abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Donald Duck held vrijdag 4 augustus 2006 @ 15:50:26 #61
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_40483304
Lijkt me niet. Anders hadden criminelen het al lang gekraakt.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  vrijdag 4 augustus 2006 @ 15:57:59 #62
13851 overhyped
Stop the hype
pi_40483576
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 15:47 schreef JeRa het volgende:

[..]

Als mijn random reader mijn pincode kan valideren aan de hand van mijn bankpas, dan kan ik dat met enig geknutsel ook wel.
er is een verschil tussen valideren en zelf weten.

hash1: opgeslagen op pas:

hash1 = veiligalgorithme(pin)

hash2: berekend door randomreader

hash2 = veiligalgorithme(input)

if hash1 = hash2 then pin is goed.

if hash1 != hash2 then pin is fout.

zo hoef je de pin niet te weten om 'm te kunnen valideren.

zo, basis uitleg hash functies ook weer uitgelegd
Want ik ben HYPER dan HYPER dan HYPER dan HYPE! Overhyped voor als je dat niet begrijpt
pi_40483721
@overhyped

Ik ben zelf best bedreven in de wereld van hashing en cryptografie, maar toch bedankt hoor het feit is dat er maar 10.000 verschillende pincodes mogelijk zijn. Als je weet hoe je de hash moet maken, dan kun je simpelweg die 10.000 verschillende pincodes hashen en vergelijken met wat er op de pas staat. Dus ik denk niet dat het zo simpel werkt als jij denkt.
pi_40483879
Stel dat je de kennis hebt dat het hashing algoritme SHA-1 is en het hashing scheme er zo uit ziet:

1hash = SHA1(bankrekeningnummer + SHA1(pincode))

Verschrikkelijk lastig om te bruteforcen, maar zodra je dit schema wéét hoef je alleen maar 10.000 verschillende pincodes in te vullen het enige wat ze nog kunnen doen (lijkt mij) is dat schema zo ingewikkeld mogelijk maken.
pi_40483936
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 16:06 schreef JeRa het volgende:
Stel dat je de kennis hebt dat het hashing algoritme SHA-1 is en het hashing scheme er zo uit ziet:
[ code verwijderd ]

Verschrikkelijk lastig om te bruteforcen, maar zodra je dit schema wéét hoef je alleen maar 10.000 verschillende pincodes in te vullen het enige wat ze nog kunnen doen (lijkt mij) is dat schema zo ingewikkeld mogelijk maken.
ik weet niet waar je je pincode in wilt vullen, maar op de RR kan dat maar 3 keer
pi_40483949
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 23:43 schreef The_Terminator het volgende:
Ok, een simpele vraag die waarschijnlijk niet zo simpel te beantwoorden is Ik ben benieuwd hoe een Random Reader (zo'n ding van de Rabobank) eigenlijk werkt. Je moet dus je pin-code opgeven en het apparaat gegenereerd dan met een toevalsgenerator een code die dan op de website ingevoerd moet worden. Maar hoe weet de website nu dat de code juist is? Ik heb zelf een vermoeden dat de pin-code als een seed voor de toevalsgenerator gebruikt wordt, en aan de hand daarvan een code gegenereerd.

Als je geld over wilt maken naar een andere rekening dan komt er een code op de pagina te staan die je dan op de Random Reader moet invoeren, daarvan wordt dan een nieuwe code gegenereerd die je dan op de pagina moet invoeren. Maar ook hierbij is de gegenereerde code ook elke keer anders, maar werkt wel gewoon na een aantal keer opnieuw gegenereerd te zijn.

Dus mijn vraag is of iemand weet hoe die codes gegenereerd worden, zijn ze echt zo 'random' of is dat maar een fabeltje
grappig...ik sluit net Rabo Telebankieren af, nav dit topic wat ik net geopend heb: Geuheugen kopen
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_40484043
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 16:07 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

ik weet niet waar je je pincode in wilt vullen, maar op de RR kan dat maar 3 keer
De Random Reader kan de chip uitlezen en kennelijk aan die hash komen om het zo te vergelijken met wat je invult. Als die Random Reader de chip kan uitlezen, waarom kan een ander (zelfgemaakt) apparaat dat dan niet?
pi_40488668
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 11:17 schreef RandomReader het volgende:

[..]

Jezus wat voor kick is dit I'm back alive
quote:
Op donderdag 3 augustus 2006 11:56 schreef Tony_Teletext het volgende:
en als je dat chipknip geval uit de pinpas haalt werkt het ook niet meer
Maar dan kan je nog wel pinnen.

Tony Teletext en RandomReader
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
pi_40493044
quote:
Op vrijdag 4 augustus 2006 16:10 schreef JeRa het volgende:

[..]

De Random Reader kan de chip uitlezen en kennelijk aan die hash komen om het zo te vergelijken met wat je invult. Als die Random Reader de chip kan uitlezen, waarom kan een ander (zelfgemaakt) apparaat dat dan niet?
Ik heb ergens gelezen (weet niet meer waar) dat de Random Reader (en elk ander apparaat) de hash niet kan uitlezen. Wat hij wel kan is aan de chip in je pas een hash geven en goed/fout terugkrijgen. Na 3x fout blokkeert de chip zichzelf.
pi_50162572
je pincode staat niet op je pinpas..

het werkt zo:

als je je pas in bv een pin automaat steekt, en je pincode intypt word er een berekening gemaakt met een som die op je magneetstrip / chip staat, hier moet altijd dezelfde uitkomst uit komen. als dit niet het geval is zegt bv de RR code fout.

simpel voorbeeld:

je code is 2123

de regel is bv dat het altijd het getal 9999 moet worden.

-dan komt hier een grote som- en moet er bij dit voorbeeld 7876 bij komen om 9999 te krijgen, dit getal(7876) staat dan op de pas.
pi_50162637
het zijn dus twee willekeurige getallen.
  woensdag 6 juni 2007 @ 14:08:43 #72
127809 SuperrrTuxxx
Zwerver met een wekker
pi_50162702
Interessant, dat vraag ik me ook weleens af.
Heddegijdagezeedgehadjamindedawerkelukwoarhoedoedegijdahoedoedegijdahoeheddegijdagedoan.
Don't you ever get stuck in the sky when you're high?
pi_50547932
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 00:13 schreef the_disheaver het volgende:

[..]

Dat zou kunnen, maar wel heel erg toevallig. Want hij deed het alleen bij de NS automaat niet (De oude automaat) en daar hadden meer mensen last van. Dus niet 'slijtage' maar gewoon een productie-fout pasje.

En erg toevallig als hij opeens het niet meer deed bij mijn randomreader toen ik mijn nieuwe had geactiveerd... Maar het kan... (daarom ben ik wel benieuwd of iemand het ook heeft gehad)

Misschien moet ik nog wel eens een nieuw pasje aanvragen... :S

Het lijkt me inderdaad logisch als je als reden 'kwijtraken' opgeeft dat hij ook geblokkeerd wordt.
Dit is prima te verklaren. Jij pint bij het NS automaat. Het NS automaat krijgt van de bank terug dat de pas niet meer geldig is, schrijft een bepaalde waarde weg op je pasje (dawel in de chipknip, danwel de magneetzijde. Doet er even niet toe). Jij wil gaan telebankieren, stopt je pasje in de random reader en de reader ziet dat het pasje niet meer geldig is (wat dus is weggeschreven door een pinautomaat op je pasje).
pi_50576360
We hadden hier laatst een pasje van de ABN, waarbij tijdens het internet bankieren schijnbaar 3x een foute pincode is ingetoetst.. druk je het pasje nu in de e.dentifier geeftie de melding dat de pas geblokkeerd is, maar je kon er nog wel gewoon mee pinnen
  Redactie Games maandag 18 juni 2007 @ 14:16:30 #75
52557 crew  Mr.Noodle
Offtopic in geleuter...
pi_50576809
Kijk hier maar naar.. http://en.wikipedia.org/wiki/RSA
How do you get precisely 4 Gallons of water with a 3 Gallon and 5 Gallon Can...
  vrijdag 4 september 2009 @ 21:40:04 #77
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_72445654
quote:
Op dinsdag 13 december 2005 00:26 schreef existenz het volgende:

- Je pincode staat NIET fysiek op je pasje, maar in de vorm van een hash die idd op 1 of andere manier berekend wordt, maar geloof ik dat er een algortime voor gebruikt wordt waar zelfs de grootste Blue Genes (supercomputers) minimaal 10 jaar per pincode over doen om het brute forcen.

Chaos Computer Club in Duitsland heeft jaren geleden al laten zien dat pincodes vrij eenvoudig te kraken zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')