abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32966469
Zou het deze keer wel lukken of blijft de angst regeren? Vrij handel is natuurlijk ook moeilijk te verkopen wanneer er zoveel verhalen zijn van banen die verdwijnen naar het oosten.

Daar staat tegenover dat het cbs heeft berekend dat door vrije handel in Europa we allemaal minimaal 10% meer verdienen dan zonder vrije handel.

Ander argument tegen is de angst voor een te grote macht van multinationals. Aan de ene kant begrijpelijk, maar aan de andere kant kan ik ook zonder vrije handel ook wel 5 argumenten verzinnen waarom ze ook met handelsbarieres grote macht kunnen verwerven.
quote:
'Amerika wil meer dan Europa kan verwerken'

In Hongkong proberen 149 landen tot een betere onderlinge handel te komen. Maar het is glas ijs, zegt eurocommissaris Peter Mandelson. ,,Sommigen vrezen een Chinese invasie.''

BRUSSEL, 10 DEC.Peter Mandelson heeft al wat voor de kiezen gehad. Zo kreeg hij als staatssecretaris in de regering van de Britse premier Tony Blair te maken met het door burgeroorlog verscheurde Noord-Ierland. Hij moest over een overgangsregering onderhandelen. Maar dat was nog niks vergeleken met de taak waar hij nu voor staat: onderhandelen over liberalisering van de wereldhandel. ,,De onderhandelingen die ik in Noord-Ierland heb gevoerd waren hiermee vergeleken een picknick'', zegt hij. ,,Bij de Wereldhandelsorganisatie heb je te maken met de belangen van 149 landen. Daarom duren onderhandelingen altijd zo lang.''

Volgende week staat de 52-jarige Mandelson als Europees handelscommissaris voor de zware taak om tijdens de WTO-ministersconferentie in Hongkong de liberalisering van de wereldhandel een nieuwe impuls te geven. ,,Er zijn impasses op alle terreinen'', zo onderstreepte hij gisteren, een dag voor vertrek, op z'n werkkamer in Brussel. Dat komt vooral, zo zegt hij, omdat het tot nu toe te veel over landbouw ging.

Namens de Europese Unie bood Mandelson onlangs aan de beschermende tariefmuren voor landbouwproducten met bijna de helft te verlagen. Ook wil hij de exportsubsidies voor het dumpen van landbouwoverschotten afschaffen, als de handelspartners bereid zijn hetzelfde te doen. Nog verder gaan zou volgens Mandelson niet alleen de Europese landbouw ernstig schaden, maar ook die van veel arme ontwikkelingslanden. Want die krijgen van de EU nu een voorkeursbehandeling voor hun export, waarbij ze profiteren van de kunstmatig hoge Europese landbouwprijzen.

Het illustreert volgens Mandelson, die ooit in Afrika werkte, de complexiteit van het probleem. ,,De belangrijkste landbouwexporteurs als de Verenigde Staten, Brazilië en Australië willen meer dan Europa en de armere ontwikkelingslanden kunnen verwerken.'' Volgens Mandelson is het nu aan de andere landen, waaronder ook gevorderde ontwikkelingslanden als Brazilië en India, om ,,echte markttoegang'' aan te bieden voor industriegoederen en diensten, waarvan de EU en ook de VS kunnen profiteren.

Belangrijke EU-prioriteit is ook een 'ontwikkelingspakket' voor de armste landen. De EU biedt vanaf 2009 vrije toegang voor alle minst ontwikkelde landen. De VS en andere industrielanden zouden gelijke gebaren moeten maken.

Mandelson: ,,Zolang de anderen niet meer op tafel leggen, kunnen we geen serieuze onderhandelingen hebben. We willen zaken doen als anderen met ons zaken willen doen, maar ik wil meer bewijzen zien.''

In Europa bestaat scepsis en vrees voor globalisering. Burgers in Frankrijk en Duitsland zien banen verdwijnen en ze geven de schuld aan vrijhandel. Wat is uw boodschap en hoe kunt u ze overtuigen?,,U legt de vinger op de kwestie. Hoe kan ik mensen in Europa vragen om meer concessies, als ik ze niet kan overtuigen van de echte kansen op nieuwe werkgelegenheid. Dus bij deze onderhandelingen moeten we laten zien dat iedereen voordeel kan halen en dat voordeel voor de een geen nadeel voor de ander betekent. Onze onderhandelingspartners moeten zich dat realiseren.''

Waarom wijzen anderen nog steeds naar de EU als de slechterik, terwijl u juist zegt dat de EU zulke belangrijke stappen heeft gezet?,,Dat is politiek. Het is gebruikelijk dat degenen die de meeste vragen moeten beantwoorden, het luidst op de ander wijzen. We hebben voldoende bewogen. Om te voldoen aan de meest extravagante verlangens van landbouwexporteurs is gewoon niet mogelijk.''

Hulporganisaties als Oxfam en handelspartners vinden dat de EU in ruil voor het ontwikkelingspakket te veel terugvraagt.,,Ik vraag niets van de minst ontwikkelde landen en minder van andere ontwikkelingslanden dan we zelf bereid zijn te geven. Ik geloof in de speciale behandeling van arme landen. Dat is een principe van deze ronde.''

Heeft Frankrijk bijgedragen aan het negatieve beeld over Europa met beschuldigingen dat u uw mandaat te buiten ging?,,Dat heeft niet geholpen. En de reden is dat bij de rest van de wereld de indruk ontstond dat we niet zo ver gingen als we konden. In werkelijkheid hebben we een zeer geloofwaardig bod gedaan. Maar het zag er niet altijd zo uit, zeker niet als mensen geluiden hoorden dat ik zou moeten terugtreden.''

U sprak met de Franse premier De Villepin, wat vroeg hij u en wat heeft u gezegd?,,Hij vroeg me niet verder te gaan op gebied van landbouw. Ik zei dat ik niet met gebonden handen kan onderhandelen.''

Zijn de Fransen nu gerustgesteld?,,Ik denk het niet. Ik ben wel verheugd dat de Franse regering me nu steunt.''

Bij de vorige WTO-ministersconferentie in Cancún zaten Europa en Amerika wegens de landbouw allebei in de beklaagdenbank. Zijn de VS nu in een betere positie?,,De Amerikanen waren de slechterikken tot oktober, toen ze een aanbod deden om de steun voor hun boeren te verminderen. Maar het is wishfull thinking om te denken dat de VS nu uit de problemen zijn.''

Kunnen de Amerikaanse miljardensubsidies voor katoen, waaraan het Congres niet wil tornen, net als in Cancún de WTO-conferentie opblazen?,,Ik ben zeer bezorgd over katoen. In 2004 werd beloofd op dit punt ambitieus, snel en specifiek te zijn. Dat is niet gebeurd.''

Is de VS nog geïnteresseerd in een succesvolle Doharonde of sluiten de Amerikanen liever voor hen gunstige bilaterale handelsakkoorden?,,Als deze multilaterale besprekingen mislukken, zullen er bilaterale akkoorden komen. Dat is waar. Maar ik denk nog steeds dat ze zich verplicht voelen tot de Doharonde.''

Heeft de toetreding van China tot de Wereldhandelsorganisatie de Doharonde niet bemoeilijkt?,,Het is voor sommige landen niet gemakkelijk hun markten te openen, want ze vrezen een Chinese invasie. Ook China heeft er als WTO-lid recht op vooruit te gaan. Maar ik geloof ook dat de grootste mogelijkheden voor ontwikkelingslanden ontstaan door lagere tarieven tussen die landen en dus door zuid-zuid-handel. De grootse bijdrage die ontwikkelingslanden kunnen leveren aan hun eigen economische groei is het bouwen aan een sterke infrastructuur voor diensten, transport en communicatie. Dat zijn essentiële voorwaarden voor ontwikkeling. En daarom hebben ontwikkelingslanden ongelijk als ze proberen de liberalisering van handel in goederen en diensten te beperken.''

Maar de vraag blijft of u de boodschap van vrijhandel ook aan gewone burgers in Europa kunt overbrengen. Zelfs hooggekwalificeerd werk gaat naar India. Wat blijft er voor Europa over?,,De economische groei van Europa in de vorige eeuw was het gevolg van het feit dat we in staat waren producten te leveren die anderen wilden kopen. De rest van de wereld biedt de grootste afzetmarkten voor Europese goederen en diensten. Daarom is deze ronde belangrijk voor ons. We hebben een relatief voordeel met de goederen en diensten die we leveren in de kenniseconomie. Dat minder ontwikkelde landen hun eigen sterke kanten benutten, dat steun ik. Ik wil een handelsronde zien waarvan mensen in ontwikkelingslanden flink profiteren, maar ik begeef me ook naar de frontlinie voor Europa. Anders kan ik deze onderhandelingen niet tot een goede einde brengen.''
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_32966643
Mischien ook wel aardig om naar één van de succesvolle economische theorieën te verwijzen: Comparitive Advantage.
http://internationalecon.com/v1.0/ch40/40c000.html

Één van de weinige econ. theorieën die ook daadwerkelijk blijkt te kloppen.
pi_32966905
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 11:47 schreef Godslasteraar het volgende:
Mischien ook wel aardig om naar één van de succesvolle economische theorieën te verwijzen: Comparitive Advantage.

Hier staat het in het Nederlands en wat minder langdradig:
http://www.nrc.nl/evj/artikel/800000588.html
60% of what you say is crap.
Donner 1
Donner 2
Streng!
pi_32975977
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 11:47 schreef Godslasteraar het volgende:

Ik dacht dat iedereen dat wel op de middelbareschool had gehad in een van de eerste economielessen... Al twijfelde ik er constant aan sinds ik voor het eerst geinteresseerd raakte in de politiek. Die mensen hebben echt absoluut geen verstand van economie - zelfs niet de basis.
  zaterdag 31 december 2005 @ 14:55:21 #5
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_33580593
In Norberg's "Leve de Globalisering" wordt de mythe dat door globalisering (of mondialisering zoals hij het liever noemt) de macht van multinationals toeneemt doorgeprikt. Het is al weer even dat ik het boek gelezen heb dus de exacte reden waarom is mij ontvallen. Misschien dat iemand anders het boek nog recent heeft gelezen de verklaring kan posten?
[b]@RemiLehmann[/b]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')