moet k dat maar eens proberen, dank jequote:Op vrijdag 9 december 2005 15:25 schreef SocialDisorder het volgende:
dode pixels is bij de meeste aanbieders best kut geregeld. Pas vanaf 5 pixels willen ze gaan praten. Alles daaronder moet je niet zeuren, vinden ze.
Wat je kan proberen is om een filmpje te maken waarin heel snel rood groen en blauw afgewisseld worden. Hiermee willen sommige pixels wel eens tot leven gewekt worden.
Als je over internet gekocht hebt, mag je binnen 8 werkdagen de koop laten ontbinden. Dit heb ik zelf een keer gedaan vanwege dode pixels. Ik heb destijds ook ergens jurispundentie gevonden over het feit dat de verkopers verplicht zijn een scherm zonder dode pixels te leveren. Dit omdat de rechter het met de huidige stand van de technologiemogelijk achtte om hieraan te kunnen voldoen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:11 schreef CooLStarr het volgende:
Mijn vriendin heeft vorige weeke een computer gekocht met een TFT. Er zit een dode pixel in het tft scherm.
Kunnen we in het kader van de NOn conformiteit, het product voldoet niet aan de gesugereerde kwaliteit, het product ruilen? Er is niets gezegd over de kans op een dode pixel en de gevolgen.
Kunnen we de verkoopovereenkomst ontbinden in het uiterste geval?
als je het via internet hebt gekocht heb je via de "Wet kopen op afstand" één of twee weken (moet je even opzoeken) de tijd om de verkoopovereenkomst te ontbinden. Je moet dan wel het LCD scherm in originele verpakking zonder enige schade terug sturen.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:11 schreef CooLStarr het volgende:
Mijn vriendin heeft vorige weeke een computer gekocht met een TFT. Er zit een dode pixel in het tft scherm.
Kunnen we in het kader van de NOn conformiteit, het product voldoet niet aan de gesugereerde kwaliteit, het product ruilen? Er is niets gezegd over de kans op een dode pixel en de gevolgen.
Kunnen we de verkoopovereenkomst ontbinden in het uiterste geval?
Dat hangt er vanaf of je tijdens de koop op de hoogte was of redelijkerwijs op de hoogte had kunnen zijn van de klasse van pixelfouten binnen de ISO 13406-2 standaard waaraan het scherm moet voldoen. De meeste fabrikanten/leveranciers vermelden deze klasse bij de specificaties.quote:Op vrijdag 9 december 2005 15:11 schreef CooLStarr het volgende:
Mijn vriendin heeft vorige weeke een computer gekocht met een TFT. Er zit een dode pixel in het tft scherm.
Kunnen we in het kader van de NOn conformiteit, het product voldoet niet aan de gesugereerde kwaliteit, het product ruilen? Er is niets gezegd over de kans op een dode pixel en de gevolgen.
Kunnen we de verkoopovereenkomst ontbinden in het uiterste geval?
Mag je van een normale klant verwachten dat die weet wat die ISO norm inhoud?quote:Op zaterdag 10 december 2005 11:11 schreef NewOrder het volgende:
[..]
Dat hangt er vanaf of je tijdens de koop op de hoogte was of redelijkerwijs op de hoogte had kunnen zijn van de klasse van pixelfouten binnen de ISO 13406-2 standaard waaraan het scherm moet voldoen. De meeste fabrikanten/leveranciers vermelden deze klasse bij de specificaties.
Er hoeft geen termijn op een factuur gezet te zijn hoor, indien er geen termijn overeengekomen is heb je geen enkel recht om te ruilen (let wel ruilen, heb het hier niet over vervangen van defecten).quote:Op zaterdag 10 december 2005 11:26 schreef RiDo78 het volgende:
Wat een geblaat over standaarden of niet....
Een TFT scherm met een dode pixel is een defect scherm.
Als de winkel daar moeilijk over doet dan kun je gewoon binnen de op de factuur gestelde termijn het product ruilen. Dan ruil je desnoods je TFT scherm tegen een tegoedbon en koop je even later een ander TFT scherm. En als reden geef je dan simpelweg iets onbenulligs aan als: de kleur van de rand van het scherm past niet bij de kleur van de rest van mijn kamer. Dus geen woord reppen over dode pixels.
Ja, en dan staat er geen termijn op de factuur. Jij zegt dat het scherm kapot is, de winkelier zegt van niet. Zie dan je gelijk nog maar eens te halen.quote:Op zaterdag 10 december 2005 11:26 schreef RiDo78 het volgende:
Wat een geblaat over standaarden of niet....
Een TFT scherm met een dode pixel is een defect scherm.
Als de winkel daar moeilijk over doet dan kun je gewoon binnen de op de factuur gestelde termijn het product ruilen. Dan ruil je desnoods je TFT scherm tegen een tegoedbon en koop je even later een ander TFT scherm. En als reden geef je dan simpelweg iets onbenulligs aan als: de kleur van de rand van het scherm past niet bij de kleur van de rest van mijn kamer. Dus geen woord reppen over dode pixels.
