quote:
Op zaterdag 10 december 2005 18:17 schreef doeka het volgende:Ik heb toevallig volgende week een afspraak met ee hypotheekadviseur; wij hebben nu 5% rente; de rente is nu een stuk lager maar gaat weer omhoog; dus willen we nu kijken, ook in combinatie met boete, of het zin heeft om over te sluiten, postbank betaald nu trouwens mee aan de boete.
Afgelopen week is de rente weer gezakt, overigens.
Globaal gesproken zal de boeterente voor TS bedragen:
€ 163.700,-- - 20% boetevrij aflosbaar (ik lees generatiehypotheek, dus dat zal waarschijnlijk Rabobank zijn)
= 130.960 * (huidige hypotheekrente - huidige marktrente) * restant looptijd =
= 130.960 * (5,5 - 4,5) * 8,5 = 11.131,--.
Let wel: door het verschil met de contante waarde zal dit wel lager zijn, maar desalniettemin een behoorlijk bedrag.
De vraag is of het huis zover is gestegen dat je überhaupt eern verhoging van zo'n 15.000,-- kan hebben (er even vanuitgaande dat je het wilt meefinancieren).
TS: waarom vraag je geen rentemiddeling aan. Misschien is dat een optie.
Een hypotheek met lagere lasten is altijd mogelijk. De vraag is of je uiteindelijk wel voordelig uit bent. Ik bedoel: stel dat je die boeterente zelf betaalt, dan heb je daar nog altijd ongeveer de helft aan kosten aan (boeterente is in principe eenmalig aftrekbaar).
In dit geval moet je dan zo'n € 5.000,-- goed maken aan netto lasten in de komende jaren. (voor tien jaar is dat € 41,-- netto per maand dat je lasten lager zouden moeten zijn, in dat geval is het oversluiten dus pas zinvol geweest na 10 jaar)
Daarnaast: je levensverzekering (nu waarschijnlijk Interpolis
![]()
), dat is een gemengde verzekering? Kijk dan of je die kunt meenemen, indien je uiteindelijk toch besluit over te sluiten.
Afkopen zou zonde zijn. (en je premie zou wellicht hoger kunnen zijn met een nieuwe polis).
Volgende valkuil:
Let op bij een nieuwe hypotheek: duur van de hypotheek. Offreert de adviseur 30 jaar? Vraag dan of die 30 jaar echt klopt en zo ja, loop dan weg. Als je je eerste hypotheek in mei 2004 hebt afgesloten, wil dat zeggen dat je nu nog zo'n 28,5 jaar hypotheekrenteaftrek over hebt (op basis van de huidige regelgeving) en geen 30. (als het al in 2001 was, dan heb je er nog maar 25, waarschijnlijk)
Overigens is het noemen van je inkomen niet echt nodig in het topic. Daarnaast zal er door de gemiddelde hypotheekadviseur gevraagd worden naar je bruto-inkomen
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]