may not hear them. Their voices may fall upon deaf ears. But make no mistake - the dead... are not silent.
</b>
  maandag 12 december 2005 @ 09:27:42 #19
34721 BrauN
U HAV EIGHTS LOLZ!!!11!!
pi_33007389
quote:
Op maandag 12 december 2005 09:25 schreef The_Mavericks het volgende:
mijn vader heeft ze ook op zijn SUV handig om een weiland te verlichten
Oh ja.

"Kom pa, we gaan gezellig een weiland verlichten!"
- "Nu je het zegt zoon! Tof! Gelukkig heb ik felle lichten op mijn auto, uuuhmm, SUV!"

pi_33007437
nee, maar rij er zelfs wels in en het viel me op hoeveel kracht die dingen eigenlijk hebben.
<b>This world is one of sadness. Battle brings death. Death brings sorrow. The living may not hear them. Their voices may fall upon deaf ears. But make no mistake - the dead... are not silent.
</b>
pi_33007450
Ligt volgens mij compleet aan de afstelling. Die lampen moeten naar beneden schijnen, en als ze dat doen, kunnen ze je niet verblinden..
There are times we will remember, there are nights we won't forget.
If we value every moment we will never feel regret.
pi_33007491
quote:
Op maandag 12 december 2005 09:27 schreef BrauN het volgende:

[..]

Oh ja.

"Kom pa, we gaan gezellig een weiland verlichten!"
- "Nu je het zegt zoon! Tof! Gelukkig heb ik felle lichten op mijn auto, uuuhmm, SUV!"

dat is nou een echte: mijn-vaderrrrrrrr-heeft-een-suv-dus-nu-ben-ik-stoer-reactie
pi_33027363
quote:
Op maandag 12 december 2005 00:35 schreef LXIV het volgende:

[..]

[..]

Ik dacht dat die sportauto een fiets was...
LOLLER

Met een auto kranten bezorgen hij spoort niet
JOHNNY HEITINGA
pi_33027729
Xenon
  maandag 12 december 2005 @ 21:44:40 #25
71678 Badmeester
Waneer komen de golven?
pi_33027806
ik vind het ook irritant hoor, maar het licht puur aan de afstelling van hoe de lichten staan.
Want Xeon lichten niet feller zijn maar helderder. Het is moeilijk uit te leggen, maar je hebt dus geen fellere lichten maar helderdere
Want ze mogen idd niet te fel zijn volgens de wet maar wel helder, dit wordt verkregen door het licht wit te maken door Xeon lichten.
ik weet het ik ben niet echt duidelijk, maar je doet het er maar mee
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')