Je hebt alleen recht om te ruilen indien het onderdeel uitmaakt van de koopovereenkomst (dus op factuur is eigenlijk ook niet geldig, die krijg je nadat je een koopovereenkomst bent aangegaan). Met de wet in de hand kun je geen aanspraak maken op ruiling.quote:Op zaterdag 10 december 2005 12:00 schreef RiDo78 het volgende:
Had je niet altijd het recht om iets te ruilen? Of zie ik dat verkeerd?!
Als je in de specificaties van een bepaald product een begrip tegenkomt wat jou als klant niets zegt, dan is er toch niets op tegen om hierover uitleg te vragen aan de verkoper. Mocht de verkoper dan een verkeerde uitleg geven, dan heb je als klant een punt om op te staan. In alle andere gevallen kan de verkoper zich beroepen op de normaanduiding in de specificaties.quote:Op zaterdag 10 december 2005 11:23 schreef frederik het volgende:
Mag je van een normale klant verwachten dat die weet wat die ISO norm inhoud?
Die ISO norm is niet voor niets bedacht. Dode pixels zijn er in soorten en maten; pixels die continu uit of aan staan, pixels waarvan slechts 1 of 2 kleuren werken, dode pixels binnen een bepaalde afstand van elkaar. Ook de grootte van het scherm speelt nog een rol. Al met al teveel om in één regel samen te vatten.quote:Het is geen verkoopbevorderend gegeven, maar zou het voor de leek niet veel duidelijker zijn indien er tussen haakjes achter die isonorm zou staan dat daar oa een x aantal dode pixels is toegestaan?
Tenzij Mediamarkt zonder extra kosten nog steeds duurder is dan een andere zaak met extra'squote:Op zaterdag 10 december 2005 12:03 schreef DrXLTrouble het volgende:
Bij een aantal bedrijven kun je een 0 dode pixel garantie bijkopen, maar het is handiger om zo'n ding dan bij een zaak als Mediamarkt te kopen.
In de praktijk neemt de importeur de garantieverplichtingen van Mediamarkt over, maar Mediamarkt blijft juridisch aanspreekpunt voor jou bij klachten. Indien de importeur van jou verwacht dat je het op eigen kosten verzend dan kan MM bijvoorbeeld niets zeggen indien je met het betreffende toestel bij hen in de winkel staat (om die porto te besparen)quote:Hoewel het nmm een kutzaak is qua garantie, hanteren ze wel dat je onvoorwaardelijk om kunt ruilen. (Natuurlijk wel in de originele verpakking e.d).
Die brakke garantievoorwaarden van hun zijn verder niet van belang.
Na aanschaf heb je tenslotte toch niets meer met Mediamarkt te maken, bij monitoren worden de garantieclaims bijna altijd door de importeur afgehandeld zonder tussenkomst van de leverancier.
Dat is pertinent onjuist! Jij hebt als klant enkel een verbintenis met Media Markt. Media Markt levert een ondeugdelijk produkt en jij gaat daar verhaal halen. Dan moet Media Markt daar wat mee doen. Dat Media Markt vervolgens de importeur om z'n oren moet gaan meppen (daar hebben zij immers weer een verbintenis mee), hoef jij niet mee lastig gevallen te worden.quote:Op zaterdag 10 december 2005 12:17 schreef frederik het volgende:
In de praktijk neemt de importeur de garantieverplichtingen van Mediamarkt over, maar Mediamarkt blijft juridisch aanspreekpunt voor jou bij klachten. Indien de importeur van jou verwacht dat je het op eigen kosten verzend dan kan MM bijvoorbeeld niets zeggen indien je met het betreffende toestel bij hen in de winkel staat (om die porto te besparen)
Dat heet ketenaansprakelijkheidquote:Op zaterdag 10 december 2005 14:29 schreef KieWie het volgende:
[..]
Dat is pertinent onjuist! Jij hebt als klant enkel een verbintenis met Media Markt. Media Markt levert een ondeugdelijk produkt en jij gaat daar verhaal halen. Dan moet Media Markt daar wat mee doen. Dat Media Markt vervolgens de importeur om z'n oren moet gaan meppen (daar hebben zij immers weer een verbintenis mee), hoef jij niet mee lastig gevallen te worden.
Stel je namelijk eens voor dat de importeur iemand anders de schuld geeft: de producent. Kun je mooi de boot naar de VS gaan nemen of de Orient-express richting Azië. Maar die weten ook een ander aan te wijzen: de grondstofdelver. Hop, op het vliegtuig naar Afrika... En daar mag je vervolgens van de voorman uit gaan zoeken welke van zijn zwerfjongeren dat stukje materiaal heeft staan plukken waaruit jouw kapotte scherm is gefabriceerd...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |