abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_32945910
Mijn vriendin heeft vorige weeke een computer gekocht met een TFT. Er zit een dode pixel in het tft scherm.
Kunnen we in het kader van de NOn conformiteit, het product voldoet niet aan de gesugereerde kwaliteit, het product ruilen? Er is niets gezegd over de kans op een dode pixel en de gevolgen.

Kunnen we de verkoopovereenkomst ontbinden in het uiterste geval?
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:19:19 #2
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_32946119
Alleen als er een pixelgarantie wordt gegeven, lijkt me... Er is altijd kans op dode pixels, dat is een risico dat je neemt bij de aanschaf. Sommige merken geven echter de garantie dat er geen dode pixels in het scherm zitten, dan zou je 'm eventueel kunnen omruilen.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_32946270
dode pixels is bij de meeste aanbieders best kut geregeld. Pas vanaf 5 pixels willen ze gaan praten. Alles daaronder moet je niet zeuren, vinden ze.

Wat je kan proberen is om een filmpje te maken waarin heel snel rood groen en blauw afgewisseld worden. Hiermee willen sommige pixels wel eens tot leven gewekt worden.
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_32946302
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:25 schreef SocialDisorder het volgende:
dode pixels is bij de meeste aanbieders best kut geregeld. Pas vanaf 5 pixels willen ze gaan praten. Alles daaronder moet je niet zeuren, vinden ze.

Wat je kan proberen is om een filmpje te maken waarin heel snel rood groen en blauw afgewisseld worden. Hiermee willen sommige pixels wel eens tot leven gewekt worden.
moet k dat maar eens proberen, dank je
pi_32946306
Ik heb zo'n akefietje gehad met Dell.

Krijg de spullen binnen maak ze open en sluit de boel aan zie meteen een dodepixel in mijn scherm. Volgende ochtend Dell gebeld en probleem voorgelegd, mooi geen nieuwe TFT gehad.

Heb er maanden overgezeurd bij Dell maar geen andere TFT gekregen. Ik had ook zoiets van ietw moet goed zijn als ik het uit de doos haal en niet meteen een defect vertonen.

Maar goed, zo denkden wij, helaas denkt niet iedereen er zo over.

Wat misschien handig is om te weten en wat veel winkels ofwel aanbieders niet vermelden dat je verschillende kwaliteits normen van TFT schermen hebt.

Goedkopere schermen staan bekend van dat ze dode pixels kunnen vertonen en kunnen krijgen. Als je een duurdere klasse TFT zou kopen dan zou je die problemem niet hebben.

Heel stom, maar dat vertellen ze dus vaak in de winkel er niet bij jammer genoeg.
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:27:05 #6
32871 Ludwig
Seniel, Jong en Snel
pi_32946321
Heb je het product via internet gekocht?
the speed of sound is defined by the distance from door to computer divided by the time interval needed to close the media player and pull up your pants when your mom shouts "OH MY GOD WHAT ARE YOU DOING"
pi_32946364
Heel veel winkeliers zullen er niet aan willen, maar een dode pixel valt in mijn optiek toch echt onder non-conformiteit.

Op GoT is daar veel over terug te vinden, maar het wachten is op een proefproces hierover...
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
pi_32946407
quote:
Op vrijdag 9 december 2005 15:11 schreef CooLStarr het volgende:
Mijn vriendin heeft vorige weeke een computer gekocht met een TFT. Er zit een dode pixel in het tft scherm.
Kunnen we in het kader van de NOn conformiteit, het product voldoet niet aan de gesugereerde kwaliteit, het product ruilen? Er is niets gezegd over de kans op een dode pixel en de gevolgen.

Als je over internet gekocht hebt, mag je binnen 8 werkdagen de koop laten ontbinden. Dit heb ik zelf een keer gedaan vanwege dode pixels. Ik heb destijds ook ergens jurispundentie gevonden over het feit dat de verkopers verplicht zijn een scherm zonder dode pixels te leveren. Dit omdat de rechter het met de huidige stand van de technologiemogelijk achtte om hieraan te kunnen voldoen.

Echter, dit zal je niet helpen. Er is geen officiele wet voor, en er is geen enkele fabrikant of verkoper die zich aan bovenstaande jurispudentie houdt. Als je er een zaak van maakt, zou je een kansje hebben, maar dan zul je een rechtsbijstandsverzekering nodig hebben, anders is het de moeite niet.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:38:40 #9
50490 wjschreuder
-------------------
pi_32946644
quote:

als je het via internet hebt gekocht heb je via de "Wet kopen op afstand" één of twee weken (moet je even opzoeken) de tijd om de verkoopovereenkomst te ontbinden. Je moet dan wel het LCD scherm in originele verpakking zonder enige schade terug sturen.
  vrijdag 9 december 2005 @ 15:41:47 #10
81989 KieWie
Ja is goed...
pi_32946738
via internet heb je 30 dagen
Decisions are made by those who show up.
pi_32947056
wat ik me zojuist bedenk; een klant die vriendelijk vraagt, krijgt niets. Een klant die vervolgens stennis gaat maken, krijgt alles gedaan. Mocht je naar de winkel moeten, denk hier aan.

Laat het gesprek ongeveer zo gaan:
Jij "Goedemiddag, ik heb hier vorige week een TFT-monitor gekocht, en nu blijkt dat een pixel het niet doet. Ik zou graag een vervangende willen."

Verkoper: "Sorry meneer, maar 1 dode pixel bieden wij geen service voor."

J "Ik zie dat toch echt anders, ik koop bij jullie een product, en dan mag ik toch minstens verwachten dat jullie mij een deugdelijk product leveren."

V "Pas vanaf x pixels bieden wij service meneer, door transport kunnen er dode pixels ontstaan, dat is niet onze schuld."

J "En net zo min de mijne, en toch laten jullie mij nu de verantwoordelijkheid nemen."

V "Meneer, ik begrijp Uw frustratie, maar dit is ons beleid ten opzichte van dode pixels."

J "Dan moet dat beleid maar op de schop, U kunt dit scherm wat mij betreft verkopen aan de volgende, maar ik wil een nieuw scherm."

Ondertussen is de manager aangekomen.

M "Wat is hier aan de hand?"

J "Ik heb een ondeugdelijk product ontvangen, en ik wens dit te ruilen voor een volleidg werkend exemplaar."

V "Meneer heeft een dode pixels op z'n TFT scherm"

M "Ah, nou, in principe ruilen we geen TFT-schermen om voor een dood pixeltje."

J "Dus U wilt mij de dupe laten worden van een transportrisico wat nog niet is afgedekt door de producent?"

M "Tja, dat is het beleid, dat wordt vanaf het hoofdkantoor opgelegd."

J "Dat vertelde Uw werknemer al, ik hoopte dat U iets meer kon betekenen."

M "We kunnen denk ik deze keer wel een uitzondering maken."

Voer dit uit op een druk moment, en je zit geramt
Are you brave enough to fear?
SpankmasterC: SocialDisorder is de Julius Caesar onder de gamers
Sigmund666: U bent synoniem voor: AWESOME!
pi_32947112
Problem solved, er komt een nieuw scherm.
Nette afhandeling van de verkoper.
pi_32947311
Er zijn hier genoeg topics over, ook op tweakers
Daarin kun je lezen wat de wet er over zegt, nl. dat je een dode pixel niet hoeft te accepteren.
Met de wet in de hand kom je erg ver, maar kan je ook een hoop inspanning kosten dus probeer het eerst op een vriendelijke manier.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  vrijdag 9 december 2005 @ 16:32:34 #14
81989 KieWie
Ja is goed...
pi_32948039
Het nare is dat veel bedrijven hun werknemers bewust dom houden m.b.t. garantievoorwaarden en hoe het recht in elkaar steekt. Daardoor kunnen verkopers veel beter die onzin volhouden; ze hebben immers het idee dat ze gelijk hebben.
  zaterdag 10 december 2005 @ 11:11:32 #15
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_32966067
quote:

Dat hangt er vanaf of je tijdens de koop op de hoogte was of redelijkerwijs op de hoogte had kunnen zijn van de klasse van pixelfouten binnen de ISO 13406-2 standaard waaraan het scherm moet voldoen. De meeste fabrikanten/leveranciers vermelden deze klasse bij de specificaties.
pi_32966215
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 11:11 schreef NewOrder het volgende:

[..]

Dat hangt er vanaf of je tijdens de koop op de hoogte was of redelijkerwijs op de hoogte had kunnen zijn van de klasse van pixelfouten binnen de ISO 13406-2 standaard waaraan het scherm moet voldoen. De meeste fabrikanten/leveranciers vermelden deze klasse bij de specificaties.
Mag je van een normale klant verwachten dat die weet wat die ISO norm inhoud?
Het is geen verkoopbevorderend gegeven, maar zou het voor de leek niet veel duidelijker zijn indien er tussen haakjes achter die isonorm zou staan dat daar oa een x aantal dode pixels is toegestaan?
pi_32966279
Wat een geblaat over standaarden of niet....
Een TFT scherm met een dode pixel is een defect scherm.

Als de winkel daar moeilijk over doet dan kun je gewoon binnen de op de factuur gestelde termijn het product ruilen. Dan ruil je desnoods je TFT scherm tegen een tegoedbon en koop je even later een ander TFT scherm. En als reden geef je dan simpelweg iets onbenulligs aan als: de kleur van de rand van het scherm past niet bij de kleur van de rest van mijn kamer. Dus geen woord reppen over dode pixels.
Don't hurry, be crappy!
pi_32966508
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 11:26 schreef RiDo78 het volgende:

Als de winkel daar moeilijk over doet dan kun je gewoon binnen de op de factuur gestelde termijn het product ruilen. Dan ruil je desnoods je TFT scherm tegen een tegoedbon en koop je even later een ander TFT scherm. En als reden geef je dan simpelweg iets onbenulligs aan als: de kleur van de rand van het scherm past niet bij de kleur van de rest van mijn kamer. Dus geen woord reppen over dode pixels.
Er hoeft geen termijn op een factuur gezet te zijn hoor, indien er geen termijn overeengekomen is heb je geen enkel recht om te ruilen (let wel ruilen, heb het hier niet over vervangen van defecten).
Indien het een defect scherm is, dan heb je echter het recht om het te laten herstellen danwel vervangen voor een werkend toestel. Vraag is alleen of dit een defect toestel is (als in het is anders als dat je mocht verwachten), of een toestel met mankementen binnen de toegestane marge.
pi_32966790
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 11:26 schreef RiDo78 het volgende:

Ja, en dan staat er geen termijn op de factuur. Jij zegt dat het scherm kapot is, de winkelier zegt van niet. Zie dan je gelijk nog maar eens te halen.
People should not be afraid of their governments. Governments should be afraid of their people.
pi_32966887
Had je niet altijd het recht om iets te ruilen? Of zie ik dat verkeerd?!
Don't hurry, be crappy!
pi_32966949
Bij een aantal bedrijven kun je een 0 dode pixel garantie bijkopen, maar het is handiger om zo'n ding dan bij een zaak als Mediamarkt te kopen.
Hoewel het nmm een kutzaak is qua garantie, hanteren ze wel dat je onvoorwaardelijk om kunt ruilen. (Natuurlijk wel in de originele verpakking e.d).
Die brakke garantievoorwaarden van hun zijn verder niet van belang.
Na aanschaf heb je tenslotte toch niets meer met Mediamarkt te maken, bij monitoren worden de garantieclaims bijna altijd door de importeur afgehandeld zonder tussenkomst van de leverancier.
pi_32967130
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 12:00 schreef RiDo78 het volgende:
Had je niet altijd het recht om iets te ruilen? Of zie ik dat verkeerd?!
Je hebt alleen recht om te ruilen indien het onderdeel uitmaakt van de koopovereenkomst (dus op factuur is eigenlijk ook niet geldig, die krijg je nadat je een koopovereenkomst bent aangegaan). Met de wet in de hand kun je geen aanspraak maken op ruiling.
Je kunt alleen in geval van koop op afstand, colportage en koop van onroerend goed de koop binnen een beperkt aantal dagen ontbinden (dit dus weer los van teksten op bonnentjes)
  zaterdag 10 december 2005 @ 12:15:29 #23
58683 NewOrder
markt anarchist
pi_32967158
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 11:23 schreef frederik het volgende:
Mag je van een normale klant verwachten dat die weet wat die ISO norm inhoud?
Als je in de specificaties van een bepaald product een begrip tegenkomt wat jou als klant niets zegt, dan is er toch niets op tegen om hierover uitleg te vragen aan de verkoper. Mocht de verkoper dan een verkeerde uitleg geven, dan heb je als klant een punt om op te staan. In alle andere gevallen kan de verkoper zich beroepen op de normaanduiding in de specificaties.
quote:
Het is geen verkoopbevorderend gegeven, maar zou het voor de leek niet veel duidelijker zijn indien er tussen haakjes achter die isonorm zou staan dat daar oa een x aantal dode pixels is toegestaan?
Die ISO norm is niet voor niets bedacht. Dode pixels zijn er in soorten en maten; pixels die continu uit of aan staan, pixels waarvan slechts 1 of 2 kleuren werken, dode pixels binnen een bepaalde afstand van elkaar. Ook de grootte van het scherm speelt nog een rol. Al met al teveel om in één regel samen te vatten.
Wat wél zou kunnen is dat de leverancier bij de normspecificatie een verwijzing geeft naar een voor de klant toegankelijke tabel. Voor webwinkels moet dat geen enkel probleem zijn en reguliere winkels kunnen een dergelijke tabel ophangen bij hun schap met monitoren.
pi_32967214
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 12:03 schreef DrXLTrouble het volgende:
Bij een aantal bedrijven kun je een 0 dode pixel garantie bijkopen, maar het is handiger om zo'n ding dan bij een zaak als Mediamarkt te kopen.
Tenzij Mediamarkt zonder extra kosten nog steeds duurder is dan een andere zaak met extra's
quote:
Hoewel het nmm een kutzaak is qua garantie, hanteren ze wel dat je onvoorwaardelijk om kunt ruilen. (Natuurlijk wel in de originele verpakking e.d).
Die brakke garantievoorwaarden van hun zijn verder niet van belang.
Na aanschaf heb je tenslotte toch niets meer met Mediamarkt te maken, bij monitoren worden de garantieclaims bijna altijd door de importeur afgehandeld zonder tussenkomst van de leverancier.
In de praktijk neemt de importeur de garantieverplichtingen van Mediamarkt over, maar Mediamarkt blijft juridisch aanspreekpunt voor jou bij klachten. Indien de importeur van jou verwacht dat je het op eigen kosten verzend dan kan MM bijvoorbeeld niets zeggen indien je met het betreffende toestel bij hen in de winkel staat (om die porto te besparen)
  zaterdag 10 december 2005 @ 14:21:54 #25
81989 KieWie
Ja is goed...
pi_32970191
Artikel 6:265 BW, eerste lid, geeft duidelijk aan dat iedere tekortkoming in de nakoming van een van de partijen, de ander het recht geeft de overeenkomst te ontbinden. Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt is dat het niet mogelijk is als "de tekortkoming, gezien haar bijzondere aard of geringe betekenis, deze ontbinding met haar gevolgen niet rechtvaardigt." -> denk hierbij aan een kip, uit een groep van 10.000, die zwart is i.p.v. wit. Of een auto die een paars gekleurde leiding heeft, ergens onder de motorkap. Een dode pixel zorgt ervoor dat het enige wat je met zo'n monitor kan doen (er op kijken), beperkt wordt. Het is daarmee in ieder geval een beperking die elementair genoeg is. Of hij ook 'groot' genoeg is, zou ik je niet kunnen zeggen. Daarvoor heb ik te weinig verstand van monitors.
Het tweede lid van dit artikel geeft wel aan dat de Media Markt eerst in verzuim moet zijn. Hierop kom ik later terug.

In artikel 6:267 BW, eerste lid, staat dat je zo'n overeenkomst ontbindt d.m.v. een schriftelijke verklaring.

Aanvulling:

Art 7:21 BW, eerste lid onder a, stelt dat als het afgeleverde niet aan de overeenkomst blijkt te voldoen, de koper kan eisen dat de afgeleverde zaak wordt hersteld, mits de verkoper hieraan redelijkerwijs kan voldoen. (dit lijkt me wat lastig, tenzij hij een bakje levende pixels bij zich heeft)
Onder c staat echter wat we zoeken, namelijk dat de afgeleverde zaak vervangen moet worden, tenzij de afwijking van het overeengekomene te gering is om dit te rechtvaardigen, (en verder)
Als hij bovenstaande dus niet doet, kun je hem in verzuim laten zijn.

Art 7:22 omschrijft ten eerste weer wat onder 6:265 ook te vinden valt. Verder geeft het je ook het recht om de overeenkomst te ontbinden (onder voorwaarden, zoals bij 6:265) of de prijs te verminderen met evenredigheid met de mate van afwijking van het overeengekomene.

Je moet wel even zelf lezen of niet een van de uitzonderingsmogelijkheden voorvallen in jouw situatie; ik heb geen zin om ze hier allemaal neer te zetten...

[ Bericht 22% gewijzigd door KieWie op 10-12-2005 14:45:38 ]
  zaterdag 10 december 2005 @ 14:29:21 #26
81989 KieWie
Ja is goed...
pi_32970404
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 12:17 schreef frederik het volgende:
In de praktijk neemt de importeur de garantieverplichtingen van Mediamarkt over, maar Mediamarkt blijft juridisch aanspreekpunt voor jou bij klachten. Indien de importeur van jou verwacht dat je het op eigen kosten verzend dan kan MM bijvoorbeeld niets zeggen indien je met het betreffende toestel bij hen in de winkel staat (om die porto te besparen)
Dat is pertinent onjuist! Jij hebt als klant enkel een verbintenis met Media Markt. Media Markt levert een ondeugdelijk produkt en jij gaat daar verhaal halen. Dan moet Media Markt daar wat mee doen. Dat Media Markt vervolgens de importeur om z'n oren moet gaan meppen (daar hebben zij immers weer een verbintenis mee), hoef jij niet mee lastig gevallen te worden.

Stel je namelijk eens voor dat de importeur iemand anders de schuld geeft: de producent. Kun je mooi de boot naar de VS gaan nemen of de Orient-express richting Azië. Maar die weten ook een ander aan te wijzen: de grondstofdelver. Hop, op het vliegtuig naar Afrika... En daar mag je vervolgens van de voorman uit gaan zoeken welke van zijn zwerfjongeren dat stukje materiaal heeft staan plukken waaruit jouw kapotte scherm is gefabriceerd...
pi_32970884
quote:
Op zaterdag 10 december 2005 14:29 schreef KieWie het volgende:

[..]

Dat is pertinent onjuist! Jij hebt als klant enkel een verbintenis met Media Markt. Media Markt levert een ondeugdelijk produkt en jij gaat daar verhaal halen. Dan moet Media Markt daar wat mee doen. Dat Media Markt vervolgens de importeur om z'n oren moet gaan meppen (daar hebben zij immers weer een verbintenis mee), hoef jij niet mee lastig gevallen te worden.

Stel je namelijk eens voor dat de importeur iemand anders de schuld geeft: de producent. Kun je mooi de boot naar de VS gaan nemen of de Orient-express richting Azië. Maar die weten ook een ander aan te wijzen: de grondstofdelver. Hop, op het vliegtuig naar Afrika... En daar mag je vervolgens van de voorman uit gaan zoeken welke van zijn zwerfjongeren dat stukje materiaal heeft staan plukken waaruit jouw kapotte scherm is gefabriceerd...
Dat heet ketenaansprakelijkheid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')