Had zelf ook al zo'n vermoeden dat de tijd er misschien iets mee te maken had, maar twijfelde omdat het ding dan misschien in de war kon komen met de zomer en wintertijdquote:Op zaterdag 10 december 2005 00:02 schreef G-Mart het volgende:
Gebaseerd op tijd, er zijn dan iets van 30 codes die werken in een tijdsbestek van een minuut. De gegenereerde codes komen uit een wiskundige sleutel en lopen synchroon met de code op de server waar de Rabobank website op draait. Het is dus ook niet zo dat je Random Reader draadloos in verbinding met de site staat ofzo ;-).
Haha.. alsof dat kan.quote:Op vrijdag 9 december 2005 23:59 schreef Kwezel het volgende:
ooit eens op een site gelezen hoe het te 'kraken' was. weet alleen niet meer hoe en wat.
Op basis van de bankrekening is ook wel het e.e.a. mogelijk. Winter en zomertijd lijkt me niet zo ingewikkeld om in te bouwen. Àls het op basis van tijd werkt natuurlijk..quote:Op zaterdag 10 december 2005 00:05 schreef The_Terminator het volgende:
Had zelf ook al zo'n vermoeden dat de tijd er misschien iets mee te maken had, maar twijfelde omdat het ding dan misschien in de war kon komen met de zomer en wintertijd
En nee, draadloos verbinding maken is natuurlijk uitgesloten. Maar dat had ik zelf ook wel al door hoor
Dat is niet grappig, maar gewoon praktisch.quote:Op zaterdag 10 december 2005 00:25 schreef G-Mart het volgende:
Tijd. Wist je dat de Random Reader het ontbrekende stuk van de sleutel uit je chipknip haalt en niet uit de magneetstrip? Wel grappig.
Da's niet een uur te vroeg, da's GMT / UTC. Tenminste, daar lijkt het wel opquote:Op zaterdag 10 december 2005 00:29 schreef The_Terminator het volgende:
Aha, tijd kun je ook opvragen merkte ik net, en staat een uur te vroeg![]()
23:27 Gaf die van mij namelijk aan als systeemtijd.
Vergeleken met de tijd hier in NL stond hij wel een uur te vroegquote:Op zaterdag 10 december 2005 00:58 schreef Light het volgende:
[..]
Da's niet een uur te vroeg, da's GMT / UTC. Tenminste, daar lijkt het wel opOok wel zo handig, zit je ook niet meer met zomertijd en wintertijd te klooien.
Ja, GMT / UTC (gewoon twee benamingen voor hetzelfde) is in de winter een uur achter op de tijd in Nederland. In zomertijd is het verschil 2 uur, GMT / UTC kent geen wintertijd en zomertijdquote:Op zaterdag 10 december 2005 01:04 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Vergeleken met de tijd hier in NL stond hij wel een uur te vroegMaar goed, de server van de Rabobank is daar waaschijnlijk ook gewoon op ingesteld.
Hebben die random readers dan een internetverbinding? Zo niet dan zal er toch een tijdmechanisme ingebouwd moeten zijn.quote:Op zaterdag 10 december 2005 01:18 schreef Yildiz het volgende:
Euhm, je kan wereldwijd bankieren. Als ik dan in Nieuw Zeeland zit, wijkt de tijd toch wel 12 uur af. Mij lijkt het dan niet praktisch dat het aan de systeemklok hangt.
Praktischer lijkt mij inderdaad dat die random readers gewoon synchroon lopen met 1 of meerdere tijdservers van de Rabobank. Denk ik hoor. Dus zonder systeemklok van de PC.
Nee, hebben geen internet verbinding. Gewoon pasje insteken, pin invoeren en je krijgt een random nummer.quote:Op zaterdag 10 december 2005 01:20 schreef Light het volgende:
[..]
Hebben die random readers dan een internetverbinding? Zo niet dan zal er toch een tijdmechanisme ingebouwd moeten zijn.
Ik zeg toch, tijdkristalletje (zoals in een digitaal horloge, maar dan dus ín de Random Reader) wat gelijk loopt met een tijdserver hier of daar, zoals iemand al zei, met General Mean Time / UTC.quote:Op zaterdag 10 december 2005 01:20 schreef Light het volgende:
[..]
Hebben die random readers dan een internetverbinding? Zo niet dan zal er toch een tijdmechanisme ingebouwd moeten zijn.
Ja, dat klinkt logischquote:Op zaterdag 10 december 2005 01:22 schreef Yildiz het volgende:
[..]
Ik zeg toch, tijdkristalletje (zoals in een digitaal horloge, maar dan dus ín de Random Reader) wat gelijk loopt met een tijdserver hier of daar,
Dat was ikquote:zoals iemand al zei, met General Mean Time / UTC.
Eensquote:Maar niet met de tijd van je PC, dat lijkt me onpraktisch. Ergens, denk ik dan.
Ik denk dat die data over de geldigheid van het pasje op de chip (die gebruikt wordt voor het chipknip gebeuren) wordt opgeslagen. Ook zullen de codes die de reader genereerd wel veranderen bij het gebruik van een ander pasje. Als er vervolgnes ook in die code een geldigheids bit verstopt zit dan is het logisch dat het pasje niet meer werkt.quote:Op zaterdag 10 december 2005 14:43 schreef the_disheaver het volgende:
Maar om de vraag door te trekken. Het apparaatje kan zelf al aflezen of de pincode juist is of niet. Wat ik best wel vreemd vond, blijkbaar is de pincode in het pasje opgeslagen (probeer maar eens opzettelijk een foutieve code in te voeren {zou ie ook ingeslikt worden als je dat 3 keer fout invoert?))
Maar wat ik erg vreemd vond: Ik kreeg een nieuw pasje, aangezien de oude bij sommige automaten het niet meer deed. Bij de Random Reader iig nog wel.
Het oude pasjes werd ongeldig wanneer je met dat nieuwe pasje een geldtransactie bij een geldautomaat zou doen. Het oude pasje zou vervolgens ongeldig zijn, maar aangezien er geen verbinding zit tussen de Random Reader/rabopasje en de Rabobank leek het me logisch dat ik het oude pasje nog kon gebruiken voor rabobankieren. Maar RR zei direct dat de oude pasje ongeldig was. (voor het moeten invoeren van mijn pincode)
Maar hoe kan hij dat nou weten? Als de site dat zou zeggen kan ik nog begrijpen, maar niet de RR, die geen contact heeft met de rabobank...
Ja, dan is het logisch. Maar het pasje was niet verlopen, het deed het bij bepaalde geldautomaten (oude kaartjesautomaat station) niet (rabo bankieren deed het wel goed).quote:Op zaterdag 10 december 2005 16:14 schreef The_Terminator het volgende:
[..]
Ik denk dat die data over de geldigheid van het pasje op de chip (die gebruikt wordt voor het chipknip gebeuren) wordt opgeslagen. Ook zullen de codes die de reader genereerd wel veranderen bij het gebruik van een ander pasje. Als er vervolgnes ook in die code een geldigheids bit verstopt zit dan is het logisch dat het pasje niet meer werkt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |