abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32958997
Ok, een simpele vraag die waarschijnlijk niet zo simpel te beantwoorden is Ik ben benieuwd hoe een Random Reader (zo'n ding van de Rabobank) eigenlijk werkt. Je moet dus je pin-code opgeven en het apparaat gegenereerd dan met een toevalsgenerator een code die dan op de website ingevoerd moet worden. Maar hoe weet de website nu dat de code juist is? Ik heb zelf een vermoeden dat de pin-code als een seed voor de toevalsgenerator gebruikt wordt, en aan de hand daarvan een code gegenereerd.

Als je geld over wilt maken naar een andere rekening dan komt er een code op de pagina te staan die je dan op de Random Reader moet invoeren, daarvan wordt dan een nieuwe code gegenereerd die je dan op de pagina moet invoeren. Maar ook hierbij is de gegenereerde code ook elke keer anders, maar werkt wel gewoon na een aantal keer opnieuw gegenereerd te zijn.

Dus mijn vraag is of iemand weet hoe die codes gegenereerd worden, zijn ze echt zo 'random' of is dat maar een fabeltje
pi_32959343
Er zit een wiskundig algoritme in die dingen dat deels gebaseerd is op de tijd.
  vrijdag 9 december 2005 @ 23:59:18 #3
75659 Kwezel
Masturbation is a crime.
pi_32959395
ooit eens op een site gelezen hoe het te 'kraken' was. weet alleen niet meer hoe en wat.
Labia: vrouwelijke variant van een labrador gekruisd met een cavia.
pi_32959510
Gebaseerd op tijd, er zijn dan iets van 30 codes die werken in een tijdsbestek van een minuut. De gegenereerde codes komen uit een wiskundige sleutel en lopen synchroon met de code op de server waar de Rabobank website op draait. Het is dus ook niet zo dat je Random Reader draadloos in verbinding met de site staat ofzo ;-).
pi_32959585
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 00:02 schreef G-Mart het volgende:
Gebaseerd op tijd, er zijn dan iets van 30 codes die werken in een tijdsbestek van een minuut. De gegenereerde codes komen uit een wiskundige sleutel en lopen synchroon met de code op de server waar de Rabobank website op draait. Het is dus ook niet zo dat je Random Reader draadloos in verbinding met de site staat ofzo ;-).
Had zelf ook al zo'n vermoeden dat de tijd er misschien iets mee te maken had, maar twijfelde omdat het ding dan misschien in de war kon komen met de zomer en wintertijd

En nee, draadloos verbinding maken is natuurlijk uitgesloten. Maar dat had ik zelf ook wel al door hoor
pi_32959963
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 23:59 schreef Kwezel het volgende:
ooit eens op een site gelezen hoe het te 'kraken' was. weet alleen niet meer hoe en wat.
Haha.. alsof dat kan.
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_32960032
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 00:05 schreef The_Terminator het volgende:
Had zelf ook al zo'n vermoeden dat de tijd er misschien iets mee te maken had, maar twijfelde omdat het ding dan misschien in de war kon komen met de zomer en wintertijd

En nee, draadloos verbinding maken is natuurlijk uitgesloten. Maar dat had ik zelf ook wel al door hoor
Op basis van de bankrekening is ook wel het e.e.a. mogelijk. Winter en zomertijd lijkt me niet zo ingewikkeld om in te bouwen. Àls het op basis van tijd werkt natuurlijk..
Beter één keer om vergeving vragen, dan tien keer om toestemming.
pi_32960191
Tijd. Wist je dat de Random Reader het ontbrekende stuk van de sleutel uit je chipknip haalt en niet uit de magneetstrip? Wel grappig .
pi_32960304
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 00:25 schreef G-Mart het volgende:
Tijd. Wist je dat de Random Reader het ontbrekende stuk van de sleutel uit je chipknip haalt en niet uit de magneetstrip? Wel grappig .
Dat is niet grappig, maar gewoon praktisch.
This message is intended for the addressee shown. It contains information that is confidential and protected from disclosure. The contents of this message do not necessarily represent the views or policies of myself.
pi_32960336
hoort dit niet in DIG of GC?
goeie vraag. ik weet bijna zeker dat het dmv tijd werkt.
heb wel eens een foutmelding gehad van 'controleer de tijd van uw computer'.
pi_32960347
Aha, tijd kun je ook opvragen merkte ik net, en staat een uur te vroeg

23:27 Gaf die van mij namelijk aan als systeemtijd.
  zaterdag 10 december 2005 @ 00:35:54 #12
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_32960576
Lijkt mij ook een uitstekend DIG-topic

WFL >> DIG
'Nuff said
pi_32961298
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 00:29 schreef The_Terminator het volgende:
Aha, tijd kun je ook opvragen merkte ik net, en staat een uur te vroeg

23:27 Gaf die van mij namelijk aan als systeemtijd.
Da's niet een uur te vroeg, da's GMT / UTC. Tenminste, daar lijkt het wel op Ook wel zo handig, zit je ook niet meer met zomertijd en wintertijd te klooien.
pi_32961448
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 00:58 schreef Light het volgende:

[..]

Da's niet een uur te vroeg, da's GMT / UTC. Tenminste, daar lijkt het wel op Ook wel zo handig, zit je ook niet meer met zomertijd en wintertijd te klooien.
Vergeleken met de tijd hier in NL stond hij wel een uur te vroeg Maar goed, de server van de Rabobank is daar waaschijnlijk ook gewoon op ingesteld.
pi_32961561
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 01:04 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Vergeleken met de tijd hier in NL stond hij wel een uur te vroeg Maar goed, de server van de Rabobank is daar waaschijnlijk ook gewoon op ingesteld.
Ja, GMT / UTC (gewoon twee benamingen voor hetzelfde) is in de winter een uur achter op de tijd in Nederland. In zomertijd is het verschil 2 uur, GMT / UTC kent geen wintertijd en zomertijd
  zaterdag 10 december 2005 @ 01:18:42 #16
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32961781
Euhm, je kan wereldwijd bankieren. Als ik dan in Nieuw Zeeland zit, wijkt de tijd toch wel 12 uur af. Mij lijkt het dan niet praktisch dat het aan de systeemklok hangt.

Praktischer lijkt mij inderdaad dat die random readers gewoon synchroon lopen met 1 of meerdere tijdservers van de Rabobank. Denk ik hoor. Dus zonder systeemklok van de PC.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_32961822
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 01:18 schreef Yildiz het volgende:
Euhm, je kan wereldwijd bankieren. Als ik dan in Nieuw Zeeland zit, wijkt de tijd toch wel 12 uur af. Mij lijkt het dan niet praktisch dat het aan de systeemklok hangt.

Praktischer lijkt mij inderdaad dat die random readers gewoon synchroon lopen met 1 of meerdere tijdservers van de Rabobank. Denk ik hoor. Dus zonder systeemklok van de PC.
Hebben die random readers dan een internetverbinding? Zo niet dan zal er toch een tijdmechanisme ingebouwd moeten zijn.
pi_32961855
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 01:20 schreef Light het volgende:

[..]

Hebben die random readers dan een internetverbinding? Zo niet dan zal er toch een tijdmechanisme ingebouwd moeten zijn.
Nee, hebben geen internet verbinding. Gewoon pasje insteken, pin invoeren en je krijgt een random nummer.
  zaterdag 10 december 2005 @ 01:22:22 #19
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_32961874
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 01:20 schreef Light het volgende:

[..]

Ik zeg toch, tijdkristalletje (zoals in een digitaal horloge, maar dan dus ín de Random Reader) wat gelijk loopt met een tijdserver hier of daar, zoals iemand al zei, met General Mean Time / UTC.
Maar niet met de tijd van je PC, dat lijkt me onpraktisch. Ergens, denk ik dan.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_32962276
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 01:22 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Ik zeg toch, tijdkristalletje (zoals in een digitaal horloge, maar dan dus ín de Random Reader) wat gelijk loopt met een tijdserver hier of daar,
Ja, dat klinkt logisch
quote:
zoals iemand al zei, met General Mean Time / UTC.
Dat was ik
quote:
Maar niet met de tijd van je PC, dat lijkt me onpraktisch. Ergens, denk ik dan.
Eens
pi_32967878
Ik heb voor mijn werk als authenticatie een cryptocard. Om in te loggen krijg ik dan een challenge die ik intik op de cryptocard en daar komt een response uit die ik in het computersysteem intik. Alleen dat ding werkt dus niet op basis van tijd! Ik heb dat een tijd geleden eens getest maar een bepaalde challenge geeft altijd dezelfde response, zelfs dagen later nog. Alleen is de challenge natuurlijk altijd verschillend. Die challenge is tevens gekoppeld aan mijn inlognaam, als ik inlog en probeer daar de crypto van een collega voor te gebruiken dan lukt dat niet. Ik zou ook best willen weten op basis van welk algoritme dat ding precies werkt.
Unox, the worst operating system.
  zaterdag 10 december 2005 @ 14:05:48 #22
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_32969634
Ik heb geen idee hoe het bij de Rabobank werkt, maar bij de ABN-AMRO krijg je bij het inloggen op de site een nummer te zien dat je moet invoeren op de e.dentifier (een apparaatje dat oogt als een calculator waar je je bankpas in moet steken) die vervolgens een code genereert die je op de site moet invullen. Alhoewel ik de exacte werking niet ken, lijkt me de werking gebaseerd op het principe van hashcodes. De bank zal het bankrekeningnummer met het pasnummer en een random getal versleutelen tot een code. De e.dentifier kan van deze code met behulp van het bankrekeningnummer en het pasnummer een hashcode genereren. De bank kent het algoritme dat de e.dentifier gebruikt om de hashcode te berekenen en kent zodoende de uitkomst van de door de e.dentifier gegenereerde hashcode.
pi_32970814
Maar om de vraag door te trekken. Het apparaatje kan zelf al aflezen of de pincode juist is of niet. Wat ik best wel vreemd vond, blijkbaar is de pincode in het pasje opgeslagen (probeer maar eens opzettelijk een foutieve code in te voeren {zou ie ook ingeslikt worden als je dat 3 keer fout invoert? ))

Maar wat ik erg vreemd vond: Ik kreeg een nieuw pasje, aangezien de oude bij sommige automaten het niet meer deed. Bij de Random Reader iig nog wel.

Het oude pasjes werd ongeldig wanneer je met dat nieuwe pasje een geldtransactie bij een geldautomaat zou doen. Het oude pasje zou vervolgens ongeldig zijn, maar aangezien er geen verbinding zit tussen de Random Reader/rabopasje en de Rabobank leek het me logisch dat ik het oude pasje nog kon gebruiken voor rabobankieren. Maar RR zei direct dat de oude pasje ongeldig was. (voor het moeten invoeren van mijn pincode)

Maar hoe kan hij dat nou weten? Als de site dat zou zeggen kan ik nog begrijpen, maar niet de RR, die geen contact heeft met de rabobank...
pi_32972561
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 14:43 schreef the_disheaver het volgende:
Maar om de vraag door te trekken. Het apparaatje kan zelf al aflezen of de pincode juist is of niet. Wat ik best wel vreemd vond, blijkbaar is de pincode in het pasje opgeslagen (probeer maar eens opzettelijk een foutieve code in te voeren {zou ie ook ingeslikt worden als je dat 3 keer fout invoert? ))

Maar wat ik erg vreemd vond: Ik kreeg een nieuw pasje, aangezien de oude bij sommige automaten het niet meer deed. Bij de Random Reader iig nog wel.

Het oude pasjes werd ongeldig wanneer je met dat nieuwe pasje een geldtransactie bij een geldautomaat zou doen. Het oude pasje zou vervolgens ongeldig zijn, maar aangezien er geen verbinding zit tussen de Random Reader/rabopasje en de Rabobank leek het me logisch dat ik het oude pasje nog kon gebruiken voor rabobankieren. Maar RR zei direct dat de oude pasje ongeldig was. (voor het moeten invoeren van mijn pincode)

Maar hoe kan hij dat nou weten? Als de site dat zou zeggen kan ik nog begrijpen, maar niet de RR, die geen contact heeft met de rabobank...
Ik denk dat die data over de geldigheid van het pasje op de chip (die gebruikt wordt voor het chipknip gebeuren) wordt opgeslagen. Ook zullen de codes die de reader genereerd wel veranderen bij het gebruik van een ander pasje. Als er vervolgnes ook in die code een geldigheids bit verstopt zit dan is het logisch dat het pasje niet meer werkt.
pi_32972888
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 16:14 schreef The_Terminator het volgende:

[..]

Ik denk dat die data over de geldigheid van het pasje op de chip (die gebruikt wordt voor het chipknip gebeuren) wordt opgeslagen. Ook zullen de codes die de reader genereerd wel veranderen bij het gebruik van een ander pasje. Als er vervolgnes ook in die code een geldigheids bit verstopt zit dan is het logisch dat het pasje niet meer werkt.
Ja, dan is het logisch. Maar het pasje was niet verlopen, het deed het bij bepaalde geldautomaten (oude kaartjesautomaat station) niet (rabo bankieren deed het wel goed).

Ik heb dus een nieuw pasje aangevraagd, en die werd geactiveerd waarneer ik ermee een transactie uitvoer. Dan zal mijn oude pasje waarschijnlijk als 'verlopen' geregisteerd zijn bij de rabobank.

Maar aangezien er geen verbinding tussen de rabobank en de RR zit, zal ik er wel een toegangscode uit moeten krijgen. Dat ik vervolgens niet kan inloggen op de site zou ik idd goed kunnen begrijpen, maar dan is er al contact geweest met de server van de rabobank.

Maar nog voor ik mijn pincode moet invoeren, gaf hij al aan dat het pasje ongeldig was. En dat vind ik zeer vreemd..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